De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cindequil

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:43

Hahaha, Ik heb inderdaad ook zo'n vierkante bak maar al mijn boerenkool en broccoli is aangevroten door slakken en nu door rupsen, gelukkig blijft mijn radijs enigszins staan.

moet ik mijn aardbeiplantje eigenlijk snoeien of iets dergelijks? De blaadjes beginnen nu een beetje slap te worden, zon en water krijgen ze genoeg. Of is dat gewoon de tijd van het jaar? Ben nog maar een beginnertje haha dus weet niet zo goed nog hoe of wat.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:57

Gewoon laten staan die aarbeien,zien er nu triest uit komt volgend jaar wel weer op.Enige wat je moet snoeien zijn de stekken als je er daar niet meer van wilt :)

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:20

Hoe doe je dat dan precies? Haha

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:19

Das nog vrij lastig hoor...je moet een schaar nemen en dan teckel je de aarbij plant.Vervolgens houd je hem in de wurggreep en elke sliert die uitsteekt knip je af :D

Als je de uitlopers (lange slierten met daaraan 1 of meerdere nieuwe aardbei plantjes) laat zitten dan groeien ze vanzelf uit tot een nieuw plantje.De slierts sterft vanzelf af....soort navelstreng :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 08:44

Mijn man heeft er weer ween conifeer uit, zo'n enorm ding, die als solitair stond. ZZZZZZZZOOOO lelijk en storend. Enfin, na 2 dagen zagen, trekken en duwen is hij eruit. Ik heb nu uien en knoflook in bestelling staan en die kunnen heel erg mooi op de vrijgekomen grond *\o/*

En vanmiddag ga ik naar een verjaardag toe en ga de jarige verblijden met zelfgeoogste en zelfgedroogde zaadjes. Kruiden en bloemzaadjes. Ik hoop dat ze het kan waarderen voor op haar stadse balkonnetje *D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:35

Gister zijn er hier bijna 100 conifeertjes gerooid,die stonden achter mijn kas.Via MP iemand blij mee gemaakt :) Wat een ruimte,eens rustig aan denken hoe de moestuin er daar uit gaat zien in de toekomst.

De grote coniferen moeten er hier nog uit,geen klus waar ik naar uit kijk maar de streefdatum is einde deze maand.Moeten kijken of we ze kunnen redden,mijn buuf wil ze graag hebben.

Antheman...een werk is het he,wij hebben in het voorjaar ook een deel gerooit.Waaronder een taxus,die wilde ik er al snel uit hebben.Eerst gesnoeid...daarna een hijsband eromheen en de trekker ervoor.Stuk uitgegraven en alle dikke wortels doorgezaagt en daarna rustig met de trekker de boel eruit getrokken.Erg veel werk geweest maar ze moesten eruit...waren halfdood of gewoon de fijne puntjes eraf.Wel weer nieuwe geplaatst want het is een hoek voor de vogels en onderdeel van een dubbele haag.

Leuk kado...zal ze vast waarderen,mijn balkon stond vroeger ook altijd vol met bloemen en kruiden :)

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:25

Hahaha Tinky, ik ga helemaal stuk.
Ik zal eens kijken of ik uitlopers heb. =P

Heb van de week tulpenbollen geplant dus ben benieuwd. Had 3 kleuren en alles ging perongeluk door elkaar. oeps haha.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 20:32

Tinky12 schreef:
Antheman...een werk is het he,wij hebben in het voorjaar ook een deel gerooit.Waaronder een taxus,die wilde ik er al snel uit hebben.Eerst gesnoeid...daarna een hijsband eromheen en de trekker ervoor.Stuk uitgegraven en alle dikke wortels doorgezaagt en daarna rustig met de trekker de boel eruit getrokken.Erg veel werk geweest maar ze moesten eruit...waren halfdood of gewoon de fijne puntjes eraf.Wel weer nieuwe geplaatst want het is een hoek voor de vogels en onderdeel van een dubbele haag.
Yep, enorm. De 1e hebben we er ook met de tractor uitgetrokken.
Zowieso buitenwonen is veel werk hoor! Al dat onderhoud!
Voor mijn verjaardag heb ik dan ook hulp gevraagd. Hulp met snoeien, compost uitrijden, dat soort werk :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:51

Antheman:Ja...je bent altijd bezig he.Dat is ook de reden dat ik de hele tuin op de schop wil.Als hij klaar is dan is hij onderhoudsarm zodat ik de energie die ik heb ook aan andere zaken kan besteden :)
Heb voor de moestuin ook veel iedeën maar dat gaat nog wel 1 of 2 jaar duren voordat die echt af is,er komt er een voorlopig achter de kapschuur te liggen.

Op mijn verjaardag hulp vragen gaat hem niet worden,ben in december jarig :P :brr:

Kan niet wachten om te gaan zaaien,heb zoveel mooie bloemen :D Groentetuin ben ik nog steeds over aan het denken,lastig om keuzes te maken.

Nu eerst de coniferen eruit zodat ik de Euonymus (kardinaalsmuts) kan stekken zodat er een lage haag kan groeien.Heb er al 24 gestekt maar heb er nog veel meer nodig :D

Cindeeh....ga je het redden denk je met de beitjes :D

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:54

Bedankt spetter en tinky ik ga het volgend jaar in de volle grond proberen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:57

RustyK schreef:
Bedankt spetter en tinky ik ga het volgend jaar in de volle grond proberen!

Volgend jaar...nieuwe ronden,nieuwe kansen :)

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:00

Tinky, moet wel lukken toch? :D
Kan ze gewoon zo eraf halen toch? Of moeten ze er nog een speciale manier 'verwijderd' worden? =P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:45

Eigenlijk kan het alleen bij volle maan en dan met een schaartje wat gewassen is in de ochtendauw van 3 augustus maar als het niet anders kan knip je ze er gewoon vanaf :D

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:59

Hahahaha mallerd!

Volgens mij heb ik geen uitlopers, ben te lui om even de deur uit te lopen hahaha. Moet eigenlijk nog in de voortuin in de slag. Hebben calluna's staan en lavendel met van die cacaodoppen, maar schiet allemaal onkruid doorheen, dus straks maar even aan de slag denk.

Een lavendel plantje is helemaal dood trouwens, uit het niets, terwijl die toch echt genoeg (regen) water heeft gehad, de rest doet het prima.
Zeer apart =P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:32

:o Hoezo..... O:)

Jaaa cacao doppen zijn leuk maar het onkruid heeft dat desbetreffende boek niet gelezen he :+ Nou ja,beter dan helemaal niets want dan groeit het echt vol.
Dat is ook de reden dat ik zoveel bodenbedekkers wil :j Die verstikken het onkruid omdat ze gewoon door blijven groeien maar in de moestuin is dat helaas minder practisch.Moet toch eerdaags eens kijken wat ik met landbouwplastic kan doen.

Soms gaan plantjes gewoon dood hoor,niet sterk genoeg of net even teveel vocht,schimmeltje noem maar op.Doe je niets aan helaas.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:34

Binnenkort dan maar een nieuw lavendeltje kopen, dit staat zo sneu. Haha.

Ik ga nu maar wat aan mijn schoolwerk doen en dan krijg ik de tuin ook weer in.
Uitlopers bestrijden als ik ze heb, met zwaar geschut, zo'n speciaal pak aan, handschoenen en een vuurwerper ofzo :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:52

Kijk uit hoor...uitlopersbestrijden is op eigen risico en met gevaar voor eigen leven :P

Ga volgend jaar lavendel zaaien,ben erg benieuwd.Had paar maanden geleden mooie planten gekocht maar Nijn bleek ze erg lekker te vinden....alles afgeknaagd en nu zijn ze gekooit :+ Een heeft de aanval niet overleeft helaas.
Sterkte met je huiswerk.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:55

Heeft Nijn de aanval niet overleeft of de plant?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:34

Weet je waar ik nu zomaar in een keer achterkom?
We zijn net verhuisd wonen hier zo ongeveer 2 maanden nu, nog helemaal niks gedaan aan de tuin.
Volgens mij heb ik een tomatenplant in de tuin staan. Een tros met ovale vruchten eraan, een aantal groen maar er liggen ook een paar op de grond rode.
Ik zal morgen of vanavond even een paar plukken en op foto zetten. Want wil wel zeker weten dat een tomaat is en niet een giftige look a like ofzo.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:41

Antheman schreef:
Tinky12 schreef:
Yep, enorm. De 1e hebben we er ook met de tractor uitgetrokken.
Zowieso buitenwonen is veel werk hoor! Al dat onderhoud!
Voor mijn verjaardag heb ik dan ook hulp gevraagd. Hulp met snoeien, compost uitrijden, dat soort werk :D

Tja, je had het ook anders kunnen aanpakken, mijn kerel heeft een hoveniers bedrijf... Overigens geheel tegen het advies van mijn moeder; die had liever een schoonzoon die wasmachinemonteur was :D . Helaas heeft mijn kerel het zo druk dat hij altijd een van zijn mdewerkers stuurt 2x per jaar :x

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:16

Cindeeh....lavendelplant had niet overleeft,Nijn speelt de grote onschuld O:)

Wemkelover,ben benieuwd :)

Rytir....misschien moeten we onze kerels eens uitwisselen :o Die van mij lost allerhande PC-problemen op...denk er eens over :D ...helaas geen wasmachine-verstand :P
Fijn te horen dat zijn bedrijf zo goed loopt +:)+

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:16

Volges mijn vriend zijn ht indd tomaatjes maar zal ff naar buiten lopen foto maken en paar plukken. Plant ziet er wel wat zielig uit dus verwacht ook dan niet veel meer. Onze tuin ziet er zo en zo zielig uit want we hebben er og helemaal niks aangedaan. Eerst het huis maar eens een beetje af maken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:37

Nou het gaat hem niet worden, mijn camera is beetje stuk.
Maar denk ook wel dat het tomaten zijn snee er een open en die leek echt op tomaat aan de binnenkant. Alleen de plant zelf is ook niks meer pakte eentje gewoon vast en toen was ie kapot. Jammer maar ach ik ga volgend jaar toch tomaat zaaien, zaadjes al in huis.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:40

tis ook echt wel een beetje einde seizoen voor tomaten, ik heb afgelopen weekend de laatste planten geruimd , heb nu in de kas alleen nog wat pepers staan en een courgette
buiten staat er nog wel het 1 en ander , maar ook niet echt veel meer ...drie courgette planten die aan hun eindje zijn, snijbonen die nog wel even kunnen, snijbiet die er ook nog fris bij staat
broccoli en boerenkool.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:04

Ik heb nog heel wat aan de planten zitten,wel steeds alle aangetaste delen van de plant verwijderen.Is nu ook bijna enkel stenkel met trossen tomaatjes.Voordat de 1e nachtvorst invalt haal ik alles eraf maar wil het voor nu nog zolang mogelijk aan de plant laten zitten,des te meer smaak komt eraan :)

Loop echt af nu,hopelijk kan ik volgend jaar wat wintergroenten telen