Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 10:00

Wauw jouw avondeten klinkt lekker Phylos! Dat ga ik ook maken komende week!

Mijn lijstje van vandaag:
Ontbijt: havermout gekookt in water met appel en kaneel
Lunch: 2 speltboterhammen (1 met biologische pindakaas, 1 met suikervrije hagelslag)
T: 2 kiwi's met half handje noten
Avondeten: zak wortelen in de auto :+

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:41

haha wat een avond eten vogeltje.
Ja ik ben heel benieuwd vanavond. Heb nog nooit met cashewnoten gewerkt in avondeten. Zou je die eerst iets moeten roosteren in een koekenpan ofzo?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:40

Ik ga dalijk weer dinkelpannenkoekjes maken :9
Vanavond staan er asperges op het menu. Ook lekker ;)
En ben de avond naar Centerparcs, dus vrees dat er dan wel iets gesnackt zal worden.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:52

haha Phylos bedoel je een cantaloupe?

mooi lijstje trouwens :) je hoeft cashewnoten volgens mij niet eerst te bakken.

vogeltje jouw lijstje vind ik redelijk karig! waarom moet je je 'avondeten' in de auto wegkrijgen? :P

Straks komt een vriendin van me langs, en zij is allergisch voor katten dus we gaan op een terrasje lunchen als het mooi weer blijft :) denk dat het wellicht een stokbroodje wordt met rose :9 niet al te gezond dus. Misschien neem ik een salade als ze lekkere hebben.

Ik eet vanavond witte asperges met verse tagliatelle en parmaham. Heb er nu al zin in!!!!!

Trouwens, de 3 bakken aardbeien zijn al op -O-

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:59

Ja dat is het een cantaloupe :P haha.
wow dat klinkt ook erg lekker toad. Hoop dat ik binnenkort ook nog eens tijd heb voor asperges. Ik heb ze nog nooit zelf gemaakt, dus moet er wel de tijd voor nemen/hebben

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:27

:wave:
Ik ben een beetje stil, ook niet erg goed aan het eten...
Zit enorm in de stress, maandag heb ik mijn eindpresentatie voor mijn afstudeervak. Dan moet mijn verslag nog positief beoordeeld worden en heb ik mijn bachelor in de pocket :D Maar ook daarvoor moet nog heel veel gebeuren. Deze week erg druk geweest met de laatste data verwerven, en dat moet nu nog verwerkt worden.
Ik val goed af op zulke dagen, maar ach, komend weekend moet ik mijzelf in een balletpakje hijsen en het podium op dus heel erg is dat niet ;)

Wel ga ik voor morgen weer een tonijn/avocado salade maken met rijst, voor tussen de generale repetitie en de uitvoering door. Tis traditie om met zijn allen naar de MC donalds te gaan, die vlakbij het theater zit. Maar dat gaat het hem echt niet meer worden ;)

Vorige keer was ik wel nog mee geweest, en ik bedacht mij voor het eten: "Goh ik ben echt al zó lang niet meer bij de mac geweest!" En twee happen later wist ik weer waarom. Getver :')
Deze keer maar beter plannen dus :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:49

Succes dan de komende dagen!
Hier is de dag na de lunch heeel anders verlopen, oeps. Ach ja dat moet dan maar. Ga toch wat eerder naar thuisthuis dus het wordt daar Thaise curry, het broccoligerecht verplaatst naar maandag. Voor zondag heb ik vanalles gekocht voor een experiment. Verse ravioli met tomaat schapenkaas ricotta en pijnboompitjes, gekocht op de markt. Heb er spinazie en champignons bij gekocht en stukjes zalm. Zou dat lekker zijn bij elkaar? Misschien nog een saus? Of de spinazie zien als de saus? Doe er nog extra pijnboompitten knoflook en een uitje bij

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:02

Bij spinazie, champignons, zalm en pasta denk ik roomsaus! Maarja :=

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:36

Roomsaus heb ik nog nooit gemaakt, maar klinkt niet gezond :p Volgens die mevrouw van de pasta, was de pasta erg zwaar dus moest ik oppassen met sausen

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 08:50

Goedemorgen :D

Toad: ik vond mn lijstje van gisteren niet karig,op het avondeten na dan :) ik had gisteren namelijk nagenoeg geen beweging. Avondeten in de auto omdat ik meteen uit school moest gaan werken :) maarre van 300 gram wortelen zit je best vol hoor.

Voor vandaag weet k nog niet wat het gaat worden! Straks gezellig met het vriendje boodschappen doen denk ik :)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:28

Klinkt als een lekkere pasta met asperges Toad, mag ik vragen hoe je die maakt?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:17

@Miek: haha, ja je moet wel echt 'zin' hebben in de Mac en zelfs dan valt het de laatste tijd ook bij mij tegen. Het enige dat ik er echt oprecht lekker vind zijn de kipnuggets.

@Phylos: klinkt goed allemaal! En roomsaus is wel enigszins zwaar, ligt eraan hoe dik je hem natuurlijk zelf maakt. Je zou hem gewoon over de zalm kunnen serveren en dan met stukjes ravioli proberen of dat smaakt. En roomsaus is niet heel moeilijk om te maken hoor, even een uitje fruiten in een pan, dan wat bloem erbij, goed roeren en dan kookroom of melk toevoegen. Het tegen de kook aan laten komen en blijven roeren totdat het de dikte heeft die je wilt. Wordt het niet dik zoals je wilt moet je er iets meer bloem bijgooien, het bloem werkt als een bindmiddel. En natuurlijk wat peper en zout toevoegen. Of wat champignons erbij bakken bij de ui dan heb je een champignon roomsausje, ook lekker al weet ik niet of dat bij zalm smaakt. Maar sausje maken is inprincipe niet heel moeilijk.

Ik moet even een week infinitief zijn, want ik heb nog maar 23 euro tot aan de 20ste. Ging even kijken naar me telefoonrekening en die bedraagt 71 euro. :\ Had vorige maand de smartphone van me zusje overgenomen en ermee geinternet, alleen waar wifi was dacht ik. Maar schijnbaar heeft die in de tussentijd ook aangestaan of wat dan ook en zijn de kosten dus enorm opgelopen. Niet grappig. Maar het is wel weer een uitdaging met eten kopen en koken, heb nog 2 bakjes pastasauzen in me vriezer staan dus dat scheelt en had nog een bord pasta in de koeling staan. Heb net maar een 3 kilo zak aardappelen gekocht, een prei, broccoli, karbonades waren in de bonus. Dit alles voor 3,80 euro. Het wordt dus vanavond het bord pasta, morgen aardappelen, prei met hamsausje en karbonade. Maandag aardappelen, broccoli met kaassausje en speklapje en daarna kijken we wel weer verder wat er in de bonus is. Fruit ga ik gewoon op de markt halen, daar begin ik niet eens meer aan de appie, scheelt zooveel geld op de markt. En de vriezer maar eens leeg maken dan, er ligt nog een zak sperziebonen in, 2 bakjes pastasauzen dus, in de voorraadkast nog wel rijst, pasta, mie en een blikje kidneybonen. Moet goedkomen hoop ik. :) Probeer wel zo gezond mogelijk te blijven eten, ga alleen nu soms voor de goedkopere producten. Deze week ipv biomelk maar even de zaanse hoeve melk gekocht, scheelt toch weer 50 cent. Maar ga niet voor de broodjes hamburgers en patat zonder enige groente, ga bewijzen (meer voor mezelf denk ik :P ) dat je ook goedkoop gezond kan eten. :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:23

Dat is even opletten idd, maar wel een uitdaging. Balen van die telefoonrekening!
Dank voor de saustip, ik ga gewoon een klein beetje maken denk ik.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:30

Ik had een Chinese kool in m'n groententas, dus ik heb voor het eerst de Japanse pizza gemaakt. Heel erg lekker! :D

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:19

VogeltjeM schreef:
Wauw, doe mij een nettorama :D

Zou je graag tips ontvangen 12sterre34? :) Of vind je het gewoon leuk om je eetpatroon te delen?

Tips ontvang ik graag. Ik zeg er wel van tevoren bij dat ik het liefst een kilo of 2 wil afvallen voor de bikini tijd deze zomer ;) Dus ik wil wat letten op de hoeveelheid kcal en niet "drastisch" naar alleen speltbrood (no offence naar de mensen die dit brood alleen maar eten!) en e-nummers elimineren uit mijn dieet. Dus eigenlijk minder snoepen en beetje letten op wat ik eet zodat die 2 kilo er gezond af gaan.
En ik post graag mijn lijstje, dan heb ik om de een of andere reden beter overzicht en hou ik me er beter aan :o

Lijstje van vandaag:
Ontbijt: 2 meergranen broodjes met zalmsalade, 2 koppen thee
Lunch: 2 meergranen broodjes met zalmsalade, water
Tussendoor: spa-rood
Diner: gebakken aardappeltjes met rozemarijn en zeezout, cordon bleu en rode kool
Tussendoor: kommetje verse ananas, thee

Wat is een japanse pizza, ik weet niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen..

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:43

Opzich net lijstje, maar ik mis je tussendoortjes. Die zijn toch wel heel belangrijk, ook als je wilt afvallen. Fruit kun je ook beter s'ochtends eten, dus zou een goed ochtendtussendoortje zijn. En s'middags zou je iets van rauwe groentes kunnen nemen ofzo.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:47

Heb vandaag ook een lekker dagje gehad. Ben bijna alleen maar aan het studeren, dus een strakke planning de hele dag, ook wat betreft eten. Ik studeer in de UB, dus wat ik mee neem kan ik op eten en meer niet :P

O: magere kwark/rozijn/biomuesli/lijn+chiazaad en kiwi
T: appel
T: boterham kipfilet
L: 2 boterhammen: bio pindakaas en kaas. + kop chineze tomatensoep
T: 2 Liga's (niet zo geweldig natuurlijk)
T: rauwkost
A: verse ravioli van de markt met tomaat, schapenkaas, ricotta en pijnboompitten. Maak er een 'Sausje' bij van verse spinazie kastanjechampignons en pijnboompitten en een stukje, op de huid gebakken, verse zalm van de markt
(heb de roomsaus laten zitten het was echt genoeg zo) Was echt heeeerlijk
T: blokje 85% chocola

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:31

Phylos schreef:
Opzich net lijstje, maar ik mis je tussendoortjes. Die zijn toch wel heel belangrijk, ook als je wilt afvallen. Fruit kun je ook beter s'ochtends eten, dus zou een goed ochtendtussendoortje zijn. En s'middags zou je iets van rauwe groentes kunnen nemen ofzo.

De bedoeling was ook om de ananas tussen lunch en diner te eten maar ik zat echt mega vol van die 2 broodjes, dus daarom heb ik ervoor gekozen de ananas door te schuiven tot na het diner :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:58

Ik kom ook even binnenvallen.
Nog een dikke week en dan komt er een rustigere periode aan. Tijd om dus weer veel gezonder te gaan eten.
Alle frisdrank en cafeine gebruik ik al niet meer. Ik drink 1,5tot2l water der dag.
Maar vooral aan chocolade zondig ik vaak en heel veel van mijn maaltijden zijn met brood.
Ik ben dus vooral op zoek naar lekkere en vooral simpel te maken gerechten.
Ik eet sowieso 5 keer per dag. Ontbijt 10uurtje middag 4uurtje en avond.
Kilos moeten er niet echt af, maar ik wil vooral gezond eten.
Volgende week start mijn fitnessabbonement ook opnieuw.
Ik ga nu eerst de rest van het topic doorlezen!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:21

RoosG schreef:
Klinkt als een lekkere pasta met asperges Toad, mag ik vragen hoe je die maakt?

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=479 ... rty=rating

dit recept had ik gebruikt. Ik zou alleen in plaats van parmaham gewone ham gebruiken, want door de pasta heen proef je dat verschil amper.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:36

Zo, ik heb fruit ingeslagen op de markt, haha. Heb het standaardpakketje van 2 appels, 2 peren, 2 kiwi´s en 3 bananen. Maar ik zag ook vet schattige baby ananasjes liggen, 2 voor 1 euro. Ik gevraagd of er dan wel vruchtvlees in zou zitten en of die makkelijk te slachten was, beiden antwoordde die positief of dus die ook maar meegenomen. Vanmiddag maar eens kijken of hij gelijkt heeft. Zo eerst zelf eens kijken of ik gebakken banaan kan maken, vind het bij de chinees altijd vet lekker en het blijkt helemaal niet zo moeilijk te zijn. Dus maar eens uitproberen dan. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 13:12

Hallo :D

Ik ben vandaag weer aan het gezonde voer... Heb de laatste dagen echt een onstilbare honger. Word er echt niet blij van. ;(

Mijn lijstje:
Ontbijt: 2 roggebroodsneetjes met suikervrije hagelslag, stuk watermeloen
T: stukje pure chocolade
Lunch: twee speltboterhammen met avocado, peper en komijnenkaas, 1 rode paprika
T: handje druiven en half handje noten
Avondeten: ? iets met veel groenten :P

Trouwens, de c1000 heeft het recept van speltbrood veranderd -O- van volkoren speltmeel zijn ze naar speltbloem en tarwebloem gegaan... Wtf :? En dan durven ze het nog 'oerbrood spelt' te noemen ook. Brood met geen enkele voedingswaarde. Ik denk dat ik een klachtbrief ga maken ofzo. Ik vind het echt niet normaal. Nu ga ik dus maar helemaal zelf mn brood bakken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:59

Vogeltje, helpt het voor jou niet om iets met meer eiwitten te eten tegen de honger? Ik herken het wel hoor. Eet nu wat meer eieren (de kippen zijn te enthosiast) en heb er ook minder last van.

Heb nu voor bij de lunch zelf gemaakte eiersalade met griekse yoghurt ipv mayo. :9

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:18

Lijstje van vandaag:

O: kommetje magere yoghurt met stukjes galia meloen, een banaan en handje goji bessen erdoor
T: 1 stukje sultana
L: 2 sneeen bruin brood waarvan 1tje met kaas en de ander met pate
T: andere 2 stukjes van de sultana
D: macaroni met mascarpone saus en olijven
T: handje goji bessen

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 21:45

Judith: zou goud kunnen ja, bedankt voor de tip :) ik denk zelf dat het vooral komt door teveel suikers.. Ik reageer daar zo sterk op.