Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 10:09

ik gebruik em de laatste tijd ook weinig toess,
groente en fruit is al duur genoeg en je hebt toch behoorlijk wat "afval" zeg maar. Met veel dingen heb ik het gevoel dat ik beter een smoothie kan maken (zoals bv met spinazie en boerenkool, dan heb je echt gigantisch veel "afval").

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:10

Nee totaal niet, want ik houd zelf ook niet van 'pure' kokos

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:17

Lijstje voor vandaag
O: magere kwark/musli/rozijnen/chia/lijnzaad
T: banaan en kapje pindakaas
L: boterham kaas, boterham kipfilet. Rauwkost
T: speltcracker met smeerkaas/komkommer en mandarijn
D: zilvervliesrijst, wokgroentes, kipfilet en fairtrade woksaus
T: plakje kruidcake

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:20

goedemorgen allemaal!
jee wat een bijlees werk na zo'n weekendje :P
Ik heb dit weekend niet op gezond eten gelet en daar ben ik helaas gelijk voor gestraft met buikkrampen.
achja nu wil ik er weer echt voor gaan :)

over het roken; mijn vriend en ik roken allebei niet en daar ben ik heel dankbaar voor. ik heb echt een hekel aan roken. Thuis doet alleen mijn vader het nog want op het moment dat hij zou stoppen overleed zijn moeder en had hij dus echt de motivatie even niet meer.
Wie weet een andere x nog.

mijn lijstje voor vandaag:
o; 2 sneetjes met appelstroop
t; /
l; 2 sneetjes met ham
t; sinasappel
a; wat de pot schaft

vandaag ga ik in mijn beste engels/spaans naar Tenerife bellen voor een stagegesprek (over de mail en telefoon uiteraard :P ) beetje zenuwachtig maar dat moet goed komen. Ik hoop gewoon dat ze iemand kunnen gebruiken, want dan zit de kans er goed in dat ik weer voor 2 a 3 maanden naar tenerife ga!

verder wil ik iedereen weer super veel succes wensen, want we kunnen het allemaal!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:27

Gister niet zo'n goede dag gehad; gevulde koek, chocolade-eitjes... vandaag dus maar weer even gezonder bezig!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:07

mijn lijstje van gisteren:

o: 2 pannenkoeken
t: brownie
l: 1,5 broodje+2 volkoren crackers met extra belegen kaas
t: wat rijstzoutjes
a: volkoren spaghetti met cherrytomaatjes, verse spinazie, gepelde tomaten, beetje geraspte kaas en spekjes.
t: smoothie van blauwe bessen, banaan en magere yoghurt (lekkerrrrrr!)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 11:23

ik heb net 20 minuten ge-hoelahoopt :)
zo ff wat maken voor lunch, weet alleen nog niet wat :=

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:26

Pfff een hele reply getypt...niet geplaatst....gek

Enniewee, ik heb het in mijn omgeving heel vaak over gezond eten, mensen reageren eerst sceptisch (jij hoeft niet af te vallen, je wordt te mager) en daarna erg positief (als ik de werkelijke reden vertel, de energie die ik krijg, hoe we ons als mens volstoppen met rotzooi wat niet gezond is) mensen weten bar weinig van gezond eten, ik ga graag de discussie aan ;-)

Meerdere mensen in mij omgeving die nu ook gezonder gaan eten en me regelmatig om 'tips' vragen, gewoon omdat ze zien dat ik er fris en energiek uitzie, beter slaap en nog afgevallen ben ook

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:32

Over kokosmelk, dat moet je echt in je curry doen! Dat proef je zoals anderen zeggen bijna tot niet en het heeft een verzachtende werking. Het maakt je curry minder ´heet´, ligt eraan hoeveel je erin doet natuurlijk. Zo maak ik normaal mijn groene curry met 400 ml kokosmelk en kan ik het zonder problemen opeten, dit weekend thuisthuis had ik er maar 250 ml ingedaan en dat merk je toch wel meteen, het was een stuk pittiger. Kokosmelk is voor mij wel echt een must in curry´s, dus er gewoon indoen Silence!

Ik praat over mijn nieuwe ´levens-eetstijl´ eigenlijk alleen met mijn ouders. Die vinden het leuk en interessant maar zelf doen zit er niet echt in. Snap het aan de ene kant ook wel, een markt is hier niet in de buurt alleen een buurtsuper die aardig prijzig is. En biologisch vlees voor je eentje is prima te doen, maar moet je voor een heel gezin koken dan wordt het opeens een stuk duurder. Ze kopen wel hun eieren altijd bij het boertje hier verderop, maar daar houdt het ook een beetje bij op. Maar als ik dan kook, kook ik wel vaak met ´verse´ ingrediènten (dus niet voorgesneden) en met zo min mogelijk pakjes. Mijn huisgenootje ziet ook wel mijn veranderde levensstijl en ik praat er soms ook wel over maar die vind het wel lekker makkelijk die diepvriespizza's en knorr wereldgerechten. Ach ja, je kan mensen ook niks opdringen maar een voorbeeld in de buurt helpt ook wel. Merk wel dat ze soms ook probeert met verse ingrediënten te werken, doet voorbeeld toch wel een beetje volgen. :)

Vanavond weer vegetarische avond, heb wat aardappelen meegenomen van thuis om op te bakken en heb nog een kaasburger in de vriezer liggen dus alleen nog even kijken wat de groentes worden. Ligt eraan wat er in de bonus is, morgen weer een bezoekje aan de markt. Nu al zin in. :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:35

Ik heb het idee dat de meeste mensen gezond eten onzin vinden. Tenminste, dat zijn zo'n beetje de reacties bij mij in de omgeving.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:40

phormicola schreef:
Ik heb het idee dat de meeste mensen gezond eten onzin vinden. Tenminste, dat zijn zo'n beetje de reacties bij mij in de omgeving.

haha, inderdaad, die reactie zie ik vaak ook. Of mensen denken dat het onhaalbaar is om gezonde producten (bijv. zonder e-nummers) e vinden. Of ze vinden het duur, terwijl ik dat eigenlijk nog wel mee vind vallen. Tot nu toe zijn we niet echt duurder uit.

Bijv. de volkoren pasta, daar eet je ook veel minder van dan van gewone pasta, en is het uiteindelijk dus niet duurder.
Laatst bijgewerkt door Toad op 02-04-12 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:41

Ja, het is allemaal veeeeeeel te moeilijk :Y)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:46

Ja inderdaad, het is mensen teveel moeite om om te schakelen. Je moet voor gezond eten gewoon wat meer moeite doen omdat het zo verdomde lastig is om gezonde producten in een supermarkt te vinden. Alternatief hiervoor is de markt, ´ja maar ik weet niet aan het begin van de week wat ik voor de rest wil eten want de markt is er maar 2-3 keer per week.´ Of de markt is zogenaamd te ver weg. Tja, je moet inderdaad even een switch maken, maar zoveel meer moeite is het eigenlijk niet. Anders zit je misschien een paar uur voor de tv te hangen s´avonds, hoeveel moeite is het om bijvoorbeeld even 10 min te fietsen naar de markt dan?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 11:47

hmm markt is hier niet 10 minuten fietsen hoor :o als ik een beetje een fatsoenlijke markt (met veel keuze) wil hebben dan moet ik echt 20 minuten uittrekken (minimaal, bij goed weer en wind mee) voor een enkel fietsritje...
supermarkt is voor mij 700 meter lopen...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:48

Ik fiets een kwartiertje naar de markt, goed te doen hoor vind ik zelf :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:51

Ja oké, de dichstbijzijnde 'fatsoenlijke' markt bij me ouders in de buurt is 25 km verderop. Maar hun zouden als 'alternatief' kunnen nemen de boeren in de omgeving. Zo is er een biologische boerderij een dorp verderop, dat is 15 minuutjes fietsen die verse zuivelproducten verkoopt. Of 20/30 min fietsen kan je verse groentes en fruit kopen. Tja, je moet er wat meer moeite voor doen. Maar ik heb het idee dat alles tegenwoordig maar snel en makkelijk moet zijn. Terwijl als je kijkt naar vroeger draaide het leven (van de vrouw dan voornamelijk) om het huishouden en voedsel. Je was soms een hele middag bezig om een soep te maken of suddervlees te bereiden, je nam de tijd voor je eten omdat het zo'n belangrijk onderdeel was van je leven. Anders kon je niet op het land werken, voedsel was je motor. Vandaag de dag moet het allemaal maar snel en niet teveel moeite kosten om dan vervolgens 2/3 uur achter een computer te hangen of tv-series te kijken. Tja...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 11:53

ik moet een ruime 20 minuten (als ik wind mee heb) door de stad (incl een heel prettig tunneltje :x :x ) dan moet ik geen stoplichten tegen hebben zeg maar...

de markt hier in het dorp is niet zo veel, daar kijk ik niet eens meer.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:56

Wat een bijlees werk....

Ik merk vooral dat mensen gezond eten teveel moeite vinden en niet lekker. Denk dat de hoofdreden is dat ze niet hun gewoontes willen veranderen.

Mijn weekend was ronduit slecht, was bij mijn ouders, omdat het slecht gaat met mijn oma. Moeder is erg druk met verzorgen van oma en dus weinig tijd om te koken, boodschappen te doen eventueel naar een betere supermarkt te rijden dan die bij mijn ouders in het dorp. Zaterdag hebben we chinees besteld en zondag heb ik als lunch restjes chinees gehad. Gisteravond met vriend uiteten geweest, heb spareribs op hihi en ook nog wat popcorn in de bios. Maarja, het was ook een raar weekend voor me.... komende week weer beter ( behalve de lunch vandaag, heb nog geen tijd gehad om boodschappen te doen) Dus als lunch: bruine bonensoep van unox! rijk aan E nummers hihi. Het zal vast wel smaken...

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:57

ik vind de markt hier in Nijkerk erg duur, heb niet bepaald het idee dat ik daar wat aan heb.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:58

Toess: misschien kun je havermoutkoekjes bakken voor je zoontje, zonder suiker :D is heel lekker en makkelijk mee te nemen, en er zijn ook superveel variaties mogelijk! De basis is in principe havermout, banaan en amandelmeel, en dat in de blender. Dus je hebt ook geen boter ofzo nodig :) En verder kan je van alles toevoegen!

Leuk om te lezen hoe jullie met anderen communiceren hierover :) Mn moeder heeft PDS, last van 'galaanvallen' (?) en reuma, allemaal dingen waar goede voeding een rol bij speelt. Zij is heel blij met tips dus, want zelf had ze zich er eigenlijk niet in verdiept. En verder heb ik een vriendin die het allemaal heel interessant vindt :D Is wel leuk! Maar anders vertel ik er alleen over als mensen vragen wat ik in godsnaam aan het eten ben :P

Mijn vriend is gelukkig heel makkelijk. Hij krijgt altijd smoothie als er over is, en dat vindt hij heel lekker :P En als ik tussendoor eens iets bak (zoals apple crumble of gezonde koekjes), is ie er ook blij mee. En qua avondeten doe ik eigenlijk niet zo gek, volgens mij merkt ie amper verschil. Quinoa doe ik gewoon in plaats van rijst, en zonder pakjes kookte ik altijd al. En voor hem stoom ik soms nog wel eens een aardappel, als we verder gewoon groenten en vlees hebben. En wraps en pitabroodjes haal ik nu volkoren, dat merkt ie ook amper. :')
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 02-04-12 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:00

Ik vind het gewoon erg onbegrijpelijk dat mensen hun voeding zo oninteressant vinden. Daar begint het toch allemaal bij, of ben ik gek?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:02

Ja dat heb ik ook, mijn moeder heeft laatst ook gezegd dat het haar niet interesseerde. Mijn mond viel bijna open van verbazing, zonder voedsel leef je niet meer hoor.. ja nog 3 weken maar daarna houdt het ook wel op. Het is het begin van alles.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:05

Ik ga vanavond denk de chili con carne maken volgens het recept van Tien en dan doe ik er stukjes perzik door! Moet weer even in mijn gezonde ritme komen, de laatstse tijd ging dat zonder teveel moeite, maar zodra er dingen gebeuren vind ik het moeilijk om die gezonde gewoontes te blijven volgen. Dan staat mijn hoofd gewoon niet naar koken etc en wil ik gewoon kant en klaar eten :P

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:10

Ik vind het ook erg irritant als mensen bijvoorbeeld Zeggen: ag.. Jij kunt het hebben! Ja dus? Mag ik dan niet gezond eten??!doe het ook voor energie en me goed voelen! En wil ook graag slank blijven.

Eindelijk speltbrood gekocht! Had verwacht dat het heel donker zal zijn. Maar het is aardig wit. Klopt dat??

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:11

Malu: ik ken het. Mijn oma en haar partner liggen ook in het ziekenhuis (na een transplantatie) en ik ben daar nu elke dag, maar het is wel steeds een uur heen en een uur terug. Vind het ook lastig om gezond te blijven eten. Heb nu nl nog meer tijdgebrek dan anders. Maar op zich heb ik een vriezer vol gezonde tussendoortjes :) En een wokgerecht is ook zo klaar..

MightyJoe: ja klopt, hij ziet er erg wit uit :P Heb je die van c1000? Bij Ekoland krijgt je een soort van massief, zuur brood als je speltbrood bestelt, dat is wel gewoon bruin. Maar die vind ik persoonlijk erg ranzig :P