Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:55

Voor mij niet echt een optie denk ik, ben niet zo gek op pannekoeken, alhoewel, met veel spek en stroop wel :')

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:55

Jullie maken echt de geweldigste combinaties met pannekoeken in NL! :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:57

Ik heb net biologische Muesli noten&zaden (zonder E-nummers) en een zakje zonnebloempitten gekocht van Zonnatura. Daarnaast zelf rijstepap gemaakt met een beetje vanillesuiker en kaneel. Ik weet niet of rijstepap gezond is, maar het vult goed en is lekker warm. Ben benieuwd of het lekker is met de muesli er doorheen; misschien wel een wat rare combinatie maar misschien ook wel heel lekker.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:03

TessJS schreef:
Super topic!

Ik ben zelf bezig met afvallen voor de zomer... 1 kilo per week is mijn doel. En dit d.m.v. gezond eten en meer bewegen. Wel lastig, want gezond eten kost ook meteen al veel geld. En ik ben best een arme student... Lastig. Verder ga je automatisch bij het uitgaan met vrienden alcohol, vooral bier drinken... Iemand leuke tips voor mij?!

1 kilo vet afvallen is 7000 kh's minder gebruiken dan je lijf nodig heeft. Dat betekent of heel veel sporten of heel weinig eten :o Als je veel overgewicht hebt en in het begin van een dieet lukt dat vaak nog wel (omdat het ook niet alleen maar vet is wat je dan verliest), maar bij matig overgewicht is 500 gram afvallen veel gezonder en haalbaarder.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:08

Ik ben niet meer naar de biowinkel geweest, maar heb genoeg in huis om zelf bananen- of appelcreuslie te maken en ik ga banaankokosijs maken voor het toetje.

Heeft een van jullie ervaringe met rijststroop of dadelstroop ter vervanging van suiker? Ik las ook iets over sucanat of oerzoet op internet. Klinkt ook interessant! Ik kwam hierop toen ik googelde op agavesiroop en een nogal negatief bericht las van iemand.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:10

Colway schreef:
Voor mij niet echt een optie denk ik, ben niet zo gek op pannekoeken, alhoewel, met veel spek en stroop wel :')

Ook niet met een meegebakken appeltje en veel kaneel?? :9

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:11

Mrijn schreef:
Colway schreef:

Ook niet met een meegebakken appeltje en veel kaneel?? :9

Of banaan! Pannenkoeken met banaan zijn zoooo lekker. :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:17

Brr nee ik hou ook niet van pannenkoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:22

Ik vind pannenkoeken echt het lekkerste wat er is als lunch O:) Maar zoo slecht

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:43

Nou volgens mij valt het met die speltpannenkoeken wel mee hoe slecht ze zijn toch :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:49

Nee ik wil altijd alleen pannekoeken met spek en stroop....Nou ja, die 2 keer per jaar dat ik dat eet, mag ik dat ook wel, voor de rest eet ik het dus zelden ;-) Vind het meer een tussendoortje dan een maaltijd, mis mijn groentes veel te veel

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:55

Ik vind het ook geen "warme maaltijd", als lunch prima :j
Nu was gister bij mij wel het geval dat ik ze om 13.00 als lunch had gegeten maar om 17.00 alweer moest eten omdat ik weg moest, alleen zat ik nog zo vol van die speltpannenkoeken dat mijn diner bestond uit een kom biogarde :+

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:26

Ik ga straks of morgen even het topic wat beter doorlezen, want heb weer goede tips en lekkere dingen voorbij zien komen.
Ik weet niet of ik het al gepost had hier, maar heb een variant op de speltpannenkoeken gemaakt. Ik heb voor de pannenkoek alle ingrediënten gebruikt behalve de banaan. Ik heb de banaan daarna apart in de pan gebakken met wat kokosolie, veel kaneel en een klein beetje honing. Dan krijg je een smeuig papje wat je heerlijk over je pannenkoek heen kunt smeren. Errruuug lekker! :j

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:49

Ik ben zelf ook niet zo van pannenkoeken zeker niet als avondeten, maar als ontbijt gaan ze er wel in! Zeker van die dikke amerikaanse pannenkoeken....speltpannenkoeken of boekweitpannenkoeken zijn een stuk gezonder dan gewone pannenkoeken van wit meel. Door de lijnzaad, kokosmelk, kaneel en de banaan maak je ze nog extra gezond! Ik heb ze laatst gemaakt met wat blauwe bessen , dat smaakt ook niet verkeerd. Morgen maar eens een hartige pannenkoek maken voor de lunch ( om mee te nemen) met courgette in plaats van de banaan en kaneel.

En inderdaad van deze pannenkoeken zit je na 1 al vol.... je hoeft niet een heel pak op te eten :p Zelfs mijn vriend kreeg er geen twee op... :D

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:48

Zo, net de pannenkoeken gehad, alleen mocht er bij het recept wel een uitleg voor de kokosmelk haha.
Heb een beetje ervan gebruikt en de rest sojamelk. Maar ze waren best lekker en vullend.

Morgen ga ik voor de pangafilet met kerrie, jum jum.

Mijn eetschema van vandaag.
6:30: 2 lepels met yoghurt muesli, lijnzaad en tarwezemelen met nootjes ( had een bak vol maar vondt het eerlijk gezegd niet te pruimen :+ )

9:00 tarwebrood met kaas
10:00 appel met daarna wat walnootjes
12:15 sla met komkommer en ei en een tarwebroodje met kaas
15:00 een peer met wat walnoten
en net de pannenkoeken.

Nou ben ik zo op de goede weg??

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:53

Sowieso is het al goed dat je 5 keer eet op een dag en fruit combineert met noten. Ook bij je lunch al groenten eten is goed, zo krijg je zeker genoeg groenten binnen. Ik denk alleen dat je de pannenkoeken beter als ontbijt kunt eten en 's avonds een lichtere maaltijd. Tarwebrood met kaas is niet het beste ontbijt, vervang tarwebrood eens met zuurdesembrood..dat vult beter en bevat geen suiker.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:57

Heb vandaag jullie tips aangenomen en een handje noten bij mn druiven genomen. En in plaats van boekweitpannenkoek met appel en kaneel heb ik wokgroente met eieren gegeten als avondeten!

Nu ga ik, we hebben bezoek :)

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:09

Er was net een heel interresant programma op Ned. 2 over voedsel. voor diegene wat nog niet overtuigd zijn om gezond voesdsel te eten: beslist terug kijken op uitzending gemist! :Y)

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:18

Wat een ontzettend leuk topic is dit!
Ik kwam al veel leuke en handige tips en ideeën tegen!

Vanaf volgende week begin ik met een anticandida-dieet (niet vanwege candida, maar vanwege CVS).
Dat betekent geen suiker, geen producten met gist, zo min mogelijk koemelkproducten, geen varkensvlees.
Heb een boekje in huis gehaald waar ideeën en recepten in staan, zodat ik een leidraad heb.
Als ik de recepten uitprobeer, zal ik hier regelmatig ook wat posten :)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:19

Dank je Malu, daar heb ik wat aan. Het was overigens geen tarwe brood maar 100% volkoren zonnefit ( heb net even weer gespiekt want mijn geheugen is zo lek als een vergiet haha) dat brood moet je zelfs snijden en heeft het zelfde structuur als de spelt.
Maar pannenkoeken als ontbijt?? Blegh, nee dat krijg ik er echt niet in.

Oh vogeltjeM, die wokgroenten met eieren lijkt me ook wel lekker.
Jeetje ik kook eigenlijk nooit omdat ik me er nooit bij kan dulden en omdat ik niet weet wat ik moet maken. Maar heb er eigenlijk door jullie wel een beetje plezier in gekregen :D ( vriend eindelijk blij :) )

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:29

Ik heb ook boekweitmeel en kokosmelk gekocht zonet.
Zometeen heel erg zondigen met een puntje chocoladetaart, mijn moeder werkt bij een banketbakkerij en had ze meegenomen..

Welk programma was het blazelover en waar ging het over? :)

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:41

Heb het even moeten opzoeken maar heb het gevonden! http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1242155
het programma heet 10x beter en wordt gepresentateerd door harm edens. heb alleen het laatste stukje gezien en de uitzending van vandaag ging over de nepheid van voedsel.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:51

Leuke en handige tips kom ik al tegen! En dat programma ga ik ook even terug kijken.
@Nexthorses: dat is wel een pittig dieet volgens mij. Ben benieuwd naar je ervaring over de recepten e.d.

De boekweit en speltpannenkoeken klinken geslaagd. Ga ik ook maar eens proberen.
En dipdagje.. Ja, ben bang dat het er bij hoort. Vandaag gelukkig een geslaagder dagje! Oa een lekker sapje gemaakt met appel, sinnasappel, citroen, lijnzaad en chiazaad.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:00

orion_, ik denk idd dat het best pittig gaat worden! Maar heb veel zin om eraan te beginnen, hoop dat ik me beter ga voelen :)
Ik ben ook al jaren geïnteresseerd in gezond voedsel en gezond leven, maar er zijn zoveel verschillende meningen!
Ik eet nu ook vrij gezond (alhoewel, deze week niet meer, geniet nu nog even van de dingen die straks niets meer mogen ;) )

Die pannenkoeken klinken goed!

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:01

Ben benieuwd naar je recepten Nexthorse! Ik eet zelf altijd lactosevrij en probeer ook zoveel mogelijk tarwe en gluten te vermijden.

Ik ga straks eens dat programma kijken!