Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:14

Oh, en als je je kersenboom nu volhangt met repen zilverfolie?

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:16

Je zou er ook het eerste jaar aardappels in kunnen verbouwen. Dat wordt ook wel gedaan om het onkruid te overwinnen.

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:16

kebie schreef:
Oh, en als je je kersenboom nu volhangt met repen zilverfolie?

Of er met een supersoaker naast blijven staan! ;)

Suuszels

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:21

Hoii, ik heb even een vraagje, we hebben afgelopen weekend bij de Ikea bakjes gekocht met zaadjes, nu gaat het met de coriander en oregano goed, die worden groen. Maar de peterselie-zaadjes lijken te beschimmelen :? ze worden in ieder geval pluizig, hoort dat?
Er stond niet op de plaatjes vermeld dat je ze onder de grond moest stoppen, wat ik al een beetje raar vond.
Maar is het dus normaal voor peterselie dat de zaadjes gaan pluizen of is het schimmel en kan hem het best maar weggooien?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:23

*Ziet Annelisdj nu met een kroon van zilverpapier en een supersoaker elke ochtend vanaf 5 uur haar kersen verdedigen* :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:28

kebie schreef:
Mijn kinderen hebben de boontjes gezaait en nu staat het hele zakje op ongeveer een handgroot oppervlakte :') Weten jullie of ik die kan verspenen?

De spinazie die ik had gezaaid heeft teveel last gehad van de droogte. Een gedeelte is dood, en het andere gedeelte schiet nu door -O- Mijn rucula heeft ook een groeistilstand gehad, maar is nog wel groen. Ik hoop dat dat nog wat wordt.

Dat doorschieten komt door de warmte, spinazie houd niet van warm dus is meer geschikt voor voor en najaar. (zou normaal nu wel kunnen maar het is nu wel erg warm)

Boontjes verspreiden door gewoon te strooien? Handvol wegwerpen zeg maar?
Als het plantjes zijn kun je ze verpoten zoals je wilt.

Stuk plastic is wel handig maar dat moet dan zeker 2-3 weken liggen en ik wil het liefst vanmiddag nog planten/zaaien :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:29

Oude cd's en dvd's aan een touwtje erin hangen schijnt een beetje te helpen heb ik gehoord. Kun je een net over het onderste gedeelte hangen zodat de vogels de bovenste helft kunnen opeten? Of heel snel zijn met plukken. Wij hadden vroeger geen net over de kersen maar hielden toch meer dan voldoende over voor onszelf. Dat waren erg oude hoogstammers.

Roundup geen idee, we hebben het een keer of 4 gebruikt in de afgelopen 20 jaar maar alleen om brandnetels te doden op stukken waar niet gegeten werd.

Goeroe leuk tuintje, zo te zien heeft jullie tuin ook last om gras groen te houden, wij hebben het hier maar opgegeven. Leuk idee die aardbeien toren. De slakken zullen het niet zo snel opeten zo. Wat ik altijd leuk vind aan andermans tuinfoto's dat je na de beschrijving in tekst er een voorstelling van maakt en het er uiteindelijk heel anders uitziet. Ik denk trouwens dat elke tuin wel zijn rommelhoekje heeft,of je moet wel een erge pefectionist zijn of alles asfalteren.

Wat betreft de permacultuur, wij zijn kennelijk daarin alweer een stukje verder, misschien omdat onze tuin wat ouder is al en door de vorige bewoner 20 jaar met liefde is verzorgt en we er wel wat aan verandert hebben maar niet veel. De tuin was ook een van de redenen dat we dit huisje hebben gekocht.

Radijsplantjes kopen ken ik ook niet, wel veel andere dingen maar die hebben ze hier ook niet.De eerste 2 rijpe aardbeien opgegeten, dat is nou jammer. Juist die eerste zijn zo lekker. Mag hopen dat er een paar babyvogeltjes van gesmuld hebben. En veel vorstschade dus overal. Hier heeft het vorige week nog 4 graden gevroren maar alles heeft het overleeft, kennelijk staan onze bakken net beschut genoeg opgesteld. Snor arme Godzilla de plant. Ik zie jullie al meten aan een opkomende brandnetel. En ja heel veel jonge plantjes komen op met 2 blaadjes of als een grassprietje. ;)

We herkennen trouwens wel het gevoel van :n als anderen onze tuin inlopen. Sommigen beginnen al met roepen als je die boom en die struiken nu ruimt (alleen het woord al %) ) kun je je tuin in een keer overzien. (dat willen we nu juist voorkomen :D ). Anderen willen meteen ons terras ontdoen van planten zaaibakken, wateropvang bakken enz. Weer anderen willen alles wat niet struik is het liefst voorzien van grind of nog beter bestrating. Dat gaat dus niet gebeuren. Mijn zus dacht zelfs dat we door de veel te volle tuin helemaal geen terras meer hadden en nergens konden zitten _O- . Ach ja 5 bij 5 houten vlonderterras met 2 grote hangmatten en nog plaats voor een paar stoelen, achter 3 bij 4 grind en voor 10 bij 2 met de gruwelijke grindtegels. En een inimini zitje met een 3 persoons bankje. Nee daar kun je met 2 niet zitten :') .

We hadden het daar vorige week bij mijn ouders nog over. Ons eerste huisje was een oud arbeiders woninkje met een diepe smalle tuin 60 meter diep en 3,5 meter breed. De vorige bewoner had het voor elkaar gekregen om de ene helft helemaal vol te zetten met struiken en coniferen veel te dicht op elkaar. De andere helft was serieus helemaal leeg zand, strak geharkt zonder een sprietje onkruid, 60 meter kale zandstrook. Echt heel erg. Wij hebben toen ene deel van de struiken overgehaald naar de kale kant, de tuin in 2en gehakt met een vijver over de breedte met een brugje erover heen en de tuin zag er voller maar ook gezelliger uit. Vonden wij dus maar ja mijn vader vond het dus duidelijk zonde dat die mooie overzichtelijke kale tuin verandert was in een oerwoud. _O- . Dat was onze eerste start van de permacultuur zoals dat kennelijk heet. Want ik heb echt een gruwelijke hekel aan schoffelen, harken en gif gebruiken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:48

Dit is ook een heel oude hoogstam en ik denk dat de vogels zich er beroerd in moeten eten om alles op te krijgen maar evengoed ben ik liever zeker van mijn zaak :P

Er woont een koppel spreeuwen in de schuur ernaast en die zullen het wel heerlijk vinden en sinds kort hebben we ook boerenzwaluwen, helemaal blij mee natuurlijk maar die vinden onze kersen vast lekker.

Een net over het onderste deel is ook niet echt te doen, hij is te groot en massief daarvoor. Glitterspulletjes zullen vast wel wat helpen maar is er ook een manier om dat er leuk uit te laten zien?
Ik hoopte eigenlijk dat iemand een manier weet waarmee je het voor 90% voor kunt zijn zonder dat je tegen lelijk flapperende stukken folie aan moet kijken :P

De onbekende boom blijkt zoals gedacht een pruim te zijn dus ik ben blij, zit ook al vol vruchten dus gaat heel goed.
Wel heeft hij heel veel schieters rondom, sommigen zijn al bijna 2 meter hoog en zitten ook al pruimen aan. Kan ik die gewoon opkweken als pruimenbomen of heeft dat geen zin? (fruitbomen worden toch geent normaal?)

Pluiszaad is idd beschimmeld dus denk dat je dat beter weg kunt gooien.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:55

wij hebben hier een groot net over de kersenboom heen, maar ik moet zeggen dat het niet alles tegenhoudt, maar er blijven wel kersen over!
Ik heb gisteren mn eerste eigen spinazie gegeten :D
Worteltjes blijken toch op te komen! (nadat ik de foto's heb gezien hier van hoe die dingen eruit meoten zien als ze klein zijn, top!)
Mijn aardbeientoren (ookwel smulpaal genoemd hier :P ) is telkens veel te droog......

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:00

Cd 's zien er toch niet zo beroerd uit aan een touwtje. ALs je er een artiest inhangt die je niet kunt uitstaan geeft het misschien ook nog voldoening als de vogels er op poepen. }> Zwaluwen eten geen kersen hoor die houden alleen van insectjes. vreemde boom is dus een pruim, mjammie. geen idee je kunt aanzien wat er met de boom gaat gebeuren als je hem als een normale fruitboom snoeit. Als de pruimpjes die er nu aanzitten ook rijp worden en goed smaken zou ik me er niet druk over maken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:05

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:00

Snor schreef:
We hadden al 1 extra harig exemplaar 'Godzilla' genoemd ;) Arme Godzilla is zomaar respectloos uit zn pot gerukt door de docent ;(

Ach, arme Godzilla :(:) Wat een bruut van een docent heb je zeg :n

@Annelies, wilde dat ik je kon vertellen hoe lekker honingbessen zijn maar de plant heeft het nogal moeilijk gehad de eerste jaren en heb er nog niet van kunnen genieten :')

Enneh.... Roundup wordt dan mss aan de man gebracht als milieuvriendelijk gif maar het is allesbehalve dat.
Spuit liever gewoon met azijn.

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:12

Sommige zaadjes gaan toch eerst pluizen voordat ze kiemen? Ik zou het nog even aankijken! Weggooien kan altijd nog.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:15

Anneliesdj: er is een oplossing maar of je dat wilt is een grote vraag.
Oud boeren trucje voor de kersenboom:
1 kraai doodschieten en deze op de kop in de boom hangen. Dit voorkomt dat andere vogels nog in de buurt van je kersen komen.
(doe het zelf niet hoor, maar mijn opa deed dit altijd en hij had wel gelijk, werkt perfect).

Denk dat CD's (van die blanke) ook wel gaat werken maar kan je zo hoog in de boom komen?

Pruimenbomen kan je prima opkweken. Wij hebben zo van 1 pruimenboom er 2 extra gekweekt. Heerlijk zijn ze, alleen je hebt altijd in 3 weken alle vruchten en veel te veel per dag. Die dingen zijn niet te bewaren als ze eenmaal gevallen zijn.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:47

spinazie schiet hier ook door....
je kan wel oogsten toch en dan de bloemen eruit halen voor het bereiden?

Die kraai truuc ken ik ook van mijn opa :)

Karuna heb je een foto van de tuin?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:27

karuna schreef:
Cd 's zien er toch niet zo beroerd uit aan een touwtje. ALs je er een artiest inhangt die je niet kunt uitstaan geeft het misschien ook nog voldoening als de vogels er op poepen. }> Zwaluwen eten geen kersen hoor die houden alleen van insectjes. vreemde boom is dus een pruim, mjammie. geen idee je kunt aanzien wat er met de boom gaat gebeuren als je hem als een normale fruitboom snoeit. Als de pruimpjes die er nu aanzitten ook rijp worden en goed smaken zou ik me er niet druk over maken.

Zwaluwen niet nee maar de spreeuwen lusten ze wel en als ze straks 6 hongerige koterspreeuwtjes zijn...
Ik wist dat het het jaar van de boerenzwaluw is!

De kraaientruc ken ik ja maar is weer zo rigoureus, heb bovendien geen buks.

Azijn tegen onkruid is een goede tip, ga eens kijken of dat helpt, moet ik dat verdunnen?

Ik heb overigens geen onuitstaanbare artiesten helaas, ik ben nogal selectief met cd's kopen ;)

@ Marlies; worden pruimen normaal niet geent op een betere onderstam?
Ze mogen van mij wel blijven groeien maar ze staan nogal ontactisch dus ik vroeg me af of ik ze kan verpoten of dat dat geen zin heeft en dat ik ze net zo goed allemaal met de kettingzaag kan bewerken.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:49

Ik gebruik het onverdund om het mos en algenaanslag van de houten veranda af te krijgen.
Werkt als een tierelier. Mensen hier in de buurt gebruiken het voor tussen de tegels.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:20

wat mijn pa deed in de kersentijd: hij ging een oude klok (belding dus) aan een megalange strokoord die tot aan huis ging: als hij weer een kraai zag trok hij aan dat touw en moet zeggen ze waren er snel uit :') .

Ben eigenlijk beniewd hoe jullie tuin eruiziet! kunnen we zo niet wat foto's trekken en zo ervaringen uitwisselen of nieuwe ideeen krijgen? Vond die aarbeitoren heel leuk!

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:27

Mijn tuin was nogal scheef dus ik ben 2 jaar terug begonnen met alles af te graven en keermuurtjes te metselen van oude kloostermoppen.

Afbeelding

De ene kant van de tuin is dus lager geworden en de andere kant hoger. Ik heb nu een gazon die recht is en de rest gaat in trappetjes omhoog. Daarna is alles nog opgehoogd met zwart zand omdat ik op de klei woon.

Hier heb ik een hap uit de dijk gegraven en een paar kleine voorgevormde vijvertjes ingegraven. Deze vijvertjes zijn net onder het wateroppervlak met elkaar doorverbonden met buizen en waterdichte koppelingen. Er zit een pomp in de ene vijver en het water loopt via de gestapelde gebroken stoeptegels in beide vijvers weer terug. Verder neem ik oude materialen mee van de zeebodem en die verwerk ik ook in mijn tuin. Oude stenen, balken van oude houten schepen, koperen onderdelen van stoomschepen, scherven, etc.

Afbeelding

Ik heb een soort veranda gebouwd van zo'n zonnezeil (25 euro bij de Kwantum), een paar oude balken en de latjes zijn gesloopte oude schuttingen. Onder de tafel door zie je de strook waar de kippen lopen en links zie je mijn moestuin. Hier heb ik vlondertjes gemaakt van de gesloopte schuttingplanken zodat ik looppaadjes tussen de verschillende vakken heb.

Afbeelding

Zicht vanaf het pad naast de moestuin richting de veranda en de grote schuur.

Afbeelding

En het schuurtje wat ik gebouwd heb voor de kippen. Hier zie je ook de gemetselde trappetjes. Ik heb ze lekker groot gemaakt zodat ik langs de randen potten met planten kwijt kan.

Afbeelding

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:33

Looppaadjes is wel handig inderdaad, van de week was ik in de moestuin (volkstuin) toen het geregend had ik had flinke modder kluiten aan mijn schoenen zitten sjonge. Ik zit te denken aan houtsnippers oid.

Wat een werk die muurtjes!
zijn de foto's recent?

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:35

Ja de foto's heb ik gisteren gemaakt.

Ik vind de paadjes ook handig omdat ik dan niet per ongeluk op de jonge plantjes ga staan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:39

Ziet er gezellig uit Scubadoo :j

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:48

Straks nog gezelliger! Met grote bossen gele frambozen! :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:50

Scubadoo schreef:
Straks nog gezelliger! Met grote bossen gele frambozen! :D

Lol ja inderdaad! Komen we met z'n allen plukken én eten natuurlijk :P

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:40

Ik zal vanavond ook eens foto's maken. Wij hebben thuis een siertuintje en we hebben een volkstuintje die als moestuin dienst doet.

Uit mijn werk haal ik ruim 3 meter kastanjehouten hekwerk op die ga ik in de moestuin zetten met siererwt erlangs wordt vast heel mooi!