Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneve

Re: Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:49

TNX Lielle, heb even gekeken en er zit inderdaad een natuurwinkel in de buurt. Ik zal er eens gaan kijken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:52

anneve schreef:
Ik wil b.v. graag meel voor KH arm brood kopen, tot nu toe heb ik dat via Internet besteld, maar ik wil het liever zelf halen uit een winkel.

Albert Heijn verkoopt khd-arm brood en diverse bakkers verkopen dit brood van het merk Fijn Lijntje..

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:58

Lielle schreef:
wlkom mrijn. Waar haal jij die stevia? Ik had er ook al eea over gelezen.

Ik heb het in Breda gekocht in een ouderwetse drogist. Veel natuurvoedingswinkels verkopen het ook. Je moet alleen erg oppassen dat er geen alcohol in zit, dat is niet te vreten! Op een lc-forum las ik dat het ook goed online te bestellen is. Ik vind het alleen nog wat moeilijk doseren. Het is 300x zo zoet als suiker en teveel is echt goor!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:00

Stevia schijnt overigens wel echt supergezond te zijn itt aspartaam e.d.
Ik zal ook eens opzoek gaan :)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:01

anneve schreef:
ik heb vanmorgen voor het eerst mozarella pannenkoekjes gemaakt. Ik had geen officieel recept maar heb een klein bolletje mozarella met 2 eieren een scheut slagroom, wat zout en zout, wat lijnzaad en wat eiwitpoeder door elkaar geklutst en gebakken. Om je vingers bij af te likken. (Het was de bedoeling dat er wat in de diepvries zou belanden, maar ik heb alleen nog één pannenkoekje voor morgen. De rest is al op.) :)

Ik vind het moeilijk om aan bepaalde producten te komen. Ik wil b.v. graag meel voor KH arm brood kopen, tot nu toe heb ik dat via Internet besteld, maar ik wil het liever zelf halen uit een winkel. Stevia en kokosolie en gemalen lijnzaad ben ik ook nog naar op zoek. Iemand ideeën?

Klinkt lekker! Eet je die pannenkoeken hartig, naturel of zoet? Als je ze naturel maakt, kun je er een lekkere tosti van maken door er 2 te beleggen met kaas en even tussen het tosti-ijzer te doen. Ik heb ze ook wel gemaakt met hüttenkäse en een lepel tarwezemelen extra. Is ook erg lekker! Als ik op gewicht ben, mag ik van mezelf KH-vrije stroop bestellen voor op de pannenkoek.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:02

hmm bij mij zit er geen natuurvoedingswinkel in de buurt ^)

KHD-arm brood ga ik wel even opzoeken, dat vind ik wel fijn om salades tussen d emiddag mee af te wisselen enzo!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:02

aaaargh! Ik mag geen zuivel (dus ook geen kaas) en ik lees zulke lekkere dingen hier ;(

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:05

Je hebt toch ook kaas zonder zuivel? Vega-kaas zeg maar? Volgens mij is dat ook lekker.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:07

ohhh ook geen zuivel lijkt me wel erg zeg :oo
geen kaas helemaal :=

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:08

dier heb ik nog niet gevonden, maar ik hoop vanmiddag te horen dat ik wel weer een klein beetje kaas mag gaan eten :D

melk, yoghurt etc laat ik zonder moeite staan, maar ik ben echt dol op kaas, dus dat is wel afzien.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:12

Dat lijkt me echt drama, geen kaas mogen eten. Ik ben sowieso wel gek op (zure) zuivel. Wilde je nou ook gewicht verliezen met jouw dieet Lielle of gaat het echt alleen om lichamelijke klachten? Wel bizar dat rugpijn 'verdwijnt' door een ander eetpatroon, hè? Hebben ze daar een wetenschappelijke' verklaring voor?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:13

zo ik zit vandaag bij mijn tussendoor een beetje te zondigen met koolhydraatarme (NOT) chocoladepepernoten :o :o Dat schiet lekker op natuurlijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:18

het gaat primair om lichamelijke klachten, maar wat kilo's kwijt zou ook mooi meegenomen zijn.
Verklaring is - kort samengevat - dat mijn afweersysteem door te veel koolhydraten van slag is waardoor er te veel afvalstoffen vrijkomen (daar komt ook ergens die insuline kijken) die zich uiten in huidklachten en gewrichten. En ik kan merken dat ik na een paar dagen weinig groenten meteen meer last van mijn rug heb. Daar weer op gelet, en prompt gaat het beter.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:19

Bijzonder dat zelfs rugklachten daaraan gelinkt kunnen zijn!

Enige wat ik jammer vind aan het KHD-arme is dat fruit ook eigenlijk een no-go is...althans, bij South beach wel ^)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:24

wat ik merk is dat mijn spieren helemaal vast gaan zitten (hoge spierspanning) waardoor dus ook mijn rug op slot slaat.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:24

Je zou juist zeggen dat die afvalstoffen vrij komen als je vet gaat verbranden (ze worden opgeslagen in vet en komen vrij bij verbranding). Wat een bizarre hoeveelheid groenten moet jij eten zeg. Ik houd best van groenvoer, maar 800 gram...

@Ingrid: ik mag vanaf donderdag 2 porties fruit per dag. Dan ben ik pas 4 dagen bezig. De portiegrootte is afhankelijk van de hoeveelheid kh's. Zo is een kiwi 1 portie, maar een halve appel ook. Het maakt het eten wel een stuk simpeler (ik droom nu al weg bij het idee van een 'pannenkoek' met zelfgemaakte appelmoes met kaneel en gember :Y) )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:25

klopt ook merijn, en daarmee worden ze dus ook afgevoerd uit je lichaam. En er was nog een heel verhaal over insulinerecpetoren maar dat weet ik niet precies meer.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:26

fargo schreef:
zo ik zit vandaag bij mijn tussendoor een beetje te zondigen met koolhydraatarme (NOT) chocoladepepernoten :o :o Dat schiet lekker op natuurlijk.

Ik zeg:

Pepernoten

Ingrediënten:

40 gram Fijn Lijntje cake & wafelmix
40 gram Roomboter
Speculaaskruiden (naar smaak, ca. 2 gram)
1 klein ei
Flinke eetlepel zoetstof (bijvoorbeeld Tagatesse of Splenda granulaat)

Bereiding:

Meng alle ingrediënten door elkaar en vorm kleine balletjes van het deeg.
Leg ze op bakpapier op de bakplaat.
Bak de pepernoten ca. 10 minuten op 125°C.
Om de pepernoten knapperig te krijgen nog 2 minuten nabakken op 175°C

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:26

ja, bij SB mag je het na 2 weken weer op gaan bouwen...ik twijfel nog of ik me weer helemaal strict aan de SB regels ga houden of er wel een beetje een eigen twist aan ga geven...
ben beetje bang dat ik met een eigen twist teveel in mn eigen 'makkelijke' gewoontes ga vervallen en dat het dan nog geen nut heeft omdat je dan voedingsstoffen gaat missen ofzo :=

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:27

Heel af en toe neem ik wel wat roodfruit hoor. Dat is tenslotte gewoon gezond zondigen ;) En in het weekend mag ik van mezelf ook wat lekkers: een patatje, een pastamaaltijd, een chipje of toastje :Y)

Mrijn, thanks voor je recept! Ik ga dat binnenkort eens proberen. Heb laatst zo'n cakejes gebakken en die vond ik niet te eten, maar misschien met al die toevoegingen?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:32

Ik vind het knap dat je 1x in de week zondigen aan kan houden. Als ik eenmaal weer begin met slechte dingen eten kan ik niet meer ophouden. :n Dat doe ik dus ook niet. 80-jarige oorlog. :')

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:37

Inderdaad, ik noem het ook altijd de 80-jarige oorlog, maar ik kan die met KH arm veel beter aan dan met andere methodes.

@ Mrijn: Ik ga voor hartig. Ik heb er inderdaad kaas tussen gedaan, heeeerlijk.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:54

Saskiaatje schreef:
Ik vind het knap dat je 1x in de week zondigen aan kan houden. Als ik eenmaal weer begin met slechte dingen eten kan ik niet meer ophouden. :n Dat doe ik dus ook niet. 80-jarige oorlog. :')

Om eerlijk te zijn smaakt e.e.a. me veel minder lekker nu. Mijn lief kwam zondag aan met een Spacekoek, we moesten nog een hele rit voor we konden eten, dus ik nam hem aan. Hij was niet eens lekker ;(

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:26

Chubby schreef:
anneve schreef:
Ik wil b.v. graag meel voor KH arm brood kopen, tot nu toe heb ik dat via Internet besteld, maar ik wil het liever zelf halen uit een winkel.

Albert Heijn verkoopt khd-arm brood en diverse bakkers verkopen dit brood van het merk Fijn Lijntje..

Het brood van AH en Jumbo ken ik, maar dat bevat nog teveel KH. Ik bedoel meer Atkins, Fijnlijntje of Atlanta (of zoiets) meel. Ik wil graag zelf bakken zodat ik altijd vers brood heb. Fijnlijntje zit hier niet echt in de buurt. Die andere merken heb ik ook nog niet kunnen vinden in een winkel, wel op internet.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 12:33

Tipje: bakkerij Het Stoepje (www.stoepje.nl, van de markten) heeft KH arm brood en meel wat ook voor in de broodbakmachine verkrijgbaar is en is heerlijk, gebruik het al maanden ;)