Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:38

Antheman schrijft vanavond het recept van pesto even op!
Eerst paardjs doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:23

Antheman schreef:
Antheman schrijft vanavond het recept van pesto even op!
Eerst paardjes doen.

Pesto:
Neem 80 gr pijnboompitten of een nootsoort zoals walnoot.
Ik vind walnoot erg lekker erdoor. Die rooster je even bruin op hoog vuur.
Neem je vijzel en maal de noten of pitten fijn, doe er steeds basilicum bij, flink blijven vijzelen!
Doe er 1 of 2 teentjes knoflook door. Ong. 50 gr pecorini, (maar gewoon oude kaas kan ook hoor!) erdoor malen. Wanneer alles echt fijn is en al een papje is geworden, doe je er minstens 1 dl olijfolie door.
Klaar!

De hoeveelheid basilicum kun je zelf bepalen. Ik gebruik 3/4 plant wat in een potje zit.

Als je het in de vijzel doet, kun je steeds proeven en je recept bijstellen.
En er zijn mensen die zeggen dat het not done is om het in de keukenmachine te maken ( scheelt je wel tijd), want de messen laten de basilicumsmaak achteruit gaan. ;)

Mooie tomaatjes Karin!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:24

Klinkt erg lekker :9

Nu vind ik het wel erg de moeite waard worden om ook een basilicumplantje aan te schaffen :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:46

Snotverdesnotver :(
Ik had zulke mooie spitskolen, vorige week nog! Ik dacht: 'ik laat ze nog even doorgroeien', zie ik vanmorgen dat ze half weggevreten zijn!!! -:(- |(
Volgend jaar komt er insectengaas over de koolsectie van de tuin. Gloeiende, gloeiende.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:48

Ik was een maand of wat geleden bij een (Italiaanse) vriendin in Italië. Ze heeft me toen voorgedaan hoe je echte pesto maakt. En ik kreeg van die zelfgemaakte niet eens last van mijn maag en darmen, zoals ik van pesto uit een potje wel krijg. :D

Ik moet haar nog even om het recept vragen, hoewel ze aangaf dat ze niet echt met hoeveelheden werkt: 'alles op gevoel'. :D

Gatverdarrie Ranna, zonde van je spitskolen... :\

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:03

Karin schreef:
Ik moet haar nog even om het recept vragen, hoewel ze aangaf dat ze niet echt met hoeveelheden werkt: 'alles op gevoel'. :D

Psies *D Daarom ook de vijzel gebruiken, want dan kun je bijstellen. Als je alles in de keukenmachine kiepert, gaat dan bijna niet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:04

Zij gebruikt een staafmixer. Heel traditioneel Italiaans. :))

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:05

Karin schreef:
Zij gebruikt een staafmixer. Heel traditioneel Italiaans. :))

_O-

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:20

Oe balen van de spitskolen zeg..

Heb van de week wat foto's gemaakt van de tuin, ben bang dat mijn pepers echt niet meer rood worden.. Mijn tomaten heb ik dan wel weer hoop voor maar dat mag van mij wel beginnen!
Pepers: Afbeelding
Paprikas genoeg straks! (Moet je die uitdunnen?) Afbeelding
Bergen groene tomaten Afbeelding
Kromme komkommer Afbeelding
En druiven zat! Afbeelding

Mijn vier appels hangen nog steeds aan de boom :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:13

Zondag weer tomaatjes in de salade, er hangt genoeg aan mijn plant! *\o/*

De plant met grote jongens doet nog steeds niet veel. Heb al weken van die groene knollen hangen.

En mijn aardbei-in-pot verdenk ik ervan dat-ie toch stiekem een bosaardbei is - of een kruising :+. Er hangt inmiddels één klein rood vruchtje aan dat verdacht veel lijkt op het overschot aan bosaardbeien dat tussen mijn tegels omhoogkruipt. Terwijl de blaadjes toch anders zijn. Maar daar had ik me met mijn tomaten ook al eens in vergist, dus ik kijk nergens meer van op. :+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:13

Oeh Karin, je tomaten zien er goed uit zeg!! :j Mijnes groeien ook nog steeds als kool, ik denk dat ik morgen weer een paar tomaten heb om op te smullen :9

En ik kwam er eergisteren achter dat mijn paprika plantje toch kleine groene paprikaatjes heeft hangen.. Ik ben benieuwd of er ook echt iets van komt :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:47

De oogst van dit weekend: 17 kleine tomaatjes. :D

Die inmiddels ook alweer bijna op zijn, lekker bij een broodje kaas bij het ontbijt. :D

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:13

Ben weer thuis van vakantie en mijn tuintje staat nog aardig. De wijnbessen zijn bijna zwart zo rijp zijn ze :P... Tomaten heb ik écht te laat gezaaid, er zit nog niets aan, denk niet dat dat nog komen gaat... De kruiden en aardbeien staan er wel goed bij, zit nog veel bloemen in ook!

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:31

aah mooi karin! Ik heb de eerste twee eraf gehaald, rest zijn nog allemaal groen.
Ik heb straks wel een tomaten-overschot. Al mijn plantjes van de action zijn inmiddels ongeveer 1,20 hoog en vol met bloemen stuk voor stuk. En ik heb 13 planten. En de grote tomaten plant (ook cherry-tomaten) is inmiddels al hoger dan ik ben. (ik ben 1,78)
(het wondermiddel; zet ze op aarde vermengt met paardenpoep :j )

Worden de tomaten per trosje oranje/rood bij jou karin, of verschilt dat zeg maar per trosje?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:32

Verschilt per trosje. :j

Ik wilde er vanmorgen een heel trosje af halen, maar ik zag dat één tomaatje nog helemaal groen was. Dus ik heb die rooie er toen maar weer gewoon een voor een afgehaald.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:50

Ik had van het weekeind 5 tomaatjes :D Ik heb er nu nog 1 hangen aan mijn ene plant en mijn andere plant heeft er nog 2 hangen, en dan is de koek op, dan moet ik ze weer kopen :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:20

Mijn aardbei in pot is definitief een bosaardbei. Heeft-ie me al die tijd voor de gek gehouden met die grote bladeren van 'm. :+

En mijn tomaten tegen de muur worden een beetje wild. Heb net de boel maar weer eens bij elkaar gebonden maar het wordt er niet heel veel beter op.

Zijn tomaten eigenlijk meerjarig? Oftewel wat doe ik ermee als het tomatenseizoen voorbij is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:20

Tomaten zijn 1 jarig. Lees soms wel de tip om de "diefjes", dus die scheuten die je eruit moet halen als stekjes weer in een pot te zetten. Die schijnen dan ook 's winters door te groeien en tomaten te geven (wel binnen zetten), maar geen flauw idee of dat klopt.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:39

diefjes moet je toch gewoon weghalen zodat de plant zelf zijn kracht niet verliest? Bij mij zijn die diefjes dan zo klein dat ik ze never niet op een potje kan zetten

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:41

We hebben hier inmiddels 4(!!!) jaja, heuse appels aan onze appelboom. We mogen de boom al wel haast ondersteunen.

En ook de pompoenen zijn helemaal op dreef. Wat ik daar straks allemaal mee moet? Behalve dan de pitten weet ik helemaal geen recepten voor pompoenen :o?

De bosaardbeitjes zijn hier ook rijp maar voor de kippen, eend en hond en wat er verder bijkan.
Karin, mag je wel een heuleboel bosaardbeitjes hebben om wat van te maken want die dingen zijn zooo klein!

Hoe heb je dat nou gehad dat je bosaardbeien ipv gewone aardbeien hebt?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:47

Ha ha Ranna ik heb net zoveel appels :D :D

Maar mijn eerste 3 tomaten zijn rood *\o/*

Mijn ervaring met tomatenplanten is gewoon wat overrijpe eronder laten liggen, dan krijg je volgend jaar automatisch weer een nieuwe plant :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:21

Nou Anne, we kunnen er straks niet tegen eten met wel 4 appels!!!
Als die op zijn kunnen we geen appel meer zien :D

Mijn tomatenplanten lijken de geest te geven :\ Snap er de ballen van.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:39

Alleen nu beweert mijn nieuwe zwager dat het geen Elstar zijn.. Meer Jonagored ofzo! Hmm dat is zeker de reden dat je geen appelboom bij de Karwei moet kopen :D :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:16

Ik heb een Elstar, waar nu dus die 4 appels aanzitten/hangen, en een Golden delicious (geloof ik). Die zat vorig jaar vol bloesem toen we hem kochten en er kwamen ook gelijk appels aan maar werden niet groter dan een walnoot en vielen er toen af - snif.

Dit jaar zat hij weer vol bloesem maar er is iets misgegaan met bevruchten want er is niet 1 klein appeltje aan gekomen.

Een Jonagored hè? Geeeen idééééé wat dat moge weze - haha.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:18

Ik ga volgend jaar echt weer tomaten kweken, ik vind het geweldig!! :D

Aardbeien zijn wel meerjarig trouwens :)