De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:17

Munt en citroenmelisse heb ik vorig jaar gezaaid en dat leek bij mij ook heel lang nergens op en uiteindelijk werden het mooie volle plantjes. Citroenmelisse heb ik nog steeds, de munt is denk ik dood? Ik heb nieuwe munt gezaaid, gebeurt nog niks...

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:10

Jaja Aikon, jij met je bergamot :D
Hier heb ik de les geleerd waarom vooral ík (met een geheugen als een zeef) bij ELK plantje een naam op een stokje moet zetten met wat het voorstelt, want twee 'verpottingen' later en buiten-binnen-buiten ceremoniën herken ik alleen nog maar de pompoenen en de mangetout, maar de rest is vermengd in een disco aan viooltjes-dropplant-naamloos-onbekend-groen *zucht*.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 19:21

aikon schreef:
*pakt ff de verpakking er bij*
Er zit in: munt, citroengras, kamille, mexicaanse dragon/munt (op zakje staat munt) lemon bergamot, ijzerhard (deze komt niet op :( )
Het is een pakket van Buzzy fun growing. De "fun" word zien wat het werkelijk is :D

ik heb vrijwel alles wat op je zakje staat.
munt ontkiemd zeer beroerd, je kunt beter een stekje regelen. Kamille doet t zeer rustig aan bij mij en ijzerhard is een vaste plant in mijn border en de jonge zaailingen heb ik nog niet gezien.
Bergamot en citroengras heb ik niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:27

Wat is ijzerhard :o?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 19:29

LadyMadonna schreef:
Wat is ijzerhard :o?

Verbena met prachtige paarse bloemetjes.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:45

een echte vlinderlokker <3 Heb er 3 en een halve in m'n tuintje staan. de halve omdat de geitjes er nét iets te gemakkelijk bij kunnen :') Is echt een hele mooie plant. Ik maak altijd voor ons mam en m'n oma mini boeketjes. en deze zitten er altijd bij. minivaasjes met bloemetjes. Nu staat hier alles vol met lelietjes van dale. De rest moet nog komen.

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:18

Hi allemaal! Wat een leuk topic om te lezen. Mag ik me hier ook melden? Ik heb 2 weken geleden gezaaid: lenteui, bieslook, basilicum, aardbei, paprika, pepertjes, tijm, rozemarijn, komkommer, tomaten, ui, worteltjes, rucola, radijsjes en een watermeloen plantje gekocht (Jup, een kléin beetje doorgeslagen in de hoeveelheid :p) Ik heb alles in zo'n kasje staan die ik een paar pagina's terug voorbij zag komen.

Sommige plantjes komen al mooi omhoog maar de tomaten en paprika doen weinig.. Ook de aardbei zaadjes lijken niets te doen.. Zou ik te laat zijn geweest met zaaien daarvoor? Ik vermoed ook dat het zakje waar bieslook op stond geen bieslook is.. Dat horen toch sprietjes te zijn? Of hebben die ook blaadjes?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:19

Blondie01 schreef:
Hi allemaal! Wat een leuk topic om te lezen. Mag ik me hier ook melden? Ik heb 2 weken geleden gezaaid: lenteui, bieslook, basilicum, aardbei, paprika, pepertjes, tijm, rozemarijn, komkommer, tomaten, ui, worteltjes, rucola, radijsjes en een watermeloen plantje gekocht (Jup, een kléin beetje doorgeslagen in de hoeveelheid :p) Ik heb alles in zo'n kasje staan die ik een paar pagina's terug voorbij zag komen.

Sommige plantjes komen al mooi omhoog maar de tomaten en paprika doen weinig.. Ook de aardbei zaadjes lijken niets te doen.. Zou ik te laat zijn geweest met zaaien daarvoor? Ik vermoed ook dat het zakje waar bieslook op stond geen bieslook is.. Dat horen toch sprietjes te zijn? Of hebben die ook blaadjes?

Je hebt toch niet de aardbei afgedekt met aarde?? :o?

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:21

Euhm dat had ik eerst wel gedaan ja :p tot ik hier las dat dat niet de bedoeling was, toen heb t opnieuw in gezaaid zonder er veel aarde op te doen, haha. Ik ben een leek, eerste keer dat ik probeer iets te laten groeien!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:33

Hoelang geleden heb je ze gezaaid? Misschien heb je toch nog een kans dat iets gaat kiemen. Krijgen ze genoeg licht? Dat is het belangrijkste.

Zelf heb ik ze in een kweekbakje ontkiemd en ik had de zaadjes gewoon over de aarde gestrooid en niet afgedekt. Dat ging super goed :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:19

Ik heb tegelijk gezaaid met jou geloof ik. Van de 15 zaadjes zijn er 5 uitgekomen. Nieuwe zaai rondje zijn er al meer uit. Die 2e poging was ook zonder zand. Goed vochtig gehouden, dat was mijn probleem ook. Wel stom dat ze dat niet op zakjes zetten dat je ze niet af mag dekken. Dingen zijn 4 euro voor wat zaad. Nu heeft mn vader een aardbei tuin. Mocht ik later op mezelf wonen koop ik ze kant en klaar .

Heb nu grote vruchten zaadjes besteld via eBay uit Italië. Ben benieuwd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 06:59

Ik heb vorig jaar planten gekocht via marktplaats, echt heel goedkoop. Voor 10 euro had ik zo'n 20 planten, inclusief verzendkosten ook nog! En dit jaar heb ik een hoop nieuwe planten van uitlopers :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:55

Ik heb ook een setje kruiden (dille, munt, basilicum, perterselie en bieslook), en alles komt wel op.
Basilicum en perterselie wat later dan de rest.

Zouden de tomatenplanten al de volle grond in kunnen buiten?

Blondie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:18

Inderdaad jammer dat ze dat er niet bij zetten. Ik wacht gewoon nog even af! Het is nu een week geleden dat ik de 2e keer gezaaid heb. Inmiddels ook 2 aardbei plantjes gekocht, die groeien wel goed.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:12

Antheman schreef:
aikon schreef:
*pakt ff de verpakking er bij*
Er zit in: munt, citroengras, kamille, mexicaanse dragon/munt (op zakje staat munt) lemon bergamot, ijzerhard (deze komt niet op :( )
Het is een pakket van Buzzy fun growing. De "fun" word zien wat het werkelijk is :D

ik heb vrijwel alles wat op je zakje staat.
munt ontkiemd zeer beroerd, je kunt beter een stekje regelen. Kamille doet t zeer rustig aan bij mij en ijzerhard is een vaste plant in mijn border en de jonge zaailingen heb ik nog niet gezien.
Bergamot en citroengras heb ik niet.

Bij de munt staat op de verpakking "mentha viridis" en op het zakje "mentha spicata" :D Dus dat word een verassing :') Ik heb gewone munt in de tuin staan, die is stout geweest ^) Heeft zijn plastic plantenpot doorboort met uitlopers. Nu heb ik op meerdere plekken rondom munt groeien. _-:(
Het is nu ook wel een feit dat de tijm/oregano/basilicum niks doen -O- Deze zaadjes zaten in een tuinkruiden pakket van de action.

Zunzuncito ik had meerdere zaden te drogen gelegd en die zijn een beetje door elkaar geraakt :o Die zaden lijken wel wat op elkaar. Ik doe standaard een stokkie met naam bij plantjes, anders weet ik het ook niet meer. Zijn ze in de tuin gezet en stokkie raakt kwijt dan zie ik het wel als ze later groot zijn :j

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:54

Zal komen door de manier van zaaien! Op het actionpakket staat geen zaaiwijze, terwijl bepaalde kruiden alleen opkomen als de zaden nauwelijks afgedekt zijn. Is bij mij het eerste jaar ook gebeurd, nu van alle kruiden de zaaiwijze opgezocht en alles is opgekomen

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:06

Deze zaden lagen op de grond :D En nog doen ze niks -O- (vorige keer in de grond, ook niks) Ga vals spelen }> en voor gekweekt halen bij het tuincentrum.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:22

Mijn 3 soorten aardbei zitten in de hangpotten *\o/*
Ik hoop zo dat ze het goed gaan doen!
Ze hangen niet in de middagzon dus dat zou goed moeten gaan toch :o?

De rest van mijn planten hebben de onweersbui en de harde regen overleeft!
Alles blijft vanaf nu dus gewoon buiten!

Moet alleen nog een keer de prei verpotten denk ik...
Zit nu in een sta-bak van ongeveer 15 cm hoog :=

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:53

Ik heb mijn kruiden weg bij de aldi, stond precies op welke je hoe moest zaaien, en alles doet het!
Denk dat het ook wel ligt aan de kwaliteit van de zaden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:24

Hm dan denk ik dat je bij aldi en lidl toch mindere kwaliteit hebt.

Ik had laast een paar zakjes Monbretia bollen gehaald bij bouwmarkt, paar dagen later hadden ze bij de aldi bollentrays waar ook monbretia in zat.
De bollen van de bouwmarkt waren bijna 3x zo groot, hadden al dikke kluit wortels ed.
Ben benieuwd of ik straks ook verschil zie als ze bloeien.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:25

Ik heb van die zaaimatten van de aldi, die komen ook al mooi op!
Ideaal is dat zeg!
Hopelijk is het een mooie bloemen mix.

Had ook wat groente zaden van de aldi alleen weet ik niet meer welke :=

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:40

Ik heb van de Action ook zaden en de eerste twee kruiden doen het anders prima! :) Basilicum en peterselie, inderdaad nauwelijks toegedekt. Gewoon in het kartonnen potje gezaaid met de bijgeleverde potgrond, doorzichtig dekseltje erop met gaatjes... Gaat prima, inmiddels al te groot voor dekseltjes. Munt pas gezaaid, kijken wat het doet en vandaag de rozemarijn gezaaid. Ik had de vorige keer een potje zonder zaadjes :( Maar ik kon het ruilen voor een potje mét zaadjes. Het waren er 5, die dus verdeeld over de pot. Ben benieuwd!

Van de Aldi heb ik tuinkers, die is al goed gegroeid, van de week die aardappelsalade maar eens maken. De veldsla van de Aldi heb ik nog niet gezaaid. Best wat plantjes bij de Aldi vandaan en de meeste plantjes doen het prima! O.a. meerdere clematissen.

Eén van mijn dahlia's heeft al knoppen \o/ En eentje doet nog steeds niks... :(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:46

Ja ik heb verder ook wel goede ervaringen met Aldi, maar dit was iets wat toch wel enorm opviel.
Het is ook niet voor niets dat ze dezelfde dingen voor een lagere prijs kunnen aanbieden.

Wel heb ik van de Aldi een keer een paprikaplant gekocht wat een peper bleek te zijn, het jaar erop hetzelfde met een plant van de Lidl.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:48

Dat zal ook wel wat uitmaken ja, soms kost het echt bijna niks! Ik had twee mooie rozen (kale wortel) van de Aldi voor 1,50! Nu is de ene wel stiekem zachtgeel i.p.v. roze met wit... Schijnt vaker voor te komen, maar ja...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:02

Owja, zoeen heb ik ook staan al 3 jaar, die doet het niet heel best.
Maar ik denk dat die ook op te arme grond heeft gestaan.
Hoewel mijn rozen voorheen het altijd goed deden met dezelfde verzorging.