de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:12

Ik zou de rekening sturen.. wat stond er, wat is een gewone opbrengst en hoe duur is dat in de supermarkt. Dat ie het dan de volgende keer laat (als je 'm überhaupt nog eens toestemming geeft). Lekker asociaal zeg..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:19

Geen supermarkt prijs, want het is niet die massaproductie waar je voor werkt (kwaliteit is veel hoger en arbeid ook ivm kleine aantallen), maar biologisch-dynamisch enz. die prijs voor optimale opbrengst minimaal x2 ivm arbeid + aanschaf en 10 uur a 25 euro herstel kosten. Afronden op 500 euro. Hoog inzetten en hem goed laten schrikken qua hoe veel een beetje rondstampen op andermans terrein kost.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:22

tirzasarah10 schreef:
Ik had een prachtige bloemkool, de slakken vonden hem net zo mooi :(

Wil morgen zilver folie proberen om die krengen te weren.

Hier staat nu keiharde wind en ben bang dat er geen zonnebloem meer overeind staat. Dacht leuk bij ons op de berg een heel veld zonnebloemen in de zomer.

O nee wat zonde van de zonnebloemen!
Slakken zijn een crime. Hebben alle radijsjes opgegeten en de helft van de zonnebloemen so far.
En moestuin en bloemenveldje is meer een invasie van ganzenmelde, perzikkruid en …staart geworden. Denk dat alles beter opnieuw geschoond kan en opnieuw inzaaien.
De bonen doen het wel goed en in de kas gaat het ook prima, slak en onkruid vrij maar buiten dus niet echt.
Had achteraf gezien eerst ‘vals zaaibed’ moeten doen, het onkruid afwachten dat weghalen en dán pas echt inzaaien.
Nouja al doende leert men maar baal wel van al dat onkruid.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:03

Marcella schreef:
Wil je er ramen op leggen wel zorgen dat het dan schuin loopt anders blijf het water erop staan.

Dit is serieus een goede tip! Nooit over nagedacht, we hebben idd ramen er voor liggen.

Germie wat een rot streek van de buurman! Zou idd een rekening sturen en nieuwe stekjes kopen van het 1 of ander. Sneu dat mensen zo zijn. Al je werk weg :(

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 21:54

Germie wat erg! Ik zou daar ook enorm van balen, je stopt toch heel veel tijd en liefde in je moestuin en hoopt er een mooie opbrengst uit te halen en dan krijg je zo'n aso buurman... Jeetje daar word je niet blij van :( Ik zou ook maar rekening sturen dan, gewoon puur zodat hij de volgende keer wel even goed 2x er over na denkt. Snap niet hoe mensen zo onverschillig kunnen zijn over iets van een ander...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:30

Nou germie inderdaad wat een ongevoelige en lompe buurman zeg.
Zou inderdaad echt een vette rekening sturen!

Marigold doe je ook effectief iets aan de slakken?
Ik raap ze iedere dag soms 2 x
Strooi slakken korrels
En heb ook nog biervallen

Net nog weer bij de hobbytuinder voor 30 euro aan zaden besteld _O-

Wat dingen voor volgend jaar ook en wat meer wintervaste groenten.
En heb de vreeken website ontdekt.
Niet goed voor de portemonnee _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 00:02

Is allemaal voor mezelf, maar maak mij ook niet druk als er wat verdwijn. Heb zat met dat ik tegenwoordig groot deel opbrengst Weck of invriezen.

Germie wat balen zeg. Zou ook gewoon rekening sturen van wat je nu mis loop.

Je kan dan ook gewoon een kant een balk/plank bevestigingen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:46

Dat wecken en invriezen vind ik ook interessant.
Misschien volgend jaar.
Eerst mijn vriend even rustig laten wennen aan hoe het nu gaat .
Hij vind nu al dat ik teveel heb haha

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:18

Wat zonde germie, dan zou ik ook wel een traantje kunnen laten.

@marcella was jij niet diegene die eraan dacht om te stoppen? Nu heb je heel erg veel! Maar misschien vergis ik me hoor was het iemand anders.

Onze koel/vriescombi doet het niet meer goed -O- dat wordt misschien binnenkort een nieuwe aanschaffen want ik wil mijn groentes er in kwijt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:26

Iemand vroeg of ik vaak slakken weghaalde: nee, ben er maar twee of drie dagdelen per week.
Het is niet mijn erf maar van een vriend die veel in het buitenland werkt en ik mag de tuin dit jaar verzorgen. Het was eerst het huis en tuin van mijn beste vriend, dus ik ken het terrein goed en heb er binding mee, kom er al jaren. Hij is overleden en het perceeltje is toen gekocht door de nieuwe eigenaar met wie ik het ook heel goed kan vinden en zodoende.
Ik probeer dus eigenlijk de tuin van mn bestie in leven te houden, misschien een vertraagd rouwproces.
Dus echt tijd om slakken te rapen heb ik niet.
Wat ik wel merk is dat de slakken in het lange onkruid verstopt zitten, dus hoe minder onkruid direct rondom de ingerichte gedeeltes, hoe beter.
De kas lukt wel slakvrij te houden. Een pot met de voet in een schaaltje water zetten werkt ook heel goed! Zo kan de plant ook een paar dagen zonder bewatering. De watermeloen plant doet het op die manier heel goed!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:55

Ahh oke bedankt voor de opheldering en heftig voor je .
Ik heb om mijn moestuin heen alles weggehaald van onkruid.
Ook klimop en een randje gras weg.
Regelmatig schoffelen en bosmaaieren helpt ook

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 14:20

Eerste oogst *\o/*

Afbeelding

Knoflook wou ik eigenlijk later oogsten maar de stengel was al geknakt, zit toch best een mooie bol aan, die ga ik nog even te drogen hangen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:23

Volgens mij kun je de knoflook met geknakte stengel ook nog laten zitten hoor. Maar dit is al wel een behoorlijke bol. Ziet er allemaal wel goed uit.

Hier het armzalige strookje in mijn tuin. Om er weer wat van te maken zal ik de grond wel echt moeten omspitten, het is meer dan platgetrapt. En daar stonden gistermorgen nog gewoon mooie knoflookplanten, net zo als de andere planten op de foto. |( |( |(
Maar wanneer kan ik er weer nieuwe planten in zetten? Want dan komen er kolen in. Maar ja, ze zijn nog steds in de tuin bezig, dus straks weer de boel vertrapt? Herstel zal ik zelf moeten doen, dat wordt echt niet voor me gedaan.

Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:45

Altijd zoo leuk he moon die eerste oogst *\o/*

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:11

Wat ontzettend waardeloos germie, ik zou ook woest zijn op die buurman _-:( Als de kans bestaat dat ze nog weer door je tuin gaan walsen zou ik er nog niets nieuws neerzetten. En zoals gezegd, stuur er maar een flink gepeperde rekening naartoe.

moonsparkle schreef:
Eerste oogst *\o/*

[ [url=m/2X2gXe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knoflook wou ik eigenlijk later oogsten maar de stengel was al geknakt, zit toch best een mooie bol aan, die ga ik nog even te drogen hangen

*\o/*

Hier ook al het één en ander geoogst. De zak rabarber in de vriezer begint erop te lijken, radijzen en sla in overvloed. De kruiden in de bak brullen de grond uit :D

In de kruidenbak staat nu citroenmelisse, citroentijm, citroen verbena (ik voel een thema :') niet eens opzettelijk), oregano, bieslook, dragon en basilicum. Wordt echt heel mooi <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 14:00

moonsparkle schreef:
Wat zonde germie, dan zou ik ook wel een traantje kunnen laten.

@marcella was jij niet diegene die eraan dacht om te stoppen? Nu heb je heel erg veel! Maar misschien vergis ik me hoor was het iemand anders.

Onze koel/vriescombi doet het niet meer goed -O- dat wordt misschien binnenkort een nieuwe aanschaffen want ik wil mijn groentes er in kwijt

Zit er nog steeds aan te denken. :=

Aan de andere kant wil ik niet. Is mijn paradijsje met dat de kippen dan ook weg moeten. Met uitzicht op de molens van Kinderdijk. <3

Germie moet je hem toelaten op je tuin, want anders zou ik knetterhard zeggen jouw probleem en op mijn tuin heb je niks meer te zoeken. Geef dit duidelijk aan. :o

Ik heb mijn moestuin ook helemaal dicht moeten maken, omdat de kinderen van de buurvrouw geen respect hadden voor mijn spullen en uiteindelijk gewoon mijn flesjes drinken uit de schuur jatte. Als ik er ben staat of de deur open of sleutel erin. _-:( |o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:26

Helaas moet je mensen 'ladderrecht' verlenen. Dus nee zeggen kan niet als het niet anders kan. Maar men moet als het niet anders kan vertrapte planten vergoeden. Hier kon het echter ook wel zonder vertrappen, maar je moet wat voorzichtiger te werk gaan. Mijn tuin is overigens nog niet door hen hersteld, ik ga er de komende week ook niets aan doen, ben benieuwd of zij het gaan doen of niet.

Kinderdijk? Dat is toch wel mooi. Ben je de tuinmotivatie kwijt?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 23:40

Lichamelijke problemen.

De 25.000 IE vitamine D tabletten doen naar mijn idee nog weinig. Loop de katten en kippen om het minste of geringste af te snauwen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:02

Oei, dat is lastig. Maar als dat gaat werken krijg je misschien spijt dat je gestopt bent.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:02

Huisarts porren voor injecties? Opname probleem via stofwisseling los je niet op met hogere doseringen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:30

Oei marcella dat is naar als je lichaam niet mee wilt werken :(

Heb wat nieuwe foto’s van de tuin gemaakt meeste groeit goed !

Als het goed is krijg ik morgen weer nieuwe zaadjes binnen en over een poosje nog van vreeken een bestelling dan heb ik alles wat mijn hart begeert haha
Oa paarse boerenkool en broccoli :')
Aubergine en aardbeien spinazie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:12

Dat gaat de goede kant op little_birdy! *\o/*

Ik heb gisteren ook maar weer eens een fotorondje gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:19

Mooie foto's! De frambozen zien er hier nu precies hetzelfde uit :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:24

Ja die framboos gaat goed! Ik baal alleen wel een beetje want dat had een stek van een wijnbes moeten zijn :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:32

:') ik ben heel blij met de framboos, begin dit jaar wat stekjes gehad van een bokker gehad en wat zijn ze enorm veranderd van takjes niks tot volle pot, zal binnenkort ook een foto maken