De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:43

Mijn hond eet ze niet, maar madam gaat er wel in liggen rollen >;)

Hier gelukkig nog geen slakken, maar wel vogels die mijn peultjes lekker vinden -O-

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:03

Die van mij gaat er idd ook in liggen rollen := Lekkere natte omgespitte aarde met koemest korrels heeeeerlijk :P

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:22

Ik heb mijn hele tuin afgezet met bamboe stokken, zodat de hond niet de tuin in gaat :Y)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:09

Dus jullie krijgen jullie honden ook niet aan het verstand dat koemestkorrel voor de tuin is? >;) Oeps er in rollen :') Zal net zo lekker ruiken als ze het gegeten hebben en je een lik in je gezicht geven %)
Ik heb een "gaatje" gevonden waar de dames door piepen. Die is nu dicht }>

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:49

hoii, ik kom even binnenvallen als jullie t niet erg vinden :P

wij hebben in de voortuin een aantal bakken van ik denk 30 centimeter diep , de zon gaat aan de voorkant op bij ons en blijft daar tot ongeveer 11 uur denk ik.
welke plantjes (groenten/fruit) kunnen daar mee leven?
en zouden jullie er een worteldoek onder doen?
mijn aardbeienplantje heeft een grotere pot nodig , zou die in die bakken kunnen?

ook zit er nu oude(vreselijk droge) aarde in de bakken, hebben jullie nog een manier om te zorgen dat die nieuwe aarde niet ook zo droog wordt?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:31

Voor dat laatste help water geven :D

Zitten jullie aan een drukke weg? In principe kan daar veel in. Hebben de bakken een bodem of staan ze los zonder bodem op de grond?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:32

Aardbei kan daar heel goed in.
En gewoon een laag cacaodoppen op gooien, goed tegen de slakken en tegen het uitdrogen.
En worteldoek is niet nodig bij mijn weten.

Ook kun je een flinke laag hydrokorrels op de bodem gooien (10 cm) en daar nieuwe verse potgrond op.
Hydrokorrels houden heel veel water vast.
Laatst bijgewerkt door branka16 op 23-04-14 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:32

nee gelukkig geen drukke weg

dat weet ik niet haha, maar ik dacht dat ze gewoon zo op de stenen gezet zijn

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:23

(had de quote verkloot, dus hier de herkansing)

Jolandaa_ schreef:
Hier zoveel mogelijk 'oma weet raad' middeltjes en daarna pas iets anders. Ik heb mijn vlierbes al 3x ingesopt met zeepsop met een beetje spiritus. De luis wil maar niet verdwijnen.. Dus dat word wel spuiten.. Ga nu eerst mn vijg uit die hoek verplaatsen, geen zin dat die ook verpest raakt..

Ik heb daar mijn harde werkers voor :D Mieren. Die houden mijn vlierboom aardig luis vrij.

Zou pompoen ook in een appelboompje geleid kunnen worden? 'T is een stevig boompje, kom er achter dat ik eigenlijk een beetje ruimte gebrek ga krijgen in de moestuin :o Een combi met appels en pompoenen leek mij wel geinig.[/quote]

Mieren eten geen luis -O- http://www.roebers.nl/bladluis.over.bladluis

Edit: nog steeds verkloot :') ,maar hopelijk duidelijk over mieren.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:42

Wat boor pompoen heb je? De oranje soep pompoen is te zwaar dan knakken de vruchten. Kalebassen gaat prima, hier groeide ze ook in de bomen. De gedroogde van borg jaar hangen er nog :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:07

Grappig!
Ik had één pompoenzaadje geplant, maar dat plantje heeft het niet gered.. Maar ach, ik had er toch geen plek voor..
Ik heb gisteren de eerste radijsjes geoogst :) gelukkig zonder wormpjes deze keer!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:19

Mijn radijs krijgt ineens heel veel blad, maar geen knolletjes. Waar kan dat aan liggen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:25

Die van mij begonnen pas knolletjes te maken toen ze zo'n 10 cm blad hadden.
Houd je ze wel goed nat? Daar houden ze wel van. Met deze droogte moet ik echt elke dag een gieter water geven.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:16

Mijn 3 aardbeien plantjes zijn binnen!
Nou ja t zijn voornamelijk wortels, hopelijk gaan ze het doen :D :D

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:16

Oh, dan moet ik gewoon nog wat meer geduld hebben :)

Misschien moet ik ze inderdaad meer wateer geven ja. Ze krijgen nu ongeveer om de dag een slokje.
Zit op zandgrond, dus misschien maar beetje extra water doen ja.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:44

goed water geven idd, houden ze van
als je ze te droog laat worden heb je kans dat ze wat houtig worden in het knolletje

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:46

Ooooh, ik neem mijzelf steeds voor om niet alles te kopen wat ik tegen kom.
Mislukt -O-, vanochtend heb ik 6 tomatenplantjes bij de liddl gekocht.
2x roma tomaten, 2 x vlees tomaten en 2x trostomaten.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:10

Sonja_vR schreef:
goed water geven idd, houden ze van
als je ze te droog laat worden heb je kans dat ze wat houtig worden in het knolletje

Thanks! Ik zal van het weekeind de pomp weer aansluiten. Dan die maar weer elke nacht de tuin laten sproeien. Is ideaal met een grondwaterpomp. Die kan mooi op een tijdschakelaar :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:54

Dat is handig inderdaad, hebben wij ook :j alleen kan die van ons niet op een tijdschakelaar, dan loopt de pomp leeg. Hebben jullie een dompelpomp?

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:06

Hallo allemaal,

Ik ben Nicole en zou hier graag meelezen wij hebben sinds kort een tuin en daarin nu een appelboompje en een kleine moestuin. Ik ben heel benieuwd wat eruit gaat komen :).
We hebben er nu in staan: Tomaten, aardbeien, pepertjes, courgette, komkommer, paprika, bietjes, sla en bloemkool.
Ik hoop dat ik veel van jullie kan leren want ik ben echt een leek :), maar vindt het wel erg leuk!

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:05

Welkom Allemaal!

Wat leuk om te horen dat er zoveel mensen actief zijn in de moestuin! :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:54

zigranta schreef:
(had de quote verkloot, dus hier de herkansing)

Jolandaa_ schreef:
Hier zoveel mogelijk 'oma weet raad' middeltjes en daarna pas iets anders. Ik heb mijn vlierbes al 3x ingesopt met zeepsop met een beetje spiritus. De luis wil maar niet verdwijnen.. Dus dat word wel spuiten.. Ga nu eerst mn vijg uit die hoek verplaatsen, geen zin dat die ook verpest raakt..

Ik heb daar mijn harde werkers voor :D Mieren. Die houden mijn vlierboom aardig luis vrij.

Zou pompoen ook in een appelboompje geleid kunnen worden? 'T is een stevig boompje, kom er achter dat ik eigenlijk een beetje ruimte gebrek ga krijgen in de moestuin :o Een combi met appels en pompoenen leek mij wel geinig.

Mieren eten geen luis -O- http://www.roebers.nl/bladluis.over.bladluis

Edit: nog steeds verkloot :') ,maar hopelijk duidelijk over mieren.[/quote]

Nee, maar "melken" ze wel dood ;) Mieren zijn gek op de stof die luizen uitscheiden en weten hoe ze die luizen zo ver te krijgen dat ze die stof produceren. Daardoor leggen luizen heel vroeg het loodje.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:02

Jolandaa_ schreef:
Wat boor pompoen heb je? De oranje soep pompoen is te zwaar dan knakken de vruchten. Kalebassen gaat prima, hier groeide ze ook in de bomen. De gedroogde van borg jaar hangen er nog :')

Het zijn (hoop ik, had verschillende zaden) een kleine soort pompoen, wel eetbaar. 'T is even afwachten wat het doet. Anders geef ik ze wel hangmatjes :D (kunnen ook nog watermeloenen of galiameloenen zijn := )

Zo, de bietjes/wortels en koolraap staat ook in de tuin. Van de week nieuw folie halen voor de kas, dan kunnen de tomaatjes/paprika en augurk ook het huis uit :Y)
De plantjes van de "theekruiden uit eigen tuin" pakket groeien haast niet -O- Ze komen nog niet eens boven de cm. uit :? Volgens de verpakking kunnen de plantjes verpoot worden als ze 4 cm hoog zijn. Dat kan nog wel weken duren >;)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:06

aikon schreef:
De plantjes van de "theekruiden uit eigen tuin" pakket groeien haast niet -O- Ze komen nog niet eens boven de cm. uit :? Volgens de verpakking kunnen de plantjes verpoot worden als ze 4 cm hoog zijn. Dat kan nog wel weken duren >;)

Wat grappig, theekruiden uit eigen tuin. Aan wat voor kruiden moet ik dan denken? Munt bijvoorbeeld?
Ik heb ook wat kruiden in potjes staan, die hebben ook niet zo'n haast met groeien.
Ik wou ze al bijna weg gooien, maar zag vandaag dat er toch wat boven kwam in bepaalde potjes.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:20

*pakt ff de verpakking er bij*
Er zit in: munt, citroengras, kamille, mexicaanse dragon/munt (op zakje staat munt) lemon bergamot, ijzerhard (deze komt niet op :( )
Het is een pakket van Buzzy fun growing. De "fun" word zien wat het werkelijk is :D