De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:39

Ik denk dat ze 't in een doos ook wel overleven, moet ik wel de kleinsten eruit zoeken.
Ik woon in omgeving Hardenberg :)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:53

mijn tomaten hebben van de nachtvorst gehad hoewel ze in een kas staan :'(
ze leven nog wel, dus ze zullen wel bijtrekken zeker?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:32

Ik heb nog een kaal randje in m'n tuin waar niet super veel zon komt. Kan ik daar straks m'n courgette/wortels/komkommer neer zetten?
Alles doet t prima hier! Alleen m'n peterselie wil niet :?
Overdag mits ik thuis ben zet ik al m'n zaai bakjes nu lekker buiten. Radijs zit al in de volle grond, en eerdaags kunnen de courgette en komkommer ook wel. Alleen de tomaat is traag

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:37

Peterselie doet het goed in redelijk veel schaduw op redelijk nat plekje hier (en doet het niet in de zon). Ik zou die dus naar dat kale randje verplaatsen. Heb geen courgette/komkommer hier, en wortels doen het hier overal slecht (worden onder de grond aangevreten) maar komen wel overal goed op (o.a. in het grasveld..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:44

Ik meld me ook in dit topic! :D
Helaas heb ik geen tuin, maar ik ben wel van plan om wat plantjes te gaan kweken op het balkon en binnenshuis. Ik ben echt een leek wat groenten/kruiden kweken betreft, dus ik ga dit topic zeker weten even volgen :j

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:03

Vandaag weer twee kruidenpotjes gekocht bij de Action: munt en rozemarijn. Wilde ik net de boel gaan zaaien, kon ik alleen de munt zaaien, bij de rozemarijn alleen potgrond, geen zaadjes -O- Beetje jammer, toch maar even terug met bonnetje denk ik... Weliswaar niet zo duur, maar ja, voor een kartonnen bakje potgrond wel :P

Werkte bij de vorige twee bakjes in ieder geval prima, potgrond erin, nat sproeien, zaadjes erin, eventueel licht wat potgrond overheen strooien en dan het plastic dekseltje erop met gaatjes erin. Zo kwam zowel de basilicum als de peterselie vrij snel al op! Dus voor wie voor weinig nog kruiden wil, bij de Action even kijken, misschien wel even controleren of de zaadjes toegevoegd zijn :P

Die tomatenplantjes een aantal pagina's terug zien er goed uit zeg! Bij mij kwam het vrij vlot op en nu blijft het wat miezerig en ook alweer een Tiny Timmie overleden :( Doe iets blijkbaar niet helemaal goed...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:44

Ik heb gisteren een kweekbakje gekocht bij Action met uien. En ik zag vanmorgen dat de aardbeien dorst hebben, dus straks na het werk even met de gieter langs.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:10

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:38

Heeft er iemand ook bosuitjes :)?
De mijne beginnen nu net boven te komen en ik was mij aan het afvragen waar ik ze neer ga zetten en hoeveel ruimte en zon ze nodig hebben.
Zon hebben ze niet nodig denk ik?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:52

Witte, ovaalronde bosuitjes en rechtopstaand donkergroen blad. De uitjes zijn lang houdbaar. Rauw gebruiken in bijv. uw salades. Dun zaaien direkt in de vollegrond op regels (regelafstand 25 cm en plantafstand 5 cm) en het zaad goed afdekken. Ui is een echte donkerkiemer. De grond continu vochtig houden. Na opkomst niet al teveel uitdunnen. De grond licht bemesten, bij voorkeur met kompost. Oogsten kan al in de vroege zomer.Afvulgewicht: 2,5 gr. Aantal zaden: ca. 550. Kiemduur: ca. 18 dagen. Zaaitemperatuur ca. 15ºC Zaaiafstand: 5cm. Zaaidiepte: 0,5cm.

Google :Y)

Ik weet niet of ze in de volle zon mogen maar de ochtendzon of avond zon is altijd goed denk ik.

Ik heb gisteren meeste plantjes naar buiten gezet.
Nu hopen dat het mooi weer blijft :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:03

Hoe hebben jullie je aardbeien staan? Op worteldoek of vliesdoek? Dat laatste lijkt me niet praktisch met water geven, maar je ziet het wel veel.
En iemand ervaring met het aardbeienras Lambada? Schijnt bijzonder lekker te zijn.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:53

Aardbeien gewoon in de grond zonder doek.

Kan iemand hier mijn o zo lieve honden aan het verstand brengen dat koemestkorrel GEEN hondenvoer is? Ze vreten mij alle korrels op die dozen ^) Had beter 10 kilo kunnen halen dan 5. Het meeste hebben ze opgegeten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:00

Ik heb ze op worteldoek. Lambada heb ik, maar ik vond de smaak niet heel bijzonder, ze waren wat droger dan mijn andere soorten en ook niet heel erg zoet. De elsanta, polka en santana vond ik érg lekker, en de ostara ook maar die gaf wat minder aardbeien. De maxim vond ik ook wat tegenvallen qua smaak, maar natuurlijk wel leuk om mensen de ogen uit te steken met die mega aardbeien!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:57

Ik krijg als het goed is vandaag of morgen mijn aardbeien plantjes binnen.
Ostara, ananas aardbei en framboos aardbei :9

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:03

Ik weet eigenlijk niet eens wat voor aardbeien ik heb.... Wel een stuk of 20 planten, dus wel lekker veel!

Gisteren heb ik heel veel sla en tomaten staan verpotten (van het kweekbakje naar aparte bakjes). Ik had wat haast en dat was geen goede combi; de een na de ander knapte of ging kapot. Ik heb nu zo'n 30 bakjes met slaplantjes over, ik ben benieuwd hoeveel daarvan daadwerkelijk gaan overleven. Die worteltjes zijn zoooo fijntjes en teer!

Mijn courgettes beginnen al in de knop te komen, mijn basilicum is al aan het bloeien en de tomaten, erwten en bonen gaan hard! (allemaal nog achter glas).
Buiten staan de aardappels, bieten en uien in de grond, en daar zag ik ook al wat boven de grond komen.

Gisteren heb ik nog radijsjes gezaaid. Ik ben benieuwd hoe die het gaan doen.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:41

Hier zitten de courgettes ook al in de knop :)
Aardbeien zijn 2 vd zes overleden.. Sla doet het erg goed buiten, radijsjes doen het goed. De kolen en wortels laten hun eerste blaadjes zien! :))

Alleen mn sla bonen staan er raar bij:
Afbeelding

Staan ze zo 'normaal' of is er iets mis?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:31

8nnemiek schreef:
Ik heb ze op worteldoek. Lambada heb ik, maar ik vond de smaak niet heel bijzonder, ze waren wat droger dan mijn andere soorten en ook niet heel erg zoet. De elsanta, polka en santana vond ik érg lekker, en de ostara ook maar die gaf wat minder aardbeien. De maxim vond ik ook wat tegenvallen qua smaak, maar natuurlijk wel leuk om mensen de ogen uit te steken met die mega aardbeien!

Ok thanks, daar kan ik wel wat mee.
Die Lambada klinkt wel aantrekkelijk maar is ook gevoelig voor ziekte, dus twijfelde ik. Als jij zegt dat ie niet bijzonderder is dan de andere rassen is het dan de moeite niet.
Zoet en Sappig, daar houden we van natuurlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:33

Er zitten gaatjes in het blad?
Maar weet je zeker dat het bonen zijn, die hebben toch ander blad?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:14

Op het zakje van de boerenbond staat toch echt slabonen :=
En idd de gaatjes.. hetzelfde als die van de rabarber wat kan dat zijn?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:31

Ik heb aardbeien in potten, de Ostara, meerdere plantjes in een flinke pot en daaromheen nog 3 kleinere potjes met in elke pot één ananasaardbei, wel jammer dat die niet doorbloeien zoals de ostara's... De ananasaardbeien beginnen al wel bloemknoppen te maken :)

Mijn paarse stambonen ontkiemen al, ik had ze lichtjes toegedekt met aarde, maar daar was wat vanaf gespoten met water geven, dus ze liggen vrij open en bloot. Maakt dat wat uit eigenlijk?

Courgette heb ik jammer genoeg niet, heb je ook soorten die weinig ruimte nodig hebben? Gaat wel goed dan als die zelfs al knoppen hebben. Op de dahlia's na is alles nog mini-formaat hier.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:45

Ik laat mijn bonen zelfs helemaal zonder grond kiemen, gewoon in een bakje met hydrokorrels. Sommige kiemen goed, andere slecht of niet, en zo kan ik ze heel mooi scheiden, en zodra ze flinke worteltjes hebben plant ik ze in potjes. Ideaal!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:07

Ok, niet erg dus. Meende al dat het wel kon, maar heb er geen ervaring mee. Als ze flinke wortels hebben dus in een pot doen en dan wel de boon (resten) onder de grond?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:10

Gaatjes in het blad zijn bijna altijd van slakken, die zijn helaas ook dol op groente.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:23

Grrr... slakkenopruiming houden dan maar vanavond :=

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:26

Aikon: _O- dacht dat mijn hond de enige was, niet dus.
Hier moet ik de mestkorrels echt een stukje de grond in duwen, anders eet meneer echt alles op!

Hier ook al weer de eerste slakken gespot, dus meteen korrels gestrooid.
Vorig jaar zaten ze tussen mijn bonen, maar hadden ze er niet van gegeten.