De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:27

Hmm, ik lees altijd dat aardbeien ook wel in de halfschaduw kunnen...
Maar ik was er al bang voor, alleen is die bak zo geweldig geschikt voor aardbeien, hij staat alleen op een waardeloze plek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:28

Idd. Action doek ja, zonde van het geld die Action-troep maar dat meldde ik een jaar geleden al... bij mij was het als bedekking tussen de bakken binnen een paar maanden al helemaal uit elkaar aan het vallen, kan absoluut niet tegen zonlicht want het verpulverd helemaal en waait dan door je hele tuin heen.

Ik heb het er na een maand of 4 weer vezeltje voor vezeltje uit kunnen halen, lekker dubbel werk en nog 0 resultaat _-:(

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:29

anneliesdj schreef:
Maar ik was er al bang voor, alleen is die bak zo geweldig geschikt voor aardbeien, hij staat alleen op een waardeloze plek.

Half schaduw kan volgens mij wel. Maar jij hebt het over volledige schaduw :).
Maar je kan het altijd proberen natuurlijk.

In een bak zeg je? Waarom verplaats je de bak dan niet?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:30

Voor wie nog een Meyer lemon wil - http://www.ebay.com/itm/meyer-lemon-1-y ... fe=sidebar

Heb daar ook mijn plantje van gekocht, prima verpakt, en plant zag er erg goed uit. (heeft inmiddels alle bloesems open, en maakt nieuwe takjes aan).

Ik heb mijn aardbeien vaak aan de schutting hangen - daar krijgen ze maar een deel van de dag volle zon..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:35

Ik had mijn aardbeien onder mijn appelboompjes, behoorlijk wat schaduw. Zou het niet per ras verschillen? Ik heb van die ouderwetse doorbloeiende door groeiers. Die doen het op de meest gekke plekken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:37

Mjetterd schreef:
anneliesdj schreef:

Half schaduw kan volgens mij wel. Maar jij hebt het over volledige schaduw :).
Maar je kan het altijd proberen natuurlijk.

In een bak zeg je? Waarom verplaats je de bak dan niet?

:+
Het is een betonnen bak van 1,20 bij 80 ongeveer, vol met aarde of wat er ook maar in mag zitten.
Maar ja, ik denk dat als ik zeg dat er 's avonds een uur zon komt, dat ik al vrij optimistich ben.
Ik zal zo even een foto maken, heb 2 van zulke bakken staan, de ander staat wel vol op de zon gelukkig.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:39

Hier ook de aardbeien niet in de volle zon, dan doen ze het gewoon beter, wel wat zon, volledige schaduw werkt ook niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:41

Het worteldoek van de action gebruik ik om planten af te dekken tegen vorst. Ideaal! Wordt lekker warm eronder door de zon, en het laat wat licht en water door, maar het houdt de warmte vast. Ik heb het laatst met de grondvorst over de aardappelen gedaan en die bleven zo mooi vorstvrij :)

Mijn aardbeien staan op een plek waar ze alleen 's avonds zon kregen vorig jaar (inmiddels is een muur gesloopt en krijgen ze meer zon), maar die groeide prima. Maar kregen dus wel 's avonds wat zon. Volgens mij worden aardbeien minder zoet of minder rood als ze niet genoeg zon krijgen.

Meyer Lemon, is dat een gewone citroenplant? Grappig dat die gewoon via de post verstuurd kan worden! Zou je via ebay ook druivenstokken kunnen kopen?
Mijn citroenplant komt gewoon van de Praxis, voor 19,95. En een mooie, grote plant is het! Begint nu lekker veel bloemen te maken.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:45

Klopt het dat aardbeienplantjes er lang over doen om te kiemen?
Ik heb laatst weer wat zaadjes in een klein kasje gedaan, maar nog geen enkele van alle aardbeienzaadjes dit jaar heeft het gedaan -O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:48

O trouwens, ik heb hier nog wel het een en ander over aan framboos, wijnbes ed.
Ik ben nog bezig alles in de grond te zetten maar ik heb zoveel dat ik vast halverwege geen zin meer heb.
Dus als iemand van jullie nog belang heeft bij iets?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:49

Meyer lemon is een zoetere citroen, schijnt een kruising mandarijn/citroen te zijn?
Heb ze zelf nooit geproefd, maar het klinkt zo lekker ;) dus ik hoop dat er in ieder geval 1 van mijn ieniemini citroentjes groot wordt.

Zie inderdaad ook druiven (uit Turkije), maar denk dat je die goedkoper in Nederland kan bestellen. (wordt ook gewoon opgestuurd).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:50

Anneloesdj, ik heb wel interesse in fruitzaden :j :j

Ik heb hier ook nog zát aan groentezaden, dus als iemand nog wat zoekt, geef een gil en ik kijk of ik het heb liggen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:52

Haha ik heb het over complete struiken mop :(:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:53

Mjetterd, je weet dat aardbeien lichtkiemers zijn? De zaadjes moet je echt óp de grond leggen, en liefst in de zon zetten.
Maar hier zijn ook lang niet alle zaadjes uitgekomen vorig jaar.

annelies, wat heb je nog meer over? Framboos heb ik genoeg, maar misschien zit er nog wel iets leuks bij wat ik ergens kwijt kan :D En ik heb zelf ook veel te veel!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:55

8nnemiek schreef:
Mjetterd, je weet dat aardbeien lichtkiemers zijn? De zaadjes moet je echt óp de grond leggen, en liefst in de zon zetten.

Ja ik weet het :), ik heb ze in de vensterbank staan. Daar is niet de hele dag zon natuurlijk.
Zou het beter zijn om ze overdag buiten te zetten denk je?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:55

highwaykind schreef:
Voor wie nog een Meyer lemon wil - http://www.ebay.com/itm/meyer-lemon-1-y ... fe=sidebar

Heb daar ook mijn plantje van gekocht, prima verpakt, en plant zag er erg goed uit. (heeft inmiddels alle bloesems open, en maakt nieuwe takjes aan).

Ik heb mijn aardbeien vaak aan de schutting hangen - daar krijgen ze maar een deel van de dag volle zon..

heeft die niet veel warmte nodig? (denk dat het bij ons daar te koud voor is?)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:56

8nnemiek schreef:

annelies, wat heb je nog meer over? Framboos heb ik genoeg, maar misschien zit er nog wel iets leuks bij wat ik ergens kwijt kan :D En ik heb zelf ook veel te veel!

Ik heb ook die zaadjes, maar op het zakje staat dat ze eerst koel en tamelijk donker moeten staan en pas later in de zon?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:02

8nnemiek schreef:

Eh wijnbessen ook wel, frambozen, aalbes of kruisbes.
Vooral de eerste 2 heb ik zat van.
En ik wil nog graag aardbeien en bosbessen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:09

anneliesdj schreef:
Haha ik heb het over complete struiken mop :(:)

:D
Struiken ook leuk! Ik wil nog graag frambozen, hou ik van, binnenkort ff neuzen bij het tuincentrum. Kruisbessen hadden we vroeger in de tuin.

Ik denk dat ik wat enthousiast ben geweest met de poempoen- en meloenzaden, dus waarschijnlijk tzt ook over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:14

Frambozen mag je hier komen halen, die heb ik zowieso genoeg.
Nouja, ruilen voor aardbei of bosbes dan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:22

Waar woon je? Volgens mij best een eind verderop?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:35

Ik heb wel wat aardbeienplantjes voor je :j Zitten al bloemen aan. Ik weet alleen niet welke soorten het zijn, want ze komen allemaal van uitlopers van vorig jaar af en die groeiden allemaal kriskras door elkaar heen :+ Maar ze waren allemaal erg lekker :9
Wijnbes en framboos heb ik al. Vooral die framboos woekert hier lekker.. maar een aalbes struikje zou ik wel leuk vinden!
Waar woon je? Of zouden ze een dag in een doos overleven? De aardbeien moeten daar volgens mij wel tegen kunnen, als ik ze goed vochtig doe inpakken met genoeg grond..

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:41

liljebo schreef:
highwaykind schreef:

heeft die niet veel warmte nodig? (denk dat het bij ons daar te koud voor is?)

Is wel een 's zomers buiten 's winters binnen boompje (het ding is nog geen 20cm hoog nu.) inderdaad - maar doet het prima in een pot.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:46

ah oke... klinkt wel leuk, eigenlijk

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:54

:') ik krijg ineens overal de roundup banner te zien :+

Klinkt lekker trouwens, zo'n zoetere citroen! Maar ik mag niet te veel planten kopen die 's winters binnen moeten, we hebben nu al te weinig plek :+