De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:34

Uien krijgen erg mooie bloemen :j dus ik zou ze gewoon planten, en dan zaad winnen inderdaad. Veel uien zijn wel tweejarig, dus als je gaat zaaien kun je niet hetzelfde jaar nog oogsten.

Roundup, is dat echt zo slecht voor bijen? Als je het niet op bloemen spuit dan zouden bijen er helemaal niet mee in aanraking komen zou je zeggen.. Ik dacht dat het vooral de insecticiden zijn die zo slecht zijn? Niet dat ik roundup gebruik.. Vind het vooral link omdat we hier grondwater gebruiken.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:41

Roundup bindt erg sterk aan de bodem, de kans dat het in je grondwater terecht komt is klein, vooral omdat het als het eenmaal in je bodem zit ook wordt afgebroken door organismen. Ik hoorde dit weekend van mijn vader dat als hij door roundup bespoten tegels liep en vervolgens op zijn eigen grasveld, er gewoon voetstappen op terug te vinden zijn later...
edit: heb het even nagekeken maar niet roundup (herbiciden) maar neonicotinoïden (pesticiden) worden als een van de oorzaken van bijensterfte gezien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:46

Bijen beperken zich niet alleen tot bloeiende bloemen, die komen overal mee in aanraking en ze moeten ook drinken. En veel middelen blijven weken tot maanden actief.
Veel bijensterfte komt doordat allerlei verschillende insekticiden, bestrijdingsmiddelen enz, zich ophopen in de bij of in de kast. Bijna alle zaad, bollen en gewassen zijn gedompeld in een anti-schimmel/insektenbadje, dat krijgt de bij weer binnen als hij voor stuifmeel komt, zelfs bloembollen die je koopt gaan door dat badje. Dus alles telt mee, zelfs verstuivers die je in huis gebruikt.

Ik heb daar laatst een mooie docu over gezien maar kan hem zo niet terug vinden. Daar werd heel duidelijk uitgelegd waar de risico's precies liggen en wat je beter niet kunt doen.
http://www.greenpeace.nl/Global/nederla ... apport.pdf

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:04

Thanx annemiek. Dan doe ik dat

Over Round up (van de zeer zeer omstreden multinational Monsanto)
http://www.ehow.com/list_6872298_harmfu ... undup.html
https://www.youtube.com/watch?v=pDzVBDoXpjE
http://www.gmoevidence.com/dr-huber-gly ... order-ccd/
http://en.wikipedia.org/wiki/Roundup_(herbicide)
http://www.organicconsumers.org/article ... _27995.cfm
http://www.davidicke.com/headlines/6891 ... honeybees/

En er is nog meer hoor... vooral de recente onderzoeken geven een heel ander beeld dan dat wat door Monsato werd verspreid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:06

anneliesdj schreef:
Bijen beperken zich niet alleen tot bloeiende bloemen, die komen overal mee in aanraking en ze moeten ook drinken. En veel middelen blijven weken tot maanden actief.
Veel bijensterfte komt doordat allerlei verschillende insekticiden, bestrijdingsmiddelen enz, zich ophopen in de bij of in de kast. Bijna alle zaad, bollen en gewassen zijn gedompeld in een anti-schimmel/insektenbadje, dat krijgt de bij weer binnen als hij voor stuifmeel komt, zelfs bloembollen die je koopt gaan door dat badje. Dus alles telt mee, zelfs verstuivers die je in huis gebruikt.

Ik heb daar laatst een mooie docu over gezien maar kan hem zo niet terug vinden. Daar werd heel duidelijk uitgelegd waar de risico's precies liggen en wat je beter niet kunt doen.

Klopt... het is gewoon een immens probleem. Niet voor niets is er een tekort van 7 miljoen bijen. En we hebben die bijen nodig voor ons voedsel (net als veel andere insecten)
Wij beginnen dit jaar ook met bijen en we hebben al heel wat informatiedagen gehad over ziektes. Het probleem is niet eens altijd het meteen sterven, maar ook het gevoeliger worden voor ziektes, problemen met orientatie etc

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:08

[quote="Zunzuncito"
edit: heb het even nagekeken maar niet roundup (herbiciden) maar neonicotinoïden (pesticiden) worden als een van de oorzaken van bijensterfte gezien.[/quote]

De pesticiden zijn zeer zeker ook een grootprobleem. Maar recent onderzoek van round up maakt duidelijk dat roundup een kwalijke rol speelt in problemen bij zowel zoogdieren als insecten. Heb een aantal linken geplaatst maar er zijn er zoveel meer.... je moet alleen niet kijken bij algemene tuininfo (vaak gesponsord), info van monsato zelf (duh) e.d. maar bij recente wetenschappelijke onderzoeken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:17

Wat leuk dat jullie bijen gaan houden! Wij zijn er ook over na aan t denken. Mijn vader was vroeger imker en heeft ooit wel 20 volkeren gehad. Maar toen dat gedoe begon met de mijten en de insecticiden is hij ermee gestopt. Roundup gebruikte hij toendertijd wel, maar we hebben nooit een volk verloren gelukkig :)
Ik las laatst op nu.nl dat er voorheen zo'n 25% van de volkeren stierven, twee jaar geleden was dat nog maar 13% en afgelopen jaar nog maar 8% dus het gaat gelukkig steeds beter! Dat is ook de reden dat mijn vader het weer wil gaan proberen misschien. Het lijkt mij iig erg leuk. We hadden er vroeger ontzettend veel honing van. Een deel verkochten we, en een deel hielden we zelf.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:20

Ik weet van Round Up inderdaad dat het kan zorgen voor misvormingen van insecten, maar ik ben niet zo milieuvriendelijk als het aankomt op mijn -onderhoudsvrije- voortuin. Ik heb daar graag een woestein. Ik bleef me suf plukken aan die harde stengels (ik weet niet eens wát het is dat er steeds doorheen komt), ik zat steeds met een groene voortuin. Moet je eens 3 weken op vakantie gaan, dat zijn echt geen grapjes :+ Mocht iemand een vriendelijker (maar effectief!) idee hebben, dan hoor ik dat graag.

Op het volkstuinencomplex is ook een bijentuin trouwens :) En een vlindertuin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:22

liljebo schreef:
anneliesdj schreef:

Klopt... het is gewoon een immens probleem. Niet voor niets is er een tekort van 7 miljoen bijen. En we hebben die bijen nodig voor ons voedsel (net als veel andere insecten)
Wij beginnen dit jaar ook met bijen en we hebben al heel wat informatiedagen gehad over ziektes. Het probleem is niet eens altijd het meteen sterven, maar ook het gevoeliger worden voor ziektes, problemen met orientatie etc

Uiteindelijk gaan ze dood aan ziekte's mijten ed, maar die lopen ze op doordat ze verzwakt worden door alle troep die wij maar spuiten. En niet alleen die ene bij, de hele kast wordt ermee verziekt.

liljebo

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:30

Klopt anneliesj... het is echt niet van het ene moment op het andere dat het mis gaat. Ik heb de nodige linken geplaatst met uitleg daarover; in dit geval dus roundup.
Mensen schijnen nogal eens te vergeten dat zonder insecten, en zeker zonder bijen, nauwelijks meer voedsel groeit. Erg jammer; het voordeel op korte termijn laten gelden tov de rampzalige gevolgen op lange termijn.

Annemiek, ja het is ook heel leuk. Ik vrees alleen dat de percentages een positiever beeld geven dan de werkelijkheid. Natuurlijk is er veel verbeterd in de bestrijding van ziektes (en veel strenge controles), maar als je bedenkt dat dezelfde ziektes eerder niet eens voorkwamen en er nog steeds een groot tekort is en we op hellend vlak zitten daarmee, mogen we nog niet in de handen klappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:37

Bij ons op de tuin zit ook een bijen tuin, die beste man had toen wij begonnen nog maar twee volken over terwijl hij er een heleboel had.
Om die reden hebben wij ook een bijenmengsel gekocht waar bijen van houden.
Er worden ook voorlichtingen gehouden over bestrijdingsmiddelen die je wel of beter niet kunt gebruiken.
Ik probeer zo min mogelijk met bestrijdingsmiddelen te werken.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:38

Oh, ik ben trouwens zeer tegen het gebruik van roundup, of zoals de meneer van de plantsoendienst voor mijn deur zei:"Het is maar glyfosaat wat ik spuit" en ik droogjes antwoordde: "Dat is dus Roundup." Antwoord:"Euh, ja *rood hoofd*", maar ik ben er wel voor om goed na te gaan wat het meest gebruikte herbicidenmiddel ter wereld dan doet. Daar staat wel tegenover dat in een eigen moestuin voor eigen gebruik produceren of als boer de internationale markt op gaan wel twee verschillende werelden zijn en ik wil alleen maar aangeven dat Roundup niet het enige middel is dat bij zou dragen aan bijensterfte nog sterker: er zijn specifieke pesticiden die wel op insecten gericht zijn en dus ook veel schade aan richten.
Ik begrijp sowieso niet waarom je roundup in een moestuin zou willen gebruiken :o maar ik had ook zo'n buurman, waarvan zijn paadje maagdelijk dood was. Misschien heeft het wat te maken met de grootte van je tuin en hoeveel tijd het kost onkruid weg te halen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:41

nee, natuurlijk is het niet alleen round-up. Maar het middel is wel ongelooflijke troep terwijl de fabrikant het tegendeel beweert. Maar de fabrikant is toch al een zeer omstreden gmo producent. Alles draait weer om de centjes. Ik heb zelf een hele grote tuin (geen hele grote moestuin, overigens) maar round up en andere rommel komt hier echt niet in.

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor worteldoek, stro als bodembedekker, schors als bedekker rondom de plantjes etc om onkruid te weren. En anders is het gratis gymnastiek :p

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:45

Roundup is rommel..

Hier zoveel mogelijk 'oma weet raad' middeltjes en daarna pas iets anders. Ik heb mijn vlierbes al 3x ingesopt met zeepsop met een beetje spiritus. De luis wil maar niet verdwijnen.. Dus dat word wel spuiten.. Ga nu eerst mn vijg uit die hoek verplaatsen, geen zin dat die ook verpest raakt..

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:50

Als je niet van onkruid wieden houdt, kan je beter 1x in de week de schoffel er snel doorraggen. Heel erg veel sneller dan alles met de hand eruit plukken, en zelfde resultaat voor het oog. (ik snap dat gepluk met de hand sowieso niet helemaal, uren bezig met weinig resultaat. Onkruid komt toch wel weer terug. Met schoffelen ben ik binnen 5 minuten klaar, en heeft het onkruid ook geen worteltjes meer. En dat ik af en toe per ongeluk een bloempje meeneem is jammer dan.)

Enige nadeel van schoffelen(maar meer nog bij harken/spitten etc) is dat je wel de onkruidzaden naar 'boven' kan halen, die dan blootgesteld worden aan zonlicht (= start signaal), en die dan weer netjes in de grond schoffelt zodat ze kunnen groeien. Maar goed met schoffelen verstoor je niet een hele dikke grondlaag - en het onkruid groeit sowieso wel. Kortom: schoffelen. Lekker snel.

Ben ook erg anti Monsanto troep.

(en :)* kan mijn bijenbloemenmengsel zo wel gaan zaaien.)

Weet niet of ik deze al gepromoot had hier? Gratis ebook over hoe je voor een goede bodem kan zorgen.
http://www.sare.org/Learning-Center/Boo ... rd-Edition

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:56

Zunzuncito schreef:
Oh, ik ben trouwens zeer tegen het gebruik van roundup, of zoals de meneer van de plantsoendienst voor mijn deur zei:"Het is maar glyfosaat wat ik spuit" en ik droogjes antwoordde: "Dat is dus Roundup." Antwoord:"Euh, ja *rood hoofd*", maar ik ben er wel voor om goed na te gaan wat het meest gebruikte herbicidenmiddel ter wereld dan doet. Daar staat wel tegenover dat in een eigen moestuin voor eigen gebruik produceren of als boer de internationale markt op gaan wel twee verschillende werelden zijn en ik wil alleen maar aangeven dat Roundup niet het enige middel is dat bij zou dragen aan bijensterfte nog sterker: er zijn specifieke pesticiden die wel op insecten gericht zijn en dus ook veel schade aan richten.
Ik begrijp sowieso niet waarom je roundup in een moestuin zou willen gebruiken :o maar ik had ook zo'n buurman, waarvan zijn paadje maagdelijk dood was. Misschien heeft het wat te maken met de grootte van je tuin en hoeveel tijd het kost onkruid weg te halen.

HAHAHA er zijn een heleboel gezegden over maagden, maar dat ze dood zijn hoor ik voor het eerst :')
_/-\o_

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:58

Gewoon schoffelen idd, en liefst 2x in de week, dan krijgt het niet de kans weer te wortelen en gaat het vanzelf dood. Scheelt een hoop bukken en gekruip door de tuin.

Kunnen aarbeien trouwens in volledig schaduw? Denk het niet he?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:00

8nnemiek schreef:
Ik heb het hier wel andersom gezien; de uitlopers van de aardbeien gingen vorig jaar dwars door het worteldoek heen de grond in :=

Pmarena, was dat van jouw het worteldoek van de action, of had je in de bakken wel 'echt' worteldoek?
Ik heb gemerkt dat het worteldoek van de action gewoon licht doorlaat, dus het onkruid groeit er net zo vrolijk onder verder hier :+ dus ik heb hier alleen nog echt worteldoek.
\

ik heb hier trouwens ook action doek in de voortuin onder de houtsnippers, afrader, dat doek vergaat binnen twee jaar, je kunt het inmiddels niet eens aanraken want dan valt het gewoon uit elkaar tussen je vingers, je krijgt met dat spul echt waar je voor betaald (troep dus ;) )
volgende tuin ga ik voor goed worteldoek op de plekken waar ik het wil gebruiken.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:01

Jolandaa_ schreef:
Roundup is rommel..

Hier zoveel mogelijk 'oma weet raad' middeltjes en daarna pas iets anders. Ik heb mijn vlierbes al 3x ingesopt met zeepsop met een beetje spiritus. De luis wil maar niet verdwijnen.. Dus dat word wel spuiten.. Ga nu eerst mn vijg uit die hoek verplaatsen, geen zin dat die ook verpest raakt..

Ik heb daar mijn harde werkers voor :D Mieren. Die houden mijn vlierboom aardig luis vrij.

Zou pompoen ook in een appelboompje geleid kunnen worden? 'T is een stevig boompje, kom er achter dat ik eigenlijk een beetje ruimte gebrek ga krijgen in de moestuin :o Een combi met appels en pompoenen leek mij wel geinig.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:06

@anneliesdj :D

Over schoffelen: ik zit er misschien tussenin wat betreft de tijd die ik er voor uit trek: ik heb zo'n handschoffel waarmee je de grond bewerkt, bij zo'n grote schoffel 'voel' ik me zo ver van mijn tuin af staan, dan heb ik het gevoel van alles mee te schoffelen wat niet-geschoffeld had moeten blijven (zoals die mooie passiebloem 3 jaar geleden, rip).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:08

btw, ik gebruik gewoon azijn tegen onkruid, op een zonnig dagje over het blad heen en het is zo dood.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:16

Pure azijn of gemengd? Stuk mileuvriendelijker idd.

Heeft iemand nog antwoord op mijn vraag, iemand die aardbeien volledig in de schaduw heeft staan?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:18

hier tussen de voegen van de tegels gaat het puur (schoonmaakazijn)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:19

Azijn had ik in de voortuin ook gebruikt (LITERS en méuren), maar dat helpt niet tegen die hardnekkige sprieten. Zelfs met Round Up duurde het 3 weken voor de boel dood was. Er ligt 2500kg split op een stuk van *pakembeet* 15m2 (was iets niet helemaal goed gegaan bij de leverancier), als je daarin moet gaan schoffelen is het echt niet tof. Aan de andere kant staan bloemen (en ook onkruid), maar daar spuit ik niet, daar mag onkruid groeien.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:24

anneliesdj schreef:
Pure azijn of gemengd? Stuk mileuvriendelijker idd.

Heeft iemand nog antwoord op mijn vraag, iemand die aardbeien volledig in de schaduw heeft staan?

Volgens mij gaat dat niet werken. Aardbeien hebben, net als tomaten, wel echt zon nodig.

Ik heb zelf ook een zon tekort, maar heb mijn aardbeien plantjes geprobeerd zoveel mogelijk zon te geven.