de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:47

germie schreef:
Ik heb al 2 jaar 1 ui in de tuin staan die ik niet oogst, heeft nu zeker 9 bloemen.

Maar mijn tuin is enorm eetbaar voor slakken. Gisteren had ik nog 7 broccoli planten, nu maar 4 meer. :(

En nu regent het (eindelijk) ook iets, dus de hele tuin zit vol slakken. Maar om nu kool in potten te kweken zie ik ook niet zitten.
De pepers en paprika's staan nu dag en nacht buiten. Het meeste is al verpoot naar grotere potten. Sommige planten hadden daar toch wel moeite mee, terwijl ik geen wortels beschadigd heb voor zover ik weet.

Wat grappig, nou ben heel benieuwd wat voor een bloem daar uit gaat komen dan, heb je toevallig een foto van die van jou?
En begrijp ik dan goed, dat die bloem eventuele zaadjes zijn voor nieuwe uien straks? (sorry echt een leek, eerste jaar dat ik überhaupt een tuin aanraak, maar vind het wel ontzettend leuk haha)
Ik woon nu voor het eerst op mijzelf en voorheen hadden we niet echt een tuin, dit is ook het eerste jaar dat we fruitbomen hebben, waarbij we echt met grote verbazing hebben staan kijken dat de bloesem dus straks de vrucht word, echt totaal verassend, heb altijd gedacht dat dat gewoon los van elkaar stond. :+
Het zijn nu nog kleine boompjes, maar fascinerend hoe snel en mooi het groeit.

Ik heb letterlijk nog geen slak gezien dit jaar, geloof dat wij in redelijk slak vrij gebied wonen ofzo. Nu hebben we wel de moestuin in hoge bakken in een kas staan, dat zal vast ook schelen.

germie

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:58

Ik zal morgen even een foto maken, het is nu donker.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 08:52

Hier na wat regen zijn de eerste tomatenbloemen te zien

Afbeelding

En een bieten update

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:04

Wat zijn jullie tomaten al groot. Mijn pepers zijn net 10 cm.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:34

Bij mij zitten de aardbeien in bloei .
De komkommers staan af te harden.
En de rest probeer ik de grond uit te kijken
Heb voor het eerst de bonen niet voorgezaaid maar zo in de grond gezet dus zit te duimen dat er wat opkomt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:36

Als in sperziebonen? Die zaai ik nooit voor.

Hier zie ik ook de eerste aardbeien en blauwe bessen aankomen :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:39

Bonen prop ik ter plekke in de grond. Heel simpel. Ze komen meest ook snel omhoog.

Hier begint het gezaaide langzaam op de komen. Ook een uitgelopen ui zit in de grind hier. Helaas ook veel slakken. Ik raap ze met de hand en dan mogen ze in mijn groenkliko wonen.

Mijn lenteui van vorig jaar die niks was vindt een winter over toch ook fijner. Ook die doet het kennelijk net als pastinaak beter als tweejarige plant :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:02

Ik heb net sla gezaaid in bakken en nog savoie kool en chinese kool. Kolen mislukken meestal bij mij, ze komen prima op, maar al snel verwelken ze. Als ze dat wel overleven, dan gaan ze wel dood met verpoten of door slakken. Dus ik zaai veel en hoop dan weer 1-2 plantjes over te houden.

Wat zijn jullie ervaringen met growbags? Ik heb nu alles in potten, en heb 2 growbags in de Secret Santa gekregen van een bokker. In de growbags staan nu rode bieten en broccoli (dat laatste zou volgens de makkelijke moestuin niet zo geschikt zijn, maar ik wilde mijn laatste 4 planten niet aan de slakken geven). Ik heb alle pepers en paprika's in plastic potten.
Maar verkopers van growbags beweren dat planten daar beter in groeien. Die van makkelijke moestuin zijn dan wel weer erg duur, maar je hebt ook goedkopere. Potten zijn best prijzig en gaan maar 2-3 jaar mee wegens invloed van zonlicht. Als een growbag die 2 keer zo duur is ook gewoon 10 jaar meegaat is dat misschien ook wel fijn, zeker als die meer opbrengst geeft.

In een plantenbak voor aardbeien heb ik net snijbiet gezaaid, kijken of dat lukt. Zoals gezegd, ik heb bijna alles in potten omdat ik niet veel grond heb, ik wil nog wat tegels uit de voortuin halen (dat is mijn enige plekje voor een groententuin in de volle grond).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:06

Als ik iets niet in de volle grond wil/kwijt kan gebruik ik gewoon van die potten die je krijgt als je planten koopt zeg maar waar al plannen in zitten. Ik krijg ze gratis ook van mensen die ze na het uitplanten anders weggooien. Soms hebben ze ook zo'n bak staan bij het tuincentrum met dit soort potten om gratis mee te nemen. Ik heb er nu meerdere 3 jaar gebruikt (in de winter staan ze wel in de schuur) maar ze gaan nog prima mee.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:23

Je kan ook heel simpel zelf koolkraagjes maken of pap emmertjes waar je de bodem uit haal.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:27

Is het verstandig om tomaatjes in volle grond of in een pot te doen? Wil wat grotere plantjes kopen…

En ik heb nu mijn plantjes buiten staan om te wennen. Wil ze maandag in een bak zetten en dan ook sperziebonen zaaien in zo’n moestuinbak.

In die bak komt dan:
- sperziebonen zaadjes
- plantjes rucola
- plantje courgette
- plantjes wortel

En dan in bloempotten
- aardbeien plantjes
- tomaten plantjes

Doe ik dan iets heel doms? :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:35

moonsparkle schreef:
Als ik iets niet in de volle grond wil/kwijt kan gebruik ik gewoon van die potten die je krijgt als je planten koopt zeg maar waar al plannen in zitten. Ik krijg ze gratis ook van mensen die ze na het uitplanten anders weggooien. Soms hebben ze ook zo'n bak staan bij het tuincentrum met dit soort potten om gratis mee te nemen. Ik heb er nu meerdere 3 jaar gebruikt (in de winter staan ze wel in de schuur) maar ze gaan nog prima mee.

Die heb ik ook en ook wat gekregen laatst. Maar ze gaan wel eens kapot natuurlijk. En als zo'n zak langer meegaat en daarmee dus eigenlijk ook nog beter is, dan overweeg ik wel om op termijn over te gaan op zakken voor de grotere 'potten'.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 14:18

germie schreef:
moonsparkle schreef:

Die heb ik ook en ook wat gekregen laatst. Maar ze gaan wel eens kapot natuurlijk. En als zo'n zak langer meegaat en daarmee dus eigenlijk ook nog beter is, dan overweeg ik wel om op termijn over te gaan op zakken voor de grotere 'potten'.

Alleen ervaring met een aardappel zak, met een luikje onderin :+
Die zakken voor aardappels zijn ons goed bevallen en staat nu ook goed.

Die zakken kan je trouwens voor een heel stuk minder op ali kopen! Niet dat je daar nu heel veel aan heb met de lange verzendtijd maar voor volgend jaar misschien. Ik heb in de zoekbalk gewoon moestuin gezet en die bakzakken kwamen zo naar voren.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 17:37

Je kunt ook een grote zak aarde op z'n kant zetten en daar de bovenkant uit snijden en dan wat erin planten. Staat iets minder gezellig maar wel functioneel!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 17:41

Aha, dat is wel interessant, ik heb nu het meeste toch al in plastic potten.

Hier nog wat beloofde foto's van mijn voormoestuin. Oftewel, ik heb geen bloemen in mijn voortuin, maar groenten.

Te beginnen met een ui (ik dacht altijd dat het een prei was, maar ik denk nu toch een ui) die er al 2 jaar staat en lekker mag bloeien voor de bijtjes:
Afbeelding

Verder staat er in mijn tuin dus ui en knoflook en er stonden enige broccoli planten, maar daar waren er vanmorgen nog maar 4 van over. Ik kan mijn moestuin uitbreiden zoals je kunt zien, op de achtergrond liggen al verwijderde tegels.
Afbeelding

En dit is naast het paadje naar de voordeur, daar staat nu rode biet en prei in:
Afbeelding

Mijn voortuin is in de 12 jaar dat ik hier woon nog nooit zo netjes geweest, dus ik ben best wel trots op mijn mooie moestuintje. Er komen straks nog een paar korenbloemen in bloei, dat is voor de insecten. In de achtertuin is gewoon te veel schaduw, en ik heb daar op een tafel tegen het raam (weerkaatst het zonlicht mooi) dus de paprika en peper staan, dat gaat dan goed. Maar in de grond lukt het achter totaal niet, knoflook en ui komen op, maar de bollen zijn slechts 1/3 van wat ik in mijn voortuin kan oogsten. Gewoon geen zonlicht.

Maar dit is dus de voortuin van een tussenwoning :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 18:36

Leuk germie slim bedacht!
Ook fijn de tips over zakken en potten.

Ik heb boterbonen sperziebonen en pronkbonen zo gezaaid maar ben nogal ongeduldig haha
Zag de pronk en boterbonen nu wat omhoog komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:03

Hier kwamen een paar doperwten op, maar de meeste willen niet. Te droog. Dus heb een lading even in een bakje gemikt met nat keukenpapier. Dan komen ze wel op gang. De boterbonen ook maar gedaan, zeker omdat die al 4 jaar oud zijn. Maar het ligt niet aan de kiemkracht zie ik nu wel. Vind alleen zonde om veel te sproeien voor wat bonen op te laten komen. Dus dan maar weer zo, de rest staat in de kas..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:24

denice schreef:
Je kunt ook een grote zak aarde op z'n kant zetten en daar de bovenkant uit snijden en dan wat erin planten. Staat iets minder gezellig maar wel functioneel!

Wat voor zakken zijn dat dan? Want ik ken alleen aarde in plastic zakken.

Ik heb overigens 5 stoffen zakken besteld, levering 15 dagen. Dus ben benieuwd. Scheelt de helft met Nederland.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:22

Dankjewel Germie,

Tot mijn schik beginnen al mijn uien in de keukenla nu te groeien :') Denk dat ik er eentje in de grond ga stoppen en de rest hopelijk nog gewoon op kan eten en de plant eraf halen haha

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:28

Worden zaadjes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:30

Faelynn schreef:
Dankjewel Germie,

Tot mijn schik beginnen al mijn uien in de keukenla nu te groeien :') Denk dat ik er eentje in de grond ga stoppen en de rest hopelijk nog gewoon op kan eten en de plant eraf halen haha

DIe kun je nog eten hoor. Ik heb dat nu ook met knoflook van vorige zomer. Maar gaat nog prima.

In de grond stoppen en niet meer weghalen is ook een leuk experiment. Moet je er wel de ruimte voor hebben natuurlijk.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 09:36

Ik heb op mijn paprika plantjes allemaal bruine beestjes zie voornamelijk onder het blad zitten. Iemand een idee wat het is en wat ik ertegen kan doen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 09:40

Zijn het geen kleine jonge naaktslakken.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 11:29

Marcella schreef:
Zijn het geen kleine jonge naaktslakken.

Ik denk het niet maar ik zal vanmiddag een foto proberen te maken

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:16

Wat denken jullie, zou dit rucola kunnen zijn?
Het blad is breder dan dat ik had verwacht, maar het ruikt wel als rucola en smaakt er ook naar denk ik te proeven :')

Afbeelding