De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:26

Ik heb ze begin februari in koffiefilters laten kiemen.. Opgekweekt in perspotjes, en daarna overgeplant in grotere potjes.. en daar hebben ze tot vandaag in gestaan.
Verder niks geks mee gedaan. Ze staan al een hele tijd buiten in de kas, en krijgen alleen wat water, en een paar weken geleden een beetje koemestkorrel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 23:00

Ik vond nog een paar planten in de tuin waarvan ik twijfel of het onkruid is of niet, herkent iemand ze?
(we wonen net 2 maanden in dit huis dus geen idee wat er in de tuin staat)
Plant 1:
Afbeelding
Afbeelding

Plant 2: (lijkt wel blad van wortel?)
Afbeelding

Plant 3:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:05

8nnemiek, die tomaten van jou hebben het naar hun zin!

Anneliesdj, ik heb geen idee, ben wel benieuwd wat het is.

Ik zit heel erg te twijfelen of ik wel worteldoek onderin in de moestuinbakken moet doen, lijkt me zo dat bepaalde groente niet kan groeien?
Afgelopen weekend houtafval (lijkt wel schaafsel) staan scheppen om de grond buiten de bakken mee te bedekken. Aantal mensen gemaild via MP die gratis tegels hebben, dan kan ik een 'pad' leggen. Morgen weer verder in de tuin :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:15

Zo ver gaat mijn plantenkennis ook niet helaas. Bij de derde zou ik even wachten wat voor bloem erop komt. De tweede is voor mijn gevoel onkruid, hier groeit ook iets wat erop lijkt, maar dat durf ik ook niet met zekerheid te zeggen.

Worteldoek kan prima onder in een bak. Voorkomt dat de grond zich gaan mengen. Als je maar zorgt dat de grond vochtig en voedingsrijk genoeg blijft dan hoeven planten niet dieper te wortelen :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:32

Dus wortels en prei kunnen er dan ook in? De bak is ongeveer 20cm diep, is dat niet te ondiep?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:34

20cm is wel heel ondiep, dan zou ik het liever open laten zodat ze gewoon door kunnen groeien, dan hoef je je ook nooit zorgen te maken als je er eens wat anders in wilt planten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:37

Wortel gaat prima in een bak van 20 cm hoor, je moet er alleen rekening mee houden dat je wortels dan niet langer dan 20 cm worden, maar de meeste worteltjes redden het daar prima mee :j

Het worteldoek is erg fijn om te voorkomen dat je hele bakken straks vol met onkruid / gras staan waarvan de wortels / zaden nog in de onderliggende aarde zitten.

Waar ga je de bakken mee vullen? Ook gewoon aarde uit de tuin? Dan maakt het namelijk weinig uit want dan breng je sowieso al onkruid in je bakken :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:39

Onkruid komt niet van 25cm diep nog opzetten hoor, als er iets komt, dan zit het hoger of komt het door zaad wat in de bak waait.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:41

Heel leuke theorie, maar in de praktijk komt bij mij toch echt gras door dat kalote-worteldoek van de Action heen groeien.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:44

Ik heb nu pompoen, 2 soorten tomaat, paprika, 2 soorten meloen (schijnt moeilijk te zijn?) en een avocadopit ( :P ) in de bakjes staan, dus die wil ik erin zetten. En aardbeien, heb ik 6 kleine plantjes van staan.
Bonen wil ik achterin buiten de bakken zetten en voor in de bakken heb ik nog prei, broccoli, wortels, sla en kruiden liggen. En knoflook wil ik ook in de tuin zetten, naast de aardbeien (bedankt voor de tip :D ) en proberen ergens aardappelen neer te zetten, maar dat hoeft niet per se in de bakken, kan ook ernaast.

Ik heb worteldoek van de Hornbach.

Editje, er gaat inderdaad tuinaarde in met mest.
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 22-04-14 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:45

Ik snap niet wat je bedoelt :+
Je hebt worteldoek op 20cm diep en toch gras in je bak? Dat komt dan echt niet onder dat worteldoek weg.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:55

Bepaalde wortel onkruiden komen wel degelijk van die diepte omhoog zetten, heermoes, zuring en andere onzin
Die zijn allemaal sterk genoeg om dat laagje grond wel door te komen....
Wortels doen het op 20 cm ook prima, idd ze worden alleen idd niet langer dan doe 20 cm

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:55

Wortels houden niet van mest, daar zou ik dan een apart stukje voor maken met andere (onbemeste) grond.
En prei kun je het beste aanaarden, dan hoeft ie niet heel diep maar krijg je toch een lange witte schacht :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:57

Als je zuring in je bloembakje hebt trek je dat er toch wel uit?
Dat is bij mij ook niet echt een doorsnee bloembak of moestuin-onkruid :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:58

Dan mogen de wortels in een apart hoekje.

Redden tomaten, paprika's en komkommers het op worteldoek?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 08:59

Quellian schreef:
Ik heb nu pompoen, 2 soorten tomaat, paprika, 2 soorten meloen (schijnt moeilijk te zijn?) en een avocadopit ( :P ) in de bakjes staan, dus die wil ik erin zetten. En aardbeien, heb ik 6 kleine plantjes van staan.
Bonen wil ik achterin buiten de bakken zetten en voor in de bakken heb ik nog prei, broccoli, wortels, sla en kruiden liggen. En knoflook wil ik ook in de tuin zetten, naast de aardbeien (bedankt voor de tip :D ) en proberen ergens aardappelen neer te zetten, maar dat hoeft niet per se in de bakken, kan ook ernaast.

Ik heb worteldoek van de Hornbach.

Editje, er gaat inderdaad tuinaarde in met mest.

Als je toch gewone tuinaarde (uit de grond dus) erin doet dan heeft worteldoek weinig zin, dat geld kun je dan wellicht beter in je zak houden :)

In principe kan alles dat je hier opnoemt heel prima in een 20 cm diepe bak hoor, althans in mijn bakken met MM-mix werkt dat uitstekend. Ik weet niet of het met gewone aarde lastiger wordt want dat is natuurlijk wel minder luchtig en zal je een stuk natter moeten houden gezien het minder vocht vasthoudt, dan gaan wortels ook dieper zoeken naar water.

Alleen avacado weet ik niet hoe dat werkt :P

Aardappels gaat niet echt in 20 cm, die hebben toch wel meer diepte nodig om een beetje een fatsoenlijke oogst te krijgen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:00

anneliesdj schreef:
Ik snap niet wat je bedoelt :+
Je hebt worteldoek op 20cm diep en toch gras in je bak? Dat komt dan echt niet onder dat worteldoek weg.

Ik denk dat ik zelf toch prima kan zien waar het gras vandaan komt: gewoon uit de aarde door het worteldoek heen dus :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:08

Annelies, als die zuring uit de grond onder je aangelegde moestuinbakje omhoogkomt.... Trek je die dus niet even uit.
Veel moestuin complexen liggen aan randen van dorpen en bebouwing waar die troep geregeld voorkomt. Hier is het ook een standaard onkruid in de achtertuin , maar ik heb ook andere vervelende wortel onkruiden en gespuis wat ondergronds flink weet uit te breiden
Ik zag dat een aantal huizen verderop iemand aardperen los in de grond heeft staan... Over een x jaar zal de halve straat dus ook aardpeer als onkruid in de tuin hebben, dat geintje heb ik al eerder gezien lol. Maar dat is ook iets wat je met 20 cm grond niet tegen houd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:09

Met worteldoek op 20cm diep?
Het kan ook komen aanwaaien, dat lijkt me waarschijnlijker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:13

Ja ik denk ook dat het onder het worteldoek waait, en dan vervolgens daar doorheen komt groeien.
Annelies, ik zie het echt met mijn eigen ogen hoor :P

Gras in bakken: grasspriet volgen naar beneden om hem helemaal er uit te trekken, en dan zit het begin dus ONDER het worteldoek. Echt waar, of je het nu gelooft of niet... jouw feestje :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:18

Ik heb het hier wel andersom gezien; de uitlopers van de aardbeien gingen vorig jaar dwars door het worteldoek heen de grond in :=

Pmarena, was dat van jouw het worteldoek van de action, of had je in de bakken wel 'echt' worteldoek?
Ik heb gemerkt dat het worteldoek van de action gewoon licht doorlaat, dus het onkruid groeit er net zo vrolijk onder verder hier :+ dus ik heb hier alleen nog echt worteldoek.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:20

Ik heb de composthoop omgedraaid vorige week; daar kwamen ook slierten gras(wortel) uit zetten die helaas langer waren dan 50 cm, dus als het (gras)plantje het uithoudt, dan wil het wel. En volgens mij wil wortel doek als het wat ouder wordt ook nog weleens een scheurtje krijgen, dat ruiken die plantjes..
Ik heb dit weekend mini-roma-tomaatjes gegeten; die waren zo lekker dat ik toch maar wat plantjes ga halen om onder een afdakje te zetten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:21

Ik heb er in de moestuin dus (nog) geen ervaring mee, maar in onze voortuin (30m2) hebben we worteldoek met daarover split, daar komt een soort gras doorheen. Als ik tussen het split wroet, dan zie ik dat het door het worteldoek heen is gekomen (zitten inmiddels allemaal gaten in). Dus dát komt in elk geval wel van onderen (vorig jaar met Round Up gespoten, gaan we binnenkort weer doen). Was overigens ook worteldoek van de Hornbach, nu 3jr oud.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:29

Ben het her en der aan het volgen (jullie gaan mij net iets te snel) om bij te leren, maar een kleine opmerking aan quellian... alsjeblieft geen round up... Is berucht vanwege bijensterfte en die zijn er al veel te veel. Is echt ongelooflijke troep.

Trouwens... klein vraagje... heb in de kelder doorgeschoten uien liggen... kun je daar iets mee doen? Misschien verder laten doorschieten, laten bloeien en zaadjes verzamelen of zo :p ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:33

Ik zou ze gewoon in de grond zetten, zo ook met doorgeschoten knoflook. Je ziet vanzelf of het wat wordt.
Ben het met je eens wbt round up trouwens.