De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:34

Mjetterd schreef:
muntdrop schreef:
Ik heb ook nog een berg aardbeien weggegooid :'). Ik had op ebay iets van 1000 zaadjes voor 2 dollar besteld, had niet verwacht dat alles uit zou komen :+ . Had ook een setje van de intratuin maar die deden het een stuk slechter. De aarde die erbij zat leek ook bijna op plastic ofzo, echt heel raar.

Herkenbaar. Ik had zaadjes van de action met aarde erbij. Dat was echt heel erg raar spul en ging barsten terwijl het echt niet droog was.
Die zaadjes zijn ook nooit uitgekomen.

Nu doe ik een nieuwe poging met zaadjes van het tuincentrum, daar hoop ik dan wel van dat ze uitkomen.

Precies dat soort aarde ja! Had het idee dat hij heel moeilijk vocht vasthield. Ook was die aarde helemaal hard en compact geworden, terwijl de potgrond die ik gebruikt had voor de ebay zaadjes gewoon 'normaal' was gebleven.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:34

Ikkeniet, wat een leuk ding!

Pmarena, ziet er super handig uit!

Wij zijn vandaag druk geweest. Vriend met bakken maken, ik vooral met onkruid uit de grond halen.
Net heb ik bekertjes gevuld met aarde en zaadjes, aan de onderkant van de bekertjes heb ik gaatjes geprikt. Eroverheen heb ik magnetronfolie met extra gaatjes gedaan, maar vraag me af of dat goed is of dat ik het er beter af kan halen. Iemand advies? :)

http://www.mijnalbum.nl/Album=H3YC4J37#ZVBSYRES

http://www.mijnalbum.nl/Album=H3YC4J37#LTJOHMRL

http://www.mijnalbum.nl/Album=H3YC4J37#NIUUKBUR
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 20-04-14 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:41

Quellian schreef:

Wij zijn vandaag druk geweest. Vriend met bakken maken, ik vooral met onkruid uit de grond halen.
Net heb ik bekertjes gevuld met aarde en zaadjes, aan de onderkant van de bekertjes heb ik gaatjes geprikt. Eroverheen heb ik magnetronfolie met extra gaatjes gedaan, maar vraag me af of dat goed is of dat ik het er beter af kan halen. Iemand advies? :)

Zal zo foto's uploaden.

Ik heb hetzelfde gedaan, maar dan zelfs zonder gaatjes in de folie, is allemaal prima ontkiemd :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:41

Quellian schreef:

Zal zo foto's uploaden.

Je hebt dus eigenlijk een soort van mini kasjes gemaakt van de plastic bekertjes?
Goed bedacht :D, ik heb geen idee of dat werkt en goed is.

Ooh, je hebt foto's toegevoegd. Ziet er wel werkend uit

050206051012

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:48

Goed om te horen Muntdrop! Hoe deed jij water geven?

Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren. Woensdag gaan we verder met de bakken vullen en dan zal ik andere zaden gelijk in de grond zetten.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:50

Quellian schreef:
Goed om te horen Muntdrop! Hoe deed jij water geven?

Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren. Woensdag gaan we verder met de bakken vullen en dan zal ik andere zaden gelijk in de grond zetten.

Die van mij staan binnen, maar ik heb eigenlijk geen water meer hoeven geven tot het folie eraf ging omdat ze ertegenaan begonnen te groeien xD

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:19

Ik ben mijn hanging baskets weer met en met met sla aan het vullen. Eerst zaadjes gekweekt op de vensterbank, toen plantjes omgezet naar hanging basket en hup, dan hangen we ze op aan de pergola.

Hetzelfde moet ik nog doen met de bonen en erwten en dan eten we weer wekenlang groenten uit mijn hangende groentetuin en uit potten.

Op de grond staan grote potten met wortelen, radijsjes, broccoli, bloemkool. Ik heb een scheut van de frambozenstruik uitgetrokken bij de buren en in een pot gezet. Hij verslapte eerst wel wat, maar doet het beter dan de scheut die ik uitgetrokken heb en tegen de pergola in de volle grond heb gezet. ben benieuwd of in elk geval 1 van de scheuten het houdt.
Dan hebben we frambozen van de zomer + blauwe bessen, die ik ook in pot heb staan. Heerlijk voor in de yoghurt of op het ijs.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:28

ikkeniet schreef:
Een vriendin van mij heeft een aantal "eetbare wanden"bestelt.
http://www.moestuinwebshop.nl/index.php?p=59&cat=1027

En nu kwam ze erachter dat ze te kort ruimte overhad voor 1, dus die mag ik hebben.
Ik ben benieuwd of het zo goed werkt als ze schrijven.
Wat denken jullie?
Wat zal ik erin gaan planten en op welke zijde van het huis zal ik deze ophangen?
Ik heb de keuze op oosten, waar de zon tot 12.00uur schijnt, daarna schaduw.
Zuiden vanaf 10.00uur zon tot 18.00uur zon.

Wel een leuk idee, maar denk dat veel groenteplanten daar te groot voor worden.
Voor aardbeien oid lijkt het me wel een super idee.
Maar waarom zijn ze daar zo idioot duur? Bij welkoop, action, xenos ed hangen ze voor 15 euro.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:40

Moet je met de hanging baskets niet vreselijk vaak water geven?
In ieder geval iedere dag met mooi weer?

Ik wou eigenlijke hanging baskets maken met aardbeien. Maar ik redt het niet om iedere
dag de boel te bewateren. En mijn baskets met bloemen gingen daardoor ook nog wel eens dood.
Ik ben dus heel benieuwd hoe ik de boel goed ga houden met de eetbare wand.

Vandaag een aantal planten van binnen op de vensterbank verplaatst. Ze stonden op de
noordzijde, en nu op de zuidzijde.
In de kweekbak ging alles beter en sneller en die staat op het zuiden op de grond op de vloerverwarming.

De komkommer en de erwten naar buiten gezet in de plastic kas, in mijn vierkante meter bak.
Wat een vocht en warmte kwam daar uit. Mijn sla en bietjes duren nog hooguit een weekje voordat we die kunnen eten. Worteltjes gaan ook binnenkort komen.

Verder in een pot een paprikaplant gezet. En ook de aardappels in een pot gepoot.
Morgen spinazie en rucola buiten zaaien.
Die gaan in de vierkante meter bak, met een net eroverheen.
Net is niet voor de slakken of insecten, maar meer voor de katten die er anders in schijten.

Verder heb ik nog 5 betonbakken op een rijtje staan.

1 gevuld met zaaigoed van bloemen, 1 ga ik er vullen met groene asperges.
Dus nog 3 over. Nog even bedenken wat ik daar in zal gaan doen.
Maar blijf met het kattenprobleem zitten.
Vraag me af als ik op de grond met de planten een laag hydrokorrels of boomschors doe, er dan niet in gegraven gaat worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 23:55

Ja zoiets moet je dagelijks water geven en met warm zomers weer wel 2x daags.
Maar ik zie dat bij die MM wanden een druppelinstallatie ingebouwd zit, dat scheelt natuurlijk enorm.
Maar of ze daardoor nu 80 euro meer moeten kosten...?

Ik ben nog bezig met de siertuin op orde brengen, als dat klaar is ga ik door met de moestuin.
Ik heb 2 grote betonnen bakken staan, 1,20 hoog en 80cm doorsnee denk ik, daar wil ik graag aardbeien in hebben, maar een van de twee staat wel grootste deel van de dag in de schaduw, heeft het wil zin om daar aardbeien in te zetten of is dat verspilde moeite?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 00:04

Ikkeniet, cacaodoppen gaat katten tegen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 00:08

Dan ga ik die morgen meteen halen. Kom er net achter dat ik kattenvoer ben vergeten te halen.
Dus mooie gelegenheid om naar een tuincentrum te gaan. hihi

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 04:23

Cacao doppen heb ik idd ook gehaald tegen de katten hier.
Werkt tot nu toe prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:14

Branka je plantjes staan er mooi bij :j

Dungen schreef:
[naam] schreef:

Wanneer heb je die geplant?
De lider red is een soort die niet tegen vorst kan en zijn bladeren laat vallen als die er mee in aanraking komt.

Een goede maand geleden geloof ik..
Stond op de verpakking dat die in maart geplant kon worden :)

Oei ja dan zou ik het niet weten. Zie je echt blad dat aangevreten is of hangen ze gewoon slap?

aikon schreef:
Slakkeneitjes zijn vrij groot en altijd een groepje bolletjes bij elkaar, op vochtig plekken vind je ze ook.
Salie en tijm zijn hier ook met de grond gelijk gemaakt door slakken, werk dus ook niet. Knoflook is ook niet echt veilig net als bieslook.
Spaanders en houtsnippers vinden ze heerlijk om overdag beschutting te zoeken, de grond is daar onder lekker vochtig.
Bier vallen helpen, helaas komen daar ook veel andere diertjes in die wel goed voor de tuin zijn. Maar planten worden ondanks de vallen nog steeds aan gevreten. Wel minder, maar helemaal met rust laten, nee -O-

En ik maar denk dat ik de oplossing had :') . De salie en tijm waren dat nog jonge plantjes? ik zou mij kunnen voorstellen dat jonge planten nog wel smakelijk zijn voor slakken.
De buurtjes naast ons op de tuin hebben er wel goede ervaring mee, hoop dat wij dat dan ook krijgen.
Ben jij ook bekend met Hosta matten? schijnt materiaal van koper te zijn waar slakken niet van houden.
Ik heb in ieder geval van dat gaas om de koolvlieg te kunnen weren misschien dat dit ook een beetje de slakken tegen gaat houden.

Pmarena dat zijn wel handige kweek bakken, ik ken het verder niet.
Wij hebben nog geen kas maar die gaat er als het goed is dit jaar wel komen. We hebben de ramen al wel en als die klaar is dan is zoiets wel erg handig.

Brimi_disa wow je eerste oogst al :wow:

Muntdrop wat een aardbei plantjes :wow:

Quellian hey dat ziet er proffie uit hoor, nooit opgekomen dat je plastic folie er over kan spannen.
Hoe ben je zo op dit idee gekomen?

Wij hebben zaterdag voor gezaaid en nu staat onze zolder bijna vol :')
Iets van 22 suikermais bakjes, 10 stokbonen en stambonen, courgette, pompoen en suiker erwt.
Mijn schoon moeder wil dan nog amsoi en paksoi maar daar hadden we niet genoeg potgrond voor dus vandaag nog even potgrond halen.
Nu moeten de rode bietjes nog en de worteltjes.
De omheining moet nog, die zouden we zaterdag doen maar het voor zaaien had teveel tijd in beslag genomen dus dat komt volgend weekend.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:56

ikkeniet schreef:
Moet je met de hanging baskets niet vreselijk vaak water geven?
In ieder geval iedere dag met mooi weer?

Ik wou eigenlijke hanging baskets maken met aardbeien. Maar ik redt het niet om iedere
dag de boel te bewateren. En mijn baskets met bloemen gingen daardoor ook nog wel eens dood.
Ik ben dus heel benieuwd hoe ik de boel goed ga houden met de eetbare wand.

Idd, eigenlijk elke dag met heel warm weer, maar nu doe ik het ca. om de dag. Als ik 's avonds naar achteren loop om de kippen op te sluiten, dan pomp ik meteen wat water uit mijn waterton in een gieter en doe dat over de hanging baskets gieten.

Ik heb trouwens heel handige hanging baskets van de ELHO, die hebben een vulopening aan de onderkant van de basket(gekocht bij Aveve, in de kleur antraciet en terra), deze dus: http://www.elho.nl/3018/collectie/bekij ... asket.html.
Daar kun je het water in gieten, dan hoef je niet zo hoog boven je hoofd te reiken met de gieter.

Ik laat de hele bodem dan vol lopen en vul pas bij als ik met mijn vinger heb gevoeld dat het water allemaal weg is.

Ik heb ook van die oranje tuutjes die je op een petfles kunt draaien (gekocht bij de vrijbuiter). Daar zitten gaatjes in. Fles vul je met water en steek je op de kop met de oranje tuut in de grond. Door de gaatjes loopt het vocht dan langzaam naar behoefte de grond in. Dan hoef je echt niet elke dag water te geven, en ook niet de flessen elke dag te vullen.
Natuurlijk helpt het wel als je eerst water geeft voordat je zo'n fles in de grond steekt. Als de grond al droog is, dan is de fles ook vlug leeg.
Ik geef dus als ik tijd heb, ook planten water waar zo'n fles in steekt, zodat de fles niet zo vlug hervult hoeft te worden.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 16:03

OsMo schreef:
aikon schreef:
Slakkeneitjes zijn vrij groot en altijd een groepje bolletjes bij elkaar, op vochtig plekken vind je ze ook.
Salie en tijm zijn hier ook met de grond gelijk gemaakt door slakken, werk dus ook niet. Knoflook is ook niet echt veilig net als bieslook.
Spaanders en houtsnippers vinden ze heerlijk om overdag beschutting te zoeken, de grond is daar onder lekker vochtig.
Bier vallen helpen, helaas komen daar ook veel andere diertjes in die wel goed voor de tuin zijn. Maar planten worden ondanks de vallen nog steeds aan gevreten. Wel minder, maar helemaal met rust laten, nee -O-

En ik maar denk dat ik de oplossing had :') . De salie en tijm waren dat nog jonge plantjes? ik zou mij kunnen voorstellen dat jonge planten nog wel smakelijk zijn voor slakken.
De buurtjes naast ons op de tuin hebben er wel goede ervaring mee, hoop dat wij dat dan ook krijgen.
Ben jij ook bekend met Hosta matten? schijnt materiaal van koper te zijn waar slakken niet van houden.
Ik heb in ieder geval van dat gaas om de koolvlieg te kunnen weren misschien dat dit ook een beetje de slakken tegen gaat houden.

Het waren al oudere planten. Een houten schutting (echt plank op plank) helpt ook wel (tot nu toe :D )
Die hosta matten ken ik niet, ga daar eens naar kijken.

Hanging baskets zijn bij mij helaas geen succes :n Het gaat allemaal dood. Zelfs met een oude mayofles gevuld met water op zijn kop er bij werkt niet. In de volle grond is alles het beste af.

Gister mijn goudsbloem en strobloem en .... (oeps naam kwijt, en zakje ook >;) ) in de tuin gezet. Zou vandaag nog meer in de tuin zetten, maar het blijft hier miezeren. ^) De grond hier plakt dan zo.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:10

:wave: Hallo! Ik lees zo af en toe met jullie mee! Mijn vriend en ik willen eigenlijk erg graag een moestuin maar hebben daar hier geen mogelijkheid toe. Wel hebben we sinds vorig jaar een grote plantenbak getimmerd en hebben we wat kleine kweekbakken. Het blijft namelijk toch een beetje kriebelen. Nu heb ik laats tomaat en paprika ingezaaid. Alles is opgekomen ondertussen. Maar wat nu? Wanneer kunnen ze naar buiten/overgepot? En moet ik de bak nu wat uitdunnen? Want vooral de tomaten staan nogal knus.

Sorry voor het binnenvallen :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:06

Officieel zeggen ze half mei pas naar buiten, maar je kan wel al beginnen met afharden, dus overdag naar buiten en daarna ook met warme nachten naar buiten. Als ze maar geen vorst over zich heen krijgen.
En inderdaad op tijd verpotten. Dat kan als ze vier blaadjes hebben.

Wat gaat het topic lekker snel :D iedereen goed bezig lees ik!
Mijn tomaten zijn nu zo'n 40 cm hoog, en beginnen hun eerste bloemen te maken :D dus ik heb ze vandaag maar in de volle grond gezet :j
En de rest gaat ook super!
Alleen de prei, die blijft erg klein voor mijn gevoel. Staat die bij jullie graag goed nat?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:07

Ja de prei wil bij mij ook veel water.
Anders gaat ie meteen hangen.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:12

Hier schiet de palmkool ineens de lucht in :wow:

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:32

Wat gaan jullie tomatenplanten hard.
Het ontkiemen ging snel. Daarna verpot, en daar bleven ze steken op 7 cm.
Komt misschien door de verkeerde ( noordzijde) vensterbank.
Sinds gisteren op de zuidkant gezet, en het lijkt nu al dat het meteen beter gaat.

Vandaag cacaodoppen gehaald en wat zaaigoed.
Dat wordt nog een morgenklusje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:44

Ze hebben wel veel zon nodig heb ik gemerkt idd :j

Mijn tomaatjes:
Afbeelding

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:27

Ik ben jaloers op jou tomaten, die van mij schieten echt niet op :n

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 21:38

aikon schreef:
Ik ben jaloers op jou tomaten, die van mij schieten echt niet op :n

Hier net zo.
Hebben warmte, en heel veel licht gehad. Misschien moet ik ze verpotten en naar buiten doen. Maar dan moet ik ze eerst afharden. Morgen maar aan gaan beginnen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:49

wanneer heb jij die gezaaid 8nnemiek/ (sorry vraagteken kapot :p )