Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:24

Magrathea schreef:
Dankje Bonna, die ga ik onthouden voor als ik hem nog eens zie :D

Pff ik wil even sentimenteel doen, excuses :o
Ik ben bijna jarig en ik krijg dus steeds de vraag "wat wil je hebben voor je verjaardaaaag" en ik wil helemaal niks, heb helemaal geen zin in rommel waar ik toch niks mee doe dus vind het zo'n lastige vraag. Vroeg mijn vriend laatst "maar er is toch wel iets dat je graag wil?" en ik kon alleen maar denken, ja dat hij en mijn en zijn familie allemaal veganist worden :o Ik vind het namelijk echt wel eens pijnlijk dat de mensen van wie ik houd allemaal een verhoogd risico hebben op allerlei welvaartsziekten en bijdragen aan dierenleed en milieuproblemen omdat ze vlees eten. Maarja dat vind ik ook weer zo wat om te zeggen :o
En sindsdien loop ik daar dus mee rond, voel me echt een sentimenteel wijf haha

<3 super lief dat je zo denkt. Ik kan me dat heel goed begrijpen. Ik zou ook zo graag willen dat iedereen dat deed maar het is ook zo (helaas :+ ) dat iedereen de eigen keuze moet maken.

Wat ik altijd doe voor mijn eigen geruststelling is zoveel als mogelijk mensen inspireren om zoveel mogelijk kennis over te dragen. Zo eten zelfs mijn klassieke opa en oma nu zo af en toe vegetarisch.

Misschien geeft dit jou ook wat voldoening? Op jouw verjaardag allemaal vegan heerlijkheden presenteren?

Veel liefs :)

Bonna

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:37

Ik snap je gevoel ook echt goed!
Wat ik vaak doe voor mijn verjaardag is aan mensen vragen of ze ipv een cadeautje iets willen doneren aan een goed doel. Je zou dan bijvoorbeeld iets kunnen kiezen wat instaat voor duurzaamheid oid. Dan draagt iedereen in ieder geval voor je verjaardag toch een beetje bij aan dat wat voor jou belangrijk is.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:00

Je kunt alvast beginnen met het vragen om zelfgebakken vegan gebak, dat is iig voor iedereen lekker :+

Ik snap waar je op doelt, al sta ik daar zelf niet geheel zo in - ik denk dat vlees en kaas et cetera in bepaalde mate best oké in een ecosysteem past. Maar wel veel minder dan nu...
Maar hoe dan ook, zou je niet (naast gebak ;) ) kunnen overleggen of jullie vaste vega(n) dingen kunnen doen? Meer dan je nu doet? Al zou het maar voor een periode van twee maanden zijn of zo. Mogelijk brengt dat op langere termijn ook een verandering teweeg, want afdwingen zal idd niet lukken.

Over Bretagne gesproken: artisjokken! Nomnomnom. En echt de heerlijkste vleestomaten in prachtige kleuren, aubergines in vele vormen en maten, boontjes... echt een feest hier. In mijn geval ook af en toe vis en hier en daar een hapje vlees proberen (en dan blijkt dat ik het meeste in mijn herinnering lekkerder vond, dat is eigenlijk ook wel fijn, want zo mis ik gevoelsmatig minder) en heerlijke kaas - maar die tomaten... zooooo mooi!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:22

Dank jullie wel! Ja we gaan al eten in een vega(n) restaurant dus dat is leuk :) Verder weet ik van iedereen dat ze ook al een stuk minder vlees eten, van mijn ouders weet ik ook echt dat dit door mij komt. Niet dat ze het vóór mij doen, maar meer dat ze zelf zijn gaan nadenken over de gevolgen van vlees eten. Ook beseffen ze allebei ineens dat ze nu oud zijn (65 :+ ) dus ze zijn een flinke slag aan het maken naar gezond eten, veel beweging, minder alcohol etc. en ik heb een paar keer subtiel opgemerkt dat plantaardig eten daar goed in past dus dat doen ze nu ook vaak. Bolognesesaus gaat tegenwoordig met vegagehakt en nasi met groenteballetjes, ook eten ze af en toe een kipschnitzel van Vivera ofzo, of burrito's zonder vlees. Dat is erg tof :) Maar vis eten ze dan wel weer veel... :\
Nou ja misschien zie ik het nog gebeuren dat ze helemaal overstappen :)

He ja van dat goede doel had ik ook kunnen doen! Nu hebben mensen volgens mij al wat bedacht :') Ok dan maar onthouden voor volgend jaar.

Ook geven we een cursus op mijn verjaardag.. Dus ik ga maar een vegan cake meenemen, trakteren enzo :o

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:29

Ik sta daar hetzelfde in als mar_fay. Ik merk ook dat ik het stimulerender vond dat mijn vrienden lekkere veggie dingen voor me maakten en er over praatte met me, maar wel open waren voor mijn mening. Dat heeft me steeds meer richting vegetarisch geduwd en nu ben ik er bijna. Nu ben ik uit mezelf als dierenliefhebber natuurlijk al erg geïnteresseerd in alles wat diervriendelijk is.

Ik denk ook dat het zou lukken als iedereen dierlijke producten eet met mate (veel mensen kunnen het echt met 10% van wat ze nu eten doen zonder vleesvervangers) én iedereen zich wat aantrekt van de omstandigheden waarin deze geproduceerd worden. Ik geloof ook echt wel dat we steeds meer in die richting gaan, toch zeker in Europa.

Snap wel 100% je gevoel, want we hebben allemaal wel overtuigingen die we dolgraag met onze vrienden en familie zouden delen. Het idee van Bonna vind ik een hele goede! Ikzelf zou bv vragen minstens 1 of 2 dagen per week vegetarisch (of zelfs vegan) te introduceren als ze dat al niet doen en dan proberen daar zoveel mogelijk mee te helpen zodat dat voor iedereen altijd fijne dagen/maaltijden zijn.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:39

Ik heb trouwens een vraag voor de vegans onder jullie, diegene die niet van thuis uit vegan eten, maar dus later 'bekeerd' zijn;

Zijn jullie begonnen met minder vlees, dan vegetarisch, dan minder dierlijk en dan pas vegan? Of was het echt van alles naar niets? Ik vraag me af hoe dat gewoonlijk gaat.

Kan me bv wel voorstellen dat ik (als ik eenmaal alleen woon binnenkort en zelf alles van aankoop in de hand heb) volledig vegetarisch ga koken en me dan pas zou beginnen inlezen in vegan etc omdat het toch wel een hele omschakeling is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:58

SinneJ schreef:
Ik heb trouwens een vraag voor de vegans onder jullie, diegene die niet van thuis uit vegan eten, maar dus later 'bekeerd' zijn;

Zijn jullie begonnen met minder vlees, dan vegetarisch, dan minder dierlijk en dan pas vegan? Of was het echt van alles naar niets? Ik vraag me af hoe dat gewoonlijk gaat.

Kan me bv wel voorstellen dat ik (als ik eenmaal alleen woon binnenkort en zelf alles van aankoop in de hand heb) volledig vegetarisch ga koken en me dan pas zou beginnen inlezen in vegan etc omdat het toch wel een hele omschakeling is.

Ik at thuis vlees, mijn ouders hadden geen zin in dat vegetarische gedoe :+
Ik ben dus vrij "cold turkey" gestopt met vlees eten buitenshuis, het voordeel was dat ik bij een vereniging lid was geworden waar je bij de mensa gewoon kon aangeven dat je vega wilde en niemand deed daar moeilijk over *\o/* Dat was echt een openbaring, dat mensen vega gewoon OK vonden. Dus ik at 5x per week in die mensa ongeveer :') (sowieso handig want ik zat elke dag tot half 6 in college). Dan vaak op zaterdag werken, dan aten we meestal restanten van het buffet en dan is het ook makkelijk om vlees te ontwijken.

Een jaar later ging ik op kamers dus toen kon ik er helemaal mee stoppen :D Dat was fijn.

Ik ben me ook vrij snel gaan verdiepen in veganisme en besloot dat het niks voor mij was. Het bleef echter wel knagen, oa door een bokker die al vrij snel een vegatopic dat ik aan had gemaakt binnen kwam vallen met een aantal dingen waar ik nog niet aan had gedacht (haantjes in de shredder en melkkoeien die worden geslacht wanneer hun productie terugloopt). Ik dacht tot dan vet goed bezig te zijn met biologische melk enzo maar ik ging wat research doen en ook dat ging me steeds meer tegenstaan. Maar omdat mijn omgeving er al niet zo happig op was dat ik geen vlees at besloot ik eieren en zuivel gewoon te beperken waar mogelijk en het voor de rest gewoon te laten.

Echter, het bleef knagen, en ik merkte dat ik het niet meer voor mezelf kon verantwoorden. Ik was wel nog steeds enorm bang voor de reactie van mijn omgeving. Dat besef kwam in mijn bestuursjaar ('15-'16), daar vegan worden was al amper te doen omdat mensen het al moeilijk genoeg vonden om vega ontbijt te halen :o Maar doordat ik thuis al geen eieren en melk meer at viel dat steeds slechter... Leuk om de vergadering op maandag uit te zitten met een opgeblazen buik omdat je ontbijt uit broodjes ei bestond :r

In het najaar van '16 vond ik het nog steeds eng en heb uiteindelijk besloten om na de kerst helemaal vegan te worden, deels goede voornemens voor '17 maar ook zodat ik mijn (schoon)ouders de stress kon besparen van het om moeten gooien van het kerstmenu _O- Dus op 8 januari ging ik in bed liggen met mijn vriend en vlak voor we in slaap vielen zei ik "hee eigenlijk wil ik helemaal geen dierlijke producten meer eten" en hij zei "ok" en dat was dat :')

Ok dat is niet waar, het is nog best een reis geweest (nog steeds) waar veel foutjes zijn gemaakt ("dit snoep is vegan, echt" - bleek gelatine in te zitten, maar hij had gelet op melk en ei, tortelinni gekocht zonder kaas zich niet realiserende dat in het deeg meestal ook ei zit) en dat was taai maar na een maand of vier was het voornamelijk leuk en fijn dat na al die jaren ik alleen nog maar super lekker eten naar binnen hoefde te schuiven met een schoon geweten. :)

Sorry voor het lange verhaal! :D

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:06

Nee juist leuk! Dankje!

Omdat ik handelsingenieur studeer ga ik ook erg veel etentjes/recepties hebben tijdens de werkdagen en dus gaat dat zeker bij mij ook de vraag zijn; hoever ga ik in mijn principes.

Voor nu heb ik me voorgenomen thuis zoveel mogelijk vegetarisch te eten en dan op verplaatsing niet te 'moeilijk te doen' (al denk ik zelf zo zeker niet over vegans/vegetariërs)

en ik ga eerlijk zijn; ik durf ook niet veel op te zoeken over dierenleed tot ik echt zelf mijn inkopen ga doen.

Erg he, die ontkenning... ik heb het gewoon al zo moeilijk met de studies momenteel dat ik die schuldgevoelens nog even wil uitstellen. In ieder geval is zoveel mogelijk vegetarisch eten wel al goed te doen en mijn moeder vindt het heel leuk om mee recepten te testen :D mijn vader iets minder, maar zolang die niet kookt, moet die niet te veel miepen haha.

Fijn is wel dat mijn vriend helemaal gek is op groentjes en mee in de vegetarische richting wil. Hij vermijdt uit zichzelf ook al koemelk en eieren, wat ik bv niet doe.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:08

Oh, wat betreft die etentjes, iemand hier in het topic heeft aan den lijve ondervonden dat "moeilijk doen" er juist toe kan leiden dat heel veel mensen het super tof vinden wat je doet omdat ze zelf hun nek niet uit durfden te steken. En van de kant van de organisatie hoorde die persoon ook dat ze er eigenlijk simpelweg niet over na hadden gedacht maar zeker mee wilde denken. Dat was heel cool! Dus zeker niet bang zijn! :)
Ik merk zelf ook dat het over het algemeen eigenlijk vooral gewaardeerd wordt dat je zelf gewoon achter je principes staat, het vergt toch wel wat lef +:)+

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:09

SinneJ schreef:

Ik heb ook een aardig carnivore opvoeding gehad. Heb het eerste jaar als student nog wel zelf ook vlees klaargemaakt. Daarna daarmee gestopt. Ik heb toen iets van 3 jaar voor mijzelf altijd vegetarisch gegeten maar bij niet vega's nog wel vlees. Ik vond het ergens heel vervelend om te moeten vragen of ze voor mij wat anders wilden maken. Toen kreeg ik een relatie met mijn vriend, die al vegetariër was. Op dat moment ben ik ook helemaal vegetarisch gaan eten en misschien een maand later vegan.

Ik at eigenlijk ook in mijn vegetarische periode voor 75% vegan omdat ik kaas en melk niet lekker vind. Ik at toen nog wel ei en yoghurt. Ik noem mijzelf trouwens nogsteend geen echte vegan. Heel af en toe eet ik nog wel eens iets met ei. En bijv. Vleesvervangers eten we ook wel als ze niet vegan zijn. Ook heb ik deze zomer nog een keer een uitzondering gemaakt voor een ijsje. Ik eet dus wel echt voor 99% vegan, maar niet volledig. Voor mij is het prima zo. Ik vind dit heel makkelijk te doen en heb echt heel veel moeite met dat laatste beetje. Ik ben bang dat als ik daarop heel streng ga zijn op mijzelf, ik het vegan zijn misschien wel helemaal laat varen omdat ik het te lastig vind. Dan maar beter zo :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:57

Mijn ouders aten ook niet vegetarisch.
Toen ik 12 was wilde ik vegetariër zijn en dit was goed en zo werd er dan voor mij wat apart gehouden. Dit is altijd zo gebleven.
Nu neig ik steeds meer naar het veganisme.
Ik eet bijna helemaal vegan, alleen als we buiten de deur eten soms niet.
Afgelopen weekend in Berlijn dan weer wel :+ maar het vegetariër zijn was inderdaad ineens.
Het vegan kwam heel langzaam, eerst geen ei, toen geen melk drinken, toen geen kaas en daarna in de producten verwerkt. Ik had overigens wel altijd al agave siroop omdat ik honing zo gek vind smaken.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:16

Eten de vegetariërs hier (dus niet de vegans) wel producten met gelatine en/of stremsel erin?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 21:30

Ik eet wel af en toe producten met stremsel of gelatine, maar zo min mogelijk. In de winkel bijvoorbeeld, zal ik altijd eerst kijken of er een volledig plantaardig of anders vegetarisch merk te vinden is. Bamiblokken bijvoorbeeld, heerlijk, maar een groot deel bevat gelatine.. Als er een merk zonder gelatine is dan kies ik daar altijd voor. Maar koop ik een bamiblok bij de frituur, dan wil ik er wel een zonder vlees uiteraard, maar zal ik niet snel vragen of er gelatine in zit.
Voor mijn gevoel is gelatine en stremsel toch meer een afvalproduct, en naar mijn mening is het op zich beter dat er zo veel mogelijk van een dier gebruikt wordt, áls dat dier dan toch moet sterven. Wat dat betreft ben ik niet echt tegen het gebruik van zo'n toevoegingen. Wel vind ik het gewoon niet zo'n lekker idee, dat er een deel van een dood dier in je eten zit, en verder kies ik eigenlijk vooral voor de plantaardige alternatieven omdat ik de productie van echt veganistisch eten wil stimuleren, voor de echte vegans.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:40

Gelatine en stremsel let ik niet expliciet op maar ik kijk altijd op internet welke merken vegan zijn := Dan hoef ik zelf niet de verpakking te lezen. Redband Veggie bijvoorbeeld (aanrader! Perzikjes <3 ) of de meeste soorten Katja snoep.
Heel erg is het ook niet dat ik dat niet zoveel meer wil eten, goed voor de lijn :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:51

Gelatine let ik wel goed op
Maar das ook omdat ik het concept gelatine echt super ranZig vind

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:07

Ik eet geen gelatine of dierlijk stremsel.
Naar mijn mening is het een beetje hypocriet als je vegetariër bent en dat toch wel eet :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:59

Gezien ik mezelf eerder vagetariër zou noemen; niet per se. Bij mij gaat het vooral om de hoeveelheid vlees, gelatine en stremsel zie ik meer als restproduct. Ik heb bijvoorbeeld ook graag leren schoenen, anderen gaan veel sneller stuk (bij mij) en dan vind ik het duurzaamheidsaspect van leer belangrijker.

Ik ben tien jaar terug in de zomervakantie plots alleen biologisch en lokaal geschoten vlees gaan eten. Wij aten dat meestal al thuis en dan vrij weinig, veel dagen vega, dus dat was geen probleem. Toen ik op reis was in zuid Amerika at ik het wel, maar werd ik er zo beroerdvan dat ik om alternatieven ben gaan vragen. Dat is eigenlijk zo gebleven.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:54

Ik eet vega. Ik heb snoep maar gewoon afgezworen, is toch niet heel gezond en ik mag wel wat minder suiker eten :o
Dierlijk stremsel vind ik lastig. Ik let er wel op en eet vrijwel alleen plantaardig stremsel, maar voor kaas maak ik nog een uitzondering. Dit ook vooral om het mijn ouders wat makkelijker te maken met het avondeten, ik vind het al fijn dat ze vega zo goed oppakken en zelf ook minder vlees eten. Maar ik merk dat ze af en toe echt wel moeite hebben met gerechten verzinnen met de mega gevarieerde diëten bij ons thuis. Ontbijt en lunch probeer ik wel kaasvrij te houden :)

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:47

SinneJ schreef:

Vanaf de eerste seconde dat ik op kamers ging wonen ben ik vegetariër. Na een jaar of tien gelijdelijk naar veganistisch gegaan. Buiten de deur ben ik nog steeds niet super strikt, maar als er een plantaardige optie is, kies ik die.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:54

Ik ben eigenlijk per ongeluk vegetariër en daarna (bijna) veganist geworden. Toen ik uit huis ging op een gegeven moment vanzelf gaan minderen, eerst uit luiheid en toen meer gaan lezen en werd het pas een bewuste keuze. Ik heb nog wel heel lang bij anderen vlees gegeten, dat ik het zelf niet meer kocht of klaarmaakte.

Paar jaar geleden is echt de knop omgegaan en sindsdien geen vlees of vis meer gegeten, vnl voor milieu maar steeds meer ook dierenleed enz.

Echter omdat ik geen melk en kaas lust zei ik bij etentjes enzo altijd dat ik veganist was (vroeger koos ik daarom vaak voor vlees/vis want vega is zo vaak met kaas :o ) en toen vond ik dat ik dan ook maar echt veganist moest worden :P Daarna ben ik pas echt begonnen me te verdiepen in de misstanden in melk en ei-industrieën wat mijn keuze alleen maar bevestigd heeft.

Ik ben niet helemaal vegan vind ik zelf, heb een aantal producten van leer (tas, schoenen) en die ga ik niet wegdoen, maar ik probeer wel dat ik nu zoveel mogelijk vegan aanschaf.

Ik eet ook nog wel een niet-vegan ijsje met mijn familie ofzo (hooguit paar keer per jaar). Ik accepteer zelfgebakken gebak wat niet veganistisch is (we hebben een cake rooster in mijn onderzoeksgroep), maar als iemand iets in de winkel gekocht heeft sla ik het af. Niet heel strikt dus, maar zo kan ik het voor mezelf leuk en sociaal houden :)

Snoep of andere dingen met gelatine in de winkel koop ik niet meer, lette ik ook al op toen ik vegetariër was.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:29

Ik ben ook nog niet 100% vega, heb nog een voorraad macaronisaus in de vriezer met veel groente en een klein beetje gehakt erin, 300 gram verdeeld over 10 bakjes. Met 1 bakje kan ik voor 2 dagen macaroni maken voor mijzelf.
Dat maak ik wel op, zitten champignons in dus kids eten het niet.
Weggooien vind ik zo respectloos tegenover het dier die ervoor gestorven is. Dat kan ik echt niet, maar nieuw vlees koop ik niet meer.

Hoe hebben jullie dat gedaan met voorraad? Opmaken of weggooien?

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:45

@Tiwi, ik doe hetzelfde. Ik ben op het moment vegetariër, maar ik zou graag meer "vegan" willen leven. Wel heb ik nog een aantal producten in de koelkast liggen die koemelk of ei bevatten en mijn vriend eet die producten niet graag. Deze producten geef ik weg of eet ik zelf op. Vlees ligt hier gewoon in de vriezer, maar dat is voor mijn vriend bestemd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:17

Ik zou ook eerder opmaken dan weggooien

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:00

Ik zou ook gewoon opmaken :j

Ik heb nu ook zoiets op het moment, heb van iemand een (klein) potje honing cadeau gekregen. Is in principe niet vegan en ik hou ook niet heel erg van honing. Maar weggooien is zonde en ik wil het lege glazen potje wel graag hebben. Toch maar proberen te eten dan := denk ik

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:16

Ik geef het weg :)
Ik krijg (als juf) vaak chocola en dat geef ik dan weg :)