De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 17:03

Ik weet wat het is: heel veel werk om nog uit te poten :P

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 17:04

Voor iemand zonder werk is dit toch goed te doen haha :Y)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 17:07

OsMo schreef:
Dungen schreef:
Hier verliest de rabarber echt al zijn blad :? Het is aangevreten door iets of iemand. Ik dacht katten maar het is zo in boogjes dat ik toch slakken verdenk. Ga er vanmiddag toch even een plastic er om heen gooien.

Wanneer heb je die geplant?
De lider red is een soort die niet tegen vorst kan en zijn bladeren laat vallen als die er mee in aanraking komt.

Een goede maand geleden geloof ik..
Stond op de verpakking dat die in maart geplant kon worden :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:38

OsMo schreef:
Ik heb een boel ingelezen over slakken. Ik hoorde gisteren namelijk dat slakken uit de grond komen. Ze over winteren in de grond. En daar leggen ze ook eieren die er wit uit zien.
En laten we nu net 6 Chinese kool plantjes hebben gehaald en daar schijnen ze dol op te zijn.
Dus voor iedereen die ook slakken vraat wil tegen heb ik hier toch een leuke natuurlijke oplossing.
Plant Salie (= kruidenplantje) en Tym (ook kruidenplantje) rond om de planten die graag gegeten worden door slakken.
Knoflook kan ook tegen slakken maar knoflook kan niet samen met kool soortige planten en ook niet met bonen.

Spaanders en hout snippers schijnen ook te helpen en dat hadden we hier al om de groente bedden heen aangebracht maar...... dat heeft weinig invloed bij een goede regenbui.
Vandaar opzoek naar nog meer oplossingen.
Als je dan ook een bakje ingraaft tot aan de rand en deze vult met een laagje bier dan zorg je ervoor dat ze de planten met rust laten.

Slakkeneitjes zijn vrij groot en altijd een groepje bolletjes bij elkaar, op vochtig plekken vind je ze ook.
Salie en tijm zijn hier ook met de grond gelijk gemaakt door slakken, werk dus ook niet. Knoflook is ook niet echt veilig net als bieslook.
Spaanders en houtsnippers vinden ze heerlijk om overdag beschutting te zoeken, de grond is daar onder lekker vochtig.
Bier vallen helpen, helaas komen daar ook veel andere diertjes in die wel goed voor de tuin zijn. Maar planten worden ondanks de vallen nog steeds aan gevreten. Wel minder, maar helemaal met rust laten, nee -O-

Ik ben rijk *\%/* Heb een schat gevonden met het laatste stukje tuin omspitten :)) Ik heb wel 1 duitse 2 rentenpfenning van 1924 gevonden :') Heb hem opgezocht met google, is wel € 1,- waard.

Wat hebben jullie aan "waarde/gekke dingen" gevonden met het omspitten van de tuin?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:43

Dagmar80 schreef:
@ Breghje: Per liter lauwwarm water een eetlepel groene zeep. Vaak wordt er nog een scheut spiritus bij aangeraden, maar alleen zeep werkt ook, wel meerdere malen herhalen!

Thanks!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:15

@Branka,

Volgens mij zie ik tomaatjes, zonnebloemen en bosuien.
De rest herken ik niet :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:18

Zo, vandaag de radijsjes naar buiten gegooid ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:48

OsMo schreef:
Branka ik heb even op google gekeken maar schijnt dat rabarber wel een sterke plant is. Hij schijnt maar 1 belager te hebben en dat is een klein torretje maar die richt heel weinig schade aan en is eigenlijk niet schadelijk. Ik zou er niets tegen doen.

Rabarber is volgens mij zo ongeveer onuitroeibaar. Mijn moeder had het vroeger in de tuin en kwam er maar niet vanaf...
Ik heb vanmorgen ook een rabarberplantje gekocht, lekker!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:31

zonnebloemen niet hoor en geen bosui *D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:34

Ik zie komkommer of watermeloen, radijsjes ofzo, prei of ui, paprika of peper, nog meer meloen-achtige planten, sla, een koolsoort, maïs?, en een courgette?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:02

Op de radijsjes na allemaal goed. *\o/*

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:41

Een vriendin van mij heeft een aantal "eetbare wanden"bestelt.
http://www.moestuinwebshop.nl/index.php?p=59&cat=1027

En nu kwam ze erachter dat ze te kort ruimte overhad voor 1, dus die mag ik hebben.
Ik ben benieuwd of het zo goed werkt als ze schrijven.
Wat denken jullie?
Wat zal ik erin gaan planten en op welke zijde van het huis zal ik deze ophangen?
Ik heb de keuze op oosten, waar de zon tot 12.00uur schijnt, daarna schaduw.
Zuiden vanaf 10.00uur zon tot 18.00uur zon.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:42

branka16 schreef:
zonnebloemen niet hoor en geen bosui *D

Hahaha, ik ben ook echt geen kenner :P

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 08:51

ikkeniet schreef:
Een vriendin van mij heeft een aantal "eetbare wanden"bestelt.
http://www.moestuinwebshop.nl/index.php?p=59&cat=1027

En nu kwam ze erachter dat ze te kort ruimte overhad voor 1, dus die mag ik hebben.
Ik ben benieuwd of het zo goed werkt als ze schrijven.
Wat denken jullie?
Wat zal ik erin gaan planten en op welke zijde van het huis zal ik deze ophangen?
Ik heb de keuze op oosten, waar de zon tot 12.00uur schijnt, daarna schaduw.
Zuiden vanaf 10.00uur zon tot 18.00uur zon.

Wat leuk!
Altijd op de zonnigste plek hangen. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:27

Eetbare wanden zijn wel geinig, ben alleen benieuwd of je hele muur / schutting niet helemaal versmeerd van het lekken van die zakken :P

Ik zit er ook over te denken om zoiets langs de schutting te maken in de linkertuin als we eenmaal zover zijn dat we die in kunnen richten :j

Ik had het er al eerder over dat ik langs die 12 meter schutting tussen tuinhuisje en appelboom, dan graag de hele lengte een verhoogde moestuinbak wil van een kleine meter breed. En dat ik dan liefst daaronder nog bergruimte wil om vanalles op te kunnen bergen, want het is toch zonde als je een strook tuin van 12 meter lang een meter omhoog haalt....en die meter eronder dicht maakt. Terwijl je er superveel op zou kunnen bergen!

Volgens mij heb ik de oplossing op Marktplaats gevonden, iemand bied betonnen kweektafels aan, net zoals die broeibakken van beton zeg maar, maar dan op poten. Lijkt me echt ideaal!

Die segmenten zijn steeds 2 meter lang dus veel bergruimte eronder, opstaand randje hebben ze al... ik wil deze echt heel graag hebben, kennen jullie dergelijke betonnen bakken misschien....?

Afbeelding

Ik denk dan: hele bak volgooien met MM-mix en gaan *\o/*

Heb trouwens ook de aardbeienbakken met ronde randjes (tegen knikken van de uitlopers / trossen) besteld, kan toch via de post: 45 stuks kunnen voor 12,90 euro verzonden worden, en de bakken mogen voor een euro per stuk weg...da's echt geen geld +:)+

Zijn Bato aardbeienbakken en ze hebben er nog een paar 100 staan, misschien ook iets voor iemand anders? :)

http://link.marktplaats.nl/m782911977

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:31

Dat lijkt me wel wat pmarena die betonnen bakken. Alleen lijkt het me wel lastig als de gewassen omhoog schieten := kan je ze zelf niet maken op verschillende hoogtes of is zown ding 1 geheel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:03

Nouja, dan zou je de poten in moeten korten en dat lijkt me niet zo'n succes eigenlijk :)

Het is tafelhoogte, dus ik zie geen probleem in groeiende gewassen, daar blijf je gewoon prima bij kunnen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:38

ik heb twee aluminium kweektafels uit de kas, die zijn ook ideaal
die zijn er ook met een vrij hoge opstaande rand te vinden :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 13:00

Ik heb zo'n eetbare wand met aardbeitjes hangen sinds vorig jaar en niks gevonden op de schutting. Nu is die van hout, dus mss scheelt dat?

gisteren ook nog een courgette gevonden die tussen het onkruid zijn best aan t doen is, dus zodra ik beter ben snel wieden.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:57

Ik heb vandaag de eerste radijsjes geoogst uit mijn mm-bak *\o/* Helemaal leuk!
De worteltjes en lente-uitjes doen het ook goed, alleen de tomaat en komkommer zijn niet aangeslagen.
Nu heb ik natuurlijk lege vakken, maar ik denk dat ik bietjes, sla, nieuwe radijsjes en misschien komkommer probeer te zaaien. Op naar de volgende oogst <3

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:27

Afbeelding net mijn aardbeien verpot. Zouden die dag en nacht buiten kunnen blijven of kan ik ze beter snachts naar binnen doen??

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:02

muntdrop schreef:
[ Afbeelding ] net mijn aardbeien verpot. Zouden die dag en nacht buiten kunnen blijven of kan ik ze beter snachts naar binnen doen??

Wauw! Dat zijn er echt wel veel *D!
Volgens mij kunnen aardbeien wel tegen een stootje, dus ik denk dat je ze wel buiten kan laten staan.

Brimi_Disa schreef:
Ik heb vandaag de eerste radijsjes geoogst uit mijn mm-bak *\o/* Helemaal leuk!

Leuk! Maar waar aan kun je zien dat de radijsjes geoogst kunnen worden :)?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:05

Ik heb ook nog een berg aardbeien weggegooid :'). Ik had op ebay iets van 1000 zaadjes voor 2 dollar besteld, had niet verwacht dat alles uit zou komen :+ . Had ook een setje van de intratuin maar die deden het een stuk slechter. De aarde die erbij zat leek ook bijna op plastic ofzo, echt heel raar.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:11

@mjetterd: ik zag ze boven de grond uitkomen, dus dacht ik check 1 plantje. Mooie volgroeide radijs, dus de rest er ook maar uitgehaald.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:11

muntdrop schreef:
Ik heb ook nog een berg aardbeien weggegooid :'). Ik had op ebay iets van 1000 zaadjes voor 2 dollar besteld, had niet verwacht dat alles uit zou komen :+ . Had ook een setje van de intratuin maar die deden het een stuk slechter. De aarde die erbij zat leek ook bijna op plastic ofzo, echt heel raar.

Herkenbaar. Ik had zaadjes van de action met aarde erbij. Dat was echt heel erg raar spul en ging barsten terwijl het echt niet droog was.
Die zaadjes zijn ook nooit uitgekomen.

Nu doe ik een nieuwe poging met zaadjes van het tuincentrum, daar hoop ik dan wel van dat ze uitkomen.