Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:15

Hmm tegelijk, dat zou wel eens de oplossing kunnen bieden! Ik ga eens kijken voor zo'n smoothies dan, dank allen! :D

Als het zo lukt, kunnen we misschien zelfs volledig vegetarisch koken thuis!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:46

En mocht het niet lukken dan zijn insecten misschien nog wel een alternatief voor je? In de meeste insecten zit namelijk ook een hoger ijzer gehalte.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:34

Ik had gister gevraagd om tips voor lunch met vegan opties in Rotterdam, omdat ik vandaag naar Rotterdam zou gaan. Nog bedankt voor de tips!

Ik ben beland bij Gracy's, een diner in fifties style, op de Mauritsstraat 1A, vlakbij Pathe Schouwburgplein. Ze hebben er, naast burgers met vlees, vegan burgers (Ik had de Miss Virginia), vegan side dishes (o.a. onion rings en frietjes met erg lekkere vegan mayo) en vegan milkshakes met soya melk (de aardbeien-milkshake is fantastisch). Aanrader!

Alleen is het menu op de website niet meer helemaal up to date. Inmiddels gebruiken ze tomato burgers ipv seitanburgers en is de vegan cassis milkshake vervangen door een raspberry milkshake.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:25

MarlindeRooz schreef:
Hebben jullie ervaring met plantaardige eiwitshakes? Ik heb moeite met voldoende eiwitten binnenkrijgen en wil minderen met kaas (mijn enige dierlijke eiwitbron zo ongeveer). Dus wil ik vegan shakes bestellen. Doe fysiek zwaar werk en ga straks 3x per week sporten als ik dat niet meer doe.

Hoewel ik me idd afvraag of je daadwerkelijk te weinig eiwitten eet, kan ik je Silverback proteïne aanraden. Zelf vind ik naturel wel oké qua smaak en ook niet zo absurd duur. Ik doe het wel altijd door m'n havermout. 'Rauw' vind ik eigenlijk geen enke vegan eiwitpoeder lekker.

Maar eh, ik zou idd eens een week bijhouden hoeveel eiwitten je nu eigenlijk eet. Kost wel ff wat tijd, maar kan een hoop geld besparen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:30

Ik verwacht morgen 2 eiwitpoeders van bulk powders, erwten en rijst om deze 1:1 te mixen. Maar ik neen bii ivm krachttraining. Ik zal mijn bevindingen laten weten!

Ik kwam een artikel tegen die aangeeft dat al die vleesgelijkende vervangers niet zo gezond zijn, dus toch wat meer gaan experimenteren met de traditionelere vervangers (soja, tempe etc).

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:42

Over de vissticks; de vissticks van Woezel & Pip (ja echt :') ) bij de Jumbo zijn heel echt.. zo echt dat ik ze niet lust. Ik vind vissticks altijd heel lekker ruiken maar heb vis nooit lekker gevonden. Ik had goede hoop maar ze zijn echt veel te echt voor mij, structuur en smaak.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:16

Heb die Shakes ook besteld als ontbijt. Dan ontbijt ik tenminste nog. Ga ze met amandelmelk mixen denk ik. :P

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 00:27

sanso schreef:
Over de vissticks; de vissticks van Woezel & Pip (ja echt :') ) bij de Jumbo zijn heel echt.. zo echt dat ik ze niet lust. Ik vind vissticks altijd heel lekker ruiken maar heb vis nooit lekker gevonden. Ik had goede hoop maar ze zijn echt veel te echt voor mij, structuur en smaak.

Thank you ga ik is naar kijken!

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 01:03

Het verbaast me echt dat mensen aangeven dat het onwaarschijnlijk is dat je te weinig eiwitten binnen krijgt.
Ik heb een tijd lang al mijn voedsel bijgehouden in zo'n bijhoud-app, en mijn gemiddelde dag kwam geloof ik rond 30g eiwitten uit? Nu is dat waarschijnlijk nog steeds zo, of minder :=
Maar ik moest echt mijn best doen om aan 60 gram te komen op een dag, en dat is net 'genoeg' voor mij.
Ik ben dus wel benieuwd hoe anderen dat doen, hoe een gemiddelde dag eten eruit ziet als je gemakkelijk de goede hoeveelheid eiwitten binnen krijgt :)
In die tijd heb ik gezond gegeten (ook te bespreken, want wat is gezond) en mezelf wel enigszins beperkt in calorieën, maar die eiwitten vind/vond ik echt erg moeilijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:03

Ik heb werkelijk waar geen idee hoeveel eiwitten ik binnenkrijg :) Maar ik heb geen klachten dus het zal wel goed zijn. Nou ja, mijn enige klacht is dat ik niet afval _O-

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:25

Kwam deze tegen en hoewel ik het wel een beetje vermoedde maar negeerde (omdat sommige producten wel erg fijn zijn) zet het me wel aan het denken deze producten te minderen. Voor snel koken zijn ze ideaal.

'Vleesvervangers tot 10 keer vetter dan vlees'
https://www.pigbusiness.nl/artikel/2430 ... w.facebook

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:52

Ik zit zo bij een normale eet-dag op 80 gram dus het kan heel makkelijk. Het ligt denk ik heel erg aan hoe je eetpatroon is.
Ik ben nu 2 dagen in Berlijn geweest en het is echt bizar hoe populair vegan eten hier is. Ik heb een acai bowl gehad, courgette noodles, falafel en nog veel meer. Zelfs op een fles drinken staat het :+

Afbeelding

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:00

F_Orumster schreef:
Kwam deze tegen en hoewel ik het wel een beetje vermoedde maar negeerde (omdat sommige producten wel erg fijn zijn) zet het me wel aan het denken deze producten te minderen. Voor snel koken zijn ze ideaal.

Dat is een artikel van twee jaar geleden, van een website die 'pigbusiness' heet. Er zal best iets van waar zijn, maar als je naar de auteur kijkt, heeft deze er natuurlijk ook een belang bij om vleesvervangers af te schilderen als ongezond :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:16

Ok en dan nu een vergelijking met plantaardige burgers? :j
(Ik ben ook nog wel geïnteresseerd in wat voor vet het dan precies is. Volgens mij is het probleem bij vlees juist verzadigd vet, en dat ehb je dan weer minder in vegaburgers.)

Heb trouwens even gekeken en de burgers hier in de vriezer zit geen suiker in hoor :n

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:32

Het gaat er natuurlijk om welke burger je vergelijkt met welk stuk vlees. Zo kan je altijd wel een vergelijking maken waarbij de ene er beter uitrolt dan de ander

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:40

Enige waarom een vleesvervangers na mijn idee meer vet bevatten is omdat ze bijna allemaal gepaneerd zijn. Na bakken houden ze dan meer vet vast. Maar dan klopt de stelling dat ze meer vet bevatten natuurlijk niet... :')

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:49

J0anieke schreef:
Enige waarom een vleesvervangers na mijn idee meer vet bevatten is omdat ze bijna allemaal gepaneerd zijn. Na bakken houden ze dan meer vet vast. Maar dan klopt de stelling dat ze meer vet bevatten natuurlijk niet... :')

Ik bak alle vega's zonder vet, ook de gepaneerde! Er komt altijd al wat vet uit en dat is genoeg, vind ik.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:51

In de oven bakken! Lekker makkelijk :) Geen vet nodig en omdraaien hoeft ook niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:25

Foaly schreef:
F_Orumster schreef:

Dat is een artikel van twee jaar geleden, van een website die 'pigbusiness' heet. Er zal best iets van waar zijn, maar als je naar de auteur kijkt, heeft deze er natuurlijk ook een belang bij om vleesvervangers af te schilderen als ongezond :')

Ja, ik had de bron ook in het achterhoofd genomen en het is ook wel geschreven van een anti-vega perspectief, maar indd klopt het wel dat er meer koolhydraten en smaakmakers aan toegediend zijn. Nu is dat blij vlees natuurlijk ook wel. Ik heb de vega spekjes even vergeleken (okee, dan hebben we het wel over ene product :D ) en indd wel heel wat meer koolh en zouten e.d.

Indd zijn ze vaak gepaneerd. Ik vind de oosterse wokblokjes lekker, die glaceer ik met ketjap en dan met groenten en rijst of mie.

De verhouding 'nepvlees' met groenten is toch altijd wel klein dat het hopelijk meevalt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 10:50

Meer zout in vleesvervangers, ik vraag me af of dat klopt.. Misschien bedoelen ze meer toegevoegd zout? Want vlees bevat van zichzelf al een bepaald zoutgehalte.
En van wat ik me herinner van vlees (is wel al 20 jaar geleden) is dat het juist erg zout was, en dan niet alleen de spekjes en rookworst van de Hema, maar ook ander vlees vond ik altijd vrij zout van smaak.
Als je die smaak wil nabootsen moet je nu eenmaal zout toevoegen, maar dat kan toch nooit zo veel meer zijn dan dat echte vlees lijkt me? Dan zou de smaak ook zouter zijn dan echt vlees.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:48

Ik denk dat het een groot verschil maakt of je een basis product, onbewerkt lapje vlees vergelijkt met een vleesvervanger bijv. kipstukjes met kipstuckjes.
Of een bewerkt product als worst.

In het geval van de kipstuckjes zal die meer zout bevatten maar daar kan je met koken rekening mee houden zolang je geen kant-en-klare pakjes of potjes saus gebruikt.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:21

Ik heb net vega gehakt met rundergehakt, vega schnitzel met kipschnitzel en vega spekjes met gewone spekjes vergeleken. In alle gevallen bevatten de vega dingen minder calorieen, veel minder vet en een vergelijkbare hoeveelheid zout en eiwitten. Er zaten wel meer koolhydraten in, maar geen toegevoegde suikers.

Aangezien die vega producten ergens van gemaakt moeten worden is het niet zo gek dat er meer koolhydraten inzitten en verder lijkt het mij in ieder geval niet minder gezond dan vlees. Koolhydraten zijn ook niet slecht voor je..

Edit: de kipstukjes bevatten wel meer vet, koolhydraten en zout dan kipfilet. Maar en vergelijk je echt een bewerkt met een onbewerkt product. Aangezien de meeste mensen(denk ik) thuis hun kipfilet ook nog kruiden voor ze het eten is het een beetje appels met peren vergelijken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:36

Bonna, bedankt voor je vergelijking!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:41

Dankje Bonna, die ga ik onthouden voor als ik hem nog eens zie :D

Pff ik wil even sentimenteel doen, excuses :o
Ik ben bijna jarig en ik krijg dus steeds de vraag "wat wil je hebben voor je verjaardaaaag" en ik wil helemaal niks, heb helemaal geen zin in rommel waar ik toch niks mee doe dus vind het zo'n lastige vraag. Vroeg mijn vriend laatst "maar er is toch wel iets dat je graag wil?" en ik kon alleen maar denken, ja dat hij en mijn en zijn familie allemaal veganist worden :o Ik vind het namelijk echt wel eens pijnlijk dat de mensen van wie ik houd allemaal een verhoogd risico hebben op allerlei welvaartsziekten en bijdragen aan dierenleed en milieuproblemen omdat ze vlees eten. Maarja dat vind ik ook weer zo wat om te zeggen :o
En sindsdien loop ik daar dus mee rond, voel me echt een sentimenteel wijf haha

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:19

Ik snap je gevoel wel Magrathea, ik hen dat met roken. Mensen waar je veel om geeft zichzelf zien “vernietigen” en je kan er niets aan doen... blijft eigen keuze en eigen verantwoordelijkheid.

Ik ga zo een recept proberen met kipstuckjes wat ik eerder met kipfilet maakte. Ben benieuwd hoe het smaakt en wat de familie ervan vindt.
Ben bang dat mijn zoon vanavond frikandellen neemt om mij te pesten... 20 jaar, eigen keuze. Dus ik laat het maar los.