De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:59

Ik zit er aan te denken om een boel aardbeibakken te kopen, staan heel goedkoop op Marktplaats en zijn ideaal om op een makkelijk werkhoogte te hangen, hebben ronde randen waar de aardbeien overheen kunnen hangen zonder te knikken, en met die randen kun je ze meteen ophangen.....lijkt me ideaal!

Is alleen wel anderhalf uur enkele reis om ze te halen, pfft.

http://link.marktplaats.nl/m782911977

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:16

Dan laat je ze toch per post versturen.? :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:25

Ik wil er een stuk of 100 dus dat wordt dan wel erg duur :P

Zit te denken over een pallet :j

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:30

Anderhalf uur valt toch nog mee, kijk gewoon of je meer als 45 euro verbruikt aan benzine/diesel.
Als je er 100 neemt, en er komt 0,45 cent per bak bij als je laat verzenden (6,75 per 15 stuks).

Gewoon even rekenen wat je vvk zijn en of het je dat waard is wat tijd betreft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:31

De tijd is dus het probleem :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:32

Pallet zit toch ook rond die prijsreeks?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:39

Ik heb de aardbeien aan de schutting hangen - dan worden ze ook minder aangegeten door wormen etc.

Heb een tomatenkas gekocht waar ik straks alle tomaten in schuif zodat ze uit de regen staan, citrus kan er denk ik ook wel bij in bij warmer weer :)

Ik wil ook zoete aardappelen proberen. Heeft iemand daar ervaring mee in NL?
Je kan daar altijd erg lekkere 'patatjes' van bakken (potato in redelijk dunne patatjes snijden en met wat olijfolie en zout 30 minuten in de oven mikken). Maar volgens mij moet het dan 18 graden of warmer zijn overdag en 'snachts? Heb in ieder geval 1 sweet potato in een jampot water staan zodat hij wortels en 'sprieten' kan groeien (die sprieten moet je dan ook weer in water zetten zodat ze wortel schieten, en als je die plant krijg je sweet potatoes. Iets omslachtiger dan gewone aardappelen die je gewoon kan begraven dus..)

Mijn bougainville en citrus stekjes lijken allemaal ook nog te leven.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:56

Ik heb mini vliegjes in mij rabarber plant, wat kan ik daar aan doen??

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:07

Vanmiddag na het werk lekker even in de tuin onkruid weggehaald. Stond net zo hoog als mijn knoflookplantjes... Oeps!

Nu weer lekker strak!

Beetje compost bij de aardbei plantjes gedaan. Die krijgen al bloemetjes... Is dat niet wat vroeg?
Mijn courgette begint ook echt al vruchtjes te maken. Klopt dat wel?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:08

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:29

\o/ Mijn Gitt's Perfection (dahlia) lijkt nu echt wat te gaan doen! :) De aarde bolt wat op en ik zie twee kleine groene dingetjes!

De andere twee dahlia's gaan goed, het zijn al behoorlijke planten inmiddels, gaan praktisch elke dag een flinke poos naar buiten, kunnen straks zonder problemen in een grote pot in de zon staan.

@ Shanelle: Hoe gaat het met jouw pompon?

Morgen weer even zaaien (die paarse bonen nog steeds) en in de tuin wat doen!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:30

@ Mjetterd: Ik zou bij de kruiden een boterhamzakje met wat gaatjes erover doen na het sproeien. Dan blijft de aarde mooi vochtig en het is warmer, op die manier zijn de kruiden bij mij ook allemaal goed gekiemd. Of gewoon in een kweekbakje voorzaaien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:57

Branka ik heb even op google gekeken maar schijnt dat rabarber wel een sterke plant is. Hij schijnt maar 1 belager te hebben en dat is een klein torretje maar die richt heel weinig schade aan en is eigenlijk niet schadelijk. Ik zou er niets tegen doen.

Ik heb een boel ingelezen over slakken. Ik hoorde gisteren namelijk dat slakken uit de grond komen. Ze over winteren in de grond. En daar leggen ze ook eieren die er wit uit zien.
En laten we nu net 6 Chinese kool plantjes hebben gehaald en daar schijnen ze dol op te zijn.
Dus voor iedereen die ook slakken vraat wil tegen heb ik hier toch een leuke natuurlijke oplossing.
Plant Salie (= kruidenplantje) en Tym (ook kruidenplantje) rond om de planten die graag gegeten worden door slakken.
Knoflook kan ook tegen slakken maar knoflook kan niet samen met kool soortige planten en ook niet met bonen.

Spaanders en hout snippers schijnen ook te helpen en dat hadden we hier al om de groente bedden heen aangebracht maar...... dat heeft weinig invloed bij een goede regenbui.
Vandaar opzoek naar nog meer oplossingen.
Als je dan ook een bakje ingraaft tot aan de rand en deze vult met een laagje bier dan zorg je ervoor dat ze de planten met rust laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:58

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:02

Dagmar80 schreef:
@ Mjetterd: Ik zou bij de kruiden een boterhamzakje met wat gaatjes erover doen na het sproeien. Dan blijft de aarde mooi vochtig en het is warmer, op die manier zijn de kruiden bij mij ook allemaal goed gekiemd. Of gewoon in een kweekbakje voorzaaien?

Dankje! Dat is wel een goede tip. Ga ik volgend jaar dan maar proberen *D

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:12

Hier verliest de rabarber echt al zijn blad :? Het is aangevreten door iets of iemand. Ik dacht katten maar het is zo in boogjes dat ik toch slakken verdenk. Ga er vanmiddag toch even een plastic er om heen gooien.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:29

heeft iemand hier nog tomatenplantjes van het ras "green grape" over?
Tegen vergoeding of ruilen tegen andere rassen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:33

Dungen schreef:
Hier verliest de rabarber echt al zijn blad :? Het is aangevreten door iets of iemand. Ik dacht katten maar het is zo in boogjes dat ik toch slakken verdenk. Ga er vanmiddag toch even een plastic er om heen gooien.

Wanneer heb je die geplant?
De lider red is een soort die niet tegen vorst kan en zijn bladeren laat vallen als die er mee in aanraking komt.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:16

Super osmo bedankt!
Was al bang dat het nu al einde oefening was voor mn rabarber.
Ff foto's uploaden...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 14:57

Zijn er al meer die al bladluis hebben in de appel? Rest is nog helemaal schoon, maar daar zit t al in. Vorig jaar ook in de framboos, die toen bespoten met spiritus en water, maar dat was meteen einde framboos ondanks dat ik in de avond sproeide. Tips zijn heeeel welkom!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:19

De "You bet your garden" podcast man zegt altijd dat je met een scherpe straal water (dus onder redelijk hoge druk) de beesten er af kan 'schieten' zonder dat je chemicaliën nodig hebt.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:33

Die 'harde straal methode' heb ik vorig jaar ook toegepast op mijn roos (helaas dit jaar overleden...). Werkt inderdaad wel, maar moet je vaak herhalen... Groene zeep mengsel werkt ook en minder schadelijk dan spiritus.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:06

Bedankt voor de tips, @ Dagmar80 hoe zijn de verhoudingen van dat groene zeep mengsel en wat gaat er verder nog bij? (Water neem ik aan, maar verder niets?)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:13

@ Breghje: Per liter lauwwarm water een eetlepel groene zeep. Vaak wordt er nog een scheut spiritus bij aangeraden, maar alleen zeep werkt ook, wel meerdere malen herhalen!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:56

Fotooooooos
Jullie mogen raden wat het allemaal is:P

Foto 1:
Afbeelding
Foto2:
Afbeelding
Foto3:
Afbeelding
foto4: