Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bonna

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:01

Krijg je echt te weinig eiwit binnen of is het vooral een gevoel? Met een normaal vegan eetpatroon is het namelijk echt heel moeilijk om te weinig binnen te krijgen.

Ik heb een aantal eiwitpoeders geprobeerd en vind ze allemaal ranzig. Ik kan je dus niet echt helpen verder :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:04

Mijn vorige huisgenoot dronk dit altijd, hoor er goede verhalen over; https://jimmyjoy.com/

Verder wat Suzanne zegt :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:05

Maar wat is normaal? Ik eet eigenlijk bijna geen soya,seitan, bonen, rijst enzo. Dat wil ik wel meer gaan doen maar dat moet wel opgebouwd worden. Ga wel vleesvervangers kopen die veel eiwitten hebben zoals worstjes etc. Dat eet makkelijker weg. :P

En die JimmieJoy ziet er goed uit! Ga gewoon wat bestellen en dan zie ik wel! Is gewoon makkelijk even snel voldoende voedingsstoffen binnenhalen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 05-08-18 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:06

Gaby schreef:
Oehh, vegan rookworst! Komt deze over een poosje echt in de winkels te liggen?

Leuke vegan barbecue spread, sanso!

Ik ga morgen naar Rotterdam en we gaan er lunchen. Weet iemand nog een leuk restaurant in het centrum gelegen met een paar vega/vegan opties?
Ik dacht zelf aan Flower Burger, een nieuw vegan burgerrestaurant, maar ik ga niet alleen, en misschien wil mijn vriendin niet daar lunchen.

http://squatcilla.nl/5x-nieuwe-vegan-fr ... rotterdam/ Misschein staat hier iets voor je bij :)

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:37

MarlindeRooz schreef:
Maar wat is normaal? Ik eet eigenlijk bijna geen soya,seitan, bonen, rijst enzo. Dat wil ik wel meer gaan doen maar dat moet wel opgebouwd worden. Ga wel vleesvervangers kopen die veel eiwitten hebben zoals worstjes etc. Dat eet makkelijker weg. :P

En die JimmieJoy ziet er goed uit! Ga gewoon wat bestellen en dan zie ik wel! Is gewoon makkelijk even snel voldoende voedingsstoffen binnenhalen.

Tussen de 0.8 en 1.2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht is voldoende eiwit. Eiwit zit natuurlijk niet alleen in sojaproducten en bonen. Al zit daar wel in verhouding veel eiwit in. In graan producten en groente zit ook gewoon eiwit.

Vul anders eens zo'n voedingsdagboek achtig iets in. Die kunnen je vaak laten zien hoeveel eiwitten en dergelijke je binnenkrijgt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:39

Cronometer is een hele goeie :)
Kun je ook bijv je weekboodschappen gewoon in gooien

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:40

Dan zou ik minimaal 68 gram eiwit moeten hebben. Dat haal ik echt nooit. :P Dus daarom leek het me wel een goed idee. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:42

Nou feit is dat de meeste westerlingen eerder teveel eiwit eten dan te weinig := Dus ik denk dat je misschien wat onderschat hoeveel eiwit je al eet. :)
Eiwittekort is in het algemeen meer een probleem bij mensen die structureel te weinig eten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:52

J0anieke schreef:
Je bedoelt toch niet deze Amber?
Deze vond ik namelijk tot nu toe écht de lekkerste, zelfs de structuur komt aardig dichtbij echte vissticks. :')
[ [url=m/JirOlm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Precies die bedoel ik haha, niet te eten gewoon.

Mijn vriend vindt er idd ook niks mis mee maar ik heb toch liever die van vegavit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 12:10

https://nl.iherb.com/pr/NutriBiotic-Veg ... lsrc=aw.ds

Deze eiwitshake ga ik binnenkort proberen. Ik sport niet actief o.i.d. maar ik ga voor een aantal maanden naar het buitenland waar ze geen vega burgers hebben, dus ik moet ergens mijn eiwitten vandaan halen. Daarnaast is quinoa duur, hou ik niet van noten/zaden (ik eet wel een handje amandelen per dag omdat ik dat moet van mij zelf, maar dat is het dan ook) en ik kan daar nauwelijks brood eten (want ik eet zoveel mogelijk glutenvrij, en glutenvrij brood is daar ook moeilijk te vinden + duur). Best een gedoe dus :')

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:43

Amber_anne schreef:
J0anieke schreef:
Je bedoelt toch niet deze Amber?
Deze vond ik namelijk tot nu toe écht de lekkerste, zelfs de structuur komt aardig dichtbij echte vissticks. :')
[ [url=m/JirOlm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Precies die bedoel ik haha, niet te eten gewoon.

Mijn vriend vindt er idd ook niks mis mee maar ik heb toch liever die van vegavit

Grappig! Ik vind die van vegafit niet bij vissticks in de buurt komen, dat zijn meer schnitzels die op vissticks lijken haha

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 15:50

Die van vegafit vond ik ook niet zo lekker.
Heb net die van Vivera op, die zijn heerlijk op een broodje :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:59

Hmm heb die van vivera nog nooit gehad zal die eens gaan zoeken in de winkel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 16:05

Die hadden ze laatst bij de Coop, tijdens de 1 euro actie.
Mijn vrieskist zat behoorlijk vol, mwahahaha }:)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:10

Zit helaas geen Coop in de buurt maar als ik er ben zal ik is een pakje meenemen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:20

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:26

Ik kom meelezen!

ik heb snel tekorten (vooral ijzer) en de pillen liggen te zwaar op mijn maag, dus moet helaas af en toe een stukje rood vlees eten. Nu heb ik met mijn vriend, die ook graag vegetarisch eet, de deal gemaakt maximaal 2x per week vlees te eten, waarvan 1 keer rood en 1 keer vis of gevogelte (en daarbij zoveel mogelijk te kijken naar waar het vlees vandaan komt) en verder dus vegetarisch.

Ik woon nog thuis, maar ben al volop aan het experimenteren met vegetarische gerechten :) vorige week een pasta met geitenkaas en spinazie en dan zelf besloten wat sugar snaps toe te voegen, was erg lekker.

Volgende week bak ik zelf een brood. Mijn vriend moet nl glutenvrij eten en we willen ook gaan kijken welk brood lekker is. Daarbij ga ik dan paprika gevuld met mozzarella onder de grill maken en twee of 3 soorten (vegetarische) tapenade.

Ik hoop dat ik alsnog welkom ben in het topic, ook al eet ik een minimum aan vlees. De intenties om zoveel mogelijk vegetarisch te eten zijn er zeker wel!
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 05-08-18 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:28

Oh en ik sta ook open voor tips over ijzer en andere voedingsstoffen al hebben we al gemerkt dat ik nergens zoveel uithaal als vlees, groenten doen niet veel aan mijn bloedwaarden :/ en ik voel me er erg rot en sloom van.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:54

Heb je al roosvicee ferro geprobeerd? Ik zit wat laag in mijn ijzer als ik ongesteld ben, dus ik neem als dat begint een glaasje Ferro en dan is het weer goed :)
Overigens heb je voor ijzer uit planten veel vitamine C nodig. Zou het daaraan kunnen liggen? Eet je veel fruit?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 16:59

Allereerst is het slim om genoeg vitamine C te eten als je snel een ijzertekort hebt. Dat zorgt er voor dat ijzer beter wordt opgenomen.
Als ik even snel naar de voedingswaardetabel kijk: een biefstuk bevat 2,2mg ijzer per 100 gram. Spinazie bevat 4,1mg ijzer per 100 gram. Rinse appelstroop bevat zelfs 14mg ijzer.
Mensen die een ijzertekort krijgen op een plantaardig dieet zullen waarschijnlijk een opnameprobleem hebben, óf eten niet gevarieerd genoeg.
Ik zou zelf altijd proberen om een opnameprobleem met wat extra vitamine C in je voeding of wat meer ijzerrijke groentes op te lossen. Baat het niet dan schaadt het niet.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:01

Magrathea schreef:
Heb je al roosvicee ferro geprobeerd? Ik zit wat laag in mijn ijzer als ik ongesteld ben, dus ik neem als dat begint een glaasje Ferro en dan is het weer goed :)
Overigens heb je voor ijzer uit planten veel vitamine C nodig. Zou het daaraan kunnen liggen? Eet je veel fruit?

Hmm nee dat ken ik niet! Ja ik eet dagelijks fruit en groenten en neem af en toe vitaminen bij :) als ik iets minder dan wekelijks een klein stukje rood vlees eet, ben ik trouwens gewoon gezond, maar toen ik een periode minder vlees at, werd ik ziek en bleek het een zwaar ijzertekort te zijn (daar is een reden voor, we kennen die).

Ik ga dat drankje eens zoeken in België hier, ik lees wel dat er ook veel suiker inzit, maar zal het eens bekijken. Bedankt voor de tip!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:04

8nnemiek schreef:
Allereerst is het slim om genoeg vitamine C te eten als je snel een ijzertekort hebt. Dat zorgt er voor dat ijzer beter wordt opgenomen.
Als ik even snel naar de voedingswaardetabel kijk: een biefstuk bevat 2,2mg ijzer per 100 gram. Spinazie bevat 4,1mg ijzer per 100 gram. Rinse appelstroop bevat zelfs 14mg ijzer.
Mensen die een ijzertekort krijgen op een plantaardig dieet zullen waarschijnlijk een opnameprobleem hebben, óf eten niet gevarieerd genoeg.
Ik zou zelf altijd proberen om een opnameprobleem met wat extra vitamine C in je voeding of wat meer ijzerrijke groentes op te lossen. Baat het niet dan schaadt het niet.

Klopt, ik wil het gerust nog eens proberen plantaardig, aangezien de oorzaak van het tekort ook ietwat onder controle is ondertussen, maar er is blijkbaar een verschil tussen ijzer uit vlees en ijzer uit plantaardige voedingsmiddelen waardoor het moeilijker op te nemen is.

Goed dat ik nogmaals herinnerd word aan vitamine C al denk ik niet dat ik daar momenteel een tekort van heb.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:53

De combi spinazie en verse sinaasappelsap doet wonderen. Inderdaad om die vitamine C. Dat doe ik al jaren en zit altijd erg hoog in mijn ijzer :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 18:10

En de smoothies zijn nog eens erg lekker ook :9
Al is té veel spinazie ook niet goed. Beetje afwisselen met andere groene groentes en ijzerrijke voedingsmiddelen is wel aan te raden.

Ijzer uit plantaardige voeding is inderdaad een klein beetje anders dan ijzer uit dierlijke voeding. Voor de meeste mensen zijn beide prima opneembaar, maar ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die om de een of andere reden toch moeite hebben met de opname. Dat hoeft natuurlijk niet altijd door vitamine C tekort te komen, maar die vitamine C is wel een 'bekend' probleem.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:14

Ja het gaat er vooral om dat je het tegelijk moet nemen. Dus bijv een stuk fruit na het avondeten of een smoothie met groene bladgroenten en sinaasappelsap