De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:14

Ja de grond klaar maken is vaak het meeste werk maar zaaien en onkruid vrij houden kost niet zoveel tijd.

Ik heb echt weer zin in morgen dan gaan we voorzaaien en de onheining plaatsen.
En dan kunnen er al wat plantjes in.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 08:56

Quellian schreef:
Ik begin ineens heel hard te twijfelen... vanmiddag ga ik de overeenkomst tekenen, maar ben ineens bang dat ik het niet ga redden qua tijd en dat ik elke vrije minuut daar moet doorbrengen. HELP :\

Snap ik. Jij hebt ook kinderen he?
Mijn vader was altijd úren op zijn tuin. En je moet er wel heel regelmatig heen.

Vroeger heb ik t ook wel overwogen, op een heel mooi plekje. Maar toch niet gedaan, want alle over gebleven minuten wil ik aan de paarden besteden. Ik besteed 2 maal per week best lang aan de tuin, zeg een uur of 2. En alle andere dagen loop ik erdoorheen en en ben ik in een kwartier wel klaar.

Is de tuin heel dichtbij? Dan zou ik t wel doen.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:22

Maar als het niet bevalt kan je het toch ook weer opzeggen? :=

Ik hier 1x in de week 2 uurtjes. En de rest van de week 10 minuutjes per dag om water te geven :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:34

Atheman, ik heb een zoontje inderdaad. En ik heb 2 paarden, maar die staan in volpension, daar ga ik 3x per week heen. Daar gaat dus niet meer zoveel tijd in zitten.

De tuin is heel vlakbij (5 minuutjes op de fiets) en is inderdaad per 1 januari opzegbaar.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:35

Toch leuk om met je zoontke te doen? Hij ook een stukje? Hebben wij vroeg ook gehad. Mochten allemaal een zakje bloemen kopen en dan goed voor zorgen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 09:38

Quellian schreef:
Atheman, ik heb een zoontje inderdaad. En ik heb 2 paarden, maar die staan in volpension, daar ga ik 3x per week heen. Daar gaat dus niet meer zoveel tijd in zitten.

De tuin is heel vlakbij (5 minuutjes op de fiets) en is inderdaad per 1 januari opzegbaar.

Gewoon proberen. En hou t simpel! Sterke planten nemen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:39

Een eigen stukje zou hij leuk vinden :j Dénk ik, haha.

Antheman, wat zijn sterke planten?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:39

Quellian , 50M moet wel te doen zijn hoor, er zijn ook wel manieren om het onderhoud te beperken.
Een aardbeienveldje maken met een lap worteldoek waarbij je plantgaten in het doek maakt voor de planten , en die worteldoek truc kun je bij heel veel planten toepassen, dan heb je al een heel stuk minder tijd nodig voor zaken als onkruid wieden, de meeste tijd gaat nu even in het klaar maken van de tuin zitten, maar als het eenmaal een beetje op de rit is kun je het met een paar slimme trucs qua tijd best beperkt houden.
Worteldoek moet je trouwens niet de action versie van pakken voor dit doel, dat spul vergaat erg snel.

Edit : typo's ivm gsm

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 09:43

Quellian schreef:
Een eigen stukje zou hij leuk vinden :j Dénk ik, haha.

Antheman, wat zijn sterke planten?

Neem peulen/doperwten/tuinbonen enzo. 1 keer aanplanten en steunen erbij en dan redden ze zich wel. Ook met een dagje zonder water. En alles wat onder de grond groeit, pastinaak, biet dat soort werk.
Qua sla zou ik kiezen voor de hardere soorten, geen kropsla en zo.
Probeer lekker wat fruit; wat besjes, framboos en aardbeien te doen. Tussen de aardbeien zet je knoflook, hoef je ook niets aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:59

Boontjes zijn wel makkelijke planten. En courgette is ook vrij makkelijk.
Verder zitten er hier op het tuinen complex ook veel gezinnen.
Die hebben dan een stuk recreatie tuin met een schommel en een heel klein strookje voor de groente.
Tuin is echt goed voor de ontspanning, kun je alle hectiek van de dag van je af laten glijden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:23

Kijk, dat zijn nog eens handige tips!

Ik ga vanmiddag bij iemand een cultivator halen, schijnt handig te zijn? Wat voor gereedschap is nog meer een must? Ik heb een schop en een hark staan.

Ik had heel grote plannen met de 112m2 (zat ook nog een leuke hoek naast, daar zou prima een grote trampoline passen voor de kleine man), maar laat ik eerst maar eens kijken of ik dit leuk vind :)

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:49

Antheman,
waarom zet je knoflook tussen de aardbei? Ik heb namelijk sinds dit jaar ook aardbeien, en heb een stukje verderop knoflook staan. Helpt dat om beestjes te verjagen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:11

Hier idd ook veel worteldoek tegen het onkruid :) het werkte vorig jaar al erg goed bij de aardbeien, en dit jaar heb ik de kolen er ook in staan:
Afbeelding

En misschien leuk om inderdaad een apart stukje voor je zoontje te maken, met allerlei lekkers. Frambozen, radijsjes, worteltjes misschien.. een kersenboompje..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 11:53

masja schreef:
Antheman,
waarom zet je knoflook tussen de aardbei? Ik heb namelijk sinds dit jaar ook aardbeien, en heb een stukje verderop knoflook staan. Helpt dat om beestjes te verjagen?

Ja, knoflook ruikt sterk he ;)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:20

Antheman schreef:
masja schreef:
Antheman,

Ja, knoflook ruikt sterk he ;)

En hogere vruchtopbrengst las ik.
Bieslook of ui werkt ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:21

Werkt knoflook ook tegen mieren, daar had ik vorig jaar de meeste last van tussen de aardbeien :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:42

Leuk, leuk, leuk!

Ik ga morgen plantjes kopen (laat ik nog maar niet beginnen met zelf zaaien). Bonen en komkommer moeten tegen een rek aan toch? Moeten paprika's en tomaten ook gestut worden?
Is het slim om overal worteldoek onder te leggen? Ik vind het niet zo mooi, maar als het praktisch is...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:49

Let wel op dat komkommerplanten in de volle grond echt niet zo goed tegen koud en nat weer kunnen.
Voor de komkommer heb ik verleden jaar zo een gedraaide ijzeren pin gehad die je ook voor tomaten gebruikt, dat ging prima.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:53

Je hebt stokbonen en stambonen; stokbonen groeien de lucht in, die moet je ergens tegen aan zetten, en stambonen blijven kleiner en hebben aan hun eigen stam genoeg steun. Komkommers kun je omhoog laten groeien, maar vorig jaar had ik ze gewoon over de grond laten lopen en dat gaat op zich ook prima.
Mijn paprika's bleven te klein om te moeten stutten, maar de tomaten werden wel 2 meter hoog dus die heb ik aan de kas vast gebonden.
En worteldoek, hoeft niet maar zelf vind ik het wel handig. Ik zit op zandgrond en worteldoek zorgt dat de grond niet te snel uitdroogt, en beschermt verder tegen koolvliegen, warmt de grond sneller op, en is handig tegen onkruid. Maar ik heb het ook lang niet overal. Bij de aardappelen heb ik hooi er omheen gelegd, dat heeft ook dezelfde voordelen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:57

We zitten hier op kleigrond, echt zware klei... ik werd al gewaarschuwd dat de grond zich niet heel makkelijk laat bewerken. Dus ik heb wat te doen :+

Thuis gebruiken we cacaodoppen tegen onkruid (en tegen katten), maar dat is vrij prijzig als je dat over 50m2 moet strooien.

Ik ga morgen gewoon wat leuke plantjes uitkiezen en dan zondag eens aan de freubel. Zal straks wel een fotootje plaatsen van hoe het er nu uitziet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:09

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:37

verhoogde bedden etc zijn idd ook handig, maar dat kan kwa investering wel oplopen :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:12

Zo, ik haalde vanmiddag even de pottomaat Ruby Red even uit hun beker, want ze deden het niet super meer.
Maar DAMN, wat hebben die al megaveel en dikke wortels, gelukkig had ik nog potjes bewaard van tuinplanten, dus staan ze nu een stuk groter, want naar buiten zit er voorlopig niet in.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:48

Sonja_vR schreef:
verhoogde bedden etc zijn idd ook handig, maar dat kan kwa investering wel oplopen :j

Kun je ook zelf maken, hebben wij ook gedaan, met van die schotten waar sommige mensen ook een paardenstal van maken. 1.40 x 70 cm, ik heb dus bakken van 1.40 x 1,40 en 70cm hoog.
Onderste deel gewoon tuingrond in, dan worteldoek en de bovenste helft potgrond in.
Ok, de potgrond kost wel wat, maar die vervang je niet alle jaren.
Ik heb dit jaar gewoon wat bijgevuld. Ging prima vorig jaar, veel minder werk en rugpijn :D
En die schotten heb ik ooit eens als superkoopje voor 4 euro per stuk kunnen kopen en had ik nog liggen. Komen nu goed van pas.

Die kant en klare bakken vind ik en veel te duur, en te laag, en door die hokjes wat er vaak in zitten ook nog eens onhandig. En met al die konijnen hier die mijn groente anders opeten ook niet handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 17:54

Hey wat een leuk topic! Ik meld me ook! :D

Wij hebben vleestomaten, gewone tomaten, doperwten, tuinbonen, bieslook, snijknoflook, gewone knoflook, lente-ui en dille, en er komt nog e.e.a. bij :)

Edit: ik vergeet het fruit: twee soorten bessen, en aardbeien.