Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:53

Kan vivera in de vriezer? Zou ideaal zijn dan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 22:58

Ja hoor, ik heb beide vriezers er vol mee liggen :Y)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 23:03

8nnemiek schreef:
Ik zie net dat alle Vivera deze week bij Coop maar een euro kost :D Inslaan dus!

Ben nu merengue schuimpjes aan het maken met aquafaba. Nooit eerder gedaan, dus ben benieuwd!

Ik weet waar ik deze week even naar toe ga! Moet mijn diepvries trouwens eerst leegeten :') :')

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 23:09

Klopt, wilde het hier nog posten, maar helemaal vergeten!

Ik had vandaag onverwachts een gelukje met het gehakt. Je hebt ook 390 gram voor 4 euro, maar er zat een sticker op van de bakjes die in de aanbieding zijn. Hij sloeg dus aan als 4 euro bij de kassa, maar ze hebben er 1 euro van gemaakt.. Dus toen ik buiten stond kwam ik er achter dat ik een keer zoveel had voor 1 euro haha!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 23:09

Oh wat ideaal! Morgen maar even een bezoekje brengen

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 23:25

Geen Coop hier. Ze hadden wel die aanbieding van 3 voor 6 euro bij de Jumbo voor een soort mislukte kaassoufflé, maar weet niet of die er nog is. Vind het zelf een beetje dubbel, kaas geeft bijna net zo veel milieu belasting als vlees en het is ook niet echt gezonder. Maar die at ik af en toe wel. Nu ik er over denk, heb ik al heel lang geen vleesvervanger meer gegeten :')

Pas hadden ze daar nog maar twee bakjes van over (volgens mij ben ik de enige die het koopt) dus ik hoopte dat ik iets anders vega mocht kiezen. Helaas ging dat niet door _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 23:36

Ik moet een half uur rijden naar de Coop, maar ik koop dan wel meestal minstens 10 verpakkingen, soms wel 20.. en dan voor 1 euro ipv 2,50, dan bespaar ik al snel 15 tot 30 euro :j

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 23:49

Ik ga dit topic ook volgen.
Ik heb al tijden de wens drie keer per week vegetarisch te eten en ik kom er niet aan toe. Ik ken weinig recepten met eieren. Vleesvervangers van Tivall e.d. vind ik heerlijk, maar het is bij mij net eten bij de Chinees: heerlijk en drie uur later heb ik weer honger.
Daarom wil ik de komende maand minstens vier keer veganistisch koken (en liefst ook de elf maanden daarna elke week een nieuw veganistisch recept koken).

Vandaag kookte ik Tomaten-linzensoep. In plaats van naanbrood, heb ik, nadat ik de soep geblenderd had, gekookte bulgur toegevoegd. Heerlijk gerecht.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 03-01-17 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 00:00

Ik ben nooit zo van de soep, maar ik vind dat ik dat maar moet leren eten. Ik vind vooral van die warme vloeistof met brokken erin (ja, klinkt lekker he! Maar met gewoon groentesoep of tomatensoep heb ik dat al) echt niet lekker. Maar die dikkere soepen zijn meestal wel te doen! Dus ik ga het zeker een keer proberen!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 00:56

Ik maak graag soep van groenten die ik niet meer (wil) gebruiken. Soms heb ik bijvoorbeeld een courgette die ik op MOET maken maar man, ik heb echt geen zin om hem in de oven te doen of gewoon te bakken. Dan maar een soepje van maken. zelfde voor broccoli en uien (al is dat laatste natuurlijk langer houdbaar). Wil heel graag nog een keer een bloemkoolsoep maken.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 11:40

420BlazeIt schreef:
Hoe denken jullie dat dit recept smaakt?

http://happyhealthymama.com/buffalo-chickpea-salad-sandwich.html

Dit zijn allemaal nieuwe ingrediënten voor mij (kikkererwten, hete saus, blauwe kaas, selerij), totaal geen idee hoe het zal smaken. Houmous vind ik niet lekker, maar dan zijn ze fijngemalen (melige smaak en melige textuur). Smaken kikkererwten op deze manier bereid heel anders?? Het ziet eruit als een eiersalade eigenlijk, ziet er best lekker uit.

Ik dacht toch eens maken maar het smaakt naar braaksel, geen aanrader -O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:16

Gaby schreef:
Ik ga dit topic ook volgen.
Ik heb al tijden de wens drie keer per week vegetarisch te eten en ik kom er niet aan toe. Ik ken weinig recepten met eieren. Vleesvervangers van Tivall e.d. vind ik heerlijk, maar het is bij mij net eten bij de Chinees: heerlijk en drie uur later heb ik weer honger.
Daarom wil ik de komende maand minstens vier keer veganistisch koken (en liefst ook de elf maanden daarna elke week een nieuw veganistisch recept koken).

Vandaag kookte ik Tomaten-linzensoep. In plaats van naanbrood, heb ik, nadat ik de soep geblenderd had, gekookte bulgur toegevoegd. Heerlijk gerecht.

Hoi, leuk dat je mee komt kletsen! (De rest ook, maar als je het bij iedereen apart zegt klinkt het zo suf :o ) Je soepje klinkt heel lekker!
Ik moet zeggen dat ik het helemaal niet zo raar vind dat je 3 uur na je avondeten alweer honger hebt... Of nou ja, echte honger misschien niet, maar als je kijkt naar alle gezonde eetschema's staat er meestal in dat je 's avonds ook nog iets mag/moet eten, zoals een bakje fruit of rauwkost, of wat nootjes. In dat opzicht zou ik me er niet zo druk om maken.

Ik zag van de week trouwens dat Smullers een eivrije mayo opneemt in het assortiment! *\o/* Lekker voor onderweg! Nu hopen dat ze ook met een vegan kaassouffle komen <3

Net op Facebook trouwens: Engelse voetbalclub wordt 100% vegan
https://www.facebook.com/vivalasvega/vi ... 294016580/

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:27

Ik ga hier ook volgen. Ik ben al zo'n 18 jaar vegetariër en steeds bewuster bezig met ecologisch eten. Dus alle restjes gebruiken (stronk, blad, schil, pitten),veel lokaal en seizoensgebonden kopen. We hebben zelf kippen en eten daar de eieren van. Melkproducten gebruik ik wel. Vooral omdat ik anders niet zou weten waar ik b12 uit zou moeten halen. Vitaminepillen slik ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:31

Vegan kaassouflées lijken mij ook wel wat. Zeker als ze de normale kaassoufflees een beetje benaderen. Dan kan ik daar wat meer in afwisselen :D dus schiet maar op met ontwikkelen snackbarketens!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:31

Malenka schreef:
Ik ga hier ook volgen. Ik ben al zo'n 18 jaar vegetariër en steeds bewuster bezig met ecologisch eten. Dus alle restjes gebruiken (stronk, blad, schil, pitten),veel lokaal en seizoensgebonden kopen. We hebben zelf kippen en eten daar de eieren van. Melkproducten gebruik ik wel. Vooral omdat ik anders niet zou weten waar ik b12 uit zou moeten halen. Vitaminepillen slik ik niet.

Er zijn tegenwoordig veel producten verrijkt met vitamine B12 :j Diverse plantaardige melken, muesli, boter etc.
De reden dat we dit tegenwoordig halen uit zuivel is dat koeien ook extra geïnjecteerd worden met B12 zodat het in de melk zit. Supplementatie gebeurt toch al, dus ik haal het dan toch liever uit een product waar ik me het beste bij voel :)

Leuk dat je alles gebruikt, dit probeer ik ook vaak maar ik weet nooit zo goed wat ik ermee moet behalve bouillon maken := Ik wil nog steeds proberen om een keer pompoenpitten te roosteren, lijkt me erg lekker

@Jans, denk dat als Wilmensburger er mee aan de slag gaat het wel goed komt *\o/*

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:33

Koeien geïnjecteerd? Daar zou ik graag een bron van hebben. Heb daar nog nooit iemand over gehoord...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:40

Ik zou eens uit moeten zoeken waar die toegevoegde b12 vandaan komt.

Van de week hebben We de schil van een pompoen geroosterd om er zo chips van te maken die We gebruikt hebben als een soort crouton op de pompoensoep. De draden en pitten kun je inderdaad ook roosteren. Met de pitten heb ik dat wel gedaan en dat is erg lekker. De draden moet ik nog proberen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:48

MarlindeRooz schreef:
Koeien geïnjecteerd? Daar zou ik graag een bron van hebben. Heb daar nog nooit iemand over gehoord...

God het is een tijd geleden dat ik dat heb gelezen. Ik had het vooral veel gehoord en ben toen eens eea gaan zoeken, kwam uiteindelijk uit op onder andere een onderzoek over iets heel anders waarin herhaaldelijk werd gesproken over de invloed van B12 supplementatie (en er werd geen groep genoemd die niet gesupplementeerd werd), en een webshop waarin deze spuiten te koop zijn. Ik ga voor je op zoek +:)+

Edit: moet er wel gelijk bij zeggen dat het een ingewikkelde vitamine is om te verkrijgen (waar we gelukkig ook maar heel weinig nodig van hebben). Mensen maken bijv zelf ook B12 aan, maar in de dikke darm pas, waar het niet meer wordt opgenomen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:06

Goed. De toegevoegde b12 is gewoon gesynthetiseerd uit bacteriën. Dus eigenlijk hetzelfde als de natuurlijke vorm. Ik ga er even vanuit dat de hoeveelheid die ze toevoegen hetzelfde is dan je in gewone melk vind. Dan zou ik inderdaad veel minder melkproducten kunnen gebruiken. Ik ga het eens een tijd proberen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:55

MarlindeRooz schreef:
idd
Ik heb nog nooit een boerderij meegemaakt waar ze de koeien injecteren met B12 (of welke B dan ook for that matter)
Als er meer b12 in een product moet kiepen Ze dat er in de fabriek wel bij als ze het product verwerken.
, niet via de koe.
Dat werkt namelijk een stuk efficiënter

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:20

B12 zat vroeger meer in de grond dan nu, ik denk dat het daarom aan het voer toegevoegd wordt (al heb ik zo snel geen bron). De samenstelling van de bodem is niet meer zoals vroeger, maar gelukkig zijn we daar ook andere (nare) dingen door kwijtgeraakt (ziektes in het water etc).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:58

Zal best idd dat er b12 aan voeding word toegevoegd
Maar dat is echt niet om meer b12 in de melk te krijgen , veel te omslachtig en inefficiënt

Meer b12 aan producten toevoegen doen ze bij de verwerking in fabrieken
Dan is de hoeveelheid die er aan toegevoegd word veel beter te controleren

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:49

Ik zat inderdaad net te lezen dat B12 bijna niet in de melk zit (door pasteuriseren), dus dat zal er inderdaad wel bij worden gedaan bij verwerking. Wel raar eigenlijk, er wordt altijd zo hard geschreeuwd dat dierlijke producten de enige échte bron zijn van B12, klopt dus ook niet meer. Mensen zijn vaak tegen plantaardige melk met B12, maar dat is tegenwoordig dus praktisch het zelfde als dierlijke melk met B12 :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 17:24

Afbeelding
Nou, ik kan weer een half jaar vooruit :D
Ik betaalde 22 euro bij de Coop, voor 6 blikken bonen en een flinke berg vivera. Zou normaal zo'n 60 euro hebben gekost :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:29

Goed bezig! :D