Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xMercury schreef:Iemand enig idee waar je een klacht in kunt dienen over een boerderij ivm stankoverlast? Ik weet niet wat voor bio industrie stallen er staan, maar dat stinkt zooooooo erg!!! Ik wil er graag een melding van maken, maar ik weet alleen niet waar?
troi schreef:Hoi!
Ik ben al een tijdje aan het meelezen omdat ik het me aan het verdiepen ben in veganisme. Super nuttig topic dit!
Maar ik vraag me af hoe de posters hier hun paardenhobby nog kunnen uitvoeren. Ik las laatst een heel interessant stuk waarin gestelt werd dat paardrijden door vegans niet kan, als je paardrijdt ben je een dier aan het gebruiken en dat staat recht tegenover de vegan idealen http://veganresources.tumblr.com/post/7 ... lets-first
Ik vind dit pittige kost en ben benieuwd hoe de posters hier dat zien.
Alvast erg bedankt!
troi schreef:Hoi!
Ik ben al een tijdje aan het meelezen omdat ik het me aan het verdiepen ben in veganisme. Super nuttig topic dit!
Maar ik vraag me af hoe de posters hier hun paardenhobby nog kunnen uitvoeren. Ik las laatst een heel interessant stuk waarin gestelt werd dat paardrijden door vegans niet kan, als je paardrijdt ben je een dier aan het gebruiken en dat staat recht tegenover de vegan idealen http://veganresources.tumblr.com/post/7 ... lets-first
Ik vind dit pittige kost en ben benieuwd hoe de posters hier dat zien.
Alvast erg bedankt!
troi schreef:Zoals ik dat stukje lees heeft het trouwens niks met welzijn te maken maar met het feit dat je vind dat jij recht hebt beslissingen te maken voor een dier. Volgens de 'rechte' vegan leer heeft de mens dat recht niet en kan je dus alleen maar elk dier vrijlaten en die het zelf laten uitzoeken.
Dat vind ik lastig. Ik laat veel dieren wel vrij, zoals 'mijn' konijn destijds, katten en kippen maar bij mijn paard gaat dat niet vanwege de veiligheid en dat zit me wel eens dwars.
Er zit aardig wat tussen theorie en praktijk denk ik dan maar.
xMercury schreef:Natuurlijk gebeuren er dingen waar ze doorheen moet. Zoals bijvoorbeeld intensieve oefeningen of op de trailer, maar dit hoort ook bij haar leerproces.
Magrathea schreef:Dingen "overwinnen" versterkt de band tussen jou en je paard. Het paard ziet elke keer weer dat hij jou kan vertrouwen, en daardoor gaat alles makkelijker.
RedPassion schreef:Ik probeer mijn dieren zo vrij mogelijk te laten en zo veel mogelijk aan natuurlijk behoeftes te voorzien, maar feit blijft dat ik ze beperk in vrijheid en dat ik keuzes voor hen maak.
_Nelleke_ schreef:Gymnastyseren van het paard, zodat hij je ook goed KAN dragen en niet alleen maar als een malle het bos door jakkert en 3 dagen spierpijn heeft en artrose krijgt.
_Nelleke_ schreef:Wedstrijden rijden met als doel een prijs te winnen hoort daar in mijn ogen niet bij. Daar wordt het paard zelf niet beter van, alleen de ruiter.