Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
xMercury schreef:Iemand enig idee waar je een klacht in kunt dienen over een boerderij ivm stankoverlast? Ik weet niet wat voor bio industrie stallen er staan, maar dat stinkt zooooooo erg!!! Ik wil er graag een melding van maken, maar ik weet alleen niet waar?

) troi schreef:Hoi!
Ik ben al een tijdje aan het meelezen omdat ik het me aan het verdiepen ben in veganisme. Super nuttig topic dit!
Maar ik vraag me af hoe de posters hier hun paardenhobby nog kunnen uitvoeren. Ik las laatst een heel interessant stuk waarin gestelt werd dat paardrijden door vegans niet kan, als je paardrijdt ben je een dier aan het gebruiken en dat staat recht tegenover de vegan idealen http://veganresources.tumblr.com/post/7 ... lets-first
Ik vind dit pittige kost en ben benieuwd hoe de posters hier dat zien.
Alvast erg bedankt!

troi schreef:Hoi!
Ik ben al een tijdje aan het meelezen omdat ik het me aan het verdiepen ben in veganisme. Super nuttig topic dit!
Maar ik vraag me af hoe de posters hier hun paardenhobby nog kunnen uitvoeren. Ik las laatst een heel interessant stuk waarin gestelt werd dat paardrijden door vegans niet kan, als je paardrijdt ben je een dier aan het gebruiken en dat staat recht tegenover de vegan idealen http://veganresources.tumblr.com/post/7 ... lets-first
Ik vind dit pittige kost en ben benieuwd hoe de posters hier dat zien.
Alvast erg bedankt!
troi schreef:Zoals ik dat stukje lees heeft het trouwens niks met welzijn te maken maar met het feit dat je vind dat jij recht hebt beslissingen te maken voor een dier. Volgens de 'rechte' vegan leer heeft de mens dat recht niet en kan je dus alleen maar elk dier vrijlaten en die het zelf laten uitzoeken.
Dat vind ik lastig. Ik laat veel dieren wel vrij, zoals 'mijn' konijn destijds, katten en kippen maar bij mijn paard gaat dat niet vanwege de veiligheid en dat zit me wel eens dwars.
Er zit aardig wat tussen theorie en praktijk denk ik dan maar.
xMercury schreef:Natuurlijk gebeuren er dingen waar ze doorheen moet. Zoals bijvoorbeeld intensieve oefeningen of op de trailer, maar dit hoort ook bij haar leerproces.
Ik vind het dus niet natuurlijk dat een dier ergens doorheen moet waar ze zelf nooit voor zouden kiezen, tenzij het gaat om iets in het belang van het dier (medisch ingrijpen bijvoorbeeld) en zelfs dat is een hellend vlak soms.
Tja, leuk, maar ik denk toch elke keer aan al die katten in de asiels die óók een gouden mandje verdienen maar die toevallig in het verkeerde lichaam geboren zijn. Zo triest.
Magrathea schreef:Dingen "overwinnen" versterkt de band tussen jou en je paard. Het paard ziet elke keer weer dat hij jou kan vertrouwen, en daardoor gaat alles makkelijker.
Dat gaat overigens alleen op als het op het tempo en de manier van leren van het paard gaat, ik zie ook vaak genoeg zogenaamd 'vertrouwen' als een paard gewoon doodgemoedereerd doet wat hem opgedragen wordt. Mijn punt is echter: Waarom moet het paard die dingen doen/kunnen? Dat is namelijk, in mijn ogen, niet in het belang van het paard maar in het belang van het mens die er op wil rijden/er dingen van vraagt die het paard van nature niet zou doen. RedPassion schreef:Ik probeer mijn dieren zo vrij mogelijk te laten en zo veel mogelijk aan natuurlijk behoeftes te voorzien, maar feit blijft dat ik ze beperk in vrijheid en dat ik keuzes voor hen maak.
Maar ik ben het in grote lijnen inderdaad met je eens.
_Nelleke_ schreef:Gymnastyseren van het paard, zodat hij je ook goed KAN dragen en niet alleen maar als een malle het bos door jakkert en 3 dagen spierpijn heeft en artrose krijgt.
Maar dat is niet wat ik bedoel, ik vind dat hele rijden onnodig, niet in het belang van het paard en gebruik maken van het paard. _Nelleke_ schreef:Wedstrijden rijden met als doel een prijs te winnen hoort daar in mijn ogen niet bij. Daar wordt het paard zelf niet beter van, alleen de ruiter.
Het paard wordt toch ook niet beter van een ander doel? Nu zie ik echt wel de nuance tussen een Edward Gal
en iemand die de paarden 24/7 lekker buiten heeft lopen en dagelijks een staprit maakt door het bos, bitloos enz. En daar zit dan weer van alles tussenin. Maar voor mij blijft het dan gebruik maken van het paard, er als mens op gaan zitten (het is een prooidier nota bene) is nooit in hun belang. Dus of je nou rijdt voor je plezier en ontspanning en daarbij je paard in de gaten houdt of wedstrijden rijdt en de resultaten belangrijker vindt dan paardenwelzijn: Het valt voor mij in dezelfde categorie. Het een minder erg dan het ander, maar het doel is hetzelfde, namelijk het plezier voor de mens en het dier dat daar ondergeschikt aan is. Ik vind dat net zoiets als dieren slachten voor vlees. Als die dieren uit de bio-industrie komen is dat het allerergst want dan hebben ze de levende hel meegemaakt, maar ook voor biologisch gehouden varkens die lekker buiten in de modder rollen is het resultaat hetzelfde: Ze moeten dood voor het plezier van de mens. Begrijp me niet verkeerd, met paardrijden hoeven de paarden meestal niet dood natuurlijk, maar ik vind de essentie hetzelfde. Er zijn gradaties in de mate van het dierenwelzijn, maar feit blijft dat de dieren in dienst staan van de mens, of er nou op gereden wordt of dat ze gehouden worden voor consumptie. Beide vind ik onnodig.