Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:34

Uh ja niet zo raar toch, ik kwam er mee haha. :+

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:37

BarbaLala schreef:
Uh ja niet zo raar toch, ik kwam er mee haha. :+

Nee, maar ook andere mensen hebben een post geplaatst op Facebook, hahaha. Maar ook alsnog tof dat je zoiets meldt! :j

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:38

Met zijn allen staan we sterk... :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:48

Iemand enig idee waar je een klacht in kunt dienen over een boerderij ivm stankoverlast? Ik weet niet wat voor bio industrie stallen er staan, maar dat stinkt zooooooo erg!!! Ik wil er graag een melding van maken, maar ik weet alleen niet waar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:49

xMercury schreef:
Iemand enig idee waar je een klacht in kunt dienen over een boerderij ivm stankoverlast? Ik weet niet wat voor bio industrie stallen er staan, maar dat stinkt zooooooo erg!!! Ik wil er graag een melding van maken, maar ik weet alleen niet waar?

Volgensmij moet dit gewoon via de gemeente gemeld worden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:50

Denk inderdaad via de gemeente :j

Heb nog geen bericht terug.. Even afwachten dus!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:22

Hoi!
Ik ben al een tijdje aan het meelezen omdat ik het me aan het verdiepen ben in veganisme. Super nuttig topic dit!

Maar ik vraag me af hoe de posters hier hun paardenhobby nog kunnen uitvoeren. Ik las laatst een heel interessant stuk waarin gestelt werd dat paardrijden door vegans niet kan, als je paardrijdt ben je een dier aan het gebruiken en dat staat recht tegenover de vegan idealen http://veganresources.tumblr.com/post/7 ... lets-first

Ik vind dit pittige kost en ben benieuwd hoe de posters hier dat zien.

Alvast erg bedankt!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:29

Troi, het ligt er maar aan hoe je er zelf in staat. Als ik paard rijd en daarbij hoge welzijnseisen voor mijn paard stel (ondanks dat ik erop rijd dus) en tegelijkertijd geen dierlijke producten wil eten, maaky dat mij on-vegan? En zo ja, hoe erg is dat? Ik heb het idee dat veel niet-vegans geneigd zijn te denken dat je alles perfect volgens de vegan-bijbel moet doen omdat je anders niet bij het clubje mag. (Overigens niet aan jou gericht troi, maar meer iets wat me algemeen stoort ;) )
Ik wil het beste voor de dieren maar zelf ook dingen doen waar ik van houd. Als ik een paard kan houden en "gebruiken" zonder daarbij zijn/haar levensgeluk te ondermijnen, waarom niet?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:41

troi schreef:
Hoi!
Ik ben al een tijdje aan het meelezen omdat ik het me aan het verdiepen ben in veganisme. Super nuttig topic dit!

Maar ik vraag me af hoe de posters hier hun paardenhobby nog kunnen uitvoeren. Ik las laatst een heel interessant stuk waarin gestelt werd dat paardrijden door vegans niet kan, als je paardrijdt ben je een dier aan het gebruiken en dat staat recht tegenover de vegan idealen http://veganresources.tumblr.com/post/7 ... lets-first

Alvast erg bedankt!

Je bent zo vegan als je wilt zijn. En als jij voor jezelf vindt dat paardrijden daarin past moet je dat zeker niet laten. Wel vind ik dat je dat dan moet kunnen beargumenteren met bijvoorbeeld een hoog welzijn. Je hoeft niet per sé in een bepaald hokje te passen. Het gaat erom dat je beseft dat dieren niet zomaar gebruikt kunnen worden als de mens dat wilt. Hoe jij dat verder invult moet je zelf weten :j

Ik heb geen paard en rij geen paard meer, maar dat is vooral uit tijd- en geldgebrek. Nu ook uit ethische overwegingen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:52

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:18

Ik vind paardrijden (buiten) niet veel anders dan met de hond wandelen. Je geeft je paard beweging en even een ander uitzicht dan die saaie weide, je werkt samen en versterkt zo de band.. Als ik mijn paard heb opgezadeld dan loopt hij met zijn oren naar voren alvast richting het hek. Heerlijk vindt ie het.
Ik vind het dus zeker niet on-vegan om op zo'n manier met je paard bezig te zijn. Als er maar een wederzijds respect is en het paard er ook lol in heeft.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:21

Weer terug uit Londen, heerlijk vegan geluncht, zal morgen even wat foto's plaatsen!

Emma fijn dat alles ok is met je kat!

Hier ook alleen herplaatsdieren, behalve m'n paard. Hond uit zuid Spaans asiel, echt een super match en een top hond. Heb er niet meer werk aan dan aan de gemiddelde pup of Nederlandse herplaatser terwijl hij 2jr in het asiel heeft gezeten en een jaar op straat heeft geleefd en niet gewend is om met mensen samen te werken. Gelukkig vind ie dat wel helemaal leuk!

Ik ben het met 8nnemiek eens wat betreft het paardrijden. Bovendien kan je nog beter iets inconsequent goed doen dan consequent fout. Al eet je maar 1x per week vegan of besluit vanaf nu geen bont of leer meer te kopen is dat ALTIJD beter dan helemaal niks doen.

Mijn huis is trouwens ook altijd beschikbaar voor een meeting. Amstelveen is wellicht wel lekker centraal.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:43

Ik heb zelf een paard en rij absoluut intensief met haar! Vind het hartstikke leuk om te doen en ik kan niet goed begrijpen waarom dat niet diervriendelijk kan gebeuren. Natuurlijk gebeuren er dingen waar ze doorheen moet. Zoals bijvoorbeeld intensieve oefeningen of op de trailer, maar dit hoort ook bij haar leerproces.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 07:48

Dank jullie!
Zoals ik dat stukje lees heeft het trouwens niks met welzijn te maken maar met het feit dat je vind dat jij recht hebt beslissingen te maken voor een dier. Volgens de 'rechte' vegan leer heeft de mens dat recht niet en kan je dus alleen maar elk dier vrijlaten en die het zelf laten uitzoeken.
Dat vind ik lastig. Ik laat veel dieren wel vrij, zoals 'mijn' konijn destijds, katten en kippen maar bij mijn paard gaat dat niet vanwege de veiligheid en dat zit me wel eens dwars.
Er zit aardig wat tussen theorie en praktijk denk ik dan maar.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:26

Blergh, word echt niet goed van het aantal mensen die zeggen:
Ohh, niks mis mee met Rollkur/LDR! Nee, ik zie een lekker ontspannen paard 8)7
En dan wordt er zo geredeneerd alsof het lijkt dat Undercover geen stress had, letterlijke reactie van iemand was bijvoorbeeld: Als ik op mijn tong bijt als ik een broodje eet, heb ik dan ook stress? :=

Ja sorry hoor, maar wat probeer je te bereiken met zo'n reactie? Het stond gewoon vast dat Undercover stress had en tuurlijk kan een paard op zijn tong bijten als ie in de wei staat, maar het is toch logisch dat als de stress toeneemt dat de kans op zon ongelukjes ook toeneemt? Daarmee is het dus niet de directe oorzaak, want dat kan ook gewoon bijvoorbeeld de ruiterhand geweest zijn, maar heeft het wel indirect bijgedragen. Blijkbaar is dat moeilijk te begrijpen ofzo..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:12

troi schreef:
Hoi!

Alvast erg bedankt!

Ik rijd niet meer omdat ik dat naar mezelf (en de paarden) toe inderdaad niet kan verantwoorden. Het staat haaks tegenover mijn gevoelens en principes om dieren niet te gebruiken.

troi schreef:
Zoals ik dat stukje lees heeft het trouwens niks met welzijn te maken maar met het feit dat je vind dat jij recht hebt beslissingen te maken voor een dier. Volgens de 'rechte' vegan leer heeft de mens dat recht niet en kan je dus alleen maar elk dier vrijlaten en die het zelf laten uitzoeken.
Dat vind ik lastig. Ik laat veel dieren wel vrij, zoals 'mijn' konijn destijds, katten en kippen maar bij mijn paard gaat dat niet vanwege de veiligheid en dat zit me wel eens dwars.
Er zit aardig wat tussen theorie en praktijk denk ik dan maar.

:j
Ik vind dat ook lastig. Ik probeer mijn dieren zo vrij mogelijk te laten en zo veel mogelijk aan natuurlijk behoeftes te voorzien, maar feit blijft dat ik ze beperk in vrijheid en dat ik keuzes voor hen maak. Hopelijk wel in hun belang, maar toch vind ik dat het niet aan mij is om over andere levens te beslissen.

xMercury schreef:
Natuurlijk gebeuren er dingen waar ze doorheen moet. Zoals bijvoorbeeld intensieve oefeningen of op de trailer, maar dit hoort ook bij haar leerproces.

Hoezo 'natuurlijk'? :) Ik vind het dus niet natuurlijk dat een dier ergens doorheen moet waar ze zelf nooit voor zouden kiezen, tenzij het gaat om iets in het belang van het dier (medisch ingrijpen bijvoorbeeld) en zelfs dat is een hellend vlak soms.
Wat is het leerproces/leerdoel voor jouw paard en op welke manier heeft zij daar volgens jou baat bij?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:23

Dingen "overwinnen" versterkt de band tussen jou en je paard. Het paard ziet elke keer weer dat hij jou kan vertrouwen, en daardoor gaat alles makkelijker. :)

Mijn dieren zijn overigens ook allemaal herplaatsers. Ik heb wel gerbils van de fokker gehad maar dat was meer omdat ik er dan één alleen had zitten en ze vooral koppels hebben in de opvangen. Als het even kan kies ik herplaats-gerbils maar ik vind het belangrijker dat de gerbil die hier is niet alleen zit. Als dat betekent dat er eentje van de fokker komt, tja, dan moet dat maar.
Katten zijn herplaatsers uit het asiel. Die van mijn ouders ook. Ik zit in het kittentopic en bijna iedereen heeft een raskat daar -O- Tja, leuk, maar ik denk toch elke keer aan al die katten in de asiels die óók een gouden mandje verdienen maar die toevallig in het verkeerde lichaam geboren zijn. Zo triest. :(
Ik had laatst ook zo'n discussie met iemand, dat ik een herplaatser wilde en haar enige redenering was "Jamaar kittens!!" Ja eh ik snap dat je kittens schattig vindt maar ik vind het ronduit pervers dat de schattigheidsfactor van een dier bepaalt of hij wel of geen fijn huisje verdient volgens sommige mensen.
Nu heb ik het erg getroffen, wij hadden een onwijs goede klik met een kitten en zijn moeder. Kitten is gewend aan mensen van geboorte af aan en de moeder is een ex-zwerver die goed los aan het komen is hier. Ik ben blij dat we ze samen hebben genomen, niet alleen zoogt ze hem nog maar ik denk dat ze als poes alleen ten eerste een stuk minder makkelijk een huisje had gevonden, en ze had het waarschijnlijk ook een stuk enger gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:30

Magrathea schreef:
Dingen "overwinnen" versterkt de band tussen jou en je paard. Het paard ziet elke keer weer dat hij jou kan vertrouwen, en daardoor gaat alles makkelijker. :)

Dat snap ik. :) Dat gaat overigens alleen op als het op het tempo en de manier van leren van het paard gaat, ik zie ook vaak genoeg zogenaamd 'vertrouwen' als een paard gewoon doodgemoedereerd doet wat hem opgedragen wordt. Mijn punt is echter: Waarom moet het paard die dingen doen/kunnen? Dat is namelijk, in mijn ogen, niet in het belang van het paard maar in het belang van het mens die er op wil rijden/er dingen van vraagt die het paard van nature niet zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:42

*valt even naar binnen*

Maar kan je in deze maatschappij een paard nog wel echt 100% natuurlijk houden? Dan zou er namelijk ook geen hek omheen moeten staan. Daarbuiten is trailerladen wel degelijk handig. Wat nou als je paard een keer met zware koliek staat en hij moet naar de kliniek? Overlaten aan zijn lot omdat dat de natuur is? Ik ben helemaal voor paarden zo natuurlijk mogelijk houden en alles met zo veel mogelijk liefde en gelijkwaardigheid doen omdat ik mezelf niet zie als de meerdere van een dier, maar er zijn wel bepaalde dingen die nodig zijn om samen te overwinnen. Een daarvan is imo trailerladen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:07

Ja, maar dat schreef ik eerder al:

RedPassion schreef:
Ik probeer mijn dieren zo vrij mogelijk te laten en zo veel mogelijk aan natuurlijk behoeftes te voorzien, maar feit blijft dat ik ze beperk in vrijheid en dat ik keuzes voor hen maak.

100% natuurlijk lukt op dit punt niet (meer) omdat er ten eerste zo veel dieren zijn en een flink deel daarvan gedomesticeerd is en we dus niet maar alles terug in het wild kunnen zetten (zelfs als mensen dat zouden willen). Maar goed, dat lijkt mij dan geen excuus om ze niet zo natuurlijk mogelijk te houden. Ik snap dat dit een heikel punt is op een paardenforum, maar ik persoonlijk kan veganisme dus niet rijmen met paardrijden.

Trailerladen voor medische doeleinden (dus in het belang van het paard) vind ik anders. Maar er werden ook 'intensieve oefeningen' genoemd, daarbij ga ik er vanuit dat dit oefeningen onder het zadel zijn en dat vind ik dus niet nodig en niet in het belang van het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:14

Ah oke, ik heb niet de hele discussie heel aandachtig gelezen, was net wakker :)) Maar ik ben het in grote lijnen inderdaad met je eens.

Mijn oude buurvrouw hield haar paarden zo natuurlijk als maar mogelijk. Alleen in het bos rijden, bitloos en zonder zadel, natuurlijk bekappen, paarden hadden vrije uitloop naar zowel een paddock als een weiland etc etc, maar ook dan hou je paarden natuurlijk binnen een hek, en moeten ze af en toe dingen doen die ze niet leuk vinden. Maar mijn katten moeten ook af en toe dingen doen die ze niet leuk vinden. Mijn kleine mannetje heeft dus pijn aan z'n blaas, die moet elke ochtend braaf z'n pijnstiller en brokjes die hij niet zo lekker vindt. Het breekt m'n hart om hem zo te forcefeeden, maar achteraf is hij me heel dankbaar omdat hij weer even van zijn pijn af is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 16:57

Kijk er zijn wel degelijk punten waarbij een paard stress ervaart, maar wat voor het paard op ten duur in zijn voordeel is.

Goed voorbeeld is trailerladen, want dan kan hij ook mee naar de DA, maar ook mee naar het bos. Gymnastyseren van het paard, zodat hij je ook goed KAN dragen en niet alleen maar als een malle het bos door jakkert en 3 dagen spierpijn heeft en artrose krijgt. Het in de kudde zetten kan ook heel stressvol zijn, maar is uiteindelijk in het voordeel van het paard. Zo kan je wel 100 dingen noemen (afspuiten = minder last van vliegen, ontwormen = geen last van wormen etc.).

In mijn ogen zijn dat soort vormen van stress te rechtvaardigen omdat je paard er uiteindelijk zelf beter van wordt. Wedstrijden rijden met als doel een prijs te winnen hoort daar in mijn ogen niet bij. Daar wordt het paard zelf niet beter van, alleen de ruiter. Op dat moment vind ik het paardrijden egoïstisch worden. Maar anders, nee, vind ik paardrijden niet per se zielig. Zie ook mijn onderschrift! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 18:59

_Nelleke_ schreef:
Gymnastyseren van het paard, zodat hij je ook goed KAN dragen en niet alleen maar als een malle het bos door jakkert en 3 dagen spierpijn heeft en artrose krijgt.

Als je rijdt is dat inderdaad het minste wat je kunt doen. :j Maar dat is niet wat ik bedoel, ik vind dat hele rijden onnodig, niet in het belang van het paard en gebruik maken van het paard.

_Nelleke_ schreef:
Wedstrijden rijden met als doel een prijs te winnen hoort daar in mijn ogen niet bij. Daar wordt het paard zelf niet beter van, alleen de ruiter.

Maar wat is dat verschil dan? :) Het paard wordt toch ook niet beter van een ander doel? Nu zie ik echt wel de nuance tussen een Edward Gal -O- en iemand die de paarden 24/7 lekker buiten heeft lopen en dagelijks een staprit maakt door het bos, bitloos enz. En daar zit dan weer van alles tussenin. Maar voor mij blijft het dan gebruik maken van het paard, er als mens op gaan zitten (het is een prooidier nota bene) is nooit in hun belang. Dus of je nou rijdt voor je plezier en ontspanning en daarbij je paard in de gaten houdt of wedstrijden rijdt en de resultaten belangrijker vindt dan paardenwelzijn: Het valt voor mij in dezelfde categorie. Het een minder erg dan het ander, maar het doel is hetzelfde, namelijk het plezier voor de mens en het dier dat daar ondergeschikt aan is. Ik vind dat net zoiets als dieren slachten voor vlees. Als die dieren uit de bio-industrie komen is dat het allerergst want dan hebben ze de levende hel meegemaakt, maar ook voor biologisch gehouden varkens die lekker buiten in de modder rollen is het resultaat hetzelfde: Ze moeten dood voor het plezier van de mens. Begrijp me niet verkeerd, met paardrijden hoeven de paarden meestal niet dood natuurlijk, maar ik vind de essentie hetzelfde. Er zijn gradaties in de mate van het dierenwelzijn, maar feit blijft dat de dieren in dienst staan van de mens, of er nou op gereden wordt of dat ze gehouden worden voor consumptie. Beide vind ik onnodig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:11

Er zijn echt wel paarden die je geen plezier doet met ze de hele dag uit hun neus laten vreten in een weiland, ook al heeft ie vriendjes/speelgoed/andere dingen om zich mee te vermaken. Er zijn fanatieke sportpaarden die niets leuker vinden dan een parcours springen of hard werken aan dressuur.
Ik zou als ik een paard neem er dus echt wel eentje kiezen die het zelf ook leuk vindt om lekker op buitenrit te gaan. En ik ga ook zeker geen paard kopen van een fokker. Ondanks dat je een paard fokken echt niet voor het geld hoeft te doen ga ik dan toch liever voor een paard dat er "toch al is" en daar plezier mee hebben tot ie omvalt van ouderdom.
Hetzelfde eigenlijk als met mijn katten. Ik heb katten geadopteerd omdat ik van katten houd en ik erg blij word van ze. Maar ze blijven hier wel binnen, ik heb geen tuin, van de kleine gaan de balletjes er ook binnenkort af en dat is feitelijk vooral in het belang van mij en van de mensen in m'n buurt (dan gaat ie niet sproeien of nachtelijke feestjes houden met zwerfpoezen als hij zou ontsnappen). Betekent dat dat hij een slecht leven heeft? Ik zou denken van niet: hij heeft speeltjes, honderd plekjes om te liggen, en een altijd goed gevuld bakje brokjes.

Ik moet zelf ook werken om te leven. Vind ik dat leuk? Tja, niet altijd. Word ik er slechter van? Dat ook niet. Er is nog een grijs gebied tussen "leven zoals de natuur het bedoeld heeft" en "mishandeld worden". Wanneer een paard tiptop verzorgd wordt en daarnaast ook bereden wordt vind ik dat absoluut niet vergelijkbaar met een dier dat enkel en alleen voor consumptie bedoeld is. Ik zou dan ook zeker niet zeggen dat het dier ondergeschikt is aan het plezier van de mens, immers, dan zouden wel veel meer mensen hun paard in een stalletje houden en nooit buiten laten komen. Dat is goedkoper, minder blessuregevoelig, etc etc :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:15

Gevoelig punt op een paardenforum, ik begrijp het. :D ;)

Ik weet in ieder geval dat die twee van mij nog nooit gelukkig zijn geweest dan nu ze niks hoeven en altijd buiten lopen en eentje daarvan is een pientere, hoog in het bloed staande 'werker'. Ik geloof niet in paarden die graag bereden willen worden. Wel in paarden die graag mentaal (en fysiek) uitgedaagd willen worden, maar dat kan in mijn ogen op heel andere en veel gelijkwaardiger manieren dan er bovenop te gaan zitten.

Wat betreft het werken vind ik deze wel treffend: https://www.facebook.com/76515480358203 ... =1&theater