Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:14

@Negerzoen: wil niet vervelend zijn, maar zie allemaal suikervrije producten zijn, nu wil dit niet zeggen (meestal juist niet :o ) dat dit volgens Amber is.
Ik maak zelf muesli van speltvlokken, lijnzaad etc. en dan voor het lekkere/zoete er wat vers fruit door.
Amber maatk bv zelf amandelpasta voor op brood, ook zou je wat Huettenkäse met komkommer kunen doen of humus oid.

Gestoomde groente doet het hier goed, trouwens, had ik ook niet verwacht, want mijn man is heel, heel erg lastig met eten.
Wat ook goede kanten heeft, want hij eet al 20 jaar niks kant-en-klaars en eet ook geen brood dat in de vriezer geweest is o.i.d.
Wel even lekker op smaak brengen met wat kruiden bv en dan wordt gestoomd hier prima gegeten :j .

Ik vond trouwens bij de Sligro gepofte quinoa van Nature Crops (iemand plaatste die link al eens voor quinoa recepten), toch wel gemakkelijk om wat door de muesli oid te doen, want ik ben heel eerlijk, 's ochtends quinoa gaan maken voor het ontbijt is mij te gek...
Moet om 05:45 eruit, beesten verzorgen, manlief de deur uithelpen en ontbijt en lunch meegeven en een uurtje later dochter klaar maken voor school, vind mijn ochtenden al druk genoeg voordat iedereen de deur uit is, hahahaha.
Laatst bijgewerkt door avaluna op 04-04-13 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:16

Hüttekase (met komkommer), een gekookt eitje, avocado met peper en zout... heerlijk voor op brood! (En soms gewoon kipfilet of filet americain hoor ;) minder Amber-verantwoord maar wel erg lekker!)

Overigens kun je als tussendoortjes prima komkommer, tomaatjes, worteltjes, appels (of ander fruit) nemen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:17

ik heb net zelfgemaakte hummus op brood gedaan met rucola en pittige rauwkost
hummus = blik kikkererwten, beetje tahin, teentje knoflook, wat citroensap en peper en zout.
ik had er als extra wat peperpasta door gedaan

maar je kunt ook spreads maken met pompoen bijvoorbeeld... of andere smaakmakers toevoegen aan gewone hummus zoals koriander

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:18

Ja klopt avaluna, weet dat het niet allemaal Amber is ;) ik ga voor niet toegevoegde suikers. Natuurlijke suikers uiteraard wel. Amber is voor mij een richtlijn. En ik heb het geld niet om alles zelf te maken dus ik zal hier en daar wat moeten smokkelen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:22

Hier ook niet alles helemaal Amber, hoor, denk dat wat ik doe al een bijdrage levert aan onze gezondheid en ik voel me er goed bij :j .

Snippergroen

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:29

Zo zie ik het ook :D ik hoop vooral mijn energie terug te vinden en van de snaai trek af te komen. Dat gaat met het toegevoegde suikervrije eten al een heel stuk beter. En ik hoop dat de richtlijnen van Amber me helpen de boel te optimaliseren :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:13

Negerzoen als je de koelkast niet mag "volstouwen" met je eigen maaksels is een klein koelkastje van de blokker dan niet iets voor je? Dit is een (meen) 40 liter dingetje. Van tijd tot tijd heeft blokker deze te koop.

Bij ons thuis werd gelukkig niet zo moeilijk gedaan met koken :n 'S winters stond er op de houtkachel wel 6 verschillende panne te pruttelen. Die lust dat niet die dit niet, die (ikke :D) mag dit en dat niet. Wat wil je met 6 man in 1 huis en dan nog de aanhang die blijft eten. (wel altijd een berg afwas :wow: )

Dat van oersterk is interessant, heb me aangemeld voor de nieuws brief en de boeken staan op het verlanglijstje :D Onder die van amber.

Suiker is/was voor mij ook een valkuil. Door mijn aandoening heb ik heel gouw energie te kort en suiker vult dat heel snel aan, maar o zo fout. Zeker voor ongewenste kilo's en ik raakte sneller vermoeid en moest steeds meer en meer suiker. Suiker schijnt ook slecht te zijn voor zenuwaandoeningen, dat heb ik dus neem de proef op de som om te kijken of het beter gaat. Ben nu behoorlijk afgekickt :j Maar de hoeveelheid producten die te verkrijgen zijn waar toegevoegde suiker in zit :wow:

Sonja, klinkt als een lekker recept voor hummus.

Ik eet nogal eens rauwe ui op brood met vlees. Veel mensen vinden dit vreemd :?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:24

Aikon: Rauwe ui op brood vind ik ook echt niet lekker klinken, haha.

Ook ik heb als ik suiker eet dat ik alleen maar meer wil. Heb vandaag nog niks op met toegevoegde suikers en heb nu ook geen zin om te snaaien, terwijl ik dat gister echt extreem had rond deze tijd na een stukje chocola. Dus even geen suiker is helemaal niet verkeerd lijkt me (Amber is ook behoorlijk tegen geraffineerde suiker in haar boek?).

Heb het boek vanmorgen uitgelezen. :) Erg interessant allemaal! Vanmiddag even amandelmelk, lijnzaad en wat gedroogd fruit gehaald bij de natuurwinkel, vol goede moed er tegenaan! :)

Dat Oersterk lijkt mij ook wel interessant! :) Ook dat ze richten op volgens de seizoenen eten vind ik fijn, ik probeer het zelf ook zo veel mogelijk te doen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:53

Het is goed te eten ;) Wel met iets anders er bij (vlees/tomaat/ei). De grote zijn minder scherp dan de kleine.

Ik ben inmiddels zo ver dat ik eerder iets van noten of op basis van mais koop dan drop als snaai spul. Als ik al drop neem (ben toch verslaaft daar aan, helaas) dan een klein zakje. Is wel duurder verhoudingsgewijs maar een kilo verpakking is ook in 1 dag op :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:09

moonfish13 schreef:
Reusje, als je kleine vormpjes hebt en dan met een lepel de boel aandrukt kan het misschien wel.
Maar ik vond het te korrelig daarvoor. Of je moet kijken of je iets toe kan voegen wat de boel beter aan elkaar laat plakken..

Ik kwam ergens de optie fijn gemalen psylliumvezels tegens als plakspul voor glutenvrij meel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:24

aikon schreef:
Negerzoen als je de koelkast niet mag "volstouwen" met je eigen maaksels is een klein koelkastje van de blokker dan niet iets voor je? Dit is een (meen) 40 liter dingetje. Van tijd tot tijd heeft blokker deze te koop.

Bij ons thuis werd gelukkig niet zo moeilijk gedaan met koken :n 'S winters stond er op de houtkachel wel 6 verschillende panne te pruttelen. Die lust dat niet die dit niet, die (ikke :D) mag dit en dat niet. Wat wil je met 6 man in 1 huis en dan nog de aanhang die blijft eten. (wel altijd een berg afwas :wow: )

Dat van oersterk is interessant, heb me aangemeld voor de nieuws brief en de boeken staan op het verlanglijstje :D Onder die van amber.

Suiker is/was voor mij ook een valkuil. Door mijn aandoening heb ik heel gouw energie te kort en suiker vult dat heel snel aan, maar o zo fout. Zeker voor ongewenste kilo's en ik raakte sneller vermoeid en moest steeds meer en meer suiker. Suiker schijnt ook slecht te zijn voor zenuwaandoeningen, dat heb ik dus neem de proef op de som om te kijken of het beter gaat. Ben nu behoorlijk afgekickt :j Maar de hoeveelheid producten die te verkrijgen zijn waar toegevoegde suiker in zit :wow:

Sonja, klinkt als een lekker recept voor hummus.

Ik eet nogal eens rauwe ui op brood met vlees. Veel mensen vinden dit vreemd :?

ik had alleen iets te veel peperpasta door de hummus gedaan ...spicy :Y)
oersterk ziet er op het eerste gezicht ook wel interessant uit :j
maar ja, ben nu nog een boek van Amber aan het lezen :+ 1 voor 1 hoor ;)

zonder toegevoegde suikers eten , als je in de super etiketten gaat lezen schrik je je rot van waar het allemaal in zit... je kan vrijwel niets kant en klaar meer eten, maar goed, ook best, maak ik het wel zelf :roll:

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:43

Ik hou wel van hot :j

Door allergieën moet ik etiketten lezen, en daar word ik niet vrolijk van van wat je allemaal tegen komt :n

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:57

Suiker is ook echt mijn valkuil. Maandag hadden we snoepjes gehaald, nougat omdat we moesten wachten. En ja het ziet er allemaal zo lekker uit, maar zo mierzoet.. het was niet eens lekker. Maar toch dooreten he. Eerst natuurlijk super veel energie, echt zo'n sugarrush haha. En daarna zak ik gewoon helemaal weg, had er koppijn van. Blegh. Nee, ik ga echt alleen nog maar gedroogd fruit of appelmoes gebruiken om mijn gerechten mee te zoeten. Heel enkel eens agavesiroop of honing en voor de warme chocolademelk dan nog palmbloesemsuiker.

Etiketten lezen doe ik niet meer, als er meer dan nouja pak weg 3 a 5 ingrediënten op staan weet ik meestal wel genoeg. Bij voorkeur zit er maar eentje in :=
Uitzonderingen zijn er natuurlijk wel, sommige dingen zijn nou eenmaal handig (bouillonblokjes bv) en zijn niet altijd troepvrij. Maar het helpt al wel veel. Oja en ik bedenk me altijd of iets kan verrotten, ook zo'n handige truc. Als het niet dood gaat kan je lijf het ook maar lastig verwerken.

Vind dat best grappig btw, zitten toch een aantal 'kinderen' in dit topic die overgaan op gezond eten en waarbij de ouders dan niet mee willen doen. Bij ons doet gelukkig het hele gezin mee, zijn eigenlijk allemaal tegelijk begonnen. Zou ook niet weten hoe ik het anders had moeten redden, als er chips/snoep/koek in de kast staat dan eet ik het gegarandeerd op :')

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:16

Sentido schreef:
Bedankt Taartje, klinkt goed! :j

Alstu! Hierbij nog complete inhoud want was de helft vergeten :

-basisrecepten voor broodvervanging.
- bindmiddelen
- vetten
- bouillon
- tips en trucs voor makkelijk koken
- ontbijt
- lunchgerechten
- soepen
- salades
- voorgerechten
- hoofdgerechten
- toetjes
- fastfood met een twist
- verjaardagen
- feestdagen
- snacks en lekkers
- kruidenmengsels
- sauzen en dips
- dranken.

Daarna nog heel stuk met tips en uitleg.

Ik ga morgen eens kijken of ik weer wat uit ambers boek kan maken! Ben nu ziek en heb niet de puf om iets klaar te maken. Dus mn moeder is nu een sapje voor me aan t maken en eet straks een speltcracker met geitenkaas.

Kennen jullie trouwens gekruid.nl? Ik bestel er altijd mn kruiden/noten/gedroogde vruchten enz!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:21

Daar hadden ze bij ons thuis een hele goede oplossing voor, wij mochten elk weekend kiezen uit fris drank (ik nam altijd grenadine) en uit snoep, koek of chips. Je kreeg 1 zak en daar moest je maar zien hoelang je daar mee deed. Bewaren was vaak geen optie >;) had een leuke stiefzus die het vond en op at _-:( Een keer heb ik haar betrapt en nog ontkennen :o?

Bouillonblokjes gebruik ik niet, al maak ik lekkere soep :9

Kruiden en specerijen die ik niet zelf kan verbouwen/kweken haal ik in Oosterwolde Fr. Hoe ze heten ben ik vergeten.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:54

Hier staan ambers mueslirepen in de oven en het leuke is dat ze zo eenvoudig te maken zijn dat dochter van 8 het helemaal alleen gedaan heeft. Als moeder moet je dan masr even niet kijken als ze met het koksmes in de weer is ;) .
Moet alleen strsks weervnasr de winkel, want heb spelt ipv havervlokken genomen en nu zijn ze bijna op.
Ik ben venieuwd hoe ze smaken.

Mezelf gisteren getrakteerd op een kookbiek van Jamie, ook altijd goed te doen op z' n ambers.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:57

Even een vraagje, ik zag dat er in de appelstroop die wij thuis hebben geen suiker zit, behalve geconcentreerd suikerbietensap. Moet ik dat tot toegeboegde suikera rekenen of als natuurlijke suikers?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:19

Naar wat ik gelezen heb, is dat helaas ook gewoon suiker, en geen natuurlijke suiker.

Avaluna: Ben benieuwd hoe ze smaken!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:21

De gewone witte suiker word gemaakt van suikerbieten. ;) Ik zelf reken het tot de toegevoegde. Anders kunnen ze haast geen appelstroop maken.
Hier uitleg http://www.desmaak.com/appelstroop.php

Hoe kijken jullie tegen het genetisch gemanipuleerde producten?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:30

Physsilium vind ik niet fijn.
Dat heb ik een tijd gebruikt maar die meuk zet gigantisch uit in je maag/darmen.
Vind dat zo niet fijn voelen.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:11

http://allrecipes.nl/recept/53/heerlijk ... ffins.aspx

Deze heb ik een beetje aangepast: ipv bloem -> speltbloem en ipv 150 g kristalsuiker -> 75 g rietsuiker en 2 el honing. Mijn vriendinnen vonden hem het lekkerst van de hele high tea! Natuurlijk nietgezond, maar voor visite of verjaardag echt een aanrader :)

Edit; de amber guacamole was ook heerlijk en de japanse pizza gisteravond een beetje aangebrand maar die hoop ik deze week een herkansing te geven :)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:38

Ik heb een nieuwe uitdaging, glutenvrij eten. Mijn huid is best wel onrustig, ondanks al het gezonde eten. Rode plekjes, bultjes, jeuk etc. Gister was ik bij een alternatieve arts / therapeute en zij gaf aan van probeer eens glutenvrij. Baal wel want ik had net heerlijk spelt zuurdesembrood ontdekt. Mja als ik me daar beter van voel is het dat wel waard. Was wel benieuwd of de glutenvrije mensen hier nog tips hebben? :)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:06

Sentido schreef:
Ik heb een nieuwe uitdaging, glutenvrij eten. Mijn huid is best wel onrustig, ondanks al het gezonde eten. Rode plekjes, bultjes, jeuk etc. Gister was ik bij een alternatieve arts / therapeute en zij gaf aan van probeer eens glutenvrij. Baal wel want ik had net heerlijk spelt zuurdesembrood ontdekt. Mja als ik me daar beter van voel is het dat wel waard. Was wel benieuwd of de glutenvrije mensen hier nog tips hebben? :)

Het paleo dieet is ook glutenvrij. Ik haal veel recepten van www.hetpaleoprincipe.nl ik gebruik het meer als een richtlijn want het dieet past niet helemaal bij mij, maar voorrecepten is het een leuke site!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:38

Thnx Reusje, heb even de principes doorgelezen klinkt op zich interessant. Ga er morgen mee verder. Op zich is de stap naar glutenvrij niet zo moeilijk omdat ik al veel varieer. Maar qua brood en de meeste koekjes moet ik echt wel even zoeken. ;)

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:11

Zo, ik heb gierst gekookt in volle melk zo van de koe met alleen een vanillestokje, man dat is lekker, paar bakjes gemaakt als ontbijt voor de kinderen
met vers fruit.