Wie kookt er nog meer zo graag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:24

Oh ik heb net toch zo lekker gegeten.. Moet het even met jullie delen :D

Couscous met ui, paprika, courgette, teentje knoflook, dadels, gerookte kip, een halve rode peper, half pakje boursin, couscous kruiden (van de toko) en daar als laatste feta bij.. Jammie!!

Gelukkig heb ik nog een portie, die ga ik morgen als salade eten..

Phylos

Re: Wie kookt er nog meer zo graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:08

Mm klinkt goed. Zeker ook die couscous kruiden. Zal in Groningen ook eens een toko zoeken...

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:21

Ik wil woensdag iets lekkers gaan koken.
Ik zit te denken aan rosevalaardappels uit de oven, gekruid met rozemarijn, tijm, knoflook en olijfolie.
Bij de poelier zag ik kleine kiprollades liggen en daarbij nog groente, bijv. Sperziebonen (maar andere suggesties zijn welkom). Nou wil ik eigenlijk wel iets van een sausje bij het vlees, hebben jullie een idee? Of moet er geen saus bij?

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:39

Voor mij persoonlijk zou er geen sausje bij hoeven, alleen iets van jus. Je kunt natuurlijk een sausje maken voor de liefhebbers en het ernaast serveren. Iets van een lekkere volle zigeunersaus met veel champignons, uitje en paprika..

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:59

Mijn menu was geslaagd :)
Vanavond gewoon een stukje gegrilde zalm, en daarbij spinazie in de wok met pijnboompitjes!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:51

Ik had van de week weer stoofvlees, deze keer van edelhert.
Gestoofd in bruin bier met wat knoflook en tijm en rozemarijn.
Daarnaast wat gestoomde sperziebonen en aardappelpuree op smaak gemaakt met mosterd en wat bambi-jus

Afbeelding

Had een randje eromheen gemaakt van puree maar de spuitzak knapte omdat hij te warm werd denk ik haha

En had van de week ook uhmm schnitzels met gebakken aardappel blokjes en wat bonen.

Afbeelding

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:41

Ik ga vanavond lekker Stroganoff maken zoals ik het in Letland geleerd heb :D

Biefstukje in reepjes snijden met paprika en ui, dan stroganoffsausje er door (knoflook, paprika, cayennepeper, room, uitje, sjaslieksaus erbij en dan wodka erdoor gooien :9 ), eventjes laten koken.

Lekker met salade en aardappelpuree, hmmmm!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:19

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:23

Ja, dat lijkt er wel wat op zo te zien :j

Ik heb geen idee van wie het recept eigenlijk is, heb het zo geleerd van vrienden toen ik op stage was in Letland :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:25

Zou er ook witte wijn door kunnen ofzo? Al die andere troep drink ik nooit :\

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:55

Kan vast wel, misschien dat het dan wel wat zoeter wordt.. Aan bijvoorbeeld wodka zit haast geen smaak...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:56

Als er geen smaak aan de wodka zit kan je het toch ook weg laten?
Of denk ik nu te simpel

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:42

Vooral voor een beetje smaak en veel vocht denk ik?

Ga ik net naar de super, kom thuis, valt m'n fiets om. Bam, fles wijn kapot en ik hoop dat de pijnboompitten nog te redden zijn. En alles stinkt :')

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:42

Heb trouwens ook weleens gelezen dat je in boeuf bourgignon ipv rode wijn ook een deel azijn? en water? kon gebruiken ofzo..

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:44

@imd..... oeps! pitjes op de verwarming ofzo?

Azijn doe je er volgens mij een beetje bij zodat het vlees zachter wordt? Niet voor de smaak iig :+
Heb dus al een goeie vervanging voor de champignongs, paprika

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:21

Aan wodka zit zeker wel smaak hoor :j
Ben afgelopen zomer in Oekraïne geweest, daar verschillende wodka's geproefd, en er zit duidelijk smaakverschil tussen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:08

Klopt ook, er zit wel smaak aan, maar niet overheersend dat het ziet is of iets.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:24

Oeh mag ik me melden? :D Ik houd enorm van koken! Laatst Koreaans gegrilde kip gemaakt (met gemberwortel, sojasaus, bosui etc) in combinatie met Koreaanse dipsaus en vooraf een Japanse Miso soep.
Ik houd heel erg van Oosters koken dus! :D Doe het alleen niet heel vaak omdat de ingrediënten vaak best duur zijn.

Verder vind ik het leuk om allerlei versies van Paëlla te maken en Tapas enzo. :9

Heb echt onwijs veel kookboeken en een map met gerechtjes uit tijdschriften haha :P.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:45

Iemand nog aparte/lekkere/bijzondere gerechten met andijvie?

Ik heb een hele zak andijvie gekocht, alleen op de verpakking staat dat je het niet kan invriezen.

Net al de helft verwerkt in een 'stampot' met aardappelpuree, andijvie en spek.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:36

Ik geloof dat je het ook als salade kunt eten..

Ik ben nog op zoek naar een lekker, maar wel redelijk makkelijk, te maken vegetarisch gerecht voor 5 personen. Zat zelf aan lasagne te denken, maar is dat ook lekker zonder gehakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:37

Volgens mij wel hoor Phylos :j Je kunt er zoveel groente in doen als je zelf wilt :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:56

Vandaag lekker gegeten, had nog een recept uit de Allerhande liggen voor gevulde kiprolletjes met pesto. Gewoon kipfilet platgeslagen en in stukken gesneden, deze besmeerd met wat rode pesto en stukjes echt buffelmozzarella, opgerold en vastgezet met een prikkertje. Deze een halfuurtje in de oven. Deze heb ik gecombineerd met tagliatelli met een pesto roomsausje en wat groentes. Het was echt lekker! Had uiteraard teveel gemaakt, dus morgenmiddag nog een beetje. :)

@Phylos: lasagne is heel goed te maken zonder gehakt hoor! Gewoon veel groentes erin, zorgen voor een lekker sausje. Ik had zelf er eens geitenkaas ingedaan, was ook heel lekker! Je kan ook een lekkere quiche maken, kan je lekker met noten en kaas werken en veel groentes. En dan serveren met bijvoorbeeld wat lekkere aardappeltjes en desnoods nog een salade. Of oosters eten gaat ook makkelijk vegetarisch, ipv vlees dan bijv. cashewnoten toevoegen.

Ik heb 2 weken geleden een week vegetarisch gegeten en dat viel me nog best mee qua inspiratie. Ga voor gerechten waar je lekker veel groentes in kwijt kan, gebruik noten en kaas. :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:01

Jeetje dat klinkt lekker Mara!

Dan ga ik gewoon maar mijn standaard (lekkere) lasagne maken maar dan zonder gehakt. Salade en wat stokbrood erbij. Quiche heeft laatst één van de andere al gemaakt...
Ik vind het nog wel lastig om inspiratie op te doen op vegetarisch gebied...

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:11

Wat ik trouwens ook een erg lekker vegetarisch gerecht vind is aubergine parmigiana. Valt ook te vergelijken met een lasagne, de aubergines zullen dan fungeren als de lasagnebladen. Alleen er zit minder vulling in omdat de aubergines wel de hoofdmoot zijn. Zelf hou ik niet enorm van aubergines maar dit recept vind ik heerlijk! Ik wil je het recept hiervoor wel sturen! Ik eet het vaak als hoofdgerecht, maar je zou het ook bij je lasagne kunnen serveren. Als je zin en tijd hebt om meerdere gerechten te maken natuurlijk. :P

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:19

Mm weet niet zeker of het voor die keer geschikt is, maar het klinkt goed.
Ben benieuwd naar het recept