Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 23:57

Ik zou zo graag die quinoakoekjes maken, maar ik kan nergens speculaaskruiden vinden.. ;(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:38

Vogeltje, ik heb gewoon koekkruiden van ..jeetje...em...versteegen (kon er even niet opkomen) zag ze pas nog staan bij de appie..dacht ik (ik twijfel opeens een beetje )
maar is ook zelf goed te mengen

Ingrediënten

40 gr Kaneel (= 8/8)
10 gr Nootmuskaat (= 2/8)
5 gr Kruidnagel (= 1/8)
5 gr Kardemom (= 1/8)
5 gr Witte Peper (= 1/8)
5 gr Korianderzaad (= 1/8)
5 gr Gemberpoeder (= 1/8)
5 gr Anijszaad (= 1/8) *
5 gr Foelie (= 1/8) *

is gelijk een goeie voorraad aanvuller kwa specerijen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:48

Koek en speculaas kruiden staan meestal bij de kruiden zelf. Heb je daar ook gekeken? Anders inderdaad zelf mengen. :j

Heb gister krachttraining onder begeleiding van mijn vriendje gedaan. En dat voel ik. :=
Hoewel het dit keer 'fijne' spierpijn is dat ik voel dat ik wat gedaan heb, op mijn eigen manier was het echt pijnlijke spierpijn. Toch beter misschien op vriendjes manier.

Vanavond eten we op cursus en door weinig tijd e.d. halen we pizza af. Het zijn in iig verse pizza's en door dat we met iedereen delen eet je toch van zelf wel minder. Kan slechter toch? :+
Heb voor overdag wel veel groentes mee naar school, net ontbeten met ei en vier tomaten. 3/5 komkommer en een appel mee naar school. Misschien niet ideaal, maar in mijn ogen het beste wat ik voor vandaag kan in plannen. Het moet allemaal ook wel een beetje mogelijk zijn natuurlijk.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:14

Ja, zowel bij de plusmarkt, de c1000 en de jumbo hebben ze ze niet (ook niet bij de kruiden). Bij de AH kom ik eigenlijk nooit, maar misschien toch eens doen dan :) Ik bak de laatste tijd toch wel graag en het is wel een goede smaakmaker denk ik.

Judith: het moet idd te doen blijven :j eens een keertje pizza kan vast geen kwaad.

Ik ga vanavond lekker weer japanse pizza maken :D alweer een paar weken geleden :')

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:23

@vogeltjem: ik vond het ook erg lief van mijn poes :P Het nieuwe voer viel blijkbaar niet goed

hmm Mara, lekker hoor lasagne! smaakte ie goed? Kan me trouwens niet voorstellen dat bij de AH het NL perzikken en nectarines zijn.

century hoe zijn de koekjes?

Judith hoe was de pizza? :P

vogeltjem mag ik bij jou komen eten *D

De afgelopen dagen gaan bij mij wel goed. Heb gisteren 3 :9 bakken aardbeien gehaald en daar heb ik gister aardbeientoetje van gemaakt (gewoon met yoghurt). Nu ben ik aan het ontbijten met aardbei, banaan en kwark. <3

Lijstje gister:
o: 2 speltboterhammen, 1 met extra pure hagelslag, 1 met huttenkase+cherrytomaatjes
t: koffie
l: 3 gebakken eieren met een tomaat en plak ham
a: volkoren macaroni met spinazie, champignons, gehakt en zelfgemaakte saus
t: aardbeien met yoghurt
t: 3 mini stroopwafeltjes

al met al een net lijstje vond ik :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:25

Toad schreef:
@vogeltjem: ik vond het ook erg lief van mijn poes :P Het nieuwe voer viel blijkbaar niet goed

hmm Mara, lekker hoor lasagne! smaakte ie goed? Kan me trouwens niet voorstellen dat bij de AH het NL perzikken en nectarines zijn.

century hoe zijn de koekjes?

Judith hoe was de pizza? :P

vogeltjem mag ik bij jou komen eten *D

De afgelopen dagen gaan bij mij wel goed. Heb gisteren 3 :9 bakken aardbeien gehaald en daar heb ik gister aardbeientoetje van gemaakt (gewoon met yoghurt). Nu ben ik aan het ontbijten met aardbei, banaan en kwark. <3

Lijstje gister:
o: 2 speltboterhammen, 1 met extra pure hagelslag, 1 met huttenkase+cherrytomaatjes
t: koffie
l: 3 gebakken eieren met een tomaat en plak ham
a: volkoren macaroni met spinazie, champignons, gehakt en zelfgemaakte saus
t: aardbeien met yoghurt
t: 3 mini stroopwafeltjes

al met al een net lijstje vond ik :)

Koekjes zijn prima gelukt! Vorige keer waren ze wat bros, maar nu zijn ze stevig genoeg.
Ik heb wat nectarine geproefd bij de AH (lagen van die stukjes zodat je ze kon proeven), maar ik vond ze nog erg zuur.
Lekker Toad, aardbeien! Die moet ik ook maar weer eens halen.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:37

Mooi lijstje. En 3 bakken aardbeien! Waren ze zo goedkoop dan?
Hier de laatste 2 dagen ook goed kunnen houden aan nette lijstjes. Lang leven Groningen en mijn kamer zonder koek en snoep :P

japanse pizza staat hier nog steeds op het lijstje. Heb alleen niet zoveel tijd om te koken vanwege tentamen leren etc. En aangezien ik het nog nooit gemaakt heb durf ik het niet zo goed aan nog :P

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:38

Phylos: het duurt echt maar 15 min (of minder) om te maken, tenzij je hem nog wilt beleggen met groenten e.d., dan moet 'ie ook nog even in de oven. Maar terwijl hij in de oven ligt, kun je ook leren :D *fan van de japanse pizza*

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:39

mm echt, zo kort maar? Ik zou hem idd nog wel in de oven willen hebben. Lijkt me lekkerder. Zal het recept nog eens lezen

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:41

Ik heb het recept van amber, die vind ik een beetje saai. Heb jij nog goeie toevoegingen?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:48

Ja, ik beleg hem altijd met kaas ( :o ), tomaat, ui en paprika :D en ik doe bieslook door het beslag. Maar je kan er alles opdoen wat je wilt. Het recept is de basis en je kunt er in principe iedere pizza van maken die je wilt :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:54

Mm lekker. Dan doe ik er nog extra champignons bij denk ik en wat italiaanse kruiden erover. Ik heb alleen geen bieslook...misschien toch eens kopen en een deel invriezen ofzo?..
Misschien is dit voor vrijdag toch nog wel een goed idee. Ik neem aan dat het met boekweitmeel ook kan.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:54

Hoeveel van een kool gebruik jij? En welke soort?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:55

Je kunt ook gedroogde bieslook nemen eventueel :)

Ik volg gewoon het recept qua aantallen, maar spitskool ipv witte kool kan ook.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:13

@Toad: heb gisteren even gekeken en het waren inderdaad geen Nederlandse perzikken en nectarines, uit Spanje kwamen ze. Op de markt lagen wilde perzikken, iemand die ooit gegeten?

@Phylos: Japanse pizza is echt zo gemaakt en totaal niet moeilijk! Ik had de eerste keer ook spitskool en prei gebruikt ipv de witte kool, puur omdat de spitskool goedkoper was. :P Maar smaakte echt prima, mijn spitskool was best groot dus had ongeveer de helft genomen en de helft van de prei en toen had ik een prima bodem. Voor de rest zoals Vogeltje ook al zegt, beleggen met alles wat je lekker vindt!

Ik las iets over 3 bakken aardbeien.. wow! Dat wil ik ook! Haha, ik moet het doen met 'maar' 1 bakje. :P Zit eraan te denken om zo even een bakje kwark te halen. Had vorige keer poging gedaan tot het maken van een aardbeienkwarktaart maar het werd niet echt stijf. Dus het was gewoon een wat stevigere aardbeienkwark maar die was zoooo lekker! Eventjes de aardbeien pureren en dan door de kwark scheppen, krijg er alweer trek in als ik eraan denk, dus die kwark zo maar eens kopen.

Mijn biotomatenspread bevalt steeds beter, net op wat knäckerbröd gedaan en het smaakte echt héérlijk! :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:15

Dan zal ik eens kijken vrijdag voor spitskool/witte kool en prei. De rest vries ik anders gewoon in

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:18

Ik had de rest de volgende dag in een aziatische roerbakgerecht gebruikt, altijd handig. Maar ik weet natuurlijk niet of je het zaterdag idd gaat gebruiken, anders even blancheren en invriezen inderdaad.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:42

haha, over de aardbeien: ik kocht ze voor het eerst dit jaar, ze waren 2 euro per bak. Ik kom uit een gezin van 5 kinderen, dus vroeger als we aardbeien hadden dan verdeelde mijn moeder de hele bak dus over 7 personen, en had iedereen 2 aardbeien ofzo. Daar had ik zo'n hekel aan, want aardbeien waren mijn lievelingstoetje (met yoghurt). Dus nu had ik uit 'protest' :P maar 3 bakken gekocht, dan kunnen mijn vriend en ik 3 dagen lang ieder een halve bak opsmikkelen :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 18:15

Lekker, aardbeien!! Moet me ook echt inhouden in de winkel :D Maar ik moet van mezelf kiezen: of watermeloen, of aardbeien, want beiden is niet echt te betalen :')

Mijn lijstje:
Ontbijt: speltcracker met smeerkaas, een perzik en een half handje noten
Lunch: high tea :') veel hartige en zoete meuk, maar het was wel lekker :P
T: watermeloen
Avondeten: zalmpakketje uit de oven met lekker veel dille, spinazie en nog wat groenten

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:32

Mijn lijstje:

Ontbijt: uitsmijter (snee witbrood, plakje ham en een gebakken eitje) en een plakje ontbijtkoek met een laagje becel
Tussendoor: 1 sultana
Lunch: 1 bruin broodje met geitenkaas, 1 snee bruin brood met paté
Tussendoor: de andere 2 sultana's (dus in totaal 1 pakje van 3 reepjes)
Diner: 2 koppen chinese tomatensoep en een tosti met ham en kaas

Aardbeien zijn lekker! Nettorama is wel erg fijn voor fruit! Heel vaak goede aanbiedingen, zo heb ik er laatst een aantal weken achter elkaar iedere week 2 bakken aardbeien gekocht voor 1,75 per stuk. En ze waren steeds erg lekker. Deze week een galia meloen, 4 bananen en een ananas voor maar 3 euro samen:9

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 18:35

Wauw, doe mij een nettorama :D

Zou je graag tips ontvangen 12sterre34? :) Of vind je het gewoon leuk om je eetpatroon te delen?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:42

@vogeltje: lekker toch high tea! Hoe doe je dat met watermeloen, want een hele krijg je nooit op toch? Daarom durf ik zo'n ding niet te kopen.

De Nettorama klinkt wel erg goedkoop, lekker zeg veel fruit voor maar 3 euro.

Ik heb trouwens een vraag. Ik heb de afgelopen dagen echt een heel erg opgezette buik, de hele dag. Ik heb juist gezond gegeten, en alleen fruit gegeten 's avonds. misschien is dat de boosdoener? De fruitsuikers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:18

Zou misschien best kunnen, hoewel ik denk dat het per persoon heel erg verschilt. Ik krijg vooral een opgezette buik van yoghurt en melk.

Pizza van afgelopen week is pasta met salade geworden. Alleen maar lekkerder. :D

Net ontbeten met havermout-boekweit-kaneel-rozijnen en heet water. Had er eigenlijk een appel door heen gewild maar die was niet zo fijn meer. :=
Voor de lunch en tussendoortjes neem ik roggebrood, een krentebol (van de bakker zijn ze zo lekker dat ik die best wel een keertje mag eten. :+) en een halve komkommer mee naar school.
Avondeten wordt rijst met bruine bonen, speriziebonen, tomaat en ei.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 08:33

Toad: ik krijg een hele wel op hoor :D doe er ongeveer 5 dagen over, maar zo lang is hij wel houdbaar in de koelkast. Maar ik ben dan ook een echte addict :P

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:38

Klinkt heel mooi judith.
En inderdaad krentenbollen van de bakker!! jamjam. Ik heb mezelf er deze week ook mee verwend.'
één voor deze week tijdens een lange studeerdag en één voor volgende week voor een lange studeerdag.

Tjonge een watermeloen zou ik ook niet opkrijgen idd. Ik heb zo'n calapua ofzoiets gekocht (zo'n oranje, voor 1 euro) die heb ik in 2x op. Vandaag gaat er een zakje mee naar college

O: magere kwark/biomuesli/rozijn/chia+lijnzaad
T: banaan (en manadarijn)
L: 3 boterhammen: smeerkaas/komkommer, ham, kipfilet
T: meloen
T: zakje rauwkost
A: broccoli met cashewnoten en kaas uit de oven en een gekruid kipfiletje erbij.
(de japanse pizza staat voor volgende week op het menu)
T: rijstwafel en stukje 85% chocola (ga om 20.45 nog met de trein naar huis)