Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MightyJoe

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:57

Karin, Ik ga vooral vaak naar de AH. Die hebben fijne producten van puur&eerlijk.
Ekoplaza wil ik ook nog heen. Die zit in Winschoten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 22:10

Over roken... Ik ben het er niet helemaal mee eens.
Mijn vriend rookt, maar staat buiten. Zijn hand ruikt wel, maar verder niet.z.t.
Voordat hij naar bed gaat rookt hij, poetst hij zn tanden en wast hij (heel goed) zn handen.
Binnen roken zal hij nergens doen, hij zal altijd naar buiten gaan. Rook ruimtes vind hij smerig, dan wacht hij werk tot hij naar buiten kan.
Al was hij niet gecharmeerd van hetfeit dat dat o p nairobi niet kon, en daar ook gen rook ruimte was (en wij wel een overtap van iets van 5 à 6 uur hadden, en dan nog bijna 100p uur maar adam moesten en al ruim 3 uur hadden gevlogen en daarvoor ook al 2 uur hadden staan wachten waar hij ook niet kon roken)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:37

Over roken, tja, ik ben ermee opgegroeid, mijn ouders roken, mijn opa's en oma's en tantes, sinds kort ook mijn zusje. Ik wist eigenlijk niet beter. Nu ik in Groningen woon, in een rookvrij huis merk ik het zeer zeker wel als ik weer bij mijn ouders thuis ben. Weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar ik hoest opeens meer, heb het idee dat ik minder frisse lucht inadem (wat ook niet heel vreemd is natuurlijk), maar halverwege het weekend ben ik er toch wel weer een soort van aan gewend. Maar als ik dan weer in Groningen ben vind ik het wel weer fijner. :)

Ik doe mijn boodschappen voornamelijk bij de AH, ik werk bij de AH en kreeg 10% personeelskorting wat om het kwartaal op mijn rekening gestort wordt, maar zodra ik daar weg ben ga ik er misschien alleen nog voor de bonusartikelen heen en voor de rest naar de Jumbo. De Jumbo heeft gewoon een véél groter assortiment, wat ik gewoon een stuk fijner vind. Soms ga ik naar de Ekoplaza en probeer mijn groenten en fruit voornamelijk op de markt te kopen.

Mijn lijstje van vandaag, wel 2 stukjes abrikozentaart op, maja, je bakt hem natuurlijk niet voor niks. :P
O: 2 boterhammen met hagelslag en een glas water
L: 2 boterhammen met pate en 1 met chocopasta en een vruchtensmoothie met sinaasappel aanmaaklimonade, abrikozen en een banaan.
T: stukje abrikozentaart
A: gekookte aardappelen, witlof met ham/kaas en een heerlijke varkensrollade
T: stukje abrikozentaart

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 23:53

Roken vind ik echt enorm smerig, gelukkig rookt hier niemand.

Mijn goedmaken van gister is er helaas niet echt van gekomen, maar de komende weken heb ik weer mijn gewone werkrooster dus wie weet ;) ik zat vast aan gewoontes en daar wil ik vanaf.

Nog een vraagje, heeft kokosmelk een hele overheersende smaak? Ik wil van de week een groentencurry maken maar vind in alle recepten kokosmelk terug .
Maar ik vind kokos dus erg vies en ben hang dat de smaak te erg overheerst waardoor ik de curry niet lekker vind.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 00:09

Ik vind kokos ook niet lekker, maar kokosmelk in de curry is juist heel erg lekker, Silence :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:00

Oké, je krijgt dus niet een typische kokossmaak. Dan kan ik het wel proberen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:21

Roken vind ik ook verschrikkelijk, zelfs in die zin dat ik ruimten waar gerookt wordt echt vermijd. Ik zou er zelf ook nooit aan beginnen, ik zie echt alleen maar nadelen. :=

Ik doe mn boodschappen vnl bij c1000, soms bij jumbo, en een heleboel producten waar ik wat langer mee doe, haal ik bij ekoland!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:28

Wij hadden hier eerst super de boer , maar die is overgegaan in c1000. Sindsdien zijn ze heel slecht geworden. Gaan nu vaker naar de ah en willen binnenkort eens gaan kijken bij de jumbo. En een keer bij ecoplaza, maar dat komt er steeds maar niet van.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:30

Kokosmelk in curry's is erg lekker!

Ik begreep dat kokosmelk erg gezond is? (las dat victoria Beckham daar erg mee afgevallen was na zwangerschappen? Weet natuurlijk niet of dat waar is, maar goed)

W.b. roken...Mijn vriend was een verstokte roker, ook in huis..Overal peukkies vinden, stinken, maar vooral zijn gezondheid...Hij is nu bijna 6mnd gestopt, gaat erg goed. Ben er zoooo blij mee ;-)

Hier een slecht weekend gehad, maar dat heb ik maar even los gelaten ;-) Zaterdagmiddag verjaardag, daarna een hele nacht gaan stappen en zondag nog even een beetje doorgetrokken :+ Lag erg laat in bed i.i.g...Maar goed, was echt een super tof weekend en vandaag de boel weer oppakken

Ga zo een smoothie maken van pruim, spinazie, bleekselderij en sinaasappel, ben benieuwd

Is wortelsap uit de reform winkel gezond?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:31

@ silence, hier ook een super de boer die C1000 is geworden, ben er niet blij mee...Ik ga steeds vaker naar de AH

Jumbo is op zich ook een fijne winkel, of de plus

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:34

Mijn lijstje vandaag:
Ochtend: smoothie van sinaasappel, peer, kiwi, spinazie, chiazaden en sinaasappelsap, handje noten
T: /
Lunch: twee eieren geroerbakt met 200gr wokgroenten
T: evt speltcracker
Avondeten: weet ik nog niet, zou weer iets met quinoa willen maken

Dit weekend echt enkel verkeerde koolhydraten gegeten, merk het echt aan mijn lijf := voel me helemaal opgeblazen. Gek hoe snel je went aan een nieuw eetpatroon, want voorheen was zo'n dag als gisteren bijv helemaal niet vreemd.

Maartje: vervelend dat je het gevoel hebt geen gezonde opties te hebben bij je vriend.. Als je daar heel vaak bent, kan je misschien zelf een pot broodbeleg neerzetten, op zn kamer ofzo? :)

Praten jullie wel eens over jullie eetgewoonten? Hoe reageren mensen daar dan op? Bij mij varieert het van geïnteresseerd naar sceptisch en sommige mensen kunnen het calorieën tellen niet loslaten.. Ik merk ook dat heel veel mensen niet willen geloven dat zoveel dingen zoveel suiker bevatten, omdat op de verpakking staat 'ik kies bewust'. Dan geloven ze me gewoon niet := Maar ik praat er niet zo vaak over..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 08:35

mijn vriend rookt wel, maar geen idee of hij "veel" rookt zeg maar (hij doet een dag of 5 met een pakje shag).
Op het moment dat ik zwanger ben stopt hij (heeft hij ooit beoofd _O- )

De C1000 winkels die ik ken zijn echt super. In het dorp bij mn schoonouders is die echt geweldig. Groot, netjes en goede kwaliteit. Bij mijn ouders eigenlijk ook. Wordt in beide winkelsveel geinvesteerd. Wellicht scheelt het ook dat het franchise winkels zijn? en geen "eigen" winkels?

O;150 gr spinazie, 2 sinasappels 1 banaan + 2 eetl chiazaad
t:?
L: 1 spelt bammetje en salade
t?
A bloemkool met gekookte aardappel en voor vriendlief een schnitzel :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:36

Ik vind c1000 ook heel fijn! En ze hebben speltbrood :D en ze zitten bij mn paard om de hoek, makkelijker kan haast niet :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 08:48

ik moet wel zeggen dat ik het koolhydraat arm brood van de c1000 erg duur vind (2,09 voor een halfje!)
Mijn schoonmoeder eet dat, dus die neem ik van de Hoogvliet mee voor haar (2,49 voor een hele)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:57

Ik moet ook nog steeds naar de ekoplaza...Voor speltbrood! Maar ik ga straks eerst even naar de c1000. Hopen dat ze het bij ons ook hebben.

Mri, is kh arm brood wel lekker? Vult het goed?

VogeltjeM, ja met vriendinnen soms en ouders. Mijn moeder is nog helemaal van het optimel is gezond en evergreens en ontbijtkoek etc. ook

O: 300ml vanille yoghurt, banaan, amandelen, lijnzaad
T: cherrytomaatjes
L: speltcrackers of speltbrood als ik dat heb gekocht
T: appel
D: groentes, zilvervliesrijst, groenteburger
T: ?
Laatst bijgewerkt door MightyJoe op 02-04-12 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 08:59

geen idee, neem het mee voor mn schoonmoeder. DIe vind het net als gewoon brood :)

Mijn chia zaadjes door de smoothie doe ik niet meer :n
er blijft meer in de blender zitten dan dat ik naar binnen krijg :+ slup morgen wel weer gewoon een bakkie leeg :P

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:22

Hier een Super de Boer die Jumbo is geworden, merk alleen veel verschil in kwaliteit van het vlees..

Vogeltje, ik hou me bewust een beetje buiten discussies in mijn omgeving. Ze lokken me vaak uit de tent als ik ook een opmerking maak over het "ik kies bewust"logo of scharreleieren. 9 Van de 10 mensen weten niet eens wat spelt is haha, nu weet ik dat ook niet zo lang maar heb ontzettend veel geleerd de laatste tijd over gezond eten (met dank aan dit topic ;) ) en voel me ook energieker :j

Ben alleen nog wat zoekende naar een school-tussendoortje voor mijn zoontje. Hij houdt niet van fruit, ja bananen maar elke dag een banaan mee is ook niks.
Toch maar even in het natuurwinkeltje kijken van de week weer, iemand tips? Hij neemt nu ontbijtkoek mee maar daar ben ik niet zo weg van..

Mri, ik doe de chiazaadjes er pas in als ik de smoothie al in mijn glas heb en roer het dan door..

Hier wel een leuk weekend gehad, met vrienden cocktails gemaakt (zoontje was bij zijn vader). Heb veel fruit op dus :') (we hadden cocktails met o.a. verse ananas, aardbeien, frambozen), was wel voorlopig de laatste keer heb nu last van mijn buik haha. Vandaag weer gezond verder (op de hagelslag bij t ontbijt na dan..)
O: Speltcracker en zelfgebakken speltboterham met hagelslag
T: Koffie :=
M: Smoothie maar weet nog niet met wat
T: ?
A: Gekookte aardappelen met spinazie (en voor zoontje een gehaktbal)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:29

De kwaliteit is echt enorm achteruit gegaan sinds het c1000 is.
Moet ook wel zeggen dat we het eigen merk van c1000 meestal niet echt lekker vinden.
Heel flauw van smaak en hele rare textuur.

Ik laat er vaak ook niet teveel over los dat ik me nu meer verdiep ik gezonder eten.
Vooral pap vind het onzin heb ik het idee. Als ik een vleesvervanger eet bijv. krijg ik ook rare blikken toegeworpen en als ik iets kook vind ie het vrijwel nooit lekker.
Dus dat is ook niet leuk om steeds te horen waardoor ik me qua gezond eten meer richt op de middag en tussendoortjes als hij werken is.
Mam gaat er ook niet volledig in mee, maar ik mag wel dingen proberen van haar.
En als wij samen eten, dan staat zij wel open voor "mijn" eten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 09:33

ik hou het een beetje in het midden.
Van de winter heb ik van mn vriend een sapcentrifuge gekregen, daar gingen al "rare" (lees: gezonde) dingen in, dus de eerste stap was al gezet.
Verder neem ik bij mn schoonouders gerust nog een koekje, of op een verjaardag een glas frisdrank (al merk ik dat wel de dag erna). Als er mensen blijven eten dan blijf ik bij mn eigen "gezonde" gerechten.

Ik heb het er niet echt over, hou me ook buiten de discussies, wat een ander doet moet de ander weten!

Mijn vriend heeft er niks mee, ook prima.
Ws denkt hij dat het een tijdelijk iets is en ik vanzelf weer "gewoon" ga eten. Ach, zolang hij geen rare/aparte dingen hoeft te eten vind hij het allemaal prima

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:37

Ja ik zadel er verder ook niemand bewust mee op.
Als ik met mam eet kook ik meestal. Als we met z'n drietjes eten maakt mam meestal de gewone kost.

Ik moet dalijk naar stal i.v.m. de paardenverzekering.
Ik zal daarna eens stoppen bij de c1000 om te zien of ze speltbrood hebben, maar ik denk het niet.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:39

Ik kook elke dag thuis en dan maak ik gewoon voor mijzelf wat anders dan mijn ouders. Ik eet vanavond een biologische groenteburger, zilvervliesrijst en groente(weet nog niet wat). En voor mijn ouders ga ik een wokgerecht maken ( met kant en klare woksaus, vinden ze zo lekker )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:46

Op mijn vrije dagen probeer ik ook weleens mijn eigen schoteltje te maken.
Maar op werkdagen gaat dat helaas niet gekeken naar de tijd dat we dan zouden eten.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:02

Ik praat er vooral met mijn moeder over, die vindt het ook allemaal erg interessant en is er zelf ook veel mee bezig.

KHarm brood vind ik erg lekker. Ik kocht die van de AH ook 2.09 voor een halfje..Maar merk dat ik toch wel wat koolhydraten nodig heb, dus haal nu gewoon vaakt volkoren of meergranen.

kokosmelk vind ik ook erg lekker door een curry

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:04

Gelukkig ben ik de kok thuis ;)
Maar op woensdags eet ik altijd met een vriendin, ene week kookt zij, andere kook ik. Ik maak altijd mijn eigen dingen zonder pakjes en zij kookt vaak van een honig/knorr pakje en zegt dan dat dat ook gezond is (want er zit wel wat groente in) :') Donderdags eet ik bij mijn oma, die kookt vaak gele zoutblokken en groente, en als we iets van macaroni eten dan maakt ze wel zelf haar saus. Maandags en vrijdags eet ik met een vriend, maar dan kook ik eigenlijk altijd, vrijdags doen we vaak samen boodschappen maar hij weet wel dat ik graag alles vers eet en liefst geen pakjes gebruik :)

Mri, ik heb ook een sapcentrifuge maar gebruik hem nooit, vind het heerlijk maar het schoonmaken weerhoudt me haha

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:04

Jij vind de smaak ook niet overheersend?