Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duuk2011

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:32

@malu ik zie dat je hierboven schrijft dat het dagmenu van Vogeltje teveel suikers bevat. Doel je op onderstaand schema?
Zo ja, kun je mij eens helpen want ik zie zelf niet waar deze suikers in zitten? De honing en druiven misschien? (oke en de paaseitjes;))
Mijn schema ziet er ook redelijk vaak zo uit en ik dacht dat ik best zuinig aan deed met de suikers!

Mijn eetschema van vandaag:
-ontbijt: een speltcracker van dr karg met smeerkaas
-tussendoor: appel of mandarijntjes
-lunch: magere yoghurt met pure honing, vezels, zemelen, lijnzaad en evt een paar druiven
-tussendoor: druiven
-avondeten: moeilijk, want ik ben pas heel laat thuis en we hebben bezoek. Ik denk nog een restje zelfgemaakte groentesoep van gisteren en ik bak denk ik nog een pannenkoek met appel, kaneel en lijnzaad (van boekweitmeel)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:32

_Malu_ schreef:
Roelke_ schreef:
Malu was mij al voor maar het viel mij inderdaad ook op dat in de meeste schema's weinig ontbijt wordt gegeten. Ik heb veel gelezen op de website van inge van haselen. Wheat belly schijnt ook een interessant boek te zijn?

Ik kom ook veel op de website van Inge van Haselen, heb ook een receptenboek en voedingsboekje met tips ( die laatste kun je geloof ik gratis aanvragen)

Wheat belly wil ik zeker nog eens lezen!

@ Duuk: ik vertrouw standaard niks van conimex, zelfs de kokosmelk verkloten ze...Misschien kun je bij een toko kijken voor een goede boemboe zonder toevoegingen? En dan beetje met goede kokosmelk of water mengen. Ik weet niet welke smaak boemboe je meestal neemt, maar misschien kun je kokosmelk mengen met kruiden? ( kerrie, cayennepeper, kurkuma etc voor als je een curry wilt)

Dat is een goede tip inderdaad! Daar kan ik van de week eens gaan kijken.
Zelf ben ik geen kokosfan.. maar ik zou het eens kunnen proberen.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:34

Mijn lijstje voor vandaag

06.00 uur: 1 banaan (toen ben ik de hond gaan uitlaten)
06.30 uur: 2 volk. crackers met aardbeien jam
09.00 uur: appel
lunch: 4 speltboterhammen (is misschien erg veel.. maar ze zijn zo klein en ik heb het echt nodig om de middag door te gaan komen)

Voor vanmiddag heb ik nog wat fruit op het werk liggen.
Avond: Nasi

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:35

Toess schreef:
Ik heb gister de speltpannenkoeken gemaakt! Erg lekker en super vullend, kreeg er niet eens 2 op en van die 1,5 pannenkoek zat ik 4 uren later nog vol :')

Avondeten voor vandaag is gebakken aardappeltjes, paprika-kaas rondo en ik denk een stuk of wat rauwe wortelen, groente moet ik nog halen.

Smaken de speltpannenkoeken heel anders dan de gewone? Ze klinken goed! Morgen gaan wij ze ook bakken!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:38

Roelke: bedankt!

Malu: studeer jij ook psychologie? :D Ik ook! Heb ook toegang tot wetenschappelijke artikelen via de universiteit. Ik heb alleen nogal de haat aan artikelen meestal.. :') Bedankt voor de tips :D

Duuk: inderdaad de honing en druiven, en ik meen ook dat appel redelijk wat suiker bevat. Ik ben gewend om veel fruit te eten en vind het ook lekker. En dan denk je dat je gezond bezig bent, maar valt toch weer tegen.. Maar ik moet mezelf toch maar een ander eetpatroon aan gaan leren.. Ga eens googelen naar die sites :)
Ik heb dan wel boekweitpannenkoeken gemaakt ipv speltpannenkoeken, maar ik vond ze echt superlekker. En normaal ben ik altijd licht in mijn hoofd na het eten van pannenkoeken, maar dat had ik totaal niet bij deze. En ik voelde me ook helemaal verzadigd, maar op een gezonde manier... Zeg maar :P

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:43

Duuk2011 schreef:
@malu ik zie dat je hierboven schrijft dat het dagmenu van Vogeltje teveel suikers bevat. Doel je op onderstaand schema?
Zo ja, kun je mij eens helpen want ik zie zelf niet waar deze suikers in zitten? De honing en druiven misschien? (oke en de paaseitjes;))
Mijn schema ziet er ook redelijk vaak zo uit en ik dacht dat ik best zuinig aan deed met de suikers!

Mijn eetschema van vandaag:
-ontbijt: een speltcracker van dr karg met smeerkaas
-tussendoor: appel of mandarijntjes
-lunch: magere yoghurt met pure honing, vezels, zemelen, lijnzaad en evt een paar druiven
-tussendoor: druiven
-avondeten: moeilijk, want ik ben pas heel laat thuis en we hebben bezoek. Ik denk nog een restje zelfgemaakte groentesoep van gisteren en ik bak denk ik nog een pannenkoek met appel, kaneel en lijnzaad (van boekweitmeel)

Ik zie vooral veel fruit, nu is fruit prima ( suikers uit fruit zijn gezonder dan geraffineerde suiker uit koekjes ), maar het zijn wel snelle koolhydraten. Oftewel boosten je bloedsuikerspiegel enorm en zorgen voor insulineafgifte. Ik zou daarom fruit altijd combineren met eiwitten ( die remmen de suikers in fruit en geven een verzadigd gevoel) en niet los eten als tussendoortje en in al je maaltijden. Je kunt 's ochtends als tussendoortje bijv een gekookt ei eten en 's middags een stuk fruit met wat noten. Honing (wel pure, biologische honing) is minder erg dan suiker, maar teveel suikervervangers is ook niet goed. ( je houdt nog steeds trek in zoet) Magere yoghurt zou ik trouwens vervangen door gewone yoghurt, van vet ga je niet dood, zeker niet van gezonde vetten die zorgen juist dat je andere goede stoffen uit yoghurt beter opneemt zoals calcium.

Ik heb mijn dagmenu van gister ook gepost ( 1 of 2 pagina's terug ) je zou daar eens naar kunnen kijken, zal vaker iets posten van wat ik eet... maar vooral mijn ontbijt is goed en helpt je verbrandingsmotor op gang te komen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:44

VogeltjeM schreef:
phormicola schreef:
Wat eten jullie weinig! :oo

Ja, maar ik zweer dat ik ondanks dat ik best weinig eet (en gezond), toch overgewicht houd. Ik word er eerlijk gezegd ook wel gefrustreerd van. Ik doe iets fout, maar wat.
Ben wel geïnteresseerd in wat jij zoal eet op een dag? :)

Juist als je weinig eet val je minder snel af, of helemaal niet. Het beste kun je uitrekenen wat je 'onderhoud' is, dus hoeveel kcal je moet eten zodat je niet aankomt en niet afvalt. Voor afvallen ga je daar 200 kcal onder zitten, voor aankomen 200 kcal erboven.

Mijn onderhoud is 2450 kcal en dat eet ik dan ook zo ongeveer + krachttraining erbij en m'n lichaam is aan het veranderen, ten goede! Ik weet nu ongeveer hoeveel 2450 kcal is, dus ik hou het meestal niet meer bij in een eetschema.

Gister was dit mijn schema, zal tussen de 2300 tot 2500 kcal zijn geweest:

Pre-workout: 250 ml vruchtensap, 20 gr whey met 250 ml water, 40 gr muesli met 150 ml 0% vet melk
* 45 minuten krachttraining*
Ontbijt: 6 boterhammen met 20+ smeerkaas, 30+kaas, paardenrookvlees, kipfilet, osseworst, kop koffie, kop thee met honing
Lunch: 50 gr couscous (ongekookt afgewogen), 2 stronken witlof, 150 gr tempeh, kerriepoeder, scheut yoghurt, 1 el olijfolie, kopje tomatensap
Diner: 100 gr pasta, 1 hele aubergine, 200 gr tempeh, paar champignonnetjes, blikje tomatenpuree, uitje, knoflook, kruiden, 2 el olijfolie
Direct voor het slapen gaan: 250 gr magere kwark met een paar druppies Stevia.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:55

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:57

@malu oke dankje. Ik heb in dit topic al heeeel veel van je geleerd haha!
Ik zou het heel fijn vinden als je af en toe een lijstje plaatst met je dag menu!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:59

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:10

phormicola schreef:
Juist als je weinig eet val je minder snel af, of helemaal niet. Het beste kun je uitrekenen wat je 'onderhoud' is, dus hoeveel kcal je moet eten zodat je niet aankomt en niet afvalt. Voor afvallen ga je daar 200 kcal onder zitten, voor aankomen 200 kcal erboven.

Mijn onderhoud is 2450 kcal en dat eet ik dan ook zo ongeveer + krachttraining erbij en m'n lichaam is aan het veranderen, ten goede! Ik weet nu ongeveer hoeveel 2450 kcal is, dus ik hou het meestal niet meer bij in een eetschema.

Gister was dit mijn schema, zal tussen de 2300 tot 2500 kcal zijn geweest:

Pre-workout: 250 ml vruchtensap, 20 gr whey met 250 ml water, 40 gr muesli met 150 ml 0% vet melk
* 45 minuten krachttraining*
Ontbijt: 6 boterhammen met 20+ smeerkaas, 30+kaas, paardenrookvlees, kipfilet, osseworst, kop koffie, kop thee met honing
Lunch: 50 gr couscous (ongekookt afgewogen), 2 stronken witlof, 150 gr tempeh, kerriepoeder, scheut yoghurt, 1 el olijfolie, kopje tomatensap
Diner: 100 gr pasta, 1 hele aubergine, 200 gr tempeh, paar champignonnetjes, blikje tomatenpuree, uitje, knoflook, kruiden, 2 el olijfolie
Direct voor het slapen gaan: 250 gr magere kwark met een paar druppies Stevia.

poe, dat zou voor mij echt te veel eten zijn. Dat krijg ik niet op :n

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:12

Ik kom net terug van de natuurwinkel en mijn tas zat helaas sneller vol dan gehoopt, dus heb alleen brood gekocht (speltbrood moest ik bestellen dus dat haal ik morgen) en kokosvet. Voor het kokosvet moest ik 6,95 betalen, daar baal ik wel van. Bij een plaatselijke toko betaal je een paar euro, maar die zijn hier niet in de buurt, en biologisch is natuurlijk wel goed.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:13

Ik ben nu bezig aan mijn huiswerk, maar zodra ik tijd heb ga ik al jullie links eens doorspitten :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:23

Vogeltje, ik kreeg het in het begin ook niet op hoor, bij de lunch kwam al het eten al m'n neus uit :+ Het is gewoon een kwestie van wennen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:27

Dat is inderdaad zo, je maag went aan de hoeveelheid voedsel, maar dat ontbijt ga ik denk ik nooit redden ;-) Moet straks even kijken als we aan de slag gaan in de sportschool wat ik ga doen, zal dan wel meer nodig hebben

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:59

Tip voor de nasi: Kikkoman soysaus :9

(man wat gaan jullie hard :D )

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:05

En is dat lekkerder? gezonder? of? Weet wel welke je bedoeld

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:11

Lekker en zonder kunstmatige toevoegingen. Wij zijn er dol op bij de rijst.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:15

Super topic!

Ik ben zelf bezig met afvallen voor de zomer... 1 kilo per week is mijn doel. En dit d.m.v. gezond eten en meer bewegen. Wel lastig, want gezond eten kost ook meteen al veel geld. En ik ben best een arme student... Lastig. Verder ga je automatisch bij het uitgaan met vrienden alcohol, vooral bier drinken... Iemand leuke tips voor mij?!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:18

Miryamk schreef:
Tip voor de nasi: Kikkoman soysaus :9

(man wat gaan jullie hard :D )

Dankje! Het zegt me niets dus ik ga eens google.
Gewoon in de super verkrijgbaar?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:21

@Tessjs: Ik zou het topic eens goed doorlezen want er zijn al een heleboel tips en receptjes voorbij gekomen! :D
1 kilo per week, ik weet niet hoe zwaar je bent, maar lijkt mij aardig veel wil je ook gewoon alle goede vezels,vitamines en mineralen binnen krijgen. Ik zou in ieder geval dat doel wat bij stellen en gewoon gezond gaan eten. Zo weinig mogelijk suiker en zoveel mogelijk groente, fruit, zaden, gezonde vetten en eiwitten, verse producten en goed verdeeld over de dag.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:26

Kikkoman is gewoon bij de supermarkt verkrijgbaar :j

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:31

Wij zijn thuis ook begonnen met gezonder te eten. Wij aten veel te veel zout en suiker. Nu eten we dus veel minder tot geen zout en in plaats van frisdrank drinken we vooral water en thee. Ook aten wij veel te vet en voelde ons daardoor ook echt sloom.
Koekjes zijn vervangen door fruit en we eten meer groenten. Ook proberen we de kant en klare pakjes te laten staan maar dat lukt nog niet altijd omdat we nog niet goed genoeg weten welke kruiden we bij bepaalde recepten het beste kunnen gebruiken.
Snoep is ook de deur uit en chips is van 4 zakken per week naar 1 gegaan.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:33

TessJS schreef:
Super topic!

Ik ben zelf bezig met afvallen voor de zomer... 1 kilo per week is mijn doel. En dit d.m.v. gezond eten en meer bewegen. Wel lastig, want gezond eten kost ook meteen al veel geld. En ik ben best een arme student... Lastig. Verder ga je automatisch bij het uitgaan met vrienden alcohol, vooral bier drinken... Iemand leuke tips voor mij?!

Hmm misschien een gemene opmerking (wat ik niet zo bedoel!) maar ik ben bang dat je biertjes meer geld kosten (als je een proto type student bent:P) dan gezond eten!
Uitgaan kost stiekem zo veel geld.. zeker als je paar keer per week gaat!

Maar ik ben het helemaal met je eens hoor, dat het prijzig is!! Vorige week heb ik gewinkeld in de bio winkel en ik schrok me een hoedje.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:35

Duuk2011 schreef:
Smaken de speltpannenkoeken heel anders dan de gewone? Ze klinken goed! Morgen gaan wij ze ook bakken!

Valt mee, je proeft de banaan goed :) En ze verzadigen dus erg goed!