Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 11:47

Ik zag op de site van de PvdD dat één van de standpunten is dat dierentuinen op de schop moeten. Het liefst helemaal weg, maar in elk geval minder ervan, geen fokprogramma's meer, verminderd zicht voor de bezoeker (want niet natuurlijk).

Ik ben het daar totaal mee oneens. Naast dat ik het zelf heel leuk vind om de dieren te bewonderen, is het ook zó belangrijk voor kinderen. Juist door naar dierentuinen te gaan raken kinderen (en volwassenen) doordrongen van het feit dat dieren mooi zijn en dat de natuur gekoesterd moet worden. Daar is toch niks op tegen? Fokprogramma's, mits goed uitgevoerd, heb ik ook niks op tegen.. wat moet je dan doen, de diersoort maar laten uitsterven omdat ze aan de andere kant van de wereld er geen rekening mee willen houden?

@Renske, ja daar had ik al wel eens van gehoord. Schrok er echt van, tonijn is onderhand een bedreigde diersoort :\ Mensen die nog vrolijk sushi eten weten echt niet waar ze mee bezig zijn..

picobello

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:56

Toch word ik niet vrolijk als ik in Artis rondkijk :n
Tegenwoordig zijn dierentuinen gelukkig beter opgezet en zijn er belangrijke fokprogramma's. Maar in veel dierentuinen word je echt claustrofobisch van de te kleine hokken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:00

picobello schreef:
Toch word ik niet vrolijk als ik in Artis rondkijk :n
Tegenwoordig zijn dierentuinen gelukkig beter opgezet en zijn er belangrijke fokprogramma's. Maar in veel dierentuinen word je echt claustrofobisch van de te kleine hokken.

Artis is ook niet goed. Blijdorp vind ik een stuk beter

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:17

Ben het helemaal met je eens Margrathea! Dierenparken zijn erg belangrijk voor het behoud van soorten en om de bezoekers te doordringen van de diversiteit van de natuur.
Ik heb ook gehoord dat Artis niet echt je-van-het is wat betreft dierenwelzijn. Ben er zelf nooit geweest. Wel vaak in Dierenpark Emmen, daar vind ik dat de dieren best prima verblijven hebben! Als dieren gewoon een goed verblijf hebben waar aan al hun behoeftes wordt voldaan gaan ze dat ook echt zien als 'hun huis', ik denk dat ze zich daar soms zelfs een stuk prettiger zullen voelen dan in het wild met alle roofdieren en gebrek aan water/voedsel wat ze daar soms hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 12:21

Ik heb trouwens wel eens een fokkerij gezien voor dierentuindieren. In eerste instantie had ik zoiets van 'iew', maar later bleek het wel een goeie zaak te zijn eigenlijk. Dieren hadden genoeg ruimte, en het belangrijkste: ze kregen veel aandacht van mensen, wat ze ook leuk gingen vinden. En dan had je een goed dierentuindier: een dier dat het leuk vindt om bewonderd te worden. Voor de tegenstanders: er was een kooi met ringstaartmakis die direct naar het hek kwamen gerend toen de ploeg eraan kwam, en ze lieten zich over de buik kietelen.. :)
Ik herinner me ook een keer een bongo te hebben geaaid, die tegen het hek aan stond.. Al die kinderen die stonden te aaien haha, dat beest vond het prima :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:38

delerium schreef:
Gezien de overbevissing etc durf ik bijna te zeggen dat ik vis eten nog erger vind dan vlees eten. Voor mijn katten haal ik weleens vis/vlees, maar het vlees echt scharrel/biologisch en de vis met etiketje van dolfijnvriendelijk gevangen en dat andere keurmerk.

Liek: heb je de kip-docu van Jamie Oliver weleens gezien? Is goed materiaal!

Nee, zal m eens opzoeken! Bedankt voor de tip!

@Arabesk, dat was inderdaad mijn antwoord op die vraag haha!
Zou overigens ook echt niet weten met welke gegronde reden ouders zouden kunnen komen. We werken er namelijk allemaal aan mee, iedere dag, en dit is onze maatschappij waar wij zelf voor kiezen!

Ben nu trouwens het boek Dieren eten aan het lezen, ook bedankt voor die tip! En moest gisteren heel hard huilen toen ik las hoe dieren gevild worden in China.

Walgelijk ook dat stuk over die atoomproeven!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 13:47

Ooo ja ik werk regelmatig in de garderobe, en als je dan al die bontkragen/jassen voorbij ziet komen..

Wist je dat dieren vaak levend gevild worden zodat die haren mooi overeind gaan staan? :n Allemaal voor een mode item.. En het houdt je niet eens warm, zo'n kraag aan je capuchon!

Edit: ik denk dat ik het boek dieren eten ook maar eens ga lezen. Eens kijken of ze het in de UB hebben :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:00

Ik ben vroeger een keer op dierentuin kamp geweest in dierpark Emmen, vond het geweldig! Dan zie je ook eens de binnenverblijven waar de meeste dieren op stro, zaagsel, houtkrullen, vlas oid zitten dus niet op de betonnen vloer. De giraffen kwamen graag een hapje bij je halen en waren hardstikke vriendelijk. Ook de ehhh, zeeleeuwen (volgens mij) hadden echt een mega binnen verblijf! Dus wat dat betreft ben ik wel te spreken over Emmen :j

En dat bont... Ik moet stiekem zeggen dat ik ook een bontje om mijn cappuchon heb. Ik zeg altijd dat het Dinky is (mijn in mei overleden konijn) en dan schrikt iedereen zich rot, maar als ik dan zeg dat dat vaak dus wel zo is geloven ze het niet. Even voor de duidelijkheid, mijn kraagje is nep.

haha zo grappig, mijn schoonmoeder mailde me met de vraag of ik nog ee lekkere vegetarische soep kende en hoe wij de uiensoep hadden gemaakt die ik op mijn verjaardag gehad. Ze is van plan om een aantal vega hapjes te maken voor haar verjaardag morgen :)!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:01

Tja, en na een seizoen dragen wordt zo'n jas in de vuilbak gemieterd....verschrikkelijk. Maarja, je moet er wel hip bijlopen want dat is wat echt belangrijk is in dit leven.
Zo las ik ook ergens over dat ze in Japan de sushi graag zo vers eten dat de vis levend op tafel wordt gefileerd.... Echt, zijn wij mensen nou echt zo idioot doorgedraaid of wat?!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 14:05

Nee de Japanners doen dat :n Maar die doen ook aan walvisjacht enzo. Dus ja. Levend gefileerde vis heb ik ook wel eens van gehoord. :n

Haha Ella ja okee :+ Ik schrok al. Gelukkig is jouw bontje nep.
Al is daar ook wel iets tegenin te brengen. Het geeft toch een soort van idee van 'bont = mooi'. Mensen zullen altijd beginnen te miepen dat nepbont lelijk is (ook al is het niet van echt te onderscheiden).

Ik heb nu een soort van beeld voor me, van een <willeukeurige beroemde ontwerper> die jassen met bontkraag op de markt brengt die waanzinnig goed verkopen, en waar dan van blijkt dat het nepbont is. En dat ie dan op het nieuws komt met 'Is je jas nu minder mooi omdat er geen dier voor dood is gegaan?' En dat ie wordt aangeklaagd enzo :') Belachelijk toch eigenlijk. Dat zou ws gebeuren ook. Mensen die hun geld terug willen enzo.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:10

Je hebt inderdaad ook wel van die mega kragen die ik echt verschrikkeling vind! Die van mij is bescheiden en klein :P Als ik m'n haar los heb zou je bijna denken dat het van mezelf is :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 15:50

Jahooooeee de vegetarische smeerworst zit in mijn mandje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:23

Over dierentuinen, ik ga altijd naar Rhenen (ouwehands) of Burgers zoo (Arnhem) :) Ik vind dierentuinen juist goed.. Ik vond het als klein kind prachtig en ook met schoolreisjes was het altijd een succes! EN je brengt kinderen wat bij EN ze vinden het allemaal een mooie dag.. beter kan niet toch. Ik ben heel erg aan het twijfelen of over ik vegetarisch ga worden of niet. Ben ook bang dat m'n vader het niet accepteert of zo, of dat ik met uit eten niks kan eten omdat ik verder niet zoveel lust.. :=

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:07

Ik ben ook al niet voor dierentuinen (voelt zich zeikerd). Dat kinderen dan maar geen kennis maken met dieren: ik zie liever dat ze leren dat dieren horen te zijn waar ze horen te zijn zeg maar. Dat een tijger in de tropen (of waar dan ook) woont en hoe ze zijn en wat ze doen. En niet dat alles maar overal gehouden kan worden...

De uitzending van de kippen kun je vinden door te zoeken naar "Jamies fowl dinners". Je ziet er echter wél hoe dieren geslacht worden etc dus weet waar je aan begint voor je hem kijkt.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:25

Wat raar dat ik dit topic niet eerder heb gezien!
Ik ben sinds mijn geboorte vegetariër (zo opgevoed) en heb nog nooit een stukje vlees op.
Vandaag gewoon patatjes + snack + ijsberg sla op, dus helaas geen recept voor vandaag om te delen hihi.
Ik heb een leuk vegetarisch kookboek van de Xenos voor een paar euro waar leuke, gemakkelijke en snel te maken recepten in staan.
Echt een aanrader voor iedereen die van koken houdt. Ik heb ook nog ergens een recept voor zomerse pasta liggen, die zou ik eens overtypen. Als ik tijd heb, ga ik dit topic doorlezen. Leuk! :D

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:01

Ik heb vandaag het blad La Cucina Italiana meegenomen, staan verschillende recepten in met polenta en laat ik dat nou net zó lekker vinden. Het zijn wel veel recepten met vlees maar het geeft genoeg inspiratie voor vleesvrije polenta gerechten. :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 02:32

Vandaag was het een vluggertje, twee tosti's met kaas en kruidenboter en een vegetarisch worstje :D

Zo dom. Ik stond met die verpakking in mijn handen, ik denk ineens, oliebol, is het wel vegetarisch? Kon het niet vinden. Tot ik erachter kwam dat er heel groot verticaal VEGETARISCH op staat :') Ehhh lekker blond

@Nicky , Tof! Maar heb je ook nooit een stukje vlees gegeten om te proeven? Ik heb een vriend die ook zijn hele leven al vegetariër is.. Maar zijn ouders moedigden hem juist aan het toch een keer te proberen. Hij vond het op zich wel lekker maar had ook wel zoiets van 'tja vego is ook lekker en daar gaan geen dieren voor dood' :') Dus ja.
Ik heb hier op bokt gemerkt dat je je kind een mening op legt als je hem/haar vegetariër maakt vanaf zijn/haar geboorte :=

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:51

Gister de vegapate aangeschaft en zojuist uitgeprobeerd en hij is lekker +:)+

Boek 'Dieren eten' besteld, ben benieuwd!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:20

Margrathea, doen ouders die hun kind alleen maar vlees voorzetten dat niet net zo goed? :p
Uitzonderingen daargelaten, maar ik heb al vaak genoeg ook gehoord dat ouders er niet voor open staan dat hun kind een andere keuze maakt... Om wat voor reden dan ook.

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:24

ben erg lang vegetarier geweest, op een dag vroeg me moeder of ik niet weer vlees wou eten, ik zei nee. ze zei dat het miss wel handig was, omdat ik nog in de groei was, ben toen weer vlees gaan eten. ik zei gister tegen mams, mam, ik word weer vegetarier, en niemand die me tegen houd punt uit. ze keek me een beetje verbaasd aan en zei toen dat ze het met de dokter ging overleggen... ik wil het zo graag weer! want , anders voel ik me zo slecht, ik ben namelijk een heel erge dieren liefhebber! en ik wil gewoon ook geen bio vlees eten. nu is het dus afwachten!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:38

Ozette, heb je dan bezwaarlijke gezondheidsklachten? Weet niet of de 88 achter je naam voor je bouwjaar staat, zo ja, dan lijkt me toch dat je oud genoeg bent om zelf die keuze te maken zonder goedkeuring van je moeder?

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:39

haha, nee joh! me moeder vraagt het aan de dokter omdat ik in de groei ben, ik ben echt niet 88! ben 11..

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:50

Haha nee dacht dat je misschien geboren bent in 1988. Maar als je nog maar 11 bent, is het inderdaad wel goed dat je moeder informeert bij de huisarts.

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:52

ja dat vind ik ook, wil het toch erg graag weer worden..

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:07

ozette88 schreef:
haha, nee joh! me moeder vraagt het aan de dokter omdat ik in de groei ben, ik ben echt niet 88! ben 11..

Ik was ook 11 toen ik vegetarisch werd, was toen ook in de groei.
Ben erg klein, weet niet of het er iets mee te maken heeft? :o
Als iemand dat weet, pb me, ben nieuwsgierig!
Maar Ozette, zolang je je niet moe en zo voelt, e elk jaar bloed laat prikken (voor de zekerheid moet ik dat elk jaar van mijn moeder en huisarts) is er niets aan de hand. Gewoon extra groenten en peulvruchten eten!