Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:04

nathalie25 schreef:
Ja er zitten al kleine radijsjes aan stuk of 6 maar die zitten in 1 doosje. Snap je het nog?

O vreemd, had nooit gedacht dat je ook radijzenplantjes kon kopen :P
Met dit weer en voldoende water geven zijn radijzen in 3-4 weken oogstrijp dus dat is bijna de moeite niet ;)

AngelofLove

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:07

Radijsjes kan je zeker wel 'kant-en-klaar' kopen. Hier in het tuincentrum word je ermee doodgegooid zowat :D

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:16

O hahah ik wist niet dat ze zo snel groeide nouja heb ikheel snel mijn eerste opbrengst.
Ik ga dan ook maar wat radijs zaadjes kopen anders is mijn bak wel heel snel leeg

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:01

Wat is verstandiger, s'morgens of sávond mijn pompoenenplantjes over zetten in de volle grond?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:26

Scubadoo schreef:
Mijn frambozenstekjes zijn binnen en ze zien er nog hartstikke mooi fris uit.

Thanks Ranna!

Ik ga ze gauw poten.

Héé mooi om te lezen dat ze goed zijn aangekomen :j
Graag gedaan.

Veel plezier ermee. Dat het maar glooote, mooie planten mogen worden die veel lekkere frambozen geven.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:47

Ik heb rucolazaadjes, dus ik zal ze vandaag of morgen even zaaien.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:52

zou ik niet doen, ayo, ze houden niet van hitte :)

ik zaai 2x per jaar rucola, (tijdens een normale zomer dan, dit is natuurlijk belachelijk :D)
1x in maart, begin binnen, dan naar buiten, en een keer eind van de zomer.
:)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:40

Vandaag heb ik foto's van onze tuin gemaakt zodat ik later nog eens kan terugkijken hoe het was, maar misschien vinden jullie het ook wel leuk om te zien. Vooraf wil ik jullie wel waarschuwen, bij mij ziet alles er niet keurig strak uit. :+ Zoals ik hier wel eens geschreven heb probeer ik er een permacultuurtuin van te maken en wat jullie zien is een heel voorzichtig begin daarvan. Mijn grootste prioriteit op dit moment is ervoor te zorgen dat er geen grond meer zichtbaar is. Delen van de tuin heb ik bedekt met stro en waar je nog wel zwarte grond ziet heb ik van alles gezaaid. Doordat er nog zoveel open plekken zijn voer ik een zware strijd met de distels waar ik zo'n hekel aan heb (ga er maar eens op staan :( ). Verder maak ik me niet druk om onkruid. ;) Ik probeer de bodem zo min mogelijk te verstoren, dus schoffelen en dergelijke doe ik niet aan.

Laat ik maar beginnen met een overzichtsfoto en dan van voor naar achteren gaan. Onderaan de overzichtsfoto zie je ons terras dat wij delen met een groep konijnen. Je ziet hier vader Karel (die grote grijze in het midden) met om hem heen zijn 5 zonen. (Over twee maanden zijn die net als Karel allemaal gecastreerd en ga ik een nieuwe groepsindeling maken.) Gelijk achter het terras staan een paar fruitboompjes en is een rommelhoekje dat nodig aangepakt moet worden. Aan de linkerkant van de tuin zie je dan de kruidenspiraal met links daarvan een border (met een paar vaste planten en zaaigoed) en daarachter de pruimenboom. Aan de rechterkant van de tuin zie je ook nog een border (met onder andere tomaten) en de aardbeitoren waar de eerste aardbeien al te zien zijn. Bovenin de aardbeitoren heb ik een paar zonnebloemen gezet en pompoenen waarvan ik dacht dat ze doodgevroren waren maar die het nu toch weer lijken te gaan doen. Daarachter zit de ren van de andere groep konijnen, die ik niet allemaal op de foto kreeg. Dat zijn twee volwassen voedsters met elk twee vrouwelijke nakomelingen en een gecastreerde ram. Hierachter zit nog de kippenren (links met net erover) en het 'weitje' waar ze elke dag een paar uurtjes op mogen zodat ze het niet helemaal kaal vreten. (Daarnaast lopen ze bijna dagelijks een paar uurtjes los in de hele tuin.) Op die laatste foto zijn trouwens ook de braam en framboos te zien waar al bloemen in zitten. Hopelijk over een tijdje veel 'wildere' en groenere foto's! :D

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:45

Wat leuk om zo even mee te mogen kijken!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:47

Wat een grappige reportage :D
goeroe schreef:

Geniaal, die aardbeientoren! Heb je hier aarde tussengeduwd, of hoe zit dat?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 23:08

Antheman schreef:

Bij het planten heb ik gewoon wat potgrond tussen de tegels gepropt en daar de aardbeiplanten in gezet. Bij het opbouwen van de toren is het wel heel belangrijk dat je kleine openingen naar de binnenkant hebt want anders drogen de aardbeien snel uit. De binnenkant van de toren heb ik afgelopen najaar en winter als compostvat gebruikt. Ik heb er een laag potgrond overheen gedaan en daar de zonnebloemen en pompoenen in gezaaid. Laatst heb ik de toren nog wat hoger gemaakt, daarom staan de zonnebloemen nu een stukje lager.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:23

@Goeroe: Wat een leuke tuin zeg!!!

Vraagje: Ik heb twee ieniemienie zonnebloempjes binnen in een potje staan, die ik het liefst naar buiten wil doen (ik denk als ze wat groter zijn) maar ik weet niet zo goed waar ze het best kunnen overleven. Mijn tuin heeft hogere (en dus drogere) en lagere (en dus nattere) gedeeltes en ze kunnen in de zon of deels uit de zon. Ik heb nog nooit zonnebloemen gehad, dus geen idee eigenlijk, haha!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:32

Onze supermarkt had ook zonnebloemetjes ( in bloei) in een potje te koop, zag er leuk uit. Ik vermoed dat als je die buiten gaat zetten, ze uiteindelijk niet veel meer doen qua groei en bloei. Dit soort plantjes wordt meestal "voorgetrokken" bij de kweker en verdwijnen na de bloei in de kliko. Maar proberen kan natuurlijk altijd: zonnige plaats en uit de wind.
Trouwens, zonnebloem zelf zaaien is makkelijk en leuk - er wordt een sport van gemaakt wie de hoogste plant krijgt!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:48

Goeroe wat leuk om je tuin te zien. Lol - ja een permacultuurtuin ziet er nu eenmaal anders uit haha.
Ik wed dat mensen die onze tuin ook :n staan :D

Tot mijn verdriet kwam ik er gisteravond pas achter dat mijn aardbeien de vorst van vorige week niet overleefd hebben en vanmorgen zag ik dat alle appelbloesem ook kapot gevroren is ;(
De kruisbessen zijn schijnbaar een stuk taaier want die zien er goed uit en de blauwe bosbes en honingbes bloeiden toen gelukkig nog niet en de gele framboos, ach die overleefd alles :=

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:55

Wat balen Ranna!!

Mijn eerste twee rijpe aardbeien zijn lekker opgepeuzeld!

Door de vogels :+ :+

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:58

ranna schreef:
Ik wil niets afdoen aan je studie Snor maar volgens mij zit alle zwarte grond stikvol zaad.
Zou de mindere groei van onkruid in potgrond niet komen omdat die verhit wordt om zoveel mogelijk zaad te doden?

Potgrond uit een zak van het tuincentrum, daar zit geen onkruidzaad in. Anders had ik het huis nu vol met onkruid gehad :=

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:59

annepanne schreef:
Wat balen Ranna!!

Mijn eerste twee rijpe aardbeien zijn lekker opgepeuzeld!

Door de vogels :+ :+

Toen ik las dat de eerste aardbeien bij jou zijn opgepeuzeld wilde ik al schrijven: 'Ja joh! Wrijf het er even in!!!' _-:(

Maar toen zag ik opeens het volgende zinnetje _O-
Bestaat er toch nog zoiets als gerechtigheid := 8-)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:01

Snor schreef:
ranna schreef:
Ik wil niets afdoen aan je studie Snor maar volgens mij zit alle zwarte grond stikvol zaad.
Zou de mindere groei van onkruid in potgrond niet komen omdat die verhit wordt om zoveel mogelijk zaad te doden?

Potgrond uit een zak van het tuincentrum, daar zit geen onkruidzaad in. Anders had ik het huis nu vol met onkruid gehad :=

Dat bedoel ik. Potgrond wordt verhit om onkruidzaden te doden. Daarom zie je, volgens mij dan, ook veel minder onkruid in potgrond dan gewone aarde. Dacht je niet?

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:08

ranna schreef:
Dat bedoel ik. Potgrond wordt verhit om onkruidzaden te doden. Daarom zie je, volgens mij dan, ook veel minder onkruid in potgrond dan gewone aarde. Dacht je niet?

Dat zei ik ook in mijn eerdere posts? De kleigrond komt gewoon uit de bouwput achter het schoolgebouw, daarom groeit daar ook zoveel onkruid in. Maar wij wisten niet waar de kleigrond vandaan kwam, wij dachten dat daar ook wel alle zaden in gedood zouden zijn, dus we hadden geen rekening gehouden met evt onkruid wat op zou komen in onze potten. Vandaar dat wij braaf alle plantjes aan het meten waren... En toen bleek de helft onkruid te zijn...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:10

Whahahaa, die is wel leuk! Heb je het wel druk gehad met zoveel opkomende plantjes _O-

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:24

We hadden al 1 extra harig exemplaar 'Godzilla' genoemd ;) Arme Godzilla is zomaar respectloos uit zn pot gerukt door de docent ;(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:41

goeroe schreef:
Antheman schreef:

Bij het planten heb ik gewoon wat potgrond tussen de tegels gepropt en daar de aardbeiplanten in gezet. Bij het opbouwen van de toren is het wel heel belangrijk dat je kleine openingen naar de binnenkant hebt want anders drogen de aardbeien snel uit. De binnenkant van de toren heb ik afgelopen najaar en winter als compostvat gebruikt. Ik heb er een laag potgrond overheen gedaan en daar de zonnebloemen en pompoenen in gezaaid. Laatst heb ik de toren nog wat hoger gemaakt, daarom staan de zonnebloemen nu een stukje lager.

Wat apart joh, heb je dat bij iemand afgekeken of zelf verzonnen?
Maar heb je dan nadat het compost is geworden de aardbeien er opzij tussen de tegels gedrukt of heb je dat tijdens het stapelen al gedaan? En krijgen ze zo wel voldoende zon, want de plant zit helemaal onder de tegels toch?

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:42

Gisteren bij tuincentrum overvecht flink ingeslagen :)
rucola, bleekselderij, knolselderij, rode uien, basilicum, marokaanse munt, lavendel, thijm, rucola, spruitjes dit alles als plantje.
Stokbonen, goudsbloem, oostindische kers heb ik gezaaid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:45

ranna schreef:
Goeroe wat leuk om je tuin te zien. Lol - ja een permacultuurtuin ziet er nu eenmaal anders uit haha.
Ik wed dat mensen die onze tuin ook :n staan :D

Tot mijn verdriet kwam ik er gisteravond pas achter dat mijn aardbeien de vorst van vorige week niet overleefd hebben en vanmorgen zag ik dat alle appelbloesem ook kapot gevroren is ;(
De kruisbessen zijn schijnbaar een stuk taaier want die zien er goed uit en de blauwe bosbes en honingbes bloeiden toen gelukkig nog niet en de gele framboos, ach die overleefd alles :=

Is zo'n honingbes lekker? Vertel eens...?

Iemand nog het perfekte idee om vogels weg te houden uit mijn kersenboom? Hij hangt helemaal vol met knikkergrote kersen en ze beginnen zelfs al roze te worden maar de boom is te groot voor een net (hoogstam = 8-10 meter?).
Wie mij het perfekte idee bezorgt mag over een maandje helpen met plukken!!!

En misschien een domme vraag; hoelang werkt onkruidverdelger als Round Up?
Ik wil dat stuk gaan omploegen maar er staat veel onkruid op en dat komt natuurlijk veel sneller omhoog dan de groente's, zeker wanneer ik het ga bemesten.
Dus ik zat te denken om het eerst allemaal dood te spuiten en dan om te spitten maar kan ik daarna mijn groente er wel op zetten of gaat die dan ook dood? Hoe lang zou ik moeten wachten voor ik ga zaaien/planten?
Kan ik dan beter onkruidverdelger voor op het land gebruiken (dood onkruid maar geen gras, Round Up dood alles)?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:13

Ik heb begrepen dat round up niet zo biologisch afbreekbaar is als ze zelf zeggen. Dus je kan het beter niet in een moestuin gebruiken. Ik heb een stuk zwart plastic dat ik een flinke periode over een onkruidstuk leg. Dan gaat alles eronder dood en kan je het vrij simpel omspitten en schoonmaken.
Je zou dan ook gaten in het plastic kunnen maken en daar dan bijvoorbeeld courgette in kunnen zetten.

Die aardbeientoren is echt leuk! En houd dus kennelijk ook voldoende vocht vast +:)+

Mijn kinderen hebben de boontjes gezaait en nu staat het hele zakje op ongeveer een handgroot oppervlakte :') Weten jullie of ik die kan verspenen?

De spinazie die ik had gezaaid heeft teveel last gehad van de droogte. Een gedeelte is dood, en het andere gedeelte schiet nu door -O- Mijn rucula heeft ook een groeistilstand gehad, maar is nog wel groen. Ik hoop dat dat nog wat wordt.