Taarten Decoreren IX

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:26

Moet je en maizena en bloem er door heen doen? Ik heb een recept zonder maizena...

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:31

Yootha schreef:
Esgaroth je bent al net zo'n ster als mij in het bakken van grote eierkoeken.

Haha ja dat zeg je goed :D In ieder geval gaan morgen 5 kippen wel genieten van sowieso 1 heeele grote eierkoek :D

En toch wil ik weten waardoor het niet lukt. Degene die nu in de oven staat is wel een beetje gegroeid hoor, maar niet heel veel.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:31

pubelia schreef:
Moet je en maizena en bloem er door heen doen? Ik heb een recept zonder maizena...

Ik heb er 1 met en zonder, en heb de ene MET aangehouden.

:n Nou, deze is ook klaar, en is dus net zo'n platte eierenkoek als de vorige.
Erg frustrend eigenlijk, omdat ik al 10 eieren verkl**t heb, een half pak bloem, een half pak maizena en 2 pakjes vanille suiker...
En ik was er heilig van overtuigd dat het me wel ging lukken |( |(

pubelia

Re: Taarten Decoreren IX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:38

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:39

Esgaroth schreef:
Nou, ik ook :D
Heb net ff een blik in de oven geworpen, echt heel erg omhoog komt ie niet, maar hij staat er ook pas 10 minuten in. Weet niet hoelang het duurt voordat ie gaat rijzen? Ik zie wel dat hij op de bovenkant puisten krijgt. Heel vaag, want ik heb alles nog goed nagekeken, en er zaten nergens klontjes in.
Pfff, en wie zei dat taarten bakken niet moeilijk is? ;)
Ik ga pas aan mn botercreme beginnen als ik weet dat ik deze biscuit wel kan gebruiken :D

Edit: ok, blijkbaar doe ik echt iets verkeerd. Volgens de oven moet de taart nog 20 minuten ongeveer bakken. De hoogte van de taart is nu tot halverwege het bakblik, de ronde springvorm.
Hoe kan het nu toch dat hij niet rijst? Ik heb nu toch echt 20 minuten gemixt! Mn eieren kwamen uit heet water, ik heb lang gemixt... ik snap t niet hoor :?

Wellicht verkeerde verhoudingen, temperatuur van de oven niet goed? Temperatuurmeter kapot?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:40

Mn oven is splinternieuw, net als de rest van mijn keuken :) Ik heb hem ingesteld op 180 graden.
Is er geen slimme mix die je kan gebruiken voor een basisbiscuit? Ik ken mezelf, dit zal me vast niet lukken...

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:41

Welke stand van de oven gebruik je? Heb je meerdere platen in de oven laten zitten? Welke plaat staat je vorm op? Welke hoogte in de oven heb je de plaat hangen?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:42

Misschien de bloem er toch te veel doorheen geroerd en daarmee de lucht uit je beslag geroerd.

Door de eieren te kloppen komt er lucht in, als je dan echt de bloem er doorheen roert, roer je de lucht er weer uit. Ik heb altijd geleerd de bloem echt met beleid door de eieren heen te spatelen/vouwen, dus lepel of spatel langs de kant van de kom naar onderen steken en dan als het ware langs de bodem naar je toe trekken en weer langs de kom omhoog en wat je dan met je spatel of lepel 'meeneemt' omvouwen.

Dat deed ik terwijl ik steeds de kom een slagje draaide totdat de bloem er mooi egaal doorheen zat. Zo snel mogelijk werken, wel de bloem in delen er doorheen inderdaad, maar hoe korter je spatelt hoe meer lucht je in je beslag houdt. Onder invloed van de warmte in de oven zetten de luchtbellen vervolgens uit en komt je taart omhoog. Hoe minder lucht, hoe minder je taart rijst.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:47

Idd Annick75 zo heb ik het, de enige keer dat ik zonder biscuitmix werkte, ook gedaan.

Ik had dit recept gebruikt:
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/3/Biscuit+2/

Niks verwarmen alleen de eieren in heet water. Hij werd wel wat lager dan de biscuit van de mix dat wel.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:47

@Mayo: ik heb de stand van de heteluchtoven aan op 180 graden. Er zitten normaal meerdere platen in, maar ik heb alles eruit gehaald voordat de oven aanging, anders duurt het zo lang (het is een 90 cm oven). Hij staat in het midden van de oven.
@Annick: dat klink wel erg ingewikkeld hoe jij het uitlegt. Ik heb de bloem er nu gewoon bovenop gezeefd en er redelijk snel doorheen geslagen met een pollepel.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:48

ik heb geen hetelucht oven maar een (kom niet op de naam) boven en onder oven. Moet ik dan ook 180 graden aanhouden?

Welke plaat moet ik er in zetten?

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:51

Een rooster is het beste.

Ik heb wel een hetelucht over en doe eerst altijd 10-12 min op 160 graden en dan 20-30 min op 175 graden.

Misschien kun je dat nog proberen Esgaroth? Temperatuur in het begin iets lager en dan hoger.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:53

Esgaroth schreef:
@Mayo: ik heb de stand van de heteluchtoven aan op 180 graden. Er zitten normaal meerdere platen in, maar ik heb alles eruit gehaald voordat de oven aanging, anders duurt het zo lang (het is een 90 cm oven). Hij staat in het midden van de oven.

Ik gebruik boven-onderwarmte midden van de oven op een rooster.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:54

Ik denk dat ik ga valsspelen. Ik moet zo toch naar de supermarkt, ik ga gewoon cakemix kopen.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:55

Esgaroth schreef:
Ik denk dat ik ga valsspelen. Ik moet zo toch naar de supermarkt, ik ga gewoon cakemix kopen.

:(:) het komt wel goed

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:01

Mix koop ik gewoon bij DLT of een andere shop. Lekker makkelijk :D

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:09

Esgaroth schreef:
@Annick: dat klink wel erg ingewikkeld hoe jij het uitlegt. Ik heb de bloem er nu gewoon bovenop gezeefd en er redelijk snel doorheen geslagen met een pollepel.

Ik denk dat het dáár fout gaat: je moet het er echt voorzichtig maar toch vlot doorheen scheppen en niet slaan/hard roeren/mixen.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:17

Bij de Sligro verkopen ze kapselmix. Daar kun je ook biscuit mee maken.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:26

ik wil, mist het lukt, om de taart heen een chocolade iets doen. Kan ik dat ook met mijn boter creme maken? Dat ik dat meng met chocolade?

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:31

Lekker!

Choco-hazelnootcrème:
- Voeg een paar eetlepels hazelnootpasta (Nutella bijvoorbeeld) toe aan
de crème.

Chocoladecrème:
- Voeg enkele lepels chocolademelkpoeder samen met de poedersuiker
toe aan de mix voor botercrème. Of roer 75gr gesmolten chocolade
(even laten afkoelen tot kamertemperatuur) door de crème zodra hij
klaar is. Fijngehakte chocolade erdoor roeren is ook lekker :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:41

Dat eerste zoek ik! :j Thnx

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:42

Dat is erg lekker! Heb dat ook eens gedaan maar had er wel heel veel ingedaan. :9 jammie

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:16

Bedankt voor jullie reacties! :D

hihi awh, dat kleine bisquitje := smaakte het wel lekker? Ik hoop voor je dat je volgende hoger is! :D

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 15:17

Ik ben eigengemaakt pruimensap aan hetmaken, lekker om door de botercreme te doen, en op te drinken :)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:20

hmm, klinkt lekker! :D
die verse sapjes zijn altijd zo heerlijk :~ en door de botercreme lijkt me ook wel iets hebben!