Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:41

Twee dagen niet in mijn tuin geweest en ik heb zowaar weer vijf kleine rode tomaatjes. :D

Ook aan de plant met grote tomaten gebeurt wat: er wordt er welgeteld eentje oranje. :D

Ik heb ook geconstateerd dat ik nodig eens een gerecht met peterselie moet gaan maken. :Y)

LovingTweety

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:07

Karin, zeg het maar als je iets goeds hebt met peterselie, ik heb hier peterselie en bieslook staan... Ik ging eigenlijk voor de basilicum maar die was verzopen :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:22

LovingTweety schreef:
Karin, zeg het maar als je iets goeds hebt met peterselie, ik heb hier peterselie en bieslook staan... Ik ging eigenlijk voor de basilicum maar die was verzopen :+

En dan lust basilicum nog zoveel water :D

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:52

het zat in een pot waar geen gaten onderin zaten en toen wij eind mei terug kwamen van vakantie stond het mos in de pot :+
Toen ik dus alles wou weggooien zag ik 2 groenige plukjes, die heb ik eruit gehaald en in een goede pot gezet en dat zijn nu 2 flinke kruidenplanten :D

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:00

ranna schreef:
Ik zal de laatste zijn die beweert groene danwel zwarte vingers te hebben maar doe mijn best sinds ik een, voor mij, leuke manier van tuinieren heb gevonden á la permacultuur.
Een eetbare tuin om je huis dus met weinig werk qua onkruid wieden e.d.

Permacultuur, daar heb ik nog nooit van gehoord! Kan je er wat meer over vertellen?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:06

question....

iets eet mijn gourgettes op... ik zie geen slakken. kunnen het konijnen zijn?
ze worden allemaal alleeen aan geknaagd. vorig jaar had ik nergens last van.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:18

@ suuzepuus, heb ik ook met mijn courgettes en komkommers. Slakken en mieren doen het hier. Slakken zie je alleen nooit want die komen 's nachts.

ik heb al wel 2 courgettes van 50+ cm gehad :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:22

dan ga ik zo maar eens ff wat schoteltjes bier neerzetten. vind het zo zonde
vorig jaar kreeg ik ze niet op, zoveel had ik er en nu worden ze echt alemaal opgegeten. heb er nog geeneeen gehad!

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:24

Bier? helpt dat?

Ik snap het hier ook niet goed hoor, al mijn courgettes groeien, af en toe eentje die niet bevrucht is. En niets mee aan de hand. En mijn komkommer plant is mega lang en groot en geneen komkommer slaat aan. Lijkt wel alsof ze verrotten

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:36

rijoyco schreef:
ranna schreef:
Ik zal de laatste zijn die beweert groene danwel zwarte vingers te hebben maar doe mijn best sinds ik een, voor mij, leuke manier van tuinieren heb gevonden á la permacultuur.
Een eetbare tuin om je huis dus met weinig werk qua onkruid wieden e.d.

Permacultuur, daar heb ik nog nooit van gehoord! Kan je er wat meer over vertellen?

Hi Rijoyco,

Permacultuur bootst de natuur na in de zin van, je zorgt dat de bodem altijd is bedekt met organisch materiaal, dat kan droog gemaaid gras zijn, oud hooi of stro of zelfs karton of iets dergelijks.
Op die manier krijgen onkruidzaden geen zonlicht en zuurstof om te kunnen schieten en droogt je bodem niet uit terwijl het organische materiaal langzaam verteert en de planten van voedsel voorziet. Je hoeft er dus geen mest bij te gooien.
1x per jaar snoei je wat gesnoeid moet worden en laat het snoeisel gewoon op de grond liggen als mulch = bodembedekking.
Het 1e jaar heb je net zoveel werk als in een andere tuin omdat je dan toch moet gaan spitten e.d. om je tuin in te richten maar daarna mag je niet meer spitten, niet schoffelen en niet bemesten met pure mest omdat dat in de natuur ook niet gebeurt. Je mag ook niet op de bodem lopen omdat daarmee de bodemstructuur wordt vernield en allerlei belangrijke organismen er niet meer kunnen leven.

Dat houdt in dat je bepaalde paden kunt gaan aanleggen van steppingstones b.v. of, zoals bij een moestuin, je verhoogde bedden kunt maken van max. 1.20 breed zodat je er van beide kanten makkelijk bij kunt zonder op het bed zelf te moeten staan. Zo blijft de bodem lekker luchtig en daar zijn allerlei belangrijk beesies blij mee.

Een goede link is www.permacultuurnederland.org/
Daar vind je ook een lijst met allerlei eetbare vaste planten die je om je huis kunt zetten en niet in je moestuin omdat je de moestuin voor 1-jarig spul gebruikt.
Dit is mijn eerste jaar met een moestuin. Ik heb de bodem bedekt met oud hooi wat de paarden niet wilden eten en heb nu nog onkruid zat maar dat zal, als het goed is, ieder jaar minder worden omdat je de grond niet meer omploegd.
Op youtube staan ook leuke informatieve filmpjes, wel vaak in het engels.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:43

Hallo allemaal, ik heb een vraag over mijn pompoenen. :o
Het groeit ontzettend (lees: woekeren :D ).
Ik heb de zaadjes gratis uit een reclame blaadje gehaald en voor de gein in de tuin gezaaid. Natuurlijk in de hoop dat ze uitkomen want ik hou van pompoensoep. :9
Maar nu vraag ik me af of deze wel eetbaar zijn??
Deze is bijvoorbeeld maatje volleybal maar geel/lichtgroen van kleur...Kleurt dit nog oranje?? :?

Afbeelding

Dit is de plant (met wat onkruid erdoor), aan de gele bloem groeit uiteindelijk een pompoen.
Afbeelding

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:09

Die pompoen groeit door tot in september/oktober, en kleurt later pas, als ie veel groter is;-)
Het ligt er een beetje aan welk soort pompoen je hebt, de groot-wordende soorten hebben meer sierwaarde (halloween), andere soorten zijn weer lekkerder om te eten.
Ik ben vorig jaar ook begonnen met pompoen-zaadjes uit de landleven, te planten in de mesthoop, dit jaar heb ik ook consumptie-pompoenen gezaaid...
Ik vind pompoensoep met creme fraiche ook superlekker, alleen het snijden van die kringen is zo'n rotklus....

Edit: hippe nagels zeg;-)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:20

Ik heb ein-de-lijk een grote rode tomaat! *\o/* Eentje maar - maar wie het kleine niet eert etc. etc. :D

Mijn aardbei heeft inmiddels een sleep van anderhalve meter lang (ik mag wel eens gaan stekken) maar nog geen spoor van vruchten.

En ik eet ergens deze week peterseliesalade :7 - waarom moest ik nou zo nodig een bak volplanten met dat spul?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:45

wij hebben gisteren ook een stuk of 10 tomaatjes van de plant afgehaald. ze zien er super uit!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:49

En ik heb verse pesto met mijn zelfgezaaide basilicum gemaakt. :)) Jemig, wat een smaakverschil tov een potje kant en klaar 8-) Heerlijk!!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:35

Mijn tomaten zijn helaas nog hardgroen, maar ik ben al wel aan het smullen van de japanse wijnbessen en de pruimen...njum!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:48

missnynke schreef:
Mijn tomaten zijn helaas nog hardgroen, maar ik ben al wel aan het smullen van de japanse wijnbessen en de pruimen...njum!

Grrrr... Hier zijn de JWs nog niet rijp ;(
Zit allemaal nog leuk in een cocconnetje. Als het nog lang duurt pulk ik ze er persoonlijk uit :(

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:27

Ik ben gisteren bij m'n broer geweest die een aardige boomgaard heeft. Dus nu kom ik om in de pruimen. Pruimenjam, pruimensap, pruimen taart... Ik kan geen pruim meer zien!
Ik hoop dat mijn plantjes mijn vakantie gaan overleven, aangezien het flink warm wordt, ben ik bang van niet :(...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:04

balli schreef:
Ik ben gisteren bij m'n broer geweest die een aardige boomgaard heeft. Dus nu kom ik om in de pruimen. Pruimenjam, pruimensap, pruimen taart... Ik kan geen pruim meer zien!
Ik hoop dat mijn plantjes mijn vakantie gaan overleven, aangezien het flink warm wordt, ben ik bang van niet :(...

Pas maar op dat je straks niet leegloopt;-)

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:13

missnynke schreef:
balli schreef:

Pas maar op dat je straks niet leegloopt;-)

Haha, ja daar was ik ook bang voor, maar tot nu toe merk ik nog niks :Y)

Havanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:28

Antheman schreef:
En ik heb verse pesto met mijn zelfgezaaide basilicum gemaakt. :)) Jemig, wat een smaakverschil tov een potje kant en klaar 8-) Heerlijk!!

@ antheman hoe maak je je pesto zelf.. we hebben basilicum te over dus wil het ook wel eens proberen te maken..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:43

Ik heb inmiddels 3 rode tomaten van mijn plantjes af kunnen halen!! :D En er zitten er nog een zooi aan te komen! Ze kleuren stuk voor stuk op naar rood :+:

En ze zijn me LEKKER!! :oo Echt heerlijk zoet!! :9

En mijn aardbeien beginnen minder vruchten te geven, had gisteren nog 2 lekkere zoete beitjes, maar ik denk dat het bijna klaar is met ze! :)

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:27

Havanna schreef:
Antheman schreef:

@ antheman hoe maak je je pesto zelf.. we hebben basilicum te over dus wil het ook wel eens proberen te maken..

Ben ik ook benieuwd naar,.. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:18

De oogst van vandaag, aangevuld met de Grote Tomaat van een paar dagen geleden:

Afbeelding

Er gebeurt inmiddels wat in mijn tuin. :D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:33

Mijn tomaten krijgen nu pas bloemen, dus wij hebben late tomaten :=