de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:48

Zo heb ik ooit bij de Lidl een peer gekocht voor 1 euro was een heel zielig takje, maar leeft nog steeds.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:05

Lizz schreef:
DemDeempel schreef:
Ik moet het even enthousiast delen hier, sinds wij ons huis twee jaar geleden kochten wilde ik als afscheiding in de voortuin een rij dwerg fruitbomen.
Ik moest er twee aldi's voor langs, de eerste kreeg ze morgen pas binnen, maar ik heb mijn boompjes.
[ [url=m/8yRQan.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt me geïnspireerd, ben vandaag op pad gegaan.
Wilde graag een pruim, maar die hadden ze nergens (3 aldi’s bezocht :') ). Wel met peer thuisgekomen. En misschien dat ik nog een appel haal.
Ik had nog geluk, vandaag voor 5 euro :o

Fijn dat het nog is gelukt. Bij "mijn" Aldi stonden er ook maar twee pruimen en twee kersen, alle vier meegenomen.
Leuk dat je nog een peer hebt kunnen vinden, en voor die prijs al helemaal haha. Welke soort heb je?
Ik heb nog een Jonagold appelboompje van vier jaar terug, dezelfde actie. Die heeft de afgelopen weken prachtig in de bloesem gestaan.

Zo stonden mijn boompjes erbij toen ze net de grond in waren gegaan
Afbeelding

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:07

Marcella schreef:
Zo heb ik ooit bij de Lidl een peer gekocht voor 1 euro was een heel zielig takje, maar leeft nog steeds.

Een hele perenboom voor 1 euro, goeie deal.

Zo heb ik eens een paar blauwe bessen struiken meegenomen voor een paar euro. Soms blijven er nog leuke actie planten liggen en dan neem ik ze wel eens mee, ookal heb ik ze nooit echt nodig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:19

Met het verpoten brak ik een mooi jong 15 cm hoog pepertje of paprikaplantje af precies boven de grond, snif snif. Maar omdat men zegt dat pepers en paprika's snel nieuwe wortels maken heb ik deze in de grond teruggestoken. We gaan het zien.

Ik weet werkelijk niet hoe ik nog 2 weken lang die paprika's en pepers in de P9 potjes moet houden Ze groeien ineens echt snel. Toch de gok van buitenzetten maar nemen? Ik heb nu een paar vierkante meter in mijn woonkamer bedekt met karton, daar staan ze 's nachts op.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 12:50

Je zou evt iets van een plastic zak met gaten erover kunnen kunnen spannen. Maar ik ga vandaag wel de eerste tomaten ook de grond in doen, als ik het weer zo kijk veranderd er niet zoveel en ik heb ze al lange tijd af gehard. Bij mij staat alles ook wel vrij beschut tegen de wind, het is nu toch 19 graden in de achtertuin hier

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:04

moonsparkle schreef:
Je zou evt iets van een plastic zak met gaten erover kunnen kunnen spannen. Maar ik ga vandaag wel de eerste tomaten ook de grond in doen, als ik het weer zo kijk veranderd er niet zoveel en ik heb ze al lange tijd af gehard. Bij mij staat alles ook wel vrij beschut tegen de wind, het is nu toch 19 graden in de achtertuin hier

Hier hebben de meeste plantjes ook al 1 nacht buiten doorgebracht om ze af te harden. Maar ik ben straks nog een paar dagen weg en dan moet mijn vader er voor zorgen. Die vindt elke dag water geven onzin en dat hebben ze echt wel nodig. Als hij gaat denken ze kunnen die 3 dagen wel zonder water, dan zijn ze dood. Als ik ze binnen neerzet droogt de grond wel minder snel uit. Dan kunnen ze 2 dagen zonder water. Ik woon in het noorden, daar is het echt 2-5 graden kouder als in het zuiden. Waar het in Limburg dan 18 is, is het bij ons soms maar 12-14. Dat is ook nog een puntje van aandacht. Maar als je planten tegen een muur aanzet, dan geeft de muur 's nachts nog warmte af.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:07

Dan misschien verpotten en toch nog binnen houden en op een tray met water zetten? Dat overleven ze dan wel die daagjes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 13:53

moonsparkle schreef:
Dan misschien verpotten en toch nog binnen houden en op een tray met water zetten? Dat overleven ze dan wel die daagjes.

Ik heb werkelijk nog wel 40 plantjes. In mijn woonkamer ligt nu al enige vierkante meters aan karton. Ziet er niet uit, maar is voor hooguit nog 2 weken. :P Ze krijgen dus nogal wat liefde van mij om straks goede pepers en paprika's te geven, hoop ik.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:31

Afbeelding

Afbeelding
<3

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:41

Omg.. mijn tomaten zijn nog steeds 3/4 blaadjes groot. Heb ze in februari gezaaid

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:50

Macs schreef:
Omg.. mijn tomaten zijn nog steeds 3/4 blaadjes groot. Heb ze in februari gezaaid

Die ik heb uitgeplant zijn ongeveer 40cm. Ik heb ze half maart gezaaid. Hebben ze te weinig licht gehad misschien?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:52

Mijn tomaten plantjes to be hoop ik haha
Echt miezerig nog. Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:57

Marigold schreef:
Mijn tomaten plantjes to be hoop ik haha
Echt miezerig nog. [ [url=m/vH1yO8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oei, onder de juiste omstandigheden kunnen ze best snel groeien maar die zijn nog wel heel klein, dat is nog even wachten op tomaten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:05

Mooie planten moonsparkle!
Die van mij bleven ook achter in groei.. verkeerde potgrond -O- Is nu al de zoveelste keer dat ik potgrond kocht waar gewoon echt te weinig voeding in zat.
Gelukkig zijn ze buiten meestal snel bijgegroeid.

Vandaag nog even de sperziebonen voorweken, dan kunnen die morgen de grond in.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:07

8nnemiek schreef:
Die van mij bleven ook achter in groei.. verkeerde potgrond -O- Is nu al de zoveelste keer dat ik potgrond kocht waar gewoon echt te weinig voeding in zat.

Ah ja sperziebonen even kijken of ik nog ergens ruimte kan vinden :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:08

Ik denk ook dat het aan mijn potgrond ligt (kokos)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:09

8nnemiek schreef:

Kun je niet gewoon kunstmest bijstrooien dan? Ik werk altijd met bemeste tuinaarde i.p.v. potgroond, ook als zaaigrond. En nooit problemen (alleen helaas geregeld die vervelende varenrouwvlieg).
En na een paar weken gooi ik gewoon wat van die grijze kunstmestkorrels er bij, gewoon van die 25kg zakken voor het gazon. Gaat prima.

Met kokos heb ik slechte ervaringen, is leuk voor ontkiemen, dan direct weg.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:17

Ik heb potgrond gebruikt van vorig jaar :') de zak was pas op toen ik ze ging verpotten

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:36

Wist niet dat grondsoort zo'n groot verschil kon geven in groei :o Ik heb altijd gewoon simpele potgrond (voor bloemen geloof ik) gebruikt, omdat het meer/goedkoper is :') altijd goed gegaan gelukkig, als planten groter zijn dan geef ik vaak wel wat voeding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:38

Ik doe dus ook niet moeilijk, misschien groeien ze nog beter met iets anders maar ik gebruik gewoon potgrond en merk geen problemen. In het najaar wat mest door de tuin en klaar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:46

Ik heb potgrond van vorig jaar gebruikt en daar wat compost toegevoegd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:57

Marcella schreef:
Ik heb potgrond van vorig jaar gebruikt en daar wat compost toegevoegd.

Hier ook deels de grond van vorig jaar en dan kunstmest er bij gedaan.

Men zegt dat je niet mag telen in pure tuinaarde omdat daar te veel mest in zit, maar ik merk dat eigenlijk niet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:33

Afbeelding

Dit is niet wat er op het zakje stond: groene munt. Of wel? De stekelplant.
Ik ben dit gewend als munt, het groeit vanzelf nog op plekken:

Afbeelding

Vraatschade door zwarte kevertjes…
Ook de eerste meikever gevonden, raar want vorig jaar waren ze er ook en ze horen een cyclus van vier jaar te hebben.

Tot slot, de watermeloen moet even in betere grond, dit slinkt helemaal in.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:53

Munt is ook onkruid. _O-

Ik ken die plant ergens van en ik zeg zo snel mogelijk verwijderen. :=

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:57

Marcella schreef:
Munt is ook onkruid. _O-

In die zin: ik ben meer bekend met inheemse soorten dan met kweeksoorten :+ :7

Dus als dit in de bak geen groene munt is dan haal ik m leeg, de uien naar elders en die bak voor kamillethee.

maar ik weet dus nou niet of dit groene munt is of een aangewaaide stekelplant :o