De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dungen

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:19

Dan is het helemaal knap binnen een jaar! Ik vind het echt een fijne sfeer uitstralen ook de verhouding tussen plezier en moestuin :))

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:36

Wat een verschil OsMo!!

Het zijn wel mijn eigen katten die in de tuin kakken, dus heb er niet zoveel problemen mee :D De tuin is afgezet, zodat ze niet in andermans tuin schijten (en andermans katten niet bij mij). De achtertuin is 50m2 en de voortuin is 30m2.
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 17-04-14 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:39

Deed de buurvrouw hier dat ook maar. Gister heeft er gewoon in de schuur op een plastic zak zitten zeiken terwijl ik in de tuin bezig was.. :n
In het najaar al op de poetsdoeken in de schuur grrrre

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:40

Als iets meurt, dan is het kattenzeik! Ik vind het onbehoorlijk om anderen op te zadelen met jouw dieren, maar dat is vaak een discussie zonder eind :+

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:44

Inderdaad gebed zonder eind..
En een keer een kat in de tuin ok.. maar ze hebben er zeker 5 en volgens mij nu zelfs 6.

De buren hebben een konijn en daar komen ze niet. Dus als de hond het niet red van de zomer ga ik eens nadenken over een konijn :')

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:57

Vervelend zeg, katten in de tuin. Je hebt toch bij de action wel van dat kattenschrik ofzo?
Of is dat weer schadelijk voor de planten e.d.?

Ik heb even wat foto's gemaakt van mijn mini moestuin (gewoon de voor en achtertuin). Ik ben echt een beginner, dus tips zijn altijd welkom!
Afgelopen week bij het tuincentrum wat bamboestokken gekocht voor bij de paprika's, tomaten en zonnebloemen.

1. De voortuin, hier staat vaak de zon op. 2 aardbeienplantjes en op de achtergrond 1 tomatenplantje
Afbeelding

2. Binnen nog wat tomatenplantjes in bekertjes staan. Ze hebben een tijdje buiten gestaan, maar dat ging niet zo hard. Dus ik heb ze vandaag maar naar binnen gehaald
Afbeelding

3. Gele paprika in pot, gekocht bij tuincentrum. (Die is nog niets gegroeid sinds hij bij mij in de tuin staat)
Afbeelding

4. 2 tomatenplanten in pot. Kunnen die in de pot blijven of moeten ze uiteindelijk de volle grond in?
Afbeelding

5. De kruidenpotjes. Wat een drama, ze groeien voor geen meter. Dit heb ik vorig jaar ook al geprobeerd en toen werkte het ook al niet. Alleen het lichtblauwe potje doet het goed. (waar volgens mij peterselie in zat). Daar boven in het oranje potje komt ook iets boven. Het zou wel kunnen zijn dat dat patisson is. Maar eigenlijk heb ik geen plek voor patisson in mijn tuin :')
Afbeelding

6. 4 aardbeienplantjes in de achtertuin, op dit moment staat daar nog weinig zon op. Dat gaat nog wel veranderen als de zon hoger komt te staan. En op de voorgrond nog een rode paprikaplant van de Lidl.
Rechts daarnaast bieslook, eens gekocht in de supermarkt en in de tuin gezet vorig jaar. Doet het goed!
Afbeelding

7. De radijsjes. Daar achter heb ik nog meer gezaaid op een later tijdstip. Wanneer kun je eigenlijk zien wanneer de radijsjes klaar zijn om te oogsten?
Afbeelding

8. En 1 van de zonnebloemen. Ik had ze eerst in een ander bakje, maar ze wortelen zo snel dat ze er snel uitgehaald moesten worden *D
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 17-04-14 15:01, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:58

Ah, zonder katten zaten we waarschijnlijk met een muizenplaag.. Doe dan maar katten :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:30

Ik heb nog een paar foto's gemaakt, het wordt almaar erger, iemand nog een idee wat ik ermee kan doen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:34

Ja ik heb voor de rest echt niets tegen katten hoor ;) Hopelijk word t volgend jaar minder omdat we dan de schuur gaan verplaatsen. Dan mag de buurvrouw lekker aan een kattenluik kunnen ze niet meer bij ons door de tuin heen om in hun tuin te komen :=

Misschien laten ze de schuur dan ook met rust. Die kattenzeik ben ik nu wel zat.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:44

Annelies, had je die planten gekocht of zelf opgekweekt?
Indien dat eerste, zou ik ermee terug gaan.

Hier 2 katten en een hond, maar zodra de tuin vol staat laten ze die links liggen.
Moet dit weekend ook nog de laatste dingen verpoten.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:50

Annelies, het enige wat ik er over kan vinden op google is dat het spint is.
Maar dat was al eerder gezegd in het topic volgens mij en jij dacht dat dat het niet kon zijn.

'En spint doet vlekken en bruinkleuring van de bladeren ontstaan; de bladeren kunnen afvallen. '

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:54

Annelies - en het enige dat ik kon vinden was dat het heel erg op phyophthora lijkt, maar goed dat had ik ook al 2 x eerder gezegd...
Afbeelding

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:57

Waarschijnlijk echt een noob vraag, maar hoe schatten jullie in hoeveel water de plant nodig heeft?
Ik heb het idee dat ik ze te weinig geef, maar ik wil ze ook niet verzuipen (wat ik vorig jaar heb gedaan :') )
Nu zal dat niet snel gebeuren met planten in volle grond, maar dan doel ik voornamelijk op alles wat nog in potjes zit.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:59

Mjetterd schreef:
Waarschijnlijk echt een noob vraag, maar hoe schatten jullie in hoeveel water de plant nodig heeft?
Ik heb het idee dat ik ze te weinig geef, maar ik wil ze ook niet verzuipen (wat ik vorig jaar heb gedaan :') )
Nu zal dat niet snel gebeuren met planten in volle grond, maar dan doel ik voornamelijk op alles wat nog in potjes zit.

Wat bij mij tot nu altijd goed is gegaan gewoon voelen of de aarde nat is als je er een beetje in drukt, behalve als de plant slap gaat hangen moet je natuurlijk ook een beetje water geven haha, bij mij werkt het heel erg goed :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:17

Mjetterd, ik zie dat jouw aardbeien staan... Die van mij liggen soort van plat? Verschil in soort?

*\o/* komkommer, courgette en wortel komt te voorschijn!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:19

LadyMadonna schreef:
Mjetterd, ik zie dat jouw aardbeien staan... Die van mij liggen soort van plat? Verschil in soort?

*\o/* komkommer, courgette en wortel komt te voorschijn!

Ooh, nu je het zegt inderdaad.
Ik had 1 blad dat ging liggen en xie heb ik verstevigd met een stokje :').
Het leek mij dat liggende bladeren zouden gaam schimmelen op natte ondergrond (na het water geven bijvoorbeeld).
Geen idee wat normaal is, ik zal eens googlen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:48

Mooie transformatie die tuin :j en dat in een jaar.

Zo, de aardappeltjes verplant en de aardbeitjes. en mijn kasje eindelijk gebouwd zou het plastic wat ik vorig jaar had gekocht erover trekken, scheurt het -O- Zit toch geen houdbaarheidsdatum op die dingen? Het is speciaal folie voor kassen. Dus tomaatjes/paprikaatjes en augurkjes moeten nog even wachten.

Water geven is echt gevoelswerk :D Vergeet het nog al eens :o

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:00

Vlijtig liesje is spint. Kijk maar met een loep op de onderkant.. Spint hoeft niet alleen witte bolletjes te zijn maar begint als miniluisjes op de onderkant..

Aardbeien. Als ze groter groeien gaan ze vanzelf platter :j

Water vind ik ook lasti, had de eerste levering koolbari en spitskool ook verzopen :( als het potje licht is dan heeft het water nodig. Als het zwaar is dan is het te nat. Even een middenweg zoeken. Plantjes in zaai grond liever 3x per dag Mey een plantenspuit als met een gieter!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:03

Ik heb hier verschillende soorten aarddbeien die het heel goed doen, de ene soort staat hoger en rechter dan de andere soort :j

De frambozen zijn hier aardig uitgebreid zeg, nieuwe spontaan opgenomen kleintjes nemen de hele aardbeienbak over :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 01:17

_CS_ schreef:
Annelies, had je die planten gekocht of zelf opgekweekt?
Indien dat eerste, zou ik ermee terug gaan.

Maar ik heb de bon niet meer :(

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:27

Ik begin ineens heel hard te twijfelen... vanmiddag ga ik de overeenkomst tekenen, maar ben ineens bang dat ik het niet ga redden qua tijd en dat ik elke vrije minuut daar moet doorbrengen. HELP :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:42

Oei lastig. Voor de beeldvorming we hadden aan 1 1/2 dag nodig per week om de lap grond die wij hebben in een jaar tijd zo goed te krijgen.
En dan zijn we in de winter eigenlijk niet geweest en in de zomer ook niet elke week.
Als je met het stukje wat jij hebt elke week twee uurtjes verspreid door de week tijd besteed dan is het makkelijk haalbaar.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:48

Dat meen je? Dus de mensen om me heen proberen me te demotiveren? :P

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:50

Mijn vader had vroeger ook altijd een moestuin. Hij was vaak een klein half uur weg per dag.

Het inzaaien en klaar maken van het land zit iets meer tijd in natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:05

Ik ben zo'n half uur per dag bezig met mijn plantjes. Af en toe een aantal uurtjes om de grond te bewerken of de kasjes te maken bv, maar het onderhoud en verpotten van planten en het zaaien en oogsten dat valt echt wel mee :)