Maar mijn vergiet valt het altijd doorheen Hoeveel water moet je erbij doen om het te laten droogkoken? 1 cm erboven ofzo?
tiwi1969
Geplaatst: 30-07-18 18:04
Ik heb van mijn moeder geleerd om met mijn vingerkootje de rijst en water te meten in de pan. Rijst in de pan doen ter dikte van 2/3 van je vingerkootje, wassen met koud water, zo was ke slijpstof weg en wordt je rijst mooi droog. Waswater weggooien, nieuw water erbij ter hoogte van 1 vingerkootje boven de rijst. Evt zout, kurkuma, bouillonblokje etc. toevoegen en met het deksel op de pan aan de kook brengen. Zodra de rijst kookt even losroeren van de bodem en zachtjes laten doorkoken tot de rijst al het water heeft opgenomen. Vuur uit en nog min. 10 minuten laten nagaren.
De rijst zit nu vrij compact in de pan en blijft zo redelijk lang warm. Voor het serveren even losroeren met een vork.
8nnemiek
Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 18:08
Het ligt ook aan de soort rijst. De verhoudingen zijn bij zilvervliesrijst anders dan bij witte rijst, en gebroken rijst is weer anders. Ik zou het gewoon afwegen, testen en volgende keer meer of minder water toevoegen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 30-07-18 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Mijn methode werkt inderdaad voor gewone witte rijst, Surinaams, Pandan of Basmati. Pandan wordt wat minder droog dan Surinaams en Basmati wordt het droogst.
Kan niet met toverrijst en andere bewerkte of voorgekookte rijst.
Heb ook is gelezen dat de rijst smaak verliest als je het afgiet. Je kan op google wel even opzoeken op droogkoken, volgens mij is het voor rijst op 1,5 water op 1 rijst
Falafel-shashlick! Afgelopen week gemaakt en was echt lekker
Sonja_vR
Geplaatst: 03-08-18 15:18
Ik had vorige week de vivera biefstukc De filetlapjes van de lidl En spiesjes van notenballetjes van de jumbo
Sintara
Geplaatst: 03-08-18 15:18
Heb je ook een tip om die niet te droog te laten worden Foaly?
Ik heb ze laatst geprobeerd op de barbeque, en ze wilden uit elkaar vallen en werden ook eigenlijk niet lekker meer. Terwijl als ik diezelfde dingen maak en in de pan bak, ze wél erg lekker zijn. Ik snapte er niks van
Mijn hele diepvries ligt vol met de vegan pizza’s van de Lidl
Sonja_vR
Geplaatst: 03-08-18 15:20
Even ingeslagen bij de lidl net qua bio en Vega muik Ben benieuwd naar de pizza Heb er 4 liggen
Foaly
Geplaatst: 03-08-18 15:21
Een beetje invetten misschien? Ik had dat probleem niet, maar in de pan bak je ze natuurlijk in olie en op de bbq leg je ze droog, misschien dat even met een kwastje olie eroverheen helpt?
De braatworst en hamburger van de vegetarische slager zijn goed. Daar zit vet in waardoor ze niet droog worden. Ook de 'verse' hamburgers van de AH blijven goed op de barbecue.