de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marisje76

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:06

Hmmm..waarschijnlijk niet, sproei nu iedere 3 dagen maar misschien toch nog te weinig met dit weer

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:15

moonsparkle schreef:
Wat leuk! Niet de Cruesli als voeding geven he :P

Haha, nee dat is voeding voor mezelf

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:18

Marisje76 schreef:
Hmmm..waarschijnlijk niet, sproei nu iedere 3 dagen maar misschien toch nog te weinig met dit weer

Ik weet niet hoe je het hebt gedaan natuurlijk maar als ik kuiltjes/geulen maak om in te zaaien dan maak ik die ook echt goed nat voor ik zaad erin doe en daarna maak ik het dan dicht.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 07:42

Dasxeen goede tip! Dat ga ik volgende keer doen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:43

Wie zijn er nog meer druk met het afharden :') plantjes naar buiten, plantjes naar binnen. Vandaag zijn ze vanaf 7.00 tot 19.00 buiten geweest

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:37

moonsparkle schreef:
Wie zijn er nog meer druk met het afharden :') plantjes naar buiten, plantjes naar binnen. Vandaag zijn ze vanaf 7.00 tot 19.00 buiten geweest

Ik heb er gelukkig weinig last van omdat mijn plantjes bij ons in de 'mancave' zijn opgegroeid tot wat ze nu zijn en de temperatuur is daar altijd tussen de 13 en 17 graden zonder de kachel aan. We hebben ze bewust een paar weken zonder kachel gezet en toen in ene naar buiten gedaan. Jaren terug wel gedaan en wat een enorme klus was dat :+

Mijn watermeloen plantjes gaan allemaal dood. Van de 8 plantjes is er nu 1 over maar die is morgen denk ik ook dood :(

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:45

Watermeloen heeft denk ik veel warmte nodig. Kas of onder glas op een andere manier.
Ik heb er nu 1, dacht dat ie nooit zou opkomen tot ineens, een steeltje en een blad.
Hoe het verder verloopt moet ik nog zien, staat nu in een minikas in de grote kas. Gevoelsmatig denk ik watermeloen = veel warmte en veel vocht. Maar doe ook nu ervaring op, dingen proberen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 06:48

Ik hou de paprika's dit jaar binnen achter het glas, ondanks een tuin met veel zon kreeg ik bijna geen paprika's. Ze zeggen dat er een koude meivakantie komt maar tot nu toe vind ik de verwachtingen wel meevallen. Ik denk dat ik binnenkort wel wat ga proberen buiten uit te planten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:14

moonsparkle schreef:
Ik hou de paprika's dit jaar binnen achter het glas, ondanks een tuin met veel zon kreeg ik bijna geen paprika's. Ze zeggen dat er een koude meivakantie komt maar tot nu toe vind ik de verwachtingen wel meevallen. Ik denk dat ik binnenkort wel wat ga proberen buiten uit te planten.

Ik kan ze eigenlijk ook niet meer in huis houden, moeten in grotere potten, en 's avonds staat de hele woonkamer nu vol. Overdag weer buiten.
Ik zit ook in dubio om ze maar buiten te laten.
Vorig jaar had ik een grote opbrengst buiten, maar wel in potten De 2 planten in de tuin werden opgevreten.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:36

Gisteren de komkommer naar buiten gedaan en 1 tomatenplant om te kijken of het lukt , heb er nog 3 binnen staan

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:19

Ik heb ook 4 tomatenplanten naar buiten gedaan maar heb er binnen nog wel 10 staan voor het geval het mis gaat.

Hoe groot zijn jullie paprika planten nu? De mijne zo'n 20cm, wil ze nog even wat groter laten worden voor ze naar buiten gaan.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:21

Mijn paprika's zijn zo'n 30+ cm, 1 begint al een paprika te vormen en verder zijn bloemetjes bezig :D Maar ik laat ze wel binnen want heb geen kas.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:23

Lunameyza schreef:
Mijn paprika's zijn zo'n 30+ cm, 1 begint al een paprika te vormen en verder zijn bloemetjes bezig :D Maar ik laat ze wel binnen want heb geen kas.

Hier zijn ze 5 cm. Dus de mijne lopen flink achter.
Ik hoop dat ze niet te laat zijn dan.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:25

germie schreef:
Lunameyza schreef:

Hier zijn ze 5 cm. Dus de mijne lopen flink achter.
Ik hoop dat ze niet te laat zijn dan.

Volgens mij komt dat nog wel goed hoor :D, de zomer is nog lang.

Hier gaan ze de volle buitenlucht in. Vorig jaar prima oogst van gehad, heb ze alleen nooit rood laten worden want ik voerde ze aan de dieren. Dit jaar proberen wat paprika's langer te laten hangen.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:35

Ik was er volgens mij ook wel redelijk vroeg bij met paprikas en pepers zaaien, ik zet ze dan in het begin in een lichtbak als er nog niet genoeg licht van buiten komt. Volgens mij kun je in principe altijd paprika's en pepers binnen zaaien, als ze maar genoeg licht krijgen :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:29

Ik heb nu alles van thuis binnen naar de kas verplaatst want ik ga verhuizen. Iets minder zicht op (ben er 2/3 x per week) dus hopelijk komt het goed.

Er waren een paar bonen opgegeten door de muizen? In ieder geval ineens verdwenen :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:35

Lunameyza schreef:
Ik was er volgens mij ook wel redelijk vroeg bij met paprikas en pepers zaaien, ik zet ze dan in het begin in een lichtbak als er nog niet genoeg licht van buiten komt. Volgens mij kun je in principe altijd paprika's en pepers binnen zaaien, als ze maar genoeg licht krijgen :)

Ik werk niet met lichtbakken. Gewoon in februari begonnen in een kamer waar het geen 15 graden was. Eind maart kwamen ze op. Ze beginnen nu pas wat meer te groeien, een paar heb ik vandaag overgezet naar iets grotere potten. Net of ze sinds gisteren verdubbeld zijn in hoogte, maar de meeste zijn nog klein met net 2 kiemblaadjes en 2 mini nieuwe blaadjes. Ach ja, ik heb er voor binnen toch te veel, dus hoop dat ze nog 2-3 weken in de kleine potjes kunnen blijven, anders moeten ze echt definitief naar buiten.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:04

germie schreef:
Lunameyza schreef:

Ik werk niet met lichtbakken. Gewoon in februari begonnen in een kamer waar het geen 15 graden was. Eind maart kwamen ze op. Ze beginnen nu pas wat meer te groeien, een paar heb ik vandaag overgezet naar iets grotere potten. Net of ze sinds gisteren verdubbeld zijn in hoogte, maar de meeste zijn nog klein met net 2 kiemblaadjes en 2 mini nieuwe blaadjes. Ach ja, ik heb er voor binnen toch te veel, dus hoop dat ze nog 2-3 weken in de kleine potjes kunnen blijven, anders moeten ze echt definitief naar buiten.

Hmm, duurde dan wat langer dan normaal met kiemen, misschien door te lage temperatuur dat ze wat trager gaan? Paprika's kiemen het best op 20 graden dacht ik, maar weet niet zeker of ze dat door de gehele groei nodig hebben om niet vertraagt te groeien..

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 10:18

Weet iemand waarom mijn sugar snaps 'stekels' krijgen? :') het lijkt te gebeuren als kleine peultjes al zaadjes laat groeien, het gebeurd dan ook alleen op/rondom die gegroeide zaadjes. Had nog geen voeding gegeven toen dit gebeurde.

Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:02

Ik ben benieuwd ik heb het ook nog nooit gezien

Ik had alles vannacht buiten gelaten en ze staan er allemaal blij bij, de courgette wordt echt te groot dus die moet er als eerste aan geloven, die gaat vandaag de grond in. Het wordt nog wel frisser van de week maar het lijkt in de nachten niet onder de 6/7 graden te gaan en mijn tuin is aardig windvrij

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:11

Misschien dat het kan komen doordat de planten te warm staan en dan te vroeg peultjes/zaden gaan maken? Ze staan nu altijd binnen, kan ze ook best buiten zetten want deze staan in pot. De sugarsnaps die wel buiten in de volle grond staan doen het namelijk rustiger aan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:12

Of galletjes van een insect die zijn eitjes erin heeft zitten

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:15

Hmm zou kunnen maar lijkt er niet op, heb nog geen insecten er bij gezien.. Ik kan wel dit voorbeeld er af halen en open maken want eten ga ik deze toch niet :D

edit: operatie was succesvol, geen insecten :Y)

Afbeelding

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:45

Moet ik nu de topjes van m’n cherrytomaatjes afhalen? Ze staan binnen en hebben al bloemen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:54

Zidore schreef:
Moet ik nu de topjes van m’n cherrytomaatjes afhalen? Ze staan binnen en hebben al bloemen

Als je ze naar buiten wil en genoeg ruimte heb zou ik ze er nog af halen, dan krijgt de plant zelf meer energie om te groeien/steviger te worden