de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 19:19

Courgettes groeien echt zo snel, ik verbaas me er altijd over

6 dagen geleden

Afbeelding

Nu

Afbeelding

Mjetterd

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 19:27

Enorm snel ja! Ik vind ze ook zo snel kiemen.
M'n zusje wou een courgette plant en ze vroeg of ik er 1 had. Eigenlijk had ik er nog 1 staan maar die was voor mijzelf. Heb die maar aan haar gegeven en een nieuwe gezaaid. Kwestie van paar weken en dan heb ik ook weer een hele plant :D

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 19:57

Hmm… bij mij komt de courgette niet op.
Nog maar eens opnieuw proberen dan.

Vandaag zilveruitjes, gewone uitjes, Nieuw Zeelandse spinazie, bladspinazie en peultjes gezaaid in de volle grond.
Vorige week de grond bemest en een stuk ingezaaid met bloemenzaad.
En ook een strookje kamille gezaaid.
Nou hopen dat het eens wat vaker gaat regenen (al begint dan de race tegen het onkruid wel weer).
Groei groei plantjes!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:59

Vorig jaar weinig op de volkstuin gedaan door de verhuizing en corona.
Uiteindelijk hebben we wat onderhoud proberen te doen en alleen wat bessen en bonen geoogst :')

Mijn man was al een aantal keer alleen op de tuin geweest dit jaar. Ik eigenlijk nog niet :+ Eerste en tweede paasdag zijn we samen geweest. We hebben nog veel te doen. De huurder voor ons heeft veel rotzooi en puin achtergelaten. Dit hebben we allemaal bij elkaar geraapt en hopen het binnenkort te kunnen afvoeren.

Verder moeten we alles weer grasvrij maken. Het blijft maar terugkomen.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:58

Iemand nog tips voor lekker sperziebonen. Ik had altijd minidor (een gele/witte) en prelude. Minidor vond ik erg lekker, mooie lange zachte boon. Prelude vond ik iets minder. Dus daar mag een andere voor komen

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:50

Wij hebben altijd spekbonen staan. Ik vind ze vooral lekker als ze wat kleiner geplukt zijn, soort zoetiger.

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar heb eventueel wel wat zaadjes voor je mocht je interesse hebben.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:00

Hier sinds begin dit jaar twee bakken van makkelijke moestuin. Vandaag voor het eerst geoogst, een bak vol spinazie :) Zo leuk om te zien hoe alles groeit

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:01

Altijd leuk de eerste oogst en dat elk jaar weer :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:09

Heb haricovert bonen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 07:40

Eleadoras schreef:
Hier sinds begin dit jaar twee bakken van makkelijke moestuin. Vandaag voor het eerst geoogst, een bak vol spinazie :) Zo leuk om te zien hoe alles groeit

Heb je die 'tassen'? Ik had er 2 van de secret santa surprise. Heb ze nu dus gevuld met tuinaarde en in de anderen staan wat bietenplantjes.

Snijbiet wil hier totaal niet, wat doe ik fout? Het komt op en sterft daarna weer.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:13

Als iemand anders uien heeft, hoe gaat het daar mee? Ik vraag me af of het normaal is dat ze zo traag lijken te groeien, ik heb al weken alleen nog maar een sprietje met bij een enkeling een beginnend 2e sprietje. Maar misschien is het wel normaal, eerste keer ui voor mij namelijk :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:27

Lunameyza schreef:
Als iemand anders uien heeft, hoe gaat het daar mee? Ik vraag me af of het normaal is dat ze zo traag lijken te groeien, ik heb al weken alleen nog maar een sprietje met bij een enkeling een beginnend 2e sprietje. Maar misschien is het wel normaal, eerste keer ui voor mij namelijk :)

Ik heb in oktober ui gepoot en dat moet tot juli ongeveer staan voordat het klaar is. Dus dat duurt nog even. Er zijn dus ook traag groeiende uien.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:35

germie schreef:
Eleadoras schreef:

Heb je die 'tassen'? Ik had er 2 van de secret santa surprise. Heb ze nu dus gevuld met tuinaarde en in de anderen staan wat bietenplantjes.

Snijbiet wil hier totaal niet, wat doe ik fout? Het komt op en sterft daarna weer.

Ik heb twee bakken van 60 bij 120. Maar heb ook drie van die airbags die jij bedoeld. Daarin heb ik aardappels gepoot.. En in die zin ben ik wel een beginner dus ik heb geen idee wat er bij jou fout gaat. Ik maak wel gebruik van de makkelijke moestuinmix, was wat duur in aanschaf maar schijnt wel goed te zijn.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:47

germie schreef:
Lunameyza schreef:

Ik heb in oktober ui gepoot en dat moet tot juli ongeveer staan voordat het klaar is. Dus dat duurt nog even. Er zijn dus ook traag groeiende uien.

Oh ik heb ui gezaaid, niet gepoot, dus zal wel nog trager gaan dan

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:54

germie schreef:
Eleadoras schreef:

Te scherpe grond? Ze houden niet van een vers bemesten grond zei mij. Buurvrouw altijd. Ze doen het hier overigens ook heeeeel slecht en ben bang dat ze dood gaan :(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:40

Hmmm, ik zaai altijd in bemeste tuinaarde en niet in potgrond. Gaat eigenlijk met alles wel goed, maar niet met kolen en snijbiet dus.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:59

Lunameyza schreef:

Heb je poot ui of zaai ui?
mijn poot ui beginnen redelijke plantjes te worden, behoorlijk veel stengels die nu zo'n 10 - 15 cm hoog zijn.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:06

Cabelona schreef:
Lunameyza schreef:

Heb je poot ui of zaai ui?
mijn poot ui beginnen redelijke plantjes te worden, behoorlijk veel stengels die nu zo'n 10 - 15 cm hoog zijn.

Gezaaid :)

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:12

Ik heb ook mijn ui gezaaid, en die beginnen mooi omhoog te komen nu.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 15:39

Bij mij komt nog niks op , zelfs m'n radijsjes niet snap er niks van.. nieiw zakje, zitten al 3 weken in de grond je zou toch zeggen dat ze met dit weer eruit moeten schieten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 15:40

Marisje76 schreef:
Bij mij komt nog niks op , zelfs m'n radijsjes niet snap er niks van.. nieiw zakje, zitten al 3 weken in de grond je zou toch zeggen dat ze met dit weer eruit moeten schieten

Vochtig houden, zon + wind droogt de grond rap uit en dan doen zaden niks.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:19

Ik moet het even enthousiast delen hier, sinds wij ons huis twee jaar geleden kochten wilde ik als afscheiding in de voortuin een rij dwerg fruitbomen.
Ik moest er twee aldi's voor langs, de eerste kreeg ze morgen pas binnen, maar ik heb mijn boompjes.
Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:40

Wat leuk! Niet de Cruesli als voeding geven he :P

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:00

Leuk al die fruitboompjes! Ik wil nog graag een vijg erbij, veel meer bomen gaan hier niet passen. De meeste huizen in onze straat worden volgend jaar gesloopt en onze buren hebben een flink exemplaar staan, ik duim dat ik die dit najaar uit mag graven :D

Hier gaat de boel erg goed! Alle aardbeien zijn goed aangeslagen dus ik verheug me op bergen aardbeien deze zomer *\o/* Het enige wat niet is opgekomen is de knoflook, die zit al weken in de grond maar doet helemaal niks helaas.

Vandaag een plastic kasje opgehaald voor de tomaten, daar komen er een paar in en een paar in de bakken in de open lucht, kijken hoeveel verschil dat maakt in de opbrengst.

Marisje76 schreef:

Dat is wel raar, de radijzen brullen de grond uit hier. In de bakken gaan ze geweldig en ook in de vrij ondiepe houten tray op het terras zijn ze allemaal gekiemd.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:05

Krijgen de radijsjes wel genoeg vocht?