de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:13

Ja, die zijn ouder.
Dankje!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:47

Ik zal me ook maar eens melden. Sinds 2 jaar heb ik geen normale voortuin meer, maar probeer ik wat groenten in mijn voortuin te verbouwen. Dit is ontstaan nadat ik 10 jaar lang hooguit wat onkruid weggehaald heb omdat ik niets met een bloementuin heb. Dus wat ik er dan in zaaide, het werd toch weer onkruid. Ik reed een keer langs een boer en die verkocht koolplantjes en zo had ik ineens een voortuin vol rode kool, bloemkool en boerenkool. De boerenkool werd niets, echt 0 planten van kunnen oogsten, maar de bloemkool en de rode kool leverde een paar maaltjes op.

Vorig jaar had ik ui en knoflook en wat prei in de voortuin. Ik eet nu nog knoflook er van.

En sinds gisteren staan er weer een paar preiplantjes. DE knoflook en ui is voor de winter gepoot. Tussen de plantjes door kan ik denk ik nog wel wat worteltjes ofzo zaaien zodat ik uiteindelijk de tuin echt geheel vol heb.

Verder heb ik sinds vorige zomer weer paprika en peperplanten. Ik had dit jaar ook 8 tomatenplanten, maar er leven er vreemd genoeg nog maar 2 van. Zal dus wel niets worden. Dit gaat in potten.

Mijn gehele achtertuin is onbruikbaar voor groenten, ik heb dat steeds geprobeerd en ook in de 10 jaar dat ik voor niets had, maar er komt gewoon GEEN zon helaas. Dus echt alles mislukt daar. Iets in potten kan wel ben ik achter, want dan kan ik het op een tuintafel zetten tegen het raam achter en dan weerkaatst de zon een paar uur op de potten. Als ik dezelfde potten op de grond zet wordt het niets.

Ik wil dit jaar in de voortuin ook nog een paar bietjes proberen.

Rozemarijn had ik in de woonkamer gezaaid, is niet opgekomen. Bieslook kwam op, maar stierf daarna weer, waarom is me nog niet duidelijk.

Goedkoop is het absoluut niet om zelf een groentetuin te houden zoals ik het moet doen. Veel moet dus in potten en is echt arbeidsintensief. Tuinaarde, kunstmest, zaden, enz. Maar ik hoop dat ik weer een paar maaltjes kan oogsten deze zomer. Mijn vensterbanken staan nog vol met paprika en peperplantjes. Die kunnen nog niet naar buiten. De peperzaden en paprika's heb ik zelf geoogst van mijn oogst vorig jaar en dat komt weer uit paprika's en pepers uit de winkel.

Zelf opkweken van kolen uit zaden lukt niet, ze ontkiemen en na 2 blaadjes sterven ze weer, maakt niet uit of het broccoli, palmkool of savoiekool is. Het mislukt steeds weer. zaden gewoon in zakjes gekocht.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:47

Hey Germie wat leuk, hier nog een voortuin moestuinier. Ook hier een beetje noodgedwongen omdat ik achter geen zon en geen ruimte heb.

Qua plantjes opkweken, waar heb jij ze staan en welke potgrond gebruik je? Wanneer ik van die tabletten gebruik die ik aan moet maken met water en de planten in de volle zon op de vensterbank zet moet ik ze echt minimaal twee keer per dag water geven. Zaai en stekgrond is al beter maar ook dan bijna dagelijks.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:00

Germie voor de schaduw moest ik denken aan Japanse gember, misschien is dat iets voor in de achtertuin?

Ik moet zeggen dat ik er wel aardig wat potgrond doorheen jaag in een jaar tijd, verder weinig kosten. Ik had dit jaar ook geen nieuwe zaden gekocht omdat ik eigenlijk nog veel had.

Hier zijn de eerste courgette plantjes ook te zien

Afbeelding

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:37

Hier net alles verpot, hopelijk krijgt het allemaal nog even een boost voordat het de tuin in gaat :D

Wachten jullie echt tot half mei? Gezien het mooie weer nu?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:50

DemDeempel schreef:
Hey Germie wat leuk, hier nog een voortuin moestuinier. Ook hier een beetje noodgedwongen omdat ik achter geen zon en geen ruimte heb.

Qua plantjes opkweken, waar heb jij ze staan en welke potgrond gebruik je? Wanneer ik van die tabletten gebruik die ik aan moet maken met water en de planten in de volle zon op de vensterbank zet moet ik ze echt minimaal twee keer per dag water geven. Zaai en stekgrond is al beter maar ook dan bijna dagelijks.

Ik gebruik tuinaarde, geen potgrond. En heb van die kleine 5 bij 5 kweekbakjes met een plastic deksel wat er ook af kan. En inderdaad wel om de dag water geven. Niet 2 keer per dag. Tenzij de plantjes groter worden, maar dan staan ze hier al in grotere potten.

Ik had dit jaar potgrond met helaas larves van de varenrouwvlieg. Daar word je niet blij van, dus kon weer opnieuw beginnen (nou ja, zelfde grond gebruikt, maar kokend water in elk potje gegoten, laten afkoelen en opnieuw ingezaaid.

Er gaat hier ook best wel wat grond doorheen. Sommige zaden zijn ook best prijzig. Maar dit jaar heb ik Lidl zaad en zelf gewonnen.

De Japanse gember ken ik niet. Ik ben ook niet zo dol op gember als ik eerlijk ben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:33

Ik zet de tomaten planten als het aangenaam weer is steeds wat langer buiten om te laten wennen maar ik wacht wel tot een week voor 15 mei om te kijken wat het weer daarna gaat doen

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:42

Ik zet ze dan 's nachts weer binnen, tot mei.

Ik gebruik kokosgrond. Had ook last van larfjes dus heb alles eerst in de magnetron gedaan.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 08:53

moonsparkle schreef:
Germie voor de schaduw moest ik denken aan Japanse gember, misschien is dat iets voor in de achtertuin?

Ik moet zeggen dat ik er wel aardig wat potgrond doorheen jaag in een jaar tijd, verder weinig kosten. Ik had dit jaar ook geen nieuwe zaden gekocht omdat ik eigenlijk nog veel had.

[ [url=m/wBYDhQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat zijn die toch schattig. <3

Een van die van mij momenteel, gaat mega snel:
Afbeelding

En wanneer zaaien jullie wortels, radijsjes en bosui/ui?
Ik wil die graag bij de nieuwe woning zaaien, maar daar is de moestuin nog niet gebruiksklaar!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 08:54

AlwaysH schreef:
moonsparkle schreef:

[ [url=m/wBYDhQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat zijn die toch schattig. <3

Een van die van mij momenteel, gaat mega snel:
[ [url=m/HatSK9.jpg]Afbeelding[/url] ]

En wanneer zaaien jullie wortels, radijsjes en bosui/ui?
Ik wil die graag bij de nieuwe woning zaaien, maar daar is de moestuin nog niet gebruiksklaar!

Al 2/3 weken terug gezaaid , maar kan volgens mij nog wel!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 09:06

Dan moet ik opschieten… hoe ga ik dat dan doen. _O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 09:07

Ik heb 1 plant, dat is of een courgette, of een komkommer, of een meloen. Het vervelende is dat ik er netjes briefjes bij gedaan had, maar die waren niet meer leesbaar toen het spul op kwam en er is maar 1 opgekomen. Dit was van zaadjes van de AH moestuintjes, dus geen goed zaad. Ik heb de plant nu buiten gezet ('s nachts weer binnen), en hoop dat er vruchten aan komen. Dat het dus eentje is die zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen krijgt, want anders heb je niet zo veel aan 1 plant.

Door de briefjes actie zijn ook mijn paprika's en pepers door elkaar gekomen en heb ik geen idee welke plant wat is. Maar dat maakt niet uit, een verrassing straks als er vrucht aan komt.

Het te veel aan paprika en puntpaprika planten heb ik weggegeven. Met het verhaal dat ik niet weet wat wat is. Dus men ziet het later.

Ik hoop dat alles eind april definitief naar buiten kan. Ben het binnen wel echt zat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 09:09

Wortel maandag gezaaid, en dat kan de hele zomer nog wel zeg maar. Radijs ook. Die zijn met 6 weken klaar. Dus do'nt worry.

Ik had trouwens een zakje slazaad gekocht en ik denk dat er wat mis is met dat zakje. NIET 1 zaadje is ontkiemd. Ik heb nu uit frustratie de rest maar over een stuk grond in huis gestrooid. Maar bij de 3 eerdere pogingen is er niets, maar dan ook niets ontkiemd. Dan ligt het echt niet meer aan mij.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 09:10

Wat raar!
Mijn pluksla komt na drie dagen al hallo zeggen…

En de sperziebonen en chinese bonen trouwens ook!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 09:28

AlwaysH schreef:
Dan moet ik opschieten… hoe ga ik dat dan doen. _O-

Je kunt nu nog winter wortels zaaien ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 09:59

AlwaysH schreef:
Wat raar!
Mijn pluksla komt na drie dagen al hallo zeggen…

En de sperziebonen en chinese bonen trouwens ook!

Precies, dus ik denk echt dat het zakje gewoon niet goed is. Gelukkig kan sla echt de hele zomer.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:16

Vandaag de spinazie gezaaid. Suikermais heb voor gezaaid in huis. Dus dat even bijhouden
Mijn ui komt al mooi op, die heb ik gezaaid ipv gepoot, op aanraden van het vrouwtje waar ik mijn zaden weg haal.
Blauwe bessen slaan gelukkig aan en de appelboom ook.
Omdat ik ziek ben geweest is helaas de broccoli doorgeschoten, die heb ik in de tuin geplemd op hoop van zegen.
Bloemkool komt nog niet veel van terecht

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:22

Leuk om te lezen allemaal!
Wij eergister ca 40 m2 vol bloemzaad mengsel (3 verschillende mengsels) gezaaid.
Hopen dat de brandnetels geen partypooper worden, weghalen van die wortels was nogal een klus.
Het had een jaar braak gelegen maar daarvoor was het ook een bloemenstukje.
De fruitbomen gaan bloeien, mooi na de laatste nachtvorst (althans, fingers crossed het is nog april).
De kiwi leek eerst dood te gaan, alle blaadjes verdorden en hij bloedde uit oude wondjes.
Maar nu is het bloeden gestopt en er komen nieuwe blaadjes. Weet alleen niet of het een soort is die bestoven moet worden.
De bloedende druif is ook aan het herstellen.
We hebben kamille gezaaid voor thee, en er staan boontjes te kiemen maar de rest zaai ik denk ik direct in in de moestuin die nu ook mooi zwart, bemest en zaaiklaar is.
Op naar de mooie seizoenen!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:12

Wat heerlijk dat alles zo groeit!

Blauwe bes

Afbeelding

Courgette

Afbeelding

De eerste aardbei is in aantocht

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:15

Mooi om te zien! Hier ook de eerste bloem in de aardbei gezien. En ik dacht net " laat ik eens een lijstje maken van wat ik al heb gezaaid en gepoot". Ik schrok een beetje... 45 soorten groenten en een stuk of 8 soorten snijbloemen. En dan heb ik dus nog zo'n 80 soorten die nog moeten vermoed ik. Misschien overdrijf ik een beetje?

Voor wie het leuk vindt, de lijst tot nu toe;

Tuinboon Driemaal wit
Spinazie
Ananas kers
Lathyruspeultjes
Rode biet Bulls blood
Gele biet burpees golden
Artisjok romanesco
Andijvie Eros
Bladkool Red Russian
Pompoen Kakai
Pompoen butternut
Pompoen Kikuza
Pompoen Angel hair
Courgette long white sicily
Courgette western sunrise
Kerrieplant
Daslook
Anijs afrikaantje
Waterpeper
Struiktomaat geel
Quinoa
Engelwortel
Incarnaatklaver
Rode ui
Egyptische ui
Roze look
Olifantslook
Een roze eetbare klaverzuring
Knoflook 2 soorten
Aardpeer 5 soorten
Chinese artisjok
Nieuw Zeelandse spinazie
Aardappel bergerac
Schorseneer
Pastinaak
Mais American way
Mais strawberry
Mais Luther Hill
Oca

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:24

Als ik een groter stuk had zou ik het ook wel weten :D zo zou ik ook graag mais willen maar 1 kolf per plant tja dat is het qua ruimte niet waard. Ik heb:
Knoflook
Wortels
Zomerprei
Blauwe bessen
Frambozen
Aardbeien
Aardappelen
2 soorten tomaten planten cherry en tros
Courgette
Komkommer
Bieten

En paprika's maar die ga ik dit jaar binnen houden want buiten levert het te weinig op.

Qua kruiden nog rozemarijn, tijm en salie

Incarnaatklaver zou helpen tegen slakken merk jij daar iets van?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:27

Leuk! Ook wel een paar vaste planten dus. Die heb ik maar niet op de lijst gezet. O:)

Maar wat er daarbij dit jaar aan eetbaars nieuw is gekomen;
Appel golden Delicious
Magnolia Genie
Kiwibes kens red
Kiwibes Ananasnaya
Kiwibes Geneva
Toona Sinensis Flamingo
Wilde zoete kers
Krentenboompje

Weet je ook welke rassen je hebt gebruikt?

Incarnaatklaver heb ik dit jaar voor het eerst. Dus geen idee.ik vermoed dat de wilde eenden die dagelijks de tuin in komen beter werken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:32

Malenka schreef:
Leuk! Ook wel een paar vaste planten dus. Die heb ik maar niet op de lijst gezet. O:)

Weet je ook welke rassen je hebt gebruikt?

Ik bewaar de zakjes maar onthou niet echt de namen, haha. Ik weet wel de MarketMore komkommer uit mijn hoofd, die maakt alleen vrouwelijke bloemen waar zonder bestuiving komkommers uitgroeien, grappig is dat ze een soort stekels hebben maar die kun je er gewoon een soort van afvegen en dan heb je gewoon een stevige komkommer

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:38

Wauw Malenka wat een lijst, hoop dat ik dat ooit ook kan <3

Voor nu mijn mini lijstje waar ik overigens wel dolenthousiast over ben :Y) Vorige jaren heb ik mn plekken meer opgedeeld in kleine delen om meer verschillende dingen te kweken, maar dit keer 3 grotere stukken gehouden om meer van 1 ding te krijgen.

Ui
Sugarsnaps
Sugarsnax wortels
Paprika
Spaanse peper
Loganberry
Appelboompje in de maak
Aardbeien

En ben ook erg fan van zonnebloemen zaaien, dit jaar de giganteus voor het eerst gezaaid, voorgaande jaren grote rode zonnebloemen.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:48

Lijstjes, ik hou van lijstjes
Ui
Prei
Bosui
Cougette
Spruitjes
Babymaïs
Tomaat
Cherrytomaat
Baby watermeloen
Aubergine (doet nog weinig)
Stam snijbonen
Zonnebloem
Rabarber
Broccoli
Spinasie
Bloemkool
Aardbei
Heel veel zakjes bloemzaden die nu opkomen
Ik heb diverse kruiden gezaaid in de tuin, ook nog. :')

Ik heb bewust geen aardappelen gedaan, die koop ik voor weinig bij de boer. En neemt zoveel ruimte in beslag.
Laatst bijgewerkt door LaPluche op 14-04-22 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt