De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:02

highwaykind

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:04

Oh wacht, je bedoelt de square foot garden waarbij je alles in hokjes opdeelt? Was me wat teveel moeite ;) Zoals ik 'm nu heb werkt het voor mij goed genoeg.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:55

Shanelle schreef:
Oh, leuk! Maar stel nu dat we sla willen zaaien... Dan kom je met 1 vak in zo'n bak toch niet toe, of wel? Of courgetten en aubergines? Wat hebben jullie zoal in de bak staan? :)

Ik raad je het boek van jelle's makkelijke moestuin aan (en zijn zaai-pakketje is ook aan te raden om te beginnen als vierkante moestuinier). Een erg leuk geschreven boek waar alles goed in uitgelegd staat met behulp van plaatjes en foto's. Ik ben er dit jaar ook voor het eerst mee begonnen en ik sla regelmatig nog even het boek open om dingen te checken. Mijn vierkante moestuin staat overig op het balkon (wij wonen op de tweede verdieping 8-) )

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:58

Meld me ook weer eens. Heb afgelopen weekend wat voorgezaaid. Wel wat laat misschien. Komt her en der wrl wat op.
lavas of maggieplant zit ook in kruidenzakje bij de action. Heb ik gezaaid. Ben benieuwd of het opkomt.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:07

_CS_ schreef:
Jolandaa: welk tuincentrum als ik vragen mag?

Wil vandaag de kolen vast naar buiten gooien, maar ik heb mijn nettent nog niet klaar.
En wil wel echt kolen zonder rupsen en ander ongedierte, dus vanmiddag even knutselen.

Life and garden. Ik geloof 1,29

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:47

Oh jammer, die hebben wij hier niet.

Gisteren de kolen in volle grond gezet.
Alleen kwam er weer van alles tussen, waardoor ik mijn net niet kon maken, dus staan ze nu nog even onder een plastic tunnel uit nood.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:28

Maar je zou ook kunnen vragen of ze die voor je willen bestellen? Had ik ook gedaan. Hadden ze ook op de lijst staan om te doen dus kwam goed uit. Ik denk dat meeste tuincentra dat wel heeft en anders kan bestellen

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:12

Vandaag de eerste tomatenplantjes verpot. Met wc-rolletje en al de twee mini-roma's in een potje gezet. Nog niet de pot waar ze in blijven staan, zo kan ik ze nog makkelijk van binnen naar buiten verhuizen en weer terug. Eentje paste in ieder geval niet meer in het kweekbakje, kwam tegen de bovenkant aan.

De Tiny Timmetjes zijn nog klein, die kunnen nog wel even in de kweekbak voorlopig, de twee extra gezaaide doen nog niks. Ruby Red, iets later gezaaid, doet ook nog niet echt wat, ben benieuwd wanneer ik wat omhoog zie komen! :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:36

Shanelle schreef:
Oh, leuk! Maar stel nu dat we sla willen zaaien... Dan kom je met 1 vak in zo'n bak toch niet toe, of wel? Of courgetten en aubergines? Wat hebben jullie zoal in de bak staan? :)

courgettes raad ik aan in een aparte bak te zetten, die planten worden best flink namelijk
dus dan is een speciekuip van 60 liter een handigere optie,
(heeft ook vrij veel water nodig , dus dan trekt ie ook het water van de rest van de planten niet weg, )
maar! je kunt heel makkelijk zelf een bak maken , dan heb je ook nog exact de maat die je zelf wil en dan verder gewoon m2 moestuin idee volgen.
en dan een speciekuip met courgette er naast ,
in een m2 bak kun je langs de achterzijde hogere planten neerzetten zoals wat erwtjes of klimbonen(die laatste hebben wel flink ruimte omhoog nodig , ) een mooie tomaat, daar voor kun je dan nog best wat sla soorten
pluk sla is handig, plukken wat je nodig hebt en het groeit gewoon verder en little gem , daar kun je er een paar van kwijt per vakje
een komkommer kun je er eventueel ook nog wel in kwijt (ook opbinden aan een rekje, scheelt grondopp)
broccoli , andere koolsoorten, je kunt best veel planten in zo een bak
ook goed kijken naar voor en nateelt, dan maak je continu gebruik van je vakken

maar het is altijd wijs om klein te beginnen , dan kun je een beetje handigheid krijgen in het gebeuren en zit je niet gelijk met een groot opp om bij te houden en mettertijd gewoon lekker op je gemak uitbreiden als het je bevalt.
maar als je slim plant, kun je best veel uit een vierkante meter halen.

edit: alle planten die kruipen zoals pompoenen , augurken , komkommers etc , die kun je omhoog leiden langs een rek /schutting etc , op die manier heb je wel die plant, maar ben je niet de grote oppervlaktes kwijt die zo een plant inneemt, grote pompoenen zijn lastig(ivm gewicht) maar er zijn aardig wat beschaafd formaat pompoenen die daar prima geschikt voor zijn
courgette ben ik nog geen soort van tegen gekomen die voldoende rankt om te kunnen opbinden, die zou ik echt naast je moestuin bak in een speciekuip oid zetten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:23

Heeft iemand nog een tip voor mij waar ik goede en sterke aardbeienplanten kan kopen die niet al te duur zijn?
Ik was van de week bij de praxis en daar stonden enorme grote planten in potten van 20x20 met blad en uitlopers van zeker 30/40cm, ook al vol met bloemen en vruchten. Nu is dat verleidelijk, maar is het ook een goede koop? Ik ben dan bang dat dat kasgekweekte spul instort zodra ik het buiten zet en nooit meer zo mooi wordt.
Vorig jaar heb ik van de AH ook een forse aardbeienplant gekocht en die heeft nu enkel nog maar een handvol blad en jonge uitlopers.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 20:46

anneliesdj schreef:
Heeft iemand nog een tip voor mij waar ik goede en sterke aardbeienplanten kan kopen die niet al te duur zijn?
Ik was van de week bij de praxis en daar stonden enorme grote planten in potten van 20x20 met blad en uitlopers van zeker 30/40cm, ook al vol met bloemen en vruchten. Nu is dat verleidelijk, maar is het ook een goede koop? Ik ben dan bang dat dat kasgekweekte spul instort zodra ik het buiten zet en nooit meer zo mooi wordt.
Vorig jaar heb ik van de AH ook een forse aardbeienplant gekocht en die heeft nu enkel nog maar een handvol blad en jonge uitlopers.

Ik kocht altijd rond moederdag 2 hangplantaardbeien bij de Dirk vd Broek en die gaven altijd een enorme opbrengst!En vorig jaar heel veel jong spul gekregen en dat dus geen moer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:58

Kan ik frambozenplanten al buiten planten? Ze groeien goed binnen (komen van de Lidl.

Mijn komkommer en tomatenplantjes zijn overleden.. Vermoed te weinig water.. Dus gaat goed hier, eerder de sla en andijvie al dood.
Maar mijn meloen groeit goed (2 plantjes)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:20

Ja natuurlijk, die zijn winterhard, die kunnen direkt al buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:31

Dan ga ik die morgen buiten zetten, ik ben een beetje bang geworden dat alles dood gaat haha dus durfde het niet aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:33

Nee joh die kunnen wel een nachtvorstje hebben, niet druk om maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 07:42

Hier is alles nog steeds flink aan t groeien.. Ben al dagenlang aan t zeggen dat ik de tomaten in de volle grond wil zetten, maar nu voorspellen ze voor deze week ineens weer een nacht grondvorst..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 09:07

Hier ga ik ook van alles verspenen en vast wat afharden. Beetje ruimte maken in de vensterbanken.
De bloemkool, pepers en asperges verdienen nu wel een eigen potje.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:11

Nou, ik ben ook al de hele ochtend druk geweest in de groentetuin. Alles is weer geschoffeld en het onkruid weggehaald, verder heb ik de aardappelen, zonnebloemen, bieten en uien gepoot. Ook heb ik wat stam-bonen alvast buiten gezet (binnen werden ze écht te hoog, dus nu maar hopen dat ze het overleven).
Binnen heb ik heel wat plantjes verspeent, maar nu moet ik helaas stoppen want ik heb niet genoeg plastic bekertjes meer (daar zet ik ze altijd in).

Vooral de erwt, courgetten, komkommers en de bonen gaan als een speer hierzo. Sla gaat ook wel goed, maar blijft klein. Ik hoop dat die nu gaat groeien nu ik ze allemaal verspeent heb.
Van de tomaten zijn er maar een paar opgekomen, maar die doen het wel goed.

Vanmiddag nog de andere helft onkruid wieden en schoffelen en een grote sier-hooi-ruif vullen met viooltjes en andere bloemen (als hanging basket).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:44

Hebben jullie trouwens en manier om fruitbomen te herkennen?
Wij zijn net verhuisd en ik heb dus nu 2 fruitbomen in de tuin staan maar wat het zijn?
De een zit al half in het blad en staat vol in bloed (witroze), de ander is nog bezig met in het blad te komen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 21:46

anneliesdj schreef:
Hebben jullie trouwens en manier om fruitbomen te herkennen?
Wij zijn net verhuisd en ik heb dus nu 2 fruitbomen in de tuin staan maar wat het zijn?
De een zit al half in het blad en staat vol in bloed (witroze), de ander is nog bezig met in het blad te komen.

Laat je verrassen en praat even met de buren :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:21

Nee ik wil het gewoon weten :P
Er liggen veel rotte appels in de tuin dus dat is een hint, maar er stond nog een 3e boom die getroffen is door de bliksem, ik denk dat dat een appel is/was. Er is niet veel meer van over helaas.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 22:22

anneliesdj schreef:
Er liggen veel rotte appels in de tuin dus dat is een hint, maar er stond nog een 3e boom die getroffen is door de bliksem, ik denk dat dat een appel is/was. Er is niet veel meer van over helaas.

Nou, dan weet je het antwoord al.
Wij hadden pruimen, die hingen er nog nét in. Maar de buren wisten niet dat de appelbomen appelbomen waren, daar kwamen we in de volgende zomer pas achter 8-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:31

Gooi hier een foto neer ;)

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:32

Antheman schreef:
anneliesdj schreef:

Wij hadden pruimen, die hingen er nog nét in. Maar de buren wisten niet dat de appelbomen appelbomen waren, daar kwamen we in de volgende zomer pas achter 8-)

Net Sinterklaas :) Je ziet de surprise, maar weet niet wat erin zit :)
Leuke verrassing!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:49

Antheman schreef:
anneliesdj schreef:

Nee want ik denk dat de appels van die boom af komen die getroffen is door de bliksem.

Zijn hier mensen die hem aan het blad/bloesem kunnen herkennen?