de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LaPluche

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:00

Mijn moestuin á 108 m2 kost me €22 per jaar.
Ik schrok zelf ervan hoe goedkoop het was.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:07

Ik moet wel zeggen dat ik het ideaal vind dat het mijn achtertuin is O:) gewoon lekker makkelijk, maar nog meer ruimte zou ook wel weer fijn zijn, haha

Maar ja geen kippen :Y) misschien als er meer zouden zijn in de straat dat ik het ook zou overwegen, maar als ze iets teveel geluid maken kan ik zo al zeggen dat mijn buren dat niet leuk gaan vinden

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:47

Marcella schreef:
Wondbalsem erop smeren.

Thanks!!!! (Kende ik helemaal niet!)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:17

Iemand al begonnen met de pompoenen? Ik was vorig jaar te laat dus zit er nu over te denken om dit jaar al te beginnen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:03

Ik heb ze gisteren gezaaid.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:23

Ik heb ze voorgezaaid hebben nu 4 blaadjes

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:37

Ik zou hier ook graag meelezen en adviezen vragen :D
Sinds afgelopen november zijn we groter gaan wonen en is er weer ruimte voor een moestuin. De vorige bewoners hadden 2 bakken neergezet waarvan ik er bij 1 een deel knoflook in heb gezet. Achteraf heb ik nu een beetje spijt omdat het een vrij ruim stuk is en ipv 2 bakken er makkelijk 4 bakken passen. Helemaal stom omdat ik giga ben doorgeslagen met zaaien... er zit een vensterbank van bijna 10m bij het huis waar veel zonlicht door komt, die staat nu praktisch vol :+
Ik ben vanalles gaan zaaien en kom er nu achter dat ik toch beter even een zaai schema's had kunnen gebruiken en vooraf een goede indeling had moeten maken.
Ik had op een site aardbeien zaadjes gevonden waarbij stond zelfde zomer nog oogsten maar groeien die zo snel of hoe zit dat? Ze zijn pas na 4 weken boven gekomen en het zijn nou ook niet mega plantjes die boven zijn gekomen.. maakt opzich niet uit maar ik was heel enthousiast en toen viel het na het zaaien tegen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:56

Wat leuk dat je mee komt kletsen, welkom!

Ik hou de moestuin elk jaar bij qua wat er is gebeurd zodat ik een goed overzicht krijg, misschien heb je hier iets aan https://www.onderwegmettamara.com/2022/ ... f-een-app/

Ik heb 1 keer een aardbeienplanten gekocht en daar steeds stekken van genomen die geven het jaar erop dan wel al vruchten, ik denk dat die van jou mogelijk ook wel vruchten gaan maken, maar vermoedelijk volgend jaar meer. In de winter sterft de plant boven de grond af maar in het voorjaar komt deze weer op

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 12:41

Ik heb net de zomerprei buiten uitgeplant, hoop dat ze het redden ze bleven wat fragiel en het is vrij fris maar ik kon niet wachten :')

Afbeelding

Eindelijk komen er nu ook veel wortels en bieten boven de grond

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:23

Bij mij komen er nu ook meer wortels boven de grond :D De eerste die dat deden werden begroet met sneeuw en hebben het niet overleefd, dus hopelijk dat het wel goed gaat met deze groep.
De uien die ik binnen voorgezaaid had en later verhuisd had naar buiten, zijn bijna allemaal dood denk ik, ook weer door de sneeuw :( Maar de direct gezaaide uien zijn wel begonnen met boven de grond komen, ook rond sneeuwtijd, en doen het nog goed gelukkig! Ze gaan een stuk minder snel dan de voorgezaaide natuurlijk, maar als ze maar overleven dan ben ik blij :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:15

Super leuk topic! Ik moet het 'slechts' doen met twee balkons en vrijwilligers werk in een moestuin, dan mag ik wel mee kletsen en lezen toch? :o

Vandaag de snack komkommer naar buiten gezet. Hij staat al weken af te harden en was al weer zijn kartonnen potje uitgegroeid.

Afbeelding

Nog wel goed ingepakt.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 09-04-22 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:17

Ik ga duimen dat het goed weer wordt/blijft :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:27

Jaah hij staat beschut op het balkon. En mocht de temperatuur te ver zakken dan haal ik hem in de nacht weer naar binnen. Zo op vier hoog en beschut is de temperatuur eigenlijk al vrij netjes moet ik zeggen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:43

moonsparkle schreef:
Wat leuk dat je mee komt kletsen, welkom!

Ik hou de moestuin elk jaar bij qua wat er is gebeurd zodat ik een goed overzicht krijg, misschien heb je hier iets aan https://www.onderwegmettamara.com/2022/ ... f-een-app/

Ik heb 1 keer een aardbeienplanten gekocht en daar steeds stekken van genomen die geven het jaar erop dan wel al vruchten, ik denk dat die van jou mogelijk ook wel vruchten gaan maken, maar vermoedelijk volgend jaar meer. In de winter sterft de plant boven de grond af maar in het voorjaar komt deze weer op

Aah nou dan gok ik dat ik dit jaar nog geen aardbei er van heb

Ik wil morgen de bieten, bloemkool en wortels naar buiten doen, hoop dat het goed gaat. Ik heb ook heel veel zonnebloemen en stokrozen, die wil ik ook naar buiten doen.
Ik twijfel nog wel over de pompoen. Ik heb met een vriendin een wedstrijdje wie de grootste pompoen kan kweken dus daar ben ik extra voorzichtig mee haha.

De rest van mijn planten moeten nog even wachten denk ik.
Ik heb nu 2 bakken van 2.40x1.30 maar zou nog aan 1 kant veel groter kunnen gaan, die kant is nog leeg van planten. Het stuk van de ene bak waar ik nog groter zou kunnen is 2.80x3.80 in totaal. Ik heb ook eigenlijk geen idee hoe en wat ik precies kwijt kan... eerst de ene bak vullen en dan maar kijken of ik nog extra plek nodig heb. Misschien nog handige ideen? Ik ga de link van moonsparkle zeker even doornemen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:55

Bieten en wortels zaai ik altijd direct in volle grond eind februari /begin maart door het weer hadden ze wat vertraging maar nu zijn ze boven de grond, die kunnen best wat hebben

Pompoen schijnt makkelijk te zijn maar daar heb ik helaas geen ruimte voor :D helemaal niet om te kijken of ik de grootste zou kunnen kweken, haha

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 00:17

magda_90 schreef:
Jaah hij staat beschut op het balkon. En mocht de temperatuur te ver zakken dan haal ik hem in de nacht weer naar binnen. Zo op vier hoog en beschut is de temperatuur eigenlijk al vrij netjes moet ik zeggen.

Dit is bij mij altijd goed gegaan, ook in april!

Morgen ga ik een groot deel naar de kas in de tuin verplaatsen (op een verhoging). Eigenlijk nog op zoek naar vierkante bakken waar water in blijft staan.. een soort van plaat met een verhoogde rand. Enig idee wat ik bedoel?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 00:37

Hornbach misschien. Zal eens kijken om foto te maken van wat ik heb.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:12

Afbeelding

Eerste dag echt even in de zon *\o/*

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:34

Mijn eerste sugarsnap! *\o/* Hij is al heel flink :Y)

Afbeelding

(Van een plantje binnen want ik heb geen plek meer buiten maar wou hem niet weg doen)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:11

Haha ik dacht al dat wordt een kleine maaltijd :') maar altijd zo leuk de eerste!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:20

Leuk topic !

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:27

Mag ik me hier melden? :D
Momenteel aan het verhuizen en er komt een stukje tuin bij waar ik een moestuin wil hebben + bloembed en kippen. Zal ik tegen die tijd wel laten zien! Voor nu staat het bij mijn ouderlijk huis in potten en kweekkasjes.
Ben nog heel nieuw met mijn moestuin, maar vind het super tof!

Heb vanmiddag mijn vier courgettestekjes een eigen bakje gegeven. Ze staan onder het afdak (onder doorzichtige golfplaten, dus is nog lekker warm).
Afbeelding
Eind mei gaan ze mee naar het nieuwe huis en ik denk dat ze dan in onze grote moestuinbakken komen langs de schuifpui! :j
Ik vind courgettes/komkommers/aubergines/pompoenen echt méga leuk om zelf te groeien.

Ook wel leuk; mijn kweekbakje binnen. De bak van 12 is gisteren gezaaid. Heel leuk de actie van Dekamarkt; ze doen het ook! Eigenlijk alles wat er in staat is eetbaar, alleen de goudsbloem is voor de hamsters. :D
De verschrompelde kruiden hebben een halve dag onder een open kweekkas gestaan en zijn nu dus uitgedroogd. Dus ik probeer ze nog even te redden. :(:) We zien wel of die het redden.
Afbeelding

Van die eerdere ronde staan wel de rucola en basilicum al buiten in een wat groter potje. Die doen het super goed. De basilicum gaat nog bij mijn moeder haar kruidentuintje, want heb er speciaal een plekje voor over gelaten. Heb gisteren toch weer bieslook en basilicum gezaaid, dus die komen vast weer op! :D

In de kruidenbakken van mijn moeder heb ik nu dus bieslook, oregano, tijm, rozemarijn en munt staan. Die heb ik overgezet; niet zelf gezaaid. Had ze al gekocht. Doen het wel heel leuk en de bieslook, munt en oregano gaan al twee jaar mee. :9

Verder ben ik aardappels aan het spruiten en die gaan ook mee naar het nieuwe huis.
Ze waren al een stuk verder dan ik dacht. _O-
Weet niet hoelang ik ze zo kan bewaren tot ik ze ga poten? Aangezien ze wat uitdrogen.
Afbeelding

Onder het afdak met de golfplaten heb ik ook een grote pot met reuzenzonnebloemen en avondzon zonnebloemen staan. Die groeien zo mooi! Die mogen ook naar mijn grote moestuin!

Voor onze strook met aarde heb ik wortels, radijsjes en bosui. Maar die strook is nog niet gebruiksklaar.

Verder heb ik nog andere bloemen, maar die zijn niet eetbaar. :P

idinn schreef:
Ijsbergsla doet het hier altijd prima.. geen lastige plant. Heb altijd teveel :') Net als kolen scherm ik ze wel eerst af tegen duiven.

Goed om te weten, want er staan twee volières met duiven in dezelfde tuin. :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:59

Welkom.

Zou de aardappelen iets koeler zetten en uitdrogen zou niet erg moeten zijn.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 21:07

Ze moeten in licht staan om te spruiten, las ik?
Koel en licht gaat me nie lukken. Maar ze spruiten al goed.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 22:16

Ze mogen nu wel iets minder licht anders heb je risico met poten dat de wortels afbreken. Zou ze dus koeler en donkerder weg zetten. In ieder geval voor de mozart aardappelen (gokje = de rode).