[HK]Met een warme choco in de hand, gaan de koekjes aan de k

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:33

geweldig he die dieren!

ben ana het kijken of we in de meivakantie nog een weekje kunnen gaan skieen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:37

goed nieuws margriet,

ik moet maandag naar de chirurg heb echt zon pokke hekel aan ;(

SAKKIA

Re: [HK]Met een warme choco in de hand, gaan de koekjes aan de k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:37

ja gewoon echt duidelijk laten merken dat ze daar helemaal geen zin in heeft, eerst nog even uitrekken, gapen, zuchten, de bank is uiteindelijk toch wel erg hoog, dus aankijken met een blik "dat ga ik nooit redden" :+ Als mijn vader haar op dat moment had geroepen was ze keihard rennend terug gegaan en zo op de rolstoel gesprongen denk ik :D

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:38

Waarom dan Ukje?

Oh Skieën dat heb ik nog nooit gedaan, lijkt me wel erg leuk trouwens :j

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:39

Moet wrs toch geopereerd worden en dat vindt ik echt niet tof. Dacht eindelijk af te zijn van die pokke operaties.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:51

Wat goed margriet!

Gisteravond was wel gezellig, had zalm met pasta & groenten genomen. En wat frietjes gepikt :D

Uk: niet leuk idd, maar wat moet dat moet :)

Zometeen eindelijk weer rijden!! Sinds Australie gewoon niet meer kunnen rijden door tijdnood. Zin in :):)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:51

Waaraan moet je geopereerd worden Ukje, ik denk dat dat me even is ontschoten

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:59

siz, ga vanavond ook weer rijden hopelijk is de bak wel goed.

Margriet moet geopereerd worden aan mijn galblaas die wordt er zeg maar uitgehaald.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:01

Ja dat zijn helemaal geen leuke dingen en al helemaal geen leuke afdelingen om op te liggen :n
Ik hoop voor je dat je snel geholpen kunt worden en dat alles een beetje snel achter te rug is :j

Goh ik zat net even foto's te kijken en dan kom ik ook de foto's tegen van mijn vader op de Intensive Care en ik moet zeggen dat ik daar toch helemaal niet blij van wordt. Vorig jaar om deze tijd, werd ie nog in slaap gehouden. Volgens mij was het met mijn verjaardag dat hij voor het eerst weer een beetje kon praten. Mijn verjaardag is aanstaande zondag :+

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:03

Sas, zeg maar niks meer straks ren ik van angst dat ziekenhuis uit. Ik vindt het belangrijkst dat er wat aan te doen is want met die pijnen wil je ook niet leven. Dan maar liever zonder galblaas.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:04

zo, das goed nieuws Margriet!

Balen dat je toch geopereerd moet worden, Uk :(:)

Weekje weg zou lekker zijn, Angelique!

Haha, geweldig die dieren Saskia :D onze hond kan ook zo briljant uit de hoek komen :D

Goed dat je die brief geschreven hebt, Armaris :j kan je er iig met iemand over praten :j

En sorry als ik verder nog iemand vergeten ben...

Mn hoofd voelt nog net zo grieperig/koortsig als gister := net niet ziek genoeg om in bed te blijven, maar absoluut niet lekker..zo irritant :+ zo maar even kijken of een ibuprofennetje helpt, dan weet ik iig hoe ik beetje normaal de dag door kan komen :+

Vanavond uit eten met schoonfamilie...mn zwager trakteert, echt relaxed!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:05

Hopelijk voel je je dan wel wat fitter ingrid anders is het ook niet leuk zo'n etentje

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:09

Ach ja maar die operaties zijn niet te vergelijken natuurlijk uk ;)
Ik ben er van overtuigd dat het bij jou allemaal helemaal goed gaat komen en dat je straks veel beter voelt :j
Hebben ze ook een idee waardoor het komt dat je steeds galaanvallen hebt?

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:12

Ze dachten van de zomer nog dat het kwam door school stress van examen en zo, maar nu denken ze toch dat het steeds een steentje is die vast komt te zitten en dan op eens los schiet. Verdere oorzaken hebben ze niet gevonden.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:12

Kunnen ze dan niet alleen het steentje verwijderen?

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:14

mijn moeder is aantal jaar terug ook geopereerd aan galstenen...geloof dat ze er een stuk of 8/9 uitgehaald hadden toen...toen was het niet zo gek meer dat ze pijn had :+

maar tis wel vervelend..en je kan prima zonder galblaas toch? zit je ook niet met risico dat het weer terug komt :)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:14

Nee dat doen ze niet omdat de kans groot is dat andere steentjes die ik heb lastig gaan doen of dat er zoiezo weer nieuwe steentjes aangemaakt worden. Maar hoe die steentjes er gekomen zijn is gewoon een compleet raadsel wrs dat ik opeens weer vet ben gaan eten ik weet het niet.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:40

ok..ja, dan kunnen ze hem er maar beter meteen uithalen, anders moet je straks weer :(:)

krijg net mailtje van mn stagebegeleider...die zit in het buitenland tijdens mijn eerste week stage..lekker handig :+ dus moet even afspraak maken voor komende week, zodat ik iig weet waar ik aan kan werken die eerste week :)

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:45

benangelique schreef:
belinda, waarom moet je zo vroeg avondeten?

Omdat ik de koopavond moest werken, meestal op donderdag, en die begint om 5 uur. :\
Om 9 uur gaat de winkel dicht, we staan meestal om kwart over 9 buiten en dan ben ik tegen half 10 thuis.
Heb gisteravond nog heel slecht een bordje spaghetti gegeten na m'n werk, maar had echt gewoon weer honger.

Zit nu aan m'n ontbijt: Griekse yoghurt met muesli, mjam wat is die yoghurt toch lekker! :9

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:49

xingridx schreef:
mijn moeder is aantal jaar terug ook geopereerd aan galstenen...geloof dat ze er een stuk of 8/9 uitgehaald hadden toen...toen was het niet zo gek meer dat ze pijn had :+

maar tis wel vervelend..en je kan prima zonder galblaas toch? zit je ook niet met risico dat het weer terug komt :)

Ja bij de oude gastric bypass operaties namen ze zelfs preventief galblaas eruit. Denk bij de scopinario nog altijd maar geen idee.
Dus zal het missen niet zo erg zijn denk ik en het is maar een kleine operatie.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:58

Je kan er denk ik dan idd mee leven anders zouden ze het er niet uit halen maar het klinkt gewoon zo raar.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:00

Snap ik alsof je iets mist van je, klinkt stop maar had dit met mijn borstcorrectie ook. Vond zo vreemd dat ze een stuk van me gingen weglaten.

Maar wens je veel succes en hopelijk gaat alles goed en ben je ervan af, want het is geen leven he één keer vet eten en zoveel zeer!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:09

ik weet niet of jullie het interresant vinden maar dit vondt ik op I-net over hoe galstenen ontstaan en dergelijke

Galstenen & Galstenen verwijderen

Bij galstenen wordt er een onderscheid gemaakt worden tussen 2 typen, de ?cholesterolstenen? en de ?bilirubinepigmentstenen?.
Bij de bevolking van de westerse landen komen:
- voornamelijk (80%) cholesterolstenen voor. Deze ?cholesterolstenen? bestaan voor 50% uit cholesterol;
- in mindere mate (20%) bilirubinepigmentstenen voor. Deze bestaan voor een groot deel uit bilirubinezouten.
In deze paper wordt als er gesproken wordt van ?galstenen? over het algemeen de ?cholesterolstenen? bedoeld.

Ongeveer 10 procent van de bevolking in westerse landen heeft galstenen. Meer dan 80 procent van de mensen met galstenen heeft echter geen klachten. Een behandeling is dan niet nodig. Galstenen kunnen wel klachten geven zodra zij de doorstroming van galvloeistof verhinderen. In dat geval is behandeling wel aan te raden.

Wat doet de galblaas?
De galblaas is een 8 tot 10 centimeter lang peervormig zakje, dat aan de rechterkant van het lichaam tegen de voorkant van de lever aan ligt.

Figuur 1: overzicht van de galblaas, galwegen en de lever

De lever maakt galvloeistof aan en slaat deze galvloeistof tijdelijk in de galblaas op. De galvloeistof wordt in de galblaas iets ingedikt. Na het gebruiken van een maaltijd komt de voeding via de slokdarm en de maag in de dunne darm terecht. Als er vetdeeltjes in de dunne darm aanwezig zijn dan knijpt de galblaas zich samen, waardoor er plotseling een grote hoeveelheid galvloeistof in de dunne darm wordt geloosd. De galblaas is dus alleen een tijdelijke opslagplaats van galvloeistof.
Omdat de galvloeistof door de lever wordt aangemaakt kan de mens goed leven zonder galblaas. Na verwijdering van de galblaas stroomt de galvloeistof rechtstreeks naar de dunne
darm.

Wat doet de galvloeistof?
Galvloeistof wordt door de levercellen aangemaakt en het bestaat uit verschillende stoffen.
- Galvloeistof bevat onder andere galzouten. Galzouten kunnen vetten in de dunne darm in hele kleine druppeltjes verdelen, dit noemen we emulgeren. Hierdoor kunnen vetverterende enzymen beter op het vet inwerken.
- Galvloeistof bevat ook bilirubine. Bilirubine ontstaat bij de afbraak van rode bloedlichaampjes, uit de rode bloedkleurstof ?hemoglobine?. Bilirubine wordt vanuit het bloed opgenomen in de lever, daar omgevormd en vervolgens met de galvloeistof afgevoerd naar de galblaas. Bilirubine geeft de ontlasting zijn donker bruine kleur. Als bilirubine - om wat voor reden dan ook - niet meer uit de galblaas en lever kan wegvloeien, dan kleurt deze stof de huid en het wit van de ogen geel. De ontlasting kan dan de grauwe kleur van stopverf krijgen.
- In de galvloeistof zit ook cholesterol (galvet), een bouwstof voor het lichaam. Het teveel aan cholesterol in het lichaam wordt via de gal uit het lichaam afgescheiden.

Hoe ontstaan galstenen?
De echte oorzaak voor het ontstaan van galstenen is niet altijd bekend. Wat wel bekend is, is dat de galvloeistof iets teveel indikt. Er ontstaan dan kleine cholesterol-kristallen die na verloop van tijd samenklonteren en steentjes vormen. Deze steentjes hoeven op zich geen klachten te geven.

Cholesterolgalstenen ontstaan in situaties waarbij de aanmaak van cholesterol in de lever is toegenomen bijvoorbeeld door overgewicht, snel afvallen, vrouwelijke hormonen en gebruik van orale anticonceptiva. Galstenen komen bij vrouwen twee keer zo vaak voor als bij mannen.

Figuur 2: overzicht van galblaas en galwegen met galstenen

Wanneer geven galstenen klachten?
De galstenen kunnen in de galblaas zitten of in de galwegen terechtkomen. Zodra de galstenen in de galblaas of in de galwegen de doorstroming van galvloeistof verhinderen kan dit klachten geven. Het lichaam probeert de versperring op te heffen door samentrekkingen van de galblaas. Dit kan heftige pijnen rechts in de bovenbuik geven, ook wel kolieken genoemd. De pijn kan 1 tot 4 uur duren en ebt dan langzaam weg. Vaak treedt er misselijkheid en braken bij op. De aanvallen treden eerder na een grote vette maaltijd op. Daarnaast kan een vol gevoel, boeren, winderigheid en het niet verdragen van vet op galstenen wijzen.

Galstenen kunnen een ontsteking van de galblaas veroorzaken, hierdoor kan iemand in korte tijd flink ziek worden (acute cholecystitis). Ook kunnen de klachten langduriger zijn en minder pijnlijk van aard (chronische cholecystitis).

Ook kan een steen vanuit de galblaas de galweg in vallen en deze verstoppen. De gal kan dan niet wegvloeien, waardoor geelzucht ontstaat. Als gevolg van de verstopping kan er tevens een ontsteking van de galwegen optreden (cholangitis).

Als een galsteen de galweg ?n de afvoergang van de alvleesklier tezamen afsluit kan er een ontsteking van de alvleesklier optreden (pancreatitis). Voor meer informatie, zie de paper ?acute pancreatitis?.

Hoe kan de diagnose worden gesteld?
De diagnose kan meestal op basis van de karakteristieke klachten (galkoliek) in combinatie met een echografie worden vastgesteld.
Bij een echografie wordt gebruik gemaakt van geluidsgolven, waardoor de stenen in de galblaas zichtbaar gemaakt kunnen worden.
Galstenen in de galwegen kunnen soms worden aangetoond en verwijderd met behulp van een ERCP-onderzoek.
Voor meer informatie, zie de brochure ?ERCP?

Welke behandelingen zijn er mogelijk?
Een acute galkoliekaanval kan met een pijnstiller worden bestreden, die ook meteen de kramp van galblaas en de galgang opheft. Als galstenen veel klachten veroorzaken wordt meestal een operatie uitgevoerd om de galblaas te verwijderen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de laparoscopische (kijkoperatie) en de conventionele (klassieke) galblaasverwijdering (cholecystectomie).

- Laparoscopische verwijdering van de galblaas
Deze methode wordt ook wel kijkoperatie genoemd en verdient over het algemeen de voorkeur. De kijkoperatie vindt plaats onder algehele narcose. De chirurg maakt hierbij gebruik van een videocamera en speciale instrumenten. In plaats van een grote snee maakt hij drie gaatjes in de buik. De laparoscoop is een lange stugge slang waarop een videocameraatje en een lamp is gemonteerd. Voordat de laparoscoop door ??n van de gaatjes in de buikholte wordt gebracht moet er kooldioxide in de buik geblazen worden, waardoor de buikwand los van de organen komt. De chirurg heeft dan ook meer zicht op de galblaas en galwegen en meer ruimte om de ingreep te verrichten. Met kleine instrumenten die via de andere twee gaatjes in de buikholte worden ingevoerd, wordt de galblaas losgemaakt en door ??n van de gaten in de buik verwijderd.
Het grote voordeel van een laparoscopie is dat er geen grote snee in de buik hoeft te worden gemaakt. Er is minder risico op trombose en op wondinfecties, men heeft minder pijn en het genezingsproces verloopt over het algemeen sneller.
Doordat kooldioxide het middenrif prikkelt van waaruit een zenuwbaan richting de schouder loopt kunt u na de operatie gedurende enkele dagen een gevoelige schouder hebben. Maximaal 4 dagen na de ingreep kunt u weer naar huis, in sommige ziekenhuizen is het zelfs een dagbehandeling.
Indien u vaker in de bovenbuik bent geopereerd kan het zijn dat u last hebt van verklevingen (inwendig littekenweefsel). Deze kunnen mogelijkerwijs bij een laparoscopisch onderzoek het zicht belemmeren en de kans op complicaties verhogen. In dat geval wordt over het algemeen besloten om op conventionele wijze de galblaas te verwijderen.

- Conventionele galblaasverwijdering d.m.v.een klassieke buikoperatie
Bij deze operatie maakt de chirurg een snede van maximaal vijftien centimeter. Daarna wordt de hele galblaas weggenomen. Als ook de galwegen moeten worden geopend wordt bij het sluiten van de wond een drain (buisje) achtergelaten om de gal naar buiten te laten lopen. Hierdoor wordt een te hoge druk in de galwegen na de operatie voorkomen.
De opnameduur is als gevolg van de grote buikwond is langer, men heeft meer pijn en het risico op complicaties is groter dan bij een laparoscopische behandeling. Voordat u naar huis mag moet u koortsvrij zijn en moet de wond rustig zijn.

De functie van de galblaas is ?tijdelijke opslag van galvloeistof?. Na verwijdering van de galblaas gaat de galvloeistof rechtstreeks vanuit de lever naar de twaalfvingerige darm. Het lichaam heeft over het algemeen slachts een korte gewenningsperiode nodig, waarna de spijsvertering weer zonder problemen verloopt.

Indien een operatie om bepaalde redenen niet mogelijk is zijn er andere mogelijkheden om de galstenen te verwijderen. Deze zijn echter niet in alle situaties toepasbaar.
Deze mogelijkheden zijn:
- Endoscopisch met behulp van een ERCP
Een endoscoop is een flexibele slang met aan de punt een minuscuul lampje en cameraatje. Via de endoscoop kan de arts kleine instrumentjes opschuiven. De slang wordt door de mond, slokdarm en maag opgeschoven tot de twaalfvingerige darm. Daar wordt de uitmonding van de galweg opgezocht en wordt er contrastvloeistof in de galweg gespoten. Deze contrastvloeistof laat op r?ntgenbeelden de galwegen en galstenen zien. De arts kan nu via de slang met een heel klein grijpertje de galstenen uit de galwegen wegnemen. Voordeel van deze methode is dat er geen sprake is van een operatie. Deze behandelingsmethode is niet in alle situaties toepasbaar. Galstenen die in de galblaas zelf zitten kunnen in ieder geval niet op deze manier verwijderd worden.
- Medicijnen
In sommige gevallen wordt de voorkeur gegeven aan het toedienen van medicijnen die kleine steentjes kunnen oplossen. Dit werkt echter niet altijd en de kans is vrij groot dat de galstenen na verloop van tijd weer terugkomen.

Is het mogelijk galsteenvorming te voorkomen?
Men kan trachten de vorming van galstenen te voorkomen door het handhaven van een gezond lichaamsgewicht . Een zinvolle maatregel is ook het gebruik van kleine frequente maaltijden, dus bijvoorbeeld drie kleine hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes. De galvloeistof blijft hierdoor niet te lang opgeslagen in de galblaas waardoor er minder kans bestaat op te sterke indikking. Met het oog hierop is het tevens van belang voor het slapen gaan het laatste kleine tussendoortje te gebruiken.

Dieetmaatregelen bij galstenen
In het verleden werd bij galstenen een dieet voorgeschreven met allerlei beperkingen. Zo werd bijvoorbeeld aangeraden vetbeperkt te eten. Het is echter gebleken dat een dergelijk dieet geen effect heeft. Slechts enkele voedingsadviezen bleken w?l zinvol. Met name met het oog op het voorkomen van (het opnieuw) optreden van galstenen en het voorkomen van klachten. Deze voedingsadviezen zien er als volgt uit:

Gebruik een goede en gevarieerde voeding.
Niet alleen voor pati?nten met galstenen, maar voor iedereen is een gezonde en gevarieerde voeding belangrijk. Een gezonde en gevarieerde voeding bevat alle voedingsstoffen die u dagelijks nodig heeft, zoals vitamines en mineralen. U kunt een goede voeding aan de hand van de ?Schijf van Vijf? samen stellen.
De ?Schijf van Vijf? bestaat uit vijf groepen voedingsmiddelen. U hebt dagelijks, bij elke maaltijd, iets uit elke groep nodig:
Groep 1: Groente en fruit (onmisbaar voor vitamines, mineralen en voedingsvezels);
Groep 2: Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, deegwaren (pasta) en peulvruchten (onmisbaar voor zetmeel, eiwit, voedingsvezels, B-vitamines en mineralen);
Groep 3: Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers (onmisbaar voor eiwitten, B-vitamines, visvetzuren en mineralen zoals kalk en ijzer);
Groep 4: Vetten en oli?n (onmisbaar voor vitamine A, D en E en essenti?le vetzuren);
Groep 5: Dranken (onmisbaar voor water).

Verdeel de maaltijden goed over de dag en neem nog een klein ?tussendoortje? voor het slapen gaan. Hierdoor blijft de galvloeistof in de galblaas in beweging, waardoor er minder kans bestaat op galsteenvorming.

Eet volop vezels
Vezels zijn onverteerbare stoffen in plantaardige producten. Vezels zijn onder andere nodig voor een goede darmwerking en stoelgang. Daarnaast lijken vezels ook een gunstige invloed te hebben op het voorkomen van - en het opnieuw optreden van - galsteenvorming. Producten die rijk zijn aan vezels zijn groente, fruit, volkorenbrood, aardappelen, volkorenmacaroni, zilvervliesrijst en peulvruchten.

Drink dagelijks tenminste 1? liter vocht
1? liter vocht komt overeen met de inhoud van 12 kopjes of 10 glazen. Gebruik bij voorkeur dranken die geen of nauwelijks energie leveren, bijvoorbeeld mineraal- en bronwater, light frisdranken en koffie en thee zonder suiker. Wees matig met alcohol.

Houd uw gewicht op het juiste peil
Een te hoog of te laag gewicht is slecht voor de gezondheid. In beide gevallen kunnen er allerlei klachten ontstaan. Overgewicht is een van de risicofactoren voor het optreden van galstenen. Als u te zwaar bent is het verstandig af te vallen, echter wel geleidelijk en op een goede manier. Een di?tist kan u hierbij helpen.

Ongewenste voedselbeperking
Het is mogelijk dat u reeds veel voedingsmiddelen heeft weggelaten, omdat u ervan overtuigd bent dat ze de oorzaak van uw klachten zijn. Het risico hiervan is echter dat de voeding onvolwaardig wordt, waardoor u niet alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt. Het is daarom verstandig goed uit te zoeken welke voedingsmiddelen bij u nou precies klachten veroorzaken. Bouw de hoeveelheid van deze voedingsmiddelen geleidelijk af totdat u de hoeveelheid bereikt hebt waarbij u geen last krijgt. Als u merkt dat u zelfs bij een kleine hoeveelheid nog last krijgt, kunt u het betreffende voedingsmiddel tijdelijk vermijden. Probeer het na verloop van tijd wel weer opnieuw uit. Het is mogelijk dat u het voedingsmiddel slechts tijdelijk niet verdragen kunt.

Het is bekend dat erg vetrijke voedingsmiddelen zoals patat frites, kroketten en frikadellen klachten kunnen geven. Beperk daarom het gebruik van deze producten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:51

ingrid en uk, beterschap!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:29

:wave:
Collega vroeg net of ik ben afgevallen :D
Vier morgen mn verjaardag dus wordt taart, chips en drankjes en patat en allemaal slechte dingen := Dus hoop dat ik na het weekend niet weer alles erbij heb :o Maar ga er morgen ff niet de hele tijd rekening mee houden :n :o