de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 00:21

Ja heb voor nu tabletten even kijken hoe lichaam erop reageer, maar als het is zoals mijn moeder dan gaan het injecties worden. Gaat alleen regelmatig bloedprikken worden en vind dat al zo leuk. -O-

tamary

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:28

Van wat ik daar van lees, smelttabletten onder te tong zouden kunnen werken, maar gewone pilletjes zullen niks doen als je de intrinsike? factor in de maag mist om B12 via spijsvertering te kunnen opnemen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:08

Geen smelttabletten gewone die ingenomen moeten worden met een glas water.

Rest zeg mij helemaal niks, maar uitslag telefonisch gekregen. :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:18

Marcella schreef:
Geen smelttabletten gewone die ingenomen moeten worden met een glas water.

Rest zeg mij helemaal niks, maar uitslag telefonisch gekregen. :=

Meer info :
https://stichtingb12tekort.nl/faq/

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:21

moonsparkle schreef:
Hier staan de aardbeienplanten jaar rond buiten, maar als je ze net uit de warme winkel hebt gekocht zou ik ze ook langzaam laten wennen

Ik heb ze op de markt gekocht. Ze zullen wel uit een kas komen, denk ik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:29

Thanks we gaan het zien voor nu tabletten, maar eerst doen aangezien dat geld mijn boodschappen geld voor een maand. Gok alleen dat ze weinig gaan doen. Enige wat ik niet eet is vis (uitzondering vissticks van iglo).

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:15

Dag allen, ik lees al een tijdje mee en vroeg me af of jullie een antwoord hadden. Ik heb op kleine schaal wat dingen gezaaid (wortel, paprika, en wat oude ah-moestuintjes die ik nog terug gevonden heb). De wortels groeien best aardig, waardoor ik die vandaag in een grotere pot heb gezet. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om ze direct in de grond te zetten en zit ik vast aan potten.
Alleen zijn deze potten te groot om binnen in huis te hebben staan. Ik heb ze op dit moment in de garage voor het raam gezet zodat ze wel licht/zon krijgen. Als het overdag warm is en de zon schijnt, wil ik ze naar buiten zetten, maar ik ben bang dat de nachten nog te koud zijn.
In de garage is het niet zo koud als buiten, maar als het 's nachts vriest is het daar ook niet warm zeg maar. Is er een manier hoe ik mijn wortel-plantjes kan helpen om niet kapot te gaan van de kou? Doorzichtig folie over de pot spannen? Of...
Naar binnen zetten in de nachten is geen optie.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:25

Als je stro hebt dit er dik overheen leggen.
Doe ik met mijn boontjes ook...

Morgen maar eens de tuin klaar maken voor de aardappels. Ik ga Parels poten denk ik.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:27

Volgens mij kunnen wortels wel tegen vorst, ik zou ze gewoon buiten laten en that's it :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:06

Wortels houden niet van verpotten is ook lastig omdat in de grond als het ware gelijk de wortel vormt. Ik stop ze eind februari/begin maart als zaad al in de volle grond, ze kunnen best wat vorst hebben :D ze zaten dus met - 6 ook al buiten en nu zijn ze boven de grond

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:48

Myrsky schreef:
Dag allen, ik lees al een tijdje mee en vroeg me af of jullie een antwoord hadden. Ik heb op kleine schaal wat dingen gezaaid (wortel, paprika, en wat oude ah-moestuintjes die ik nog terug gevonden heb). De wortels groeien best aardig, waardoor ik die vandaag in een grotere pot heb gezet. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om ze direct in de grond te zetten en zit ik vast aan potten.
Alleen zijn deze potten te groot om binnen in huis te hebben staan. Ik heb ze op dit moment in de garage voor het raam gezet zodat ze wel licht/zon krijgen. Als het overdag warm is en de zon schijnt, wil ik ze naar buiten zetten, maar ik ben bang dat de nachten nog te koud zijn.
In de garage is het niet zo koud als buiten, maar als het 's nachts vriest is het daar ook niet warm zeg maar. Is er een manier hoe ik mijn wortel-plantjes kan helpen om niet kapot te gaan van de kou? Doorzichtig folie over de pot spannen? Of...
Naar binnen zetten in de nachten is geen optie.

Wortels kunnen we wat heb en kan je gewoon buiten laten op een beschutte plek. Even voor voorbeeld ik heb ooit wortels gekweekt in een pap emmertje als experiment in de winter op mijn vensterbank.

Planten zoals sla en kool moet wel beschermen tegen vorst. Radijs kan wel weer buiten blijven en kan tegen vorst.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:20

Ik zit ook met de vorst in m'n hoofd. Ik heb snack tomaatjes en snack paprika, knoflook en paar preitjes. Nou heb ik geen idee wat ik het beste kan doen met de aankomende vorst. Mijn moestuin staat op wieltjes dus zou ze desnoods de schuur in kunnen rollen alleen is daar geen licht en ik vraag me af of het qua temperatuur scheelt :+

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:23

Tomaat en paprika kunnen niet tegen vorst. Sowieso wel heel erg vroeg om die al buiten te hebben staan. Zijn het echt al plantjes? Die zou ik in huis zetten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:23

Tomaten hou ik voorlopig nog binnen die laat ik vanaf eind april buiten wennen en half mei gaan de tomaten de grond in. Paprika hou ik helemaal binnen, zelf met mijn tuin op het zuiden krijg ik er buiten niet veel aan.

Knoflook als in zaad of tenen?

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:29

Dat is geruststellend, dat wortels wel wat kunnen hebben.
Verpotten was helaas nodig, ze konden niet in hun potje blijven. Vorig jaar had ik wortels vanuit de ah moestuintjes en die hebben de verpotronde van die minibakjes ook overleefd, dus ik heb goede hoop voor deze _O-

Mijn tomaat en paprika houd ik ook nog even binnen. Die vind ik echt te klein voor de kou nog.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:31

Tomaat en paprika zijn al echt planten en ze staan in een grote teil die ik helaas niet zomaar binnen kan zetten. Knoflook is ook al een redelijk plantje, de prei zijn nog wel sprieten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:32

Tomaten en paprika zijn in principe kasplanten mits bij gunstige temperaturen kunnen ze ook buiten. Maar al bij 10 graden word het al te koud voor deze planten met risico op onherstelbare schade en dat ze dood kunnen gaan.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:42

Ik heb al een paar jaar prima oogst van paprika en tomatenplanten die in de volle grond buiten staan. Maar nu heb ik ze nog veilig binnen achter het glas, dat duurt nog zo ongeveer een maand voor die naar buiten gaan want het is nu nog wel echt te koud voor ze.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:00

Afbeelding

Knoflook

Daarnaast nog een verloren paksoi :')

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:04

<3

Ik heb ook nog een verloren doorgeschoten paksoi van vorig jaar! :D Heb hem verpot want hij moest uit mn moestuintje en nu is ie ook goed bezig met zaadjes maken :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:08

Ik weet het niet met de paksoi, ik heb ze twee jaar geprobeerd zo rond augustus te zaaien maar ze worden of gelijk opgegeten of schieten gelijk door nog weinig succes mee gehad :')

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:18

Hmm ik had mijne vorig jaar eind augustus gezaaid, die deden het wel prima, niet doorgeschoten toen.. Maar het duurde wel wat langer dan verwacht voor ze een beetje een okee grootte hadden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:01

moonsparkle schreef:
Ik weet het niet met de paksoi, ik heb ze twee jaar geprobeerd zo rond augustus te zaaien maar ze worden of gelijk opgegeten of schieten gelijk door nog weinig succes mee gehad :')

Dat heb ik standaard met broccoli. :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:06

Haha iedereen heeft een sneue groente

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:08

Kropsla vind ik ook moeilijk hoor. Terwijl knolselderij/koolraap tot de moeilijke groente hoor en die vind ik juist weer makkelijk.

Zaai om die reden liever pluksla vind ik nog lekkerder ook.