De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dungen

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:44

Ik ga vanavond bij zaaien.. oa de kolen zijn mislukt.. :n al doende leert men dus..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 14:01

Vanmorgen vroeg heb ik de voorgezaaide broccolietjes in de volle grond gezet. Ik heb ze goed afgehard, verwacht dan ook geen problemen.

Ik vond nog meloen zaadjes, die ga ik in mijn buitenkas zaaien. De tomaten en meloenen binnen in de kasjes op de vensterbanken doen t heel slecht. Ik ben heel benieuwd wat daar nog van opkomt.

Mijn tuinbonen in de koude kas groeien bijna door t dak heen :D en zal ik morgen ook in de volle grond zetten. Verder is er al veel eetklaar in de koude kas; de raapsteeltjes, radijs, rode sla en spinazie. Zo leuk om de kas erbij te hebben <3

Verder doet de paarse koolrabi het in de koude bak, en de groene helemaal niets. Apart.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:22

Hier een hoop spitskool plantjes en koolrabi weg gedaan. Hebben veel te nat gestaan. 3 kunnen redden en voorzichtig in schone droge grond gezet. Alles in de kas doet het goed. Alles wat onder de veranderd stond even in de muur kast gezet vanwege de wind. Volgens mij gaat het stormen namelijk. Nieuwe spitskool komt al op. Koolrabi zo nog even zaaien. Nu bij de aldi zaadjes gehaald :)

Enkele bloemen kiemen ook al mooi, ben zo blij met mn kleine kasje. Vanavond even foto's maken :)

Nu naar stal toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:37

Ik heb in 1 bakje iets gezaaid blijkbaar, komen allemaal plantjes op maar ik heb geen idee wat het is :')
Het lijkt op broccoli, dus ik denk dat dat het is, maar zeker weten doe ik het niet dus het is een verrassing, en ze groeien het best ook nog..

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 14:51

besloten om te verspenen van wat plantjes, even vensterbank legen hahaha. de kolen doen het best leuk in de kas ook al is er heel weinig opgekomen maar heb toch niet veel plek in mijn bakken.
verder doen mijn piemels het goed. dus met wat mazzel eerste jaar dat ik ze heb eindelijk.
voortuin nog steeds niet onkruid gewied. baal daar van maar goed. Kan namelijk er nu niet planten wat ik gezaaid heb. Verder ga ik nog wat bloemen zaaien en wat meloen. wat ik deze week moet zaaien is wat bloemen in de achtertuin die bloeien en klimmen heel mooi voor aan de pergola.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:00

kimberley23 schreef:
Wat heb je in die mini bakjes onderin zitten? :)

Dat zijn medicijnpotjes, echt ideaal om in te zaaien! In die onderste zit ijsbergsla en baby-maïs, maar ik zaai er ook oa tomaten, pepers en paprika in. Scheelt een hoop ruimte en geen wortels die in elkaar groeien :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:10

@8nnemiek: Wat heb jij al grote tomatenplanten!

Ik heb nog van die mini-dingetjes. Twee mini-roma's, blijven die planten daarvan ook wat kleiner? (hoop ik, gewoon zaadjes van Aldi tomaatjes gebruikt, zijn nog best duur in de winkel die mini-roma's) Verder Tiny Tim 4 stuks, nummer 5 overleden, ingestort na avontuur buiten... Eentje niet opgekomen van de Timmy's. Zaai er misschien nog extra? Moet nog kunnen toch begin april? Denk er ook aan om nog van die yellow pear shaped te zaaien... Stiekem... Lijkt me ook wel leuk. Iemand die ze heeft (gehad)? Lekker? Kleine plant?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:12

Zouden kolen al naar buiten kunnen onder bescherming?
Ze worden me te groot voor de vensterbank, en vorig jaar hebben ze te lang gestaan en kon ik ze weggooien.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:25

ja kan wel. kolen kunnen goed tegen kou. ik zaai ze altijd in de kas en dan daar vanuit in de volle grond.
krijg je mooie sterken planten van.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:50

Ja nou inderdaad, vind ze nu wat slappig zeg maar haha.

Maar wel met iets eroverheen of gewoon open lucht?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:01

Kan je de kolen nu ook al zaaien in volle grond met een zeiltje erover?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:32

dagmar , die tiny tims zijn hele schetige plantjes, die blijven sowieso erg klein,
mini roma's.... kan van alles zijn
als het een struiktomaat is , dan blijven ze beschaafd, maar ik heb ook een mini roma achtige gehad wat een boom van een plant is geworden
die yellow pearshaped? is dat ook een kleinere, ik heb een kleine gele gehad die ook die vorm tomaat heeft, maar die heette anders
dat bleven ook beschaafde planten

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:37

De doperwten plantjes gaan hier écht heel hard :):)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:50

ik heb van het weekend een gigantische hoeveelheid plantjes verpot,
tomaat, pepers en paprika's
voor de rest, buiten de tuin onkruid vrij zien te krijgen niets gedaan nog ivm huizen perikelen, net een bod gedaan op ene huis, dus we wachten het nog maar even af allemaal

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:27

spannend, zou ook dolgraag verhuizen. maar goed dat zit er waarschijnlijk even niet in.

kolen kan ook in de volle grond gezaaid worden. warm zat.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:36

Mijn kruiden gaan goed :D Zelfs de Koriander schiet al behoorlijk uit!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:11

Mijn tomatenplanten zijn idd enorm hard gegroeid, niet normaal! Ik heb er zelfs al een hoop diefjes uit moeten halen. Ze komen uit perspotjes, en verder niks anders aan gedaan dan goed water gegeven, veel zon, en tijdens de vorst het warmtematje aan.. maar dat staat al weken lang uit. Wel wordt het met wat zon in de kas makkelijk 25 tot 30 graden, en dan zíe je ze haast groeien!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:19

Ik heb net habanero plantjes gezaaid (zaadjes van vorige oogst, ben benieuwd of het wat word). Maar vanaf wanneer mogen die scheutjes al buiten? Ik neem aan in het begin alleen overdag en later ook 's nachts, maar vanaf welke grootte ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:47

Heb je ze in een kweekbakje met deksel staan? Daar wordt het in de zon lekker warm, zijn ze dol op! Zonder deksel zou ik ze buiten zetten zodra het buiten warmer is dan binnen. Hoe meer warmte hoe sneller ze groeien merk ik. Die van mij hebben vier blaadjes nu, maar beginnen na het oppotten nu echt de lucht in te schieten buiten in de kas :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:53

hier weer een foto update. wat gaat het hard zeg *D

verspeende tomaatjes.
Afbeelding

courgette groeit als kool :oo
Afbeelding

links: 2x sla en rucola. midden: rode en witte kool en spuitjes. rechts: uchi kuri, suikermais en prei.
daaronder zie je nog koolrabi die ik vandaag allemaal weggegooid heb en opnieuw gezaaid. waren echt zeikant. heb 6 spitskool plantjes kunnen redden en even voorzien van nieuwe droge grond..
Afbeelding

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:58

Aaahhhh, ;( Heb schimmel in mijn puppy kamilleplantjes, ben bang dat ze er aan gaan. Mijn radijs is al groot aan het worden (te eigenlijk :o ) Pompoen en augurk komen al mooi op. Tomaatjes gaan ook al het levenslicht zien. Moet alleen opschieten met de tuin omspitten zodat het (al te grote) spul naar buiten kan. Helaas zit mijn lijf in de tegenwerk modus ^)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:48

Poeh, om even terug te komen op de slakken-terror: ik heb de aangegeven dosis op de fles zowat ver5vuldigd omdat het echt nièt hielp. Er stond 1 korrel (zo groot als een muizenstrontje) om de 10 cm leggen. Zo gezegd zo gedaan... De slakken waren duidelijk niet onder de indruk en de plantjes -waaronder 2 opgekomen baby hosta's :D- werden vrolijk verder opgevreten. Dan maar in overdrive gegaan, en de volgende dag toch zeker bijna 30 stuks kunnen wegplukken. Ha!

Mijn fruitstekkies doen het goed, jeej! Straks wel eens netjes gaan halen voor er rond, ook voor de aardbeien en kerselaar...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:06

Ik heb mijn blauwe regens gisteren maar ingepakt in zakjes.. Er zat een kever op, volgens mij met volle buik want er zaten niet veel blaadjes meer aan -O- ik hoop dat ze zakjes helpen.. Vandaag eens kijken of ik iets kan vinden om mee te spuiten tegen insecten ofzo.. hou ik eigenlijk helemaal niet van!

En over regen gesproken.. 0,3mm gaf de meter aan, de afgelopen 24 uur -O- kan ik morgen weer beginnen met sproeien -O-

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:12

8nnemiek schreef:
Ik heb mijn blauwe regens gisteren maar ingepakt in zakjes.. Er zat een kever op, volgens mij met volle buik want er zaten niet veel blaadjes meer aan -O- ik hoop dat ze zakjes helpen.. Vandaag eens kijken of ik iets kan vinden om mee te spuiten tegen insecten ofzo.. hou ik eigenlijk helemaal niet van!

En over regen gesproken.. 0,3mm gaf de meter aan, de afgelopen 24 uur -O- kan ik morgen weer beginnen met sproeien -O-

Over regen gesproken.. Alle plantjes die buiten in potjes stonden zijn vannacht verzopen :(.
Ik ben bang dat er wel een paar zijn overleden..

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:31

Ik heb een paar maanden geleden een blauwe regen gepland (kleine stek), maar daar zit 0,0 leven in... Tijd voor een nieuwe stek, of is er nog hoop?