Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:27

Ja waren heel makkelijk in te snijden en perfect ‘hol’ zeg maar. :D ik had ze nog iets te ‘bol’ in de oven gedaan dus toen ze eruit kwamen even plat gedrukt. Dus volgende keer even wat al meer zo plat/dun maken als een pita.

Ze zijn ook echt zo klaar met een klein beetje voorbereiding.

Recept heb ik hier vandaan;
https://www.eefkooktzo.nl/zelf-pitabroodjes-maken/

Die hamburger broodjes moet ik nog steeds doen!

Ziet er lekker uit Resistance. Ik heb een roggemeel starter opgezet. Hopelijk lukt het :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:30

Heeft iemand van jullie ervaring met het invriezen van deeg?
Na de eerste of de tweede keer rijzen?

En om het daarna te bakken, eerst ontdooien en dan de oven in of zoals die ingevroren afbak broden van de ah, bevroren in de koude oven en terwijl de oven opwarmt, ontdooid dan ook het brood...
Of bevroren een voorverwarmde oven in?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:58

Ik heb een jaartje op de afbak bij de AH gewerkt.
Broodjes en croissants kwamen als bolletjes deeg de vriezer uit en gingen zo de rijskast in voor de tweede rijs.
Als je na de tweede rijs wilt invriezen zou ik eerder kiezen om voor te bakken en na de vriezer af te bakken.

pmarena

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:30

Ik snap een paar dingen niet zo goed hè :)

Bijvoorbeeld: Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een eerste en tweede rijs? Er verandert toch niet echt iets behalve dan dat je je deeg een beetje vormt...? Het is dan toch effectief geen andere manier van rijzen ofzo die 2e rijs... :?

En ook snap ik niet zo goed waarom je je deeg over zou hevelen in een ander bakje om het te laten rijzen. Hoe minder afwas en rommel op je aanrecht, hoe beter denk ik altijd maar :P

Dus ik laat het deeg gewoon rijzen in de kom waarin ik het ook gemengd heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:39

pmarena schreef:
Ik snap een paar dingen niet zo goed hè :)

Bijvoorbeeld: Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een eerste en tweede rijs? Er verandert toch niet echt iets behalve dan dat je je deeg een beetje vormt...? Het is dan toch effectief geen andere manier van rijzen ofzo die 2e rijs... :?

Google is je beste vriend:
https://broodsmakelijk.nl/rijzen

Oh, en hier over de rijsmandjes: https://www.weekendbakery.com/posts/bro ... jsmandjes/

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:42

Voor je eerste vraag: https://broodsmakelijk.nl/rijzen :D
sowieso is gasvorming pas optimaal na 2 uur ong. En door het brood tussendoor plat te slaan krijg je een mooiere celdeling en smaak.

En voor je tweede: ligt er heel erg aan welke vorm je voor je brood wilt. Busbrood (zoals uit de supermarkt met de ene helft recht en de bovenkant van die boogjes) moet dus in een bus. Ik maak zelf zgn vloerbroden en heb 2 rijsmandjes. Een ronde en een langwerpige. Deze geven het brood makkelijk vorm en er ontstaan mooie rustieke strepen op het brood. Deze mandjes mag ik overigens niet afwassen dus ik bepoeder ze met bloem en na de rijs klop/veeg ik ze uit en gaan ze weer terug de kast in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:57

Ja die mandjes vind ik ook wel leuk hoor, zag die gisteren in de webshop van Waschbaer :)
Als je een vormpje er in wilt dan is het natuurlijk logisch.

Maar als je filmpjes kijkt dan zie je ook dat mensen die gewoon een bol no-knead deeg in de oven doen uiteindelijk, deze uitstorten van de mengkom naar een kommetje om te rijzen en vervolgens in hun pan...waarbij het steeds datzelfde bolletje blijft :D

Dan denk ik: waarom zou je dan nog een kommetje vuil gaan maken, laat het lekker in die mengkom rijzen want aan het deeg verandert niks meer :P Ik heb het gewoon in de mengkom weggezet en van mengkom naar oven en het brood was prima.

En met het no-knead brood dat ik bakte was het enige verschil tussen de eerste en 2e rijs, dat ik het uit de kom haalde, aan alle kanten ingebloemd heb, de zijkanten een beetje naar onderen heb geduwd zodat het bolletje wat ronder werd... en ingesneden dan aan de bovenkant maar dat hoefde niet volgens het recept.

Dus wat voegt die 2e rijs dan toe als je het deeg toch verder nauwelijks bewerkt en eigenlijk alleen inbloemd. Snap je? :)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:35

Ik vind brood bakken echt zo leuk. Ik lees ook alle linkjes die hier gestuurd worden grondig. Echt mega leuk!!

Hier vanmorgen begonnen aan een Toscaans brood. Is gewoon op basis van een bakmix van de Jumbo! Ben heel benieuwd. De rijstijden hier zijn wel heel beperkt... 20 minuten eerste en 30-45 minuten voor de tweede!

Afbeelding

Afbeelding

Hij begint al mooi te komen!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:05

pmarena schreef:
Ja die mandjes vind ik ook wel leuk hoor, zag die gisteren in de webshop van Waschbaer :)
Als je een vormpje er in wilt dan is het natuurlijk logisch.

Maar als je filmpjes kijkt dan zie je ook dat mensen die gewoon een bol no-knead deeg in de oven doen uiteindelijk, deze uitstorten van de mengkom naar een kommetje om te rijzen en vervolgens in hun pan...waarbij het steeds datzelfde bolletje blijft :D

Dan denk ik: waarom zou je dan nog een kommetje vuil gaan maken, laat het lekker in die mengkom rijzen want aan het deeg verandert niks meer :P Ik heb het gewoon in de mengkom weggezet en van mengkom naar oven en het brood was prima.

En met het no-knead brood dat ik bakte was het enige verschil tussen de eerste en 2e rijs, dat ik het uit de kom haalde, aan alle kanten ingebloemd heb, de zijkanten een beetje naar onderen heb geduwd zodat het bolletje wat ronder werd... en ingesneden dan aan de bovenkant maar dat hoefde niet volgens het recept.

Dus wat voegt die 2e rijs dan toe als je het deeg toch verder nauwelijks bewerkt en eigenlijk alleen inbloemd. Snap je? :)

Ik rijs ook gewoon in dezelfde bak hoor :')
Maar inderdaad voor mijn gewone busbroden bak ik in een blik. De tweede (of derde) rijs is dus in het blik.

Ik heb genoten van mijn bolletje met vlokken :)
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:21

Hij kijkt er ook zo tevreden bij :))

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:26

En het resultaat!! Ben zo benieuwd hoe het smaakt! Qua hoogte ben ik er al mega tevreden mee. Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:00

Spannend!

Hier no-knead brood nummer 2, klaar voor een tweede rijs! Deze keer een combinatie van gerstemeel, volkoren meel en een beetje tarwebloem en wat gebroken lijnzaad er doorheen gemengd. En havervlokken er op :)

En deze keer een wat langwerpig model. Daarom toch in een ander schaaltje overgeheveld voor de 2e rijs :P
Nu theedoek er overheen en oven voorverwarmen...... ben benieuwd of deze ook zo goed wil lukken :=

Afbeelding

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:23

pmarena schreef:
Spannend!

Hier no-knead brood nummer 2, klaar voor een tweede rijs! Deze keer een combinatie van gerstemeel, volkoren meel en een beetje tarwebloem en wat gebroken lijnzaad er doorheen gemengd. En havervlokken er op :)

En deze keer een wat langwerpig model. Daarom toch in een ander schaaltje overgeheveld voor de 2e rijs :P
Nu theedoek er overheen en oven voorverwarmen...... ben benieuwd of deze ook zo goed wil lukken :=

[ [url=m/F88N1M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er nou al lekker uit!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:25

Pmarena: voor no knead brood geen idee. Sowieso is de verhouding denk ik anders? Wel is het zo dat gist pas na 120-240 minuten goed tot zijn recht is gekomen dus wellicht daarom alsnog 2x de rijs. Het (in)bloem(en) zorgt ervoor dat het buitenste velletje van het deeg iets indroogt (de bloem absorbeert vocht). Dat zorgt ook weer voor een bepaalde korst lijkt me
:D
Ben benieuwd naar je volgende brood. Ziet er al goed uit.

Lekker dat zachte bolletje <3

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:26

Ik moet echt nog leren hoe je er van die knappe vormen in krijgt. Mijn twee broden gingen als sneue blobjes de oven in _O-

Staat nu een sodabread in de AF. Temperatuur wat lager en baktijd wat korter. Spannend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:27

Ik laat veel degen na een korte eerste rijs (uurtje) even 12 uur in de koelkast staan. Dan wordt het rijsproces iets afgeremd maar geef je de gluten wel veel tijd om te ontwikkelen waardoor je het brood goed bij elkaar blijft en fluffy wordt. Dan haal ik het uit de koelkast, vorm ik het en laat ik het op temperatuur komen waarbij het nog een keer licht rijst.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:31

Emmaa_ schreef:
Ik laat veel degen na een korte eerste rijs (uurtje) even 12 uur in de koelkast staan. Dan wordt het rijsproces iets afgeremd maar geef je de gluten wel veel tijd om te ontwikkelen waardoor je het brood goed bij elkaar blijft en fluffy wordt. Dan haal ik het uit de koelkast, vorm ik het en laat ik het op temperatuur komen waarbij het nog een keer licht rijst.

Hier heb ik dus echt geen geduld voor. Klinkt stom maar ik wil wel een beetje resultaat zien.

Ik vind de broden waar je een voordeeg maakt dus ook nog niet zo interessant maar misschien dat ik dat toch is ga proberen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:35

Hier vandaag eentje met walnoten, erg lekker. Ik rijs het eerst in dezelfde kom als waar ik in meng en kneed en daarna in de koelkast al voorgevormd in een rijsmand.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:38

Wat is het voordeel van een rijsmand?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:44

Ik vind het handiger dan een kom omdat ik langwerpige broden bak en mijn gietijzeren pan ook langwerpig is :+ dat was voor mij de hoofdreden. Daarvoor deed ik het gevormde deeg gewoon in een theedoek in een kom. En een minder relevante reden is dat je leuke lijntjes op je brood kan creëren. Er zal misschien vast nog een andere goede reden voor zijn maar voor mij was het vooral de vorm! En het brood blijft niet plakken als je het omkiept.
Deze lijntjes:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:59

lenaa_tje schreef:
Emmaa_ schreef:

Hier heb ik dus echt geen geduld voor. Klinkt stom maar ik wil wel een beetje resultaat zien.

Ik vind de broden waar je een voordeeg maakt dus ook nog niet zo interessant maar misschien dat ik dat toch is ga proberen.

Oh dat snap ik ook wel hoor. Ik vind het leuke aan bv brood maken juist dat er zooooo veel tijd in gaat zitten en dat ik dan een resultaat heb waar ik echt lang voor gewerkt heb :+

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:07

Net het bovenstaande recept van de pita broodjes geprobeerd, was zeer geslaagd! Ik had speltbloem in huis, dus daar heb ik ze mee gemaakt.
Vorige week een schroefbrood gemaakt (stokbrood een aantal slagen om zijn as gedraaid), die was ook geslaagd! Hopelijk kan ik deze lijn vasthouden. :9

Mooie broden weer!

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:07

Afbeelding
Het is hier eindelijk gelukt om desembrood te maken. *\o/*

Afbeelding
Gist brood met speltmeel en bloem.

Afbeelding
Krentenbollen, ook heel lekker en goed gelukt.

Nu een desembrood in de maak met pompoen en zonnebloem pitten. Benieuwd hoe die er morgen uitziet.

Dat recept van pitabrood heb ik ook al een aantal keer succesvol gemaakt.

Heeft iemand een recept voor kaasuien brood? Van dat zachte witbrood met die zoete ui en kaas erboven op?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:15

Gisteren trouwens heel blij dat ik maismeel heb kunnen kopen bij de molen hier uit de buurt. Gelijk ook een zak volkoren tarwemeel mee genomen en met 2x 2 kg vond ik de prijs van 7,65 euro ook heel mooi. Kan ik weer een hoop broden bakken. Gisteren in ieder geval nog een maisbrood gebakken in de machine.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:23

Wat een prachtige broden!
Dat met die blaadjes vind ik ook zo gaaf <3