Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:20

Je kan stammetjes kopen die al geent zijn, en pluggen waar de schimmel in zit. Van die pluggen waarmee je ikea meubilair in elkaar zet ;) Kun je zelf het juiste hout zoeken, gaten in boren en de plug erin. Ik heb ervaring met beide, de oogst was summier. Zowel de stam (te onregelmatige temperatuur in mn huis denk ik) alsook de stam. Goede houtsoort is natuurlijk belangrijk, maar ook net een bepaalde leeftijd denk ik... en het kan wel anderhalf jaar duren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 14:45

Ik zal het sowieso laten weten als ze beginnen te 'bloeien' :D
Ik heb berkenhout en kastanje, en vooral het kastanjehout is lekker zacht en dus snel doorgroeid. Ik heb begrepen dat ze buiten op een vochtige en schaduwrijke plek moeten liggen, dus ik heb al een mooi plekje uitgezocht :D

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:28

Ik ben vanavond met mijn werk uiteten geweest bij La Cubanita, daar hebben ze ook lekkere vegetarische gerechten en genoeg keuze! Ik vind het echt een aanrader!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:11

Jets schreef:
Riraito schreef:
Ik had pas een dag van de opleiding, met aan het einde chinees. Toen hadden ze wel echt vega chinees voor ons gehaald, best lief. Maar dat was van de diergezondheid opleiding, daar zaten dus meer vega's. Denk dat wij ook de enigen van de school zijn, de rest is veehouderij en tuin/akkerbouw (en een klein groepje hippisch en andere dingen) :')

Wij zullen dan op dezelfde school zitten, ik doe hippisch haha. Je kunt altijd van te voren je dieetwensen doorgeven aan de kok die er elke dag is, dan maakt ie speciaal voor jou iets wat je kan eten :D

Leuk om te horen dat iedereen het lekker vond!

Ik had echt geen idee dat er nog meer vega's waren :D T is ook niet een goede combi, vega en een agrarische school :')

Wij hadden pas een debat in de klas over biologisch vlees, wij kwamen uiteindelijk uit op dat vega eten gezonder was. Er werd gevraagd naar mijn reden om vega te worden, maar ik kreeg (naar mijn idee) wel een beetje rare blikken. Ben nogal huiverig met dingen als "ik vind het niet fijn als er dieren gedood worden voor mij", heb het toch verteld, maar dat viel geloof ik dus niet zo goed...Durfde het achteraf niet te vragen, mensen waren er wel klaar mee dacht ik.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:42

http://www.omroepmax.nl/hetboerenleven/ ... mber-2016/

Ik weet niet of iemand deze aflevering van Het Boerenleven heeft gezien? Ik zat hem net terug te kijken, omdat ik dit soort programma's altijd interessant vind. Wil hier absoluut geen rel mee aanwakkeren, maar deze mevrouw zegt doodleuk dat alle mensen die denken dat een dier net zo is als een mens, foute mensen zijn. Dat vind ik nogal wat. Dus een dier heeft geen gevoel? Geen emotie?

Naast dat, kan ik er gewoon niet bij dat wanneer je van een soort dier houdt, je dit moet uiten door dat dier naar de slacht te sturen? Ik hou van katten, heel mijn leven katten gehad, moet ik dat nu uiten door katten te gaan fokken en ze de nek om te draaien voor vlees? Of met paarden? Honden? Ik word er gewoon zo moedeloos van dat wij niks mogen zeggen, want wij denken dat dieren ook gevoel hebben en dat is volgens de mensen in de aflevering al fout?

Beetje een frustratiepost hier...

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 15:18

Die discussie mag je hier eigenlijk niet aanwakkeren, dan krijg je het bericht van de mods dat je hier niet meer mag poste en dat het topic niet bedoeld is voor dat soort discussies, ookal staat er in de beginpost dat er discussie gevoerd mag worden *dansssmiley* (Sorry, ook een frustratiepost mijnerzijds hehe )....

Maar ik ben het met je eens hoor, heel frustrerend. Dieren zijn natuurlijk niet helemaal hetzelfde als mensen, maar het is in ieder geval zeker dat ze kunnen lijden. Dat gegeven is voor mij in ieder geval al genoeg om geen dieren te gebruiken/eten.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 15:57

Natuurlijk, dieren zijn anders ontwikkeld dan wij. Dieren zijn in veel dingen stukken beter, zoals het hebben van familiebanden en op andere manieren communiceren (dolfijnen bijv.). Wij mensen hebben dan weer het besef van de toekomst, het echt begrijpen van tijd. Maar ik vind het zo jammer dat dieren volgens sommige mensen alleen maar wandelende rollades zijn. Geen gevoel, geen emotie, geen bewustzijn en dus ook geen lijden.

Maarja, einde van de frustratiepost. Hieronder een andere aflevering van dezelfde serie, meneer heeft waterbuffels en tot nu toe vind ik de aflevering eigenlijk wel grappig. In ieder geval een stuk meer respect voor het dier dan wat normaal is.

http://www.omroepmax.nl/hetboerenleven/ ... mber-2016/

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:57

Gister heb ik voor het eerst een vegaburger gegeten. Gekocht bij de Aldi. Tot mijn verbazing vond ik het super lekker! Op een broodje met cheddarkaas, een beetje sla, uitjes wat ketchup en door Marlinde gefixte mayo/pestosaus :D

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:53

Hoe denken jullie dat dit recept smaakt?

http://happyhealthymama.com/buffalo-chickpea-salad-sandwich.html

Dit zijn allemaal nieuwe ingrediënten voor mij (kikkererwten, hete saus, blauwe kaas, selerij), totaal geen idee hoe het zal smaken. Houmous vind ik niet lekker, maar dan zijn ze fijngemalen (melige smaak en melige textuur). Smaken kikkererwten op deze manier bereid heel anders?? Het ziet eruit als een eiersalade eigenlijk, ziet er best lekker uit.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:24

Gelukkig nieuwjaar! *\o/* Hopelijk kan dit topic weer goed gevuld worden met recepten en ervaringen :D Mocht iemand nog suggesties hebben voor een vega kookboek met 5 ingrediënten of minder o.i.d., graag :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 14:38

Gelukkig nieuwjaar :D

Iemand toevallig nog een idee wat goed past bij portobello carpacccio als voorgerecht?
We gaan vandaag bij mijn schoonmoeder eten en wij zouden voor het voorgerecht zorgen, maar alleen de carpaccio lijkt me net wat weinig :=

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 15:18

Gelukkig nieuwjaar!

Dat zijn ook nieuwe ingrediënten voor mij BlazeIt, dus ik zou het niet weten!

8nnemiek, ik heb dat nog nooit gemaakt haha! Misschien een lekker tomatensoepje? Ik heb echt geen idee :')

Ik ga vandaag vegetarische kip kebab van de vegetarische slager maken. Ben weer benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 15:26

Ik vind een Misosoep erbij altijd erg lekker :9

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 16:46

Een smakelijk vleesvrij nieuwjaar toegewenst! *\o/*

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:44

De eerstvolgende keer wanneer ik in de supermarkt sta, pak ik een zak zwarte bonen mee. Ik weet steeds niet wat ik er mee aan moet, maar ik ga ze gewoon eens naturel proberen. Iemand iets wat er goed bij past?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:47

Ik eet bonen bij de meest uiteenlopende groenten.

De smaak kan wat 'zwaar' of melig zijn, dan een beetje extra kruiden, beetje citroensap, wat extra tomaat erbij, etc.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:18

Ook dit was weer super lekker! Ik ben echt verbaasd joh. Want ik ben echt geen makkelijke eter, maar tot nu toe valt alles in de smaak!
Afbeelding

Ik heb gister 400 gram thempeh gekocht omdat het maar 50 cent koste ivm de houdbaarheidsdatum. Las dat je het in kon vriezen dus dat heb ik direct gedaan. Ik heb alleen geen idee wat ik er mee kan doen :') Zijn hier mensen die het wel eens eten en zo ja hoe of waarmee bereiden jullie het? :)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:19

Bonen kan je van alles mee. Chili maken, burgers maken, puree maken. Toen ik op kamers zat en nul budget had, haalde ik vaak simpele sla met wat groenten en dan bonen er over heen met wat soja erdoor gekookt. Mijn favoriete comfort food.

Bij de Aldi of Lidl hebben ze ook hele lekkere, vegan kant en klare chili con carne bonen. Gewoon opwarmen en klaar. Lekker met wraps of taco's of met zoete aardappel!

Tempeh heb ik nog niet goed kunnen maken. Vind het een vreemde smaak hebben, ook als ik het uuuuren marineer. Ik moet nog proberen het goed te stomen, maar er zijn zo veel verschillende manieren om het te bereiden, soms weet ik het niet meer..

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 00:26

Riraito schreef:
De eerstvolgende keer wanneer ik in de supermarkt sta, pak ik een zak zwarte bonen mee. Ik weet steeds niet wat ik er mee aan moet, maar ik ga ze gewoon eens naturel proberen. Iemand iets wat er goed bij past?

Mexicaans! Ik maak graag Frijoles refritos als extra vulling maar dat is zo als bijgerecht ook heerlijk! Ben gek op zwarte bonen :D

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 08:20

Nog een tip voor tussen de middag, bijv op je werk: Rode bietensalade met aardappels, ui en augurk <3

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:22

8nnemiek had mij een keer een goed recept voor tempeh gegeven :j
Ik heb het ook een keer gegeten met een spareribs marinade van suikerstroop, ketjap, ketchup en wat olie. Was erg lekker. Wel lang laten marineren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:25

Ik kom ook mee kletsen. Ik loop al lang rond let het idee om geen vlees meer te eten. Maar man kookt en is echte vleeseter, en we gaan graag lekker en chique uit eten. Maar plots toch beslist: ik ga het proberen. Voorlopig blijf ik wel vis/zuivel en eieren eten hetzij beperkt. Ik ben benieuwd!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:00

@Poes: neus rond voor tips en/ of een goed kookboek, lekker eten kan heel erg goed.
Ook in restaurants: ik heb meerdere malen "jaloerse" reacties gehad: 'dat ziet er lekker uit, dat wil ik ook wel!
(Soms moest van te voren een telefoontje plegen: 'kunt u iets vegetarisch leveren?' Dat kan altijd. Het leukste vond ik de 'jaloerse' reacties als er niets vegetarisch op het gedrukte menu stond!)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 21:29

Das wel een goeie om vooraf te bellen! Ik hoop dat ik het volhou! De knop is wel omgegaan heb ik het idee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 22:12

Ik zie net dat alle Vivera deze week bij Coop maar een euro kost :D Inslaan dus!

Ben nu merengue schuimpjes aan het maken met aquafaba. Nooit eerder gedaan, dus ben benieuwd!