De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:22

:D Hier proberen een aantal aardbeien mijn huis te vermoorden,de stekken gaan inmiddels de hoek om :P Wie wil er stekjes hebben anders ga ik eerdaags met de snoeischaar in de weer.
Ze staan omgeving Steenwijk :)

Cindequil

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:30

Het is dat ik in noordholland woon, anders kwam ik ze ophalen =P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:32

Kom je in de buurt van Amsterdam?Kan ik eerdaags wel wat meenemen hoor :)

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:39

Ja Purmerend, 20 minutjes rijden van Adam :-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:40

Als je het de moeite waard vind kan ik tzt wat meenemen....geen probleem,moet je alleen ff ophalen dan :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:34

Ik heb nog sla staat, die nog groeit, nadat hij tot de grond is afgeknipt, hoop dat ik daar nog wat van kan eten, voordat het echt koud wordt. Verder staat er nog courgette, hoop dat de laatste nog groeien.

Ik heb verder nog zaadjes eeuwige moes en ga spinazie bestellen. Als het goed is kan ik die nu zaaien. Wat kan er verder nog gezaaid worden?

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:17

Vorige week voor t eerst mijn snijnbiet op. Was erg lekker :9 Ook al een x een krop andijvie en sla op. Pluksla gebruik ik bijna dagelijks, lekker op t brood erbij.

Heb een tijmplantje staan, daar haal ik ook geregeld wat af. Vraag me alleen af of dat die buiten kan overwinteren? Wat doen jullie met kruiden?

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:11

Neee, ik heb een rupsen plaag... dacht steeds dat het nog steeds de slakken waren, maar eten netjes hun korreltjes op en doen geen kwaad meer. maar ik heb nu zeker op 3 broccoli en 2 boerenkool plaatjes een stuk of 20 rupsen zitten, als het er niet meer zijn... *huil* Is er iets tegen ze te doen? ik ga even googlen en topic doorspitten op rupsen plaag...

Foto's: KLIK1 KLIK2 KLIK3

Iemand trouwens enig idee wat dit is? Ik had zaadjes van een client gehad, het waren grote korrels ter grote van een doperwt en hard en bruin. Dit plantje groeit er uit, en het groeit als kool, niet te kort. foto
Het is nu nog te klein om te zeggen denk ik.. Het staat er nu ong. een week of 2/3 en is opgekomen sinds een week. Het is zo'n 8 cm groot

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:17

ik denk ook gewoon dat het een erwt is hoor cindeeh! maar als ze bruin zijn zal het waarschijnlijk een reukerwt zijn! Hier geven ook al mijn reukerten bruine zaden! maar die kan je wel niet opeten!

Verder besproei ik de kolen.. gedaan met de rupsen!

edit: zo ziet er een reukerwt uit van zaad http://4.bp.blogspot.com/-pAowF0vQD1A/U ... G_6619.JPG

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:22

Jellie schreef:
Vorige week voor t eerst mijn snijnbiet op. Was erg lekker :9 Ook al een x een krop andijvie en sla op. Pluksla gebruik ik bijna dagelijks, lekker op t brood erbij.

Heb een tijmplantje staan, daar haal ik ook geregeld wat af. Vraag me alleen af of dat die buiten kan overwinteren? Wat doen jullie met kruiden?

Vermoed dat tijm niet tegen vorst kan. Wat je kunt doen met alle kruiden: fijnhakken (of knippen) en invriezen.
Werkt perfekt!

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:22

Charlot, zo zien ze er inderdaad wel uit. Client zei geloof ik dat ze ze ergens 'in het wild' had gevonden ofzo? Ze had een bakkie vol en ik heb er zelf 2 geplant (en nog wat liggen) om te kijken wat het werd.. ben benieuwd. Zijn die gewoon eetbaar die erwten(niet de zaden dan he.. haha) Ik ga even wat meer opzoeken!

Waarmee bestroei je de tuin? Ben bang dat het voor mijn plantjes nu al te laat is, ze zijn zo goed als kaalgevroten.. Heeft broccoli zijn bladeren nodig om goed te groeien? anders laat ik die staan..

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:24

Ik zie op google allemaal plaatjes van bloemen, klopt dat? =P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:47

Lathyrus odorata. Niet eetbaar, en eenjarig. Nu zaaien is dus een beetje jammer, die gaan niet meer voor de winter bloeien en zodra het vriest de pijp uit.
Zaaien doe je over het algemeen in het voorjaar, tenzij je weet dat het vaste planten én vorstkiemers zijn (die dus kou nodig hebben om te kiemen).

Tijm is meerjarig en kán in principe buiten overleven. Kou kan het wel hebben, maar meestal is de nattigheid ze funest. Goed beschermd tegen te veel regen, en óók goed beschermd tegen uitdrogen bij vorst (want ze zijn wel wintergroen en mometen dus kunnen blijven 'drinken') kunnen ze in ieder geval een graadje of 5-8 vorst aan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:51

ik ben al weken rupsen aan het plukken, de boerenkool en broccoli staat naast mijn waterton en daar verdwijnen ze helaas in...niet geheel rups vriendelijk...maar anders hou ik geen kool-achtigen over
volgend jaar gaat er een gaaskooi over de kolen tot het vlinderseizoen zeker weten over is :j

spuiten of afdekken met insectengaas is het enige wat helpt
of religieus dagelijks minimaal 1 keer rupsen en eitjes verwijderen (eitjes worden meestal aan de onderkant van het blad gelegd , ik heb enkele eitjes verspreid op het blad gevonden(witte langwerpige dingetjes) en groepen eitjes (gelig en rond) die wrijf ik er gewoon af , dat houd het ook al aardig in toom.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:57

de meeste kruiden die ik heb staan hebben afgelopen winter met die -19.5 overleeft dus ik ga ervan uit dat ze deze winter ookwel zullen overleven, van de week laatste paprika's van de planten gehaald en nog een handje vol tomaten zijn aan t kleuren, aardbeeienplanten geven nog steeds bloemen dus ben benieuwd hoe lang die nog door gaan, fruitbomen en struiken staan allemaal stil

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:00

Cindeeh schreef:

ja dat klopt! ze zijn héél mooi! Ze klimmen zoals een erwt. maar zoals eerder gezegd nu is het te laat om ze te zaaien.

Met wat ik sproei .. met en insecticide tegen rupsen. anders lukt het toch nooit. Zolang de kern er niet is uitgegeten hebben ze nog een kans

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:19

Ibbel: de reden dat ik ze nu geplant is, is puur om te zien wat eruit kwam, ik heb nog zat zaadjes over dus ik kan van het voorjaar mooi zaaien :-)
Ik ga dat insecticide maar aanschaffen dan..

Tulpen kunnen wel nu de grond in toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:22

Ja voorjaarsbollen mogen nu de grond in (tot december, hoewel later ook nog wel kan, bloeien ze gewoon later)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 19:12

Jellie schreef:

Ik heb ook late rucola en veldsla gezaaid en de rucola kon ik alweer eten!

Tym is er in verschillende varianten. Mijn tym overleeft het wel. Ik heb hem in pot, had hem ook naar binnen kunnen doen. Maar lekker ingepakt tussen het afgevallen blad en andere potten, redt hij het wel hoor!
Zo ook de salie, en de rozemarijn. :)

Andere kruiden als basilicum en citroenverbena zet ik in de schuur. Maar na de 1e vorst is dat allemaal wel bekeken hoor.
Dan kun je je weer verheugen in de lente om dat te gaan zaaien *\o/*

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:18

Charlot schreef:
Cindeeh schreef:

ja dat klopt! ze zijn héél mooi! Ze klimmen zoals een erwt. maar zoals eerder gezegd nu is het te laat om ze te zaaien.

Met wat ik sproei .. met en insecticide tegen rupsen. anders lukt het toch nooit. Zolang de kern er niet is uitgegeten hebben ze nog een kans

zijn dit ook Lathyrussen, ik heb die ook geplant pas, mooie klimmer

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:26

Cindeeh schreef:

Ik wil er dan ook wel wat! SWoon ook in Purmerend :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:17

Eydis schreef:
Cindeeh schreef:

Ik wil er dan ook wel wat! SWoon ook in Purmerend :j

Misschien kunnen jullie samen iets regelen :) Ik prop wel een tas vol :D

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 23:22

:D

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 01:08

Ik zeg: bokt meeting! Uitwissel en ruil gebeuren. :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:14

Jaa hihi...maar ben niet zo enorm mobiel hoor.