Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ais

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:15

Misschien een domme vraag, maar waarom kiezen jullie voor de zaadjes die je in je smoothie verwerkt? En waar koop je die?

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:26

Voor vandaag:

O: plakje ontbijtkoek met laagje becel, 1,5 snee bruinbrood met vruchtenhagel
L: 2 uitsmijters (1 snee witbrood met plakje ham en een gebakken eitje :o )
T: kommetje verse frambozen :9, bakje druiven (heb me beide laten aansmeren op de markt maar bij thuiskomst bleken ze beide toch wel vandaag op te moeten..)
D: een of andere pasta schotel (eet niet thuis)

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:58

ais schreef:
Misschien een domme vraag, maar waarom kiezen jullie voor de zaadjes die je in je smoothie verwerkt? En waar koop je die?

http://www.chiazaden.nl/over-chia-zaden/

Bij ons kan je ze gewoon bij de natuurwinkel krijgen :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:13

Ik ben weer thuisthuis en merk dat meteen aan mijn eetpatroon helaas...Vanavond bij vrienden voetbal kijken met een heleboel lekkere dingen :P
Nou ja ik sta het mezelf maar even toe omdat het weekend is. Maandag in Groningen komt het toch wel weer goed

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:33

Jodie_ schreef:
ais schreef:

http://www.chiazaden.nl/over-chia-zaden/

Bij ons kan je ze gewoon bij de natuurwinkel krijgen :)

Dank je!

Week jij ze voor gebruik?

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:49

Nou, gisteren niet zo goed bezig geweest:

O: magere kwark met muesli, lijnzaad en honing
T: koffie met plakje ontbijtkoek
L: drie sneetjes speltbrood met gerookte zalm, avocado en appelstroop, appel
T: een reuzemergpijpje :o
D: bbq bij vrienden, maar vooral salades gegeten; pastasalade, couscous, turks brood enz
T: mini-magnum en wat nibbit chips

Achja, vandaag hopelijk beter ;)
Die chiazaden ga ik ook eens opzoeken, die klinken erg handig!!

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:08

ais schreef:
Dank je!

Week jij ze voor gebruik?

Ik doe er helemaal niks mee, en ik verwerk ze trouwens ook niet in een smoothie ofzo. Ik stop gewoon een lepel vol in mn mond en spoel het weg met water haha. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 10:13

Ik heb ook niet zulke beste dagen.. :P Is een combinatie van 45 uur werken + 40 uur school + daarbij horende vermoeidheid/stress..

Over gistextract: ik vind het gewoon absoluut zooi en mijd het daarom in mn eten :) ik heb me niet verdiept in wetenschappelijke publicaties over dit spul, maar mijn probleem is jarenlang geweest dat ik altijd honger had, dus een goedje dat ervoor zorgt dat je niet vol raakt, daarvan gaan mn nekharen overeind staan. Ik eet ook gewoon liever puur, zonder allerlei chemische toevoegingen. Ik heb die toevoegingen mijns inziens ook nergens voor nodig.

Over chiazaden: ik week ze niet voor gebruik, maar gooi ze eigenlijk uitsluitend in smoothies e.d., dus dan weken ze vanzelf. :)

Vanavond eet ik macaroni op mn werk, maar ik ga zoveel mogelijk mijden en maak voor lunch een omelet met tuinbonen. Heb ik toch nog een beetje gezond spul binnen vandaag :P Voor ontbijt mn vertrouwde smoothie (weet nog niet wat ik erin ga gooien).

Moestuin is trouwens ingezaaid :D als de regen van vannacht niet te hard was (dat de zaadjes zijn weggespoeld zeg maar), hebben we binnenkort plantjes.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:55

Goedemiddag! (ben net wakker :P )

@ais: dat maakt niet uit, je kunt sinaasappels uitgeperst of geschild erdoorheen doen. Als je ze schilt, dan heb je wel alle vellen erbij, dat is wel gezond, maar proef je wellicht iets van.

lekker smoothie Century :)

@phylos was het nog gezellig?

@vogeltjem: daar ben ik het wel mee eens. Ik zou niet weten waarom je ergens een chemische smaakversterker door moet doen.

eergisteren heb ik lekker aspergerisotto gegeten, dat was erg lekker!
gisteren heb ik quinoa met hamreepjes en tuinbonen gegeten, was ook al lekker, een quinoa salade is echt een perfecte zomermaaltijd :)

er is bij de ah 1 soort pesto die ik echte pesto noem. Hij kost wel 3 euro, maar er zitten alleen natuurlijke ingredienten in, die er in horen, zoals basilicum, pijnboompitjes, olijfolie extra vierge, parmezaanse kaas. Die gaat nu uit het assortiment :\ ik vond hem nog wel zo heerlijk!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 13:12

Ais: oh ja, over die sinaasappels :D Ik gebruik beide soorten (hand en pers) en schil ze altijd en gooi ze er dan zo doorheen :) Anders verspil je zoveel vind ik..

Balen van die pesto, Toad :(:)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:14

Toad schreef:
er is bij de ah 1 soort pesto die ik echte pesto noem. Hij kost wel 3 euro, maar er zitten alleen natuurlijke ingredienten in, die er in horen, zoals basilicum, pijnboompitjes, olijfolie extra vierge, parmezaanse kaas. Die gaat nu uit het assortiment :\ ik vond hem nog wel zo heerlijk!

Bij de biowinkel heb je meer dan genoeg organische pesto's. Veel nog goedkoper ook. :j

Bij mij gaat het niet zo goed de laatste tijd... ik wissel tussen veel te veel en veel te weinig eten -O- Ik ga het wel weer oppakken, dus ik houd jullie op de hoogte. :+

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:41

Ja het was super gezellig gisteren. We hadden een vrouwen en mannenhoek. Vrouwenhoek was voornamelijk kletsen en juichen bij een doelpunt :P Schade viel ook nog mee. Paar chocoladedingetjes, handje chips en wij namen zalmwraps mee.

Pesto wil ik binnenkort ook eens proberen, zal bij ekoplaza dus eens kijken. Jammer dat ze bepaalde dingen uit het assortiment gooien!
Zit nu al te dubben over wat ik morgen eens zal maken. Heb niet veel tijd om te koken en eten, moet veel studeren in de UB, maar wil wel iets gezonds..iemand ideeen?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:17

groentesoepje phylos? Of quinoa salade? 3 gebakken eieren met ham en tomaat?

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:17

vogeltjem en toad; bedankt! Ik ga het van de week maar eens proberen om het er zo in te verwerken :)

Op de site van chiazaden stond dat er eigenlijk niet echt een smaak aan zit, klopt dat ook? En zo niet, is de smaak ergens mee te vergelijken? Ik vond ook dat je ze voor vogels en voor mensen hebt, dat de eerste variant goedkoper is. Daarna kwam dan wel weer discussie of vogelvoer wel even 'goed' is, omdat de regelgeving voor vogelvoer minder streng zou zijn. Kopen jullie de mensenvariant? Ik neem aan dat de zaadjes op zich gewoon hetzelfde zijn en vraag me dus eigenlijk af of, en zo ja hoeveel, verschil er tussen beide varianten zit.

phylos; eet jij wel of geen vlees? Anders misschien een beetje gehakt rullen, daar groentjes naar smaak bij en wat kruiden?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:48

Ja ik eet inderdaad wel vlees.

Soepje is goed idee. We hebben thuisthuis van gisteren nog tomatengroentesoep (incl balletjes) over, die neem ik mee. En dan maak ik er wel een groenteomelet bij.

Chizaad heeft inderdaad geen smaak, over de verschillende varianten weet ik niks, ik koop het gewoon in de natuurwinkel

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:35

Handig dat je de rest van dat soepje mee kunt nemen :)

Domme vraag, maar hoe maak je een groente omelet/wat doe je er in? Want champignons moeten toch langer dan een ei?

Hoe lang doe je met 250 of 500 gram?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:39

Groenteomelet maak ik vaak van soepgroentes (zo'n zak voor een euro) Daar kan ik vaak 3 keer mee doen. Als ik nog wat groentes over heb dan doe ik die er ook door, maar dat gebeurd niet snel omdat ik meestal voor 1 persoon moet koken. Die zakken groenten zijn dan gewoon handig.
Ik bak de groentes eerst een beetje voor, ondertussen klopt ik de eieren met wat kruiden, peper en zout en soms een scheutje melk als ik dat in huis heb. Als de groentes een beetje gegaard zijn doe ik het eiermengsel erover heen. Soms leg ik er nog stukjes cherrytomaat op en/of een beetje geraspte kaas. Vuur laag draaiein, daarna een grote schalen deksel erop zodat de bovenkant ook mooi stolt en na een tijdje omdraaien en de andere kant nog even bakken.

Tja hoelang ik met die chiazaden doe weet ik niet goed. Wij hebben een zak van 400 gram geloof ik, en ik gebruik een eetlepel per dag (1 eetlepel chia, 1 eetlepel lijnzaad)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:35

1 van de lekkerste groenteomelets vind ik die met tomaat en gebakken champignons. Heerlijk!

Gisteren was mijn avondeten 3 gebakken eieren met 2 tomaten. Toetje was een muffin van vriend van ons.

Zojuist ontbeten met een speltboterham met huttenkase, zwarte peper en cherrytomaatjes, lekker! Daarbij nog een kopje koffie om wakker te worden. Toen ik uit bed kwam lagen er 5 hoopjes kattenkots voor me klaar, op de vloerbedekking natuurlijk, dus ik kon meteen gaan schrobben.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 11:04

Haha Toad, wat aardig dat de kat die voor je had klaargelegd... :')

Ik maak groentenomeletten met van alles eigenlijk, het hangt er maar net vanaf wat ik overheb. Bij mij is het wel meestal meer groenten dan ei.. :D

Ben vandaag weer vol goede moed begonnen aan gezond eten. Heb er ook veel behoefte aan, na mijn extreem drukke week en weekend. Mijn lijstje:
Ontbijt: smoothie van magere kwark, bosvruchten, frambozen, sinaasappel, chiazaden en kokos
T: rest van de smoothie
Lunch: twee speltboterhammen met daartussen veel sla, gekookt eitje en een plakje kaas, verder nog een kleine salade van sla met wat olijfolie, bieslook, paprika en tomaat
T: watermeloennn :9 mijn gezonde verslaving
Avondeten: quinoa(salade) met tuinboontjes, spinazie, uitje, paprika, tomaat en kipfilet

Ik had gisteren trouwens een gezonde appeltaart gebakken, al leek het uiteindelijk meer op cake. Ingrediënten: volkoren speltmeel, havermout, ei, beetje stevia (al heb ik een beetje suiker gebruikt :o ), kokosolie en natuurlijk appel en kaneel.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:07

Goedenmiddag dames! Heb een tijdje in de meeleesmodus gezeten door persoonlijke omstandigheden. In de tussentijd ook niet altijd even gezond gegeten, al moet ik zeggen dat de stukjes fruit er altijd nog wel gewoon in gingen. Maar nu weer op juiste pad aanbeland en dus weer reageren in dit topic. :)

Groenteomeletten, nomnomnom. Maak ze zelf niet heel vaak maar als ik restjes groente heb die opmoeten en ik heb toevallig eieren over dan gaan die wel allemaal de pan in. :)

Ik ga vanavond weer vega eten, het is tenslotte weer maandag. Ik ga voor een zelfgemaakte lasagne met courgette, cherry tomaatjes, paprika, ui, knoflook en spinazie. Daarbij een 'sausje' van mascarpone met rode pesto en tussen alle lagen en erbovenop komt echte buffelmozzarella. Klinkt lekker, hopelijk smaakt die ook lekker. :)

Morgen weer lekker naar de markt, is ook alweer een tijdje geleden. Vorige week alleen even heengegaan voor wat fruit. Ik zag trouwens dat nectarines en perziken in de bonus zijn bij de appie. Maar ik vroeg me af of die nu al lekker zijn. Is dat seizoen al begonnen? At nooit zoveel nectarines en/of perzikken dus ik heb er niet echt verstand van. :P

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:21

Groenteomeletten, hmmm dat klinkt lekker! Nog nooit gehad of aan gedacht, ga ik zeker binnenkort uitproberen!

Ik heb eindelijk een blender aangeschaft :D vanochtend gelijk het havermout-bananenpannenkoek recept uitgeprobeerd en nu zit ik lekker aan de smoothie van aardbei, sinaasappel, banaan, yoghurt en chiazaden. Alleen een beetje heel erg balen dat ik vervolgens mijn bakje chiazaden liet vallen, daar zit nu echt nog maar de helft in. -O-

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:27

Oe klinkt goed Jodie! Jammer van je bakje chiazaden, dat is wat minder inderdaad.

Ik ben vanmiddag naar de markt geweest en heb een heerlijk bakje aardbeien gekocht voor maar 2 euro en nog grote ook. Grapefruits waren ook in de aanbieding, 5 voor 2 euro dus die kon ik ook niet laten liggen. :P Nog een zakje met pecanmix noten en bij de bio stand een potje biologische tomatenspread. Ik ben de laatste tijd nogal inspiratieloos voor broodbeleg dus dit leek me een goede om uit te proberen en ik kan zeggen dat ik het best lekker vind! :D

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:02

Ik heb gister mijn chiazaden gekocht, 11,80 voor een kilo :)
Er lagen zakken van 500 gr, en op één zat een stikker met 30% korting. Had die dus meegenomen en andere zak zonder stikker. Waardoor ik op beide zakken 30% korting kreeg :)
Heb ze vanmorgen voor het eerst op, 1 eetlepel

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:06

Zo dat is nog eens een leuke aanbieding! :D

Mijn lijstje voor vandaag:
O: havermout-bananenpannenkoek
L: aardbei-banaan-sinaasappel-yoghurt-chiazaad smoothie en 2 crackers met ham
T: bakje aardbeien
A: broccoli met sojasaus, cashewnoten en rode peper met witvis

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:18

ais schreef:
Ik heb gister mijn chiazaden gekocht, 11,80 voor een kilo :)
Er lagen zakken van 500 gr, en op één zat een stikker met 30% korting. Had die dus meegenomen en andere zak zonder stikker. Waardoor ik op beide zakken 30% korting kreeg :)
Heb ze vanmorgen voor het eerst op, 1 eetlepel

Dat is goed zakendoen!
Hier gaat de dag niet helemaal super, maar heb wel lekker kersen gekocht en ben nu koekjes aan het bakken met o.a. kokos, havermout en lijnzaad. Hopelijk lukken ze :)