Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

matharitje

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:29

Interessant!
Wat eten jullie vanavond?
Iets niet te moeilijk want woon nog maar enkele maanden samen, nog niet lang het huis uit dus!
En we gaan ons herpakken want met al die werken enzo! Niet goed voor de gezondheid.

Tips voor een lekkere gezonde maaltijd wat ook niet te moeilijk is!
Ben het zijn van keukenprinses nog aan het trainen :p!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:39

Ik heb gister de speltpannenkoeken gemaakt! Erg lekker en super vullend, kreeg er niet eens 2 op en van die 1,5 pannenkoek zat ik 4 uren later nog vol :')

Avondeten voor vandaag is gebakken aardappeltjes, paprika-kaas rondo en ik denk een stuk of wat rauwe wortelen, groente moet ik nog halen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:42

@ Deflin: O dan heb je 't beter gedaan dan die actie bij De Tuinen :P

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:53

Ik moet zeggen dat ik aan boodschappen wel ietsje meer kwijt ben, zeker nu ik de biowinkel hier om de hoek heb ontdekt.... als het dichtbij is ga je er toch vaker heen. Heb tegen mezelf gezegd dat ik maar 1 keer in de week mag.. (lukt niet altijd) Wat betreft boodschappen bij de AH wordt het eigenlijk steeds makkelijker, ik ben het langst op de groente en fruit afdeling en kan daarna via de eieren gelijk door naar het biovlees en de vis... verder kom ik niet...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:57

Wat ik eet op een dag

ontbijt: klein bakje biogarde, roggebrood met sandwichspread komkommer, vers geperst sap (1 grapefruit, 1 sinaasappel en een halve citroen) en een kopje thee

Tussendoor: Appel en een eitje

Lunch: Salade (ga vandaag een kant en klare halen want had geen tijd meer :+ )

Tussendoor appeltje en een paar walnoten

Avondeten: Wokken (bah, moet mee met een etentje, maar eet alleen wat kip en heel veel groenten)

Verder drink ik de hele dag op mn werk rooibos thee of groene thee met gember.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:05

Vanavond eet ik bij mijn ouders, en dat is meestal aardappelen en groente of stamppot.

Het voordeel is dat ik als ik opsta eigenlijk direct goede trek heb en dus een flink ontbijt neem. Dat scheelt heel veel voor de rest van de dag. Ach en af en toe een paaseitje bijvoorbeeld moet ook kunnen toch.. :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:08

Wokken is zo slecht toch niet als je een beetje selectief bent? Gewoon veel groentes en wat vlees idd. Niet die vette happen..Die soepjes vooraf zijn vaak ook goed te doen en er ligt vaak veel fruit

Mijn dag
O: bakje magere kwark met muesli (moet nog op) lijnzaad, rozijntjes
T: kiwi en appel
L: 2 kha boterhammen kaas en pindakaas
T: worteltjes/komkommer/tomaatjes (heb altijd een gemengd zakje bij me )
A: restje ovenschotel met paprika/champignons/courgette/ui, gehakt, tomatensausje en beetje aardapppelpuree. En een banaan voor ik ga hardlopen
T: bakje kwark (na het hardlopen van 1,5 uur) en een handje ongezoute noten van de markt

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:10

ahh, uiteten... lastig he? Ik was laatst in de sauna met mijn vriend en daar hadden ze een buffet... dus ik was wel blij kon ik gewoon veel groente nemen en stukje vis ofzo... maar nee, zelfs over de groente zat een kaasroomsaus... niks lactosevrij te krijgen... dus uiteindelijk gingen ze speciaal iets voor mij maken : biefstuk met tomatensaus die teveel naar ketchup smaakte en patat :r. Heb de patat lekker laten staan en de biefstuk met 3 champignons maar opgegeten. Daarna nog maar even bij de Jumbo tomaatjes en noten gehaald.

Ik snap ook echt niet dat ze in een sauna, waar het eten best duur is en waar mensen heengaan omdat het gezond en goed voelt ze zo slecht junkfood voorschotelen...bijna net zo schandalig als snoepautomaten in sportscholen en ziekenhuizen.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:08

Daar schrok ik ook van, dat ze in het ziekenhuis zoveel ongezond eten verkopen.

Wat ik eet op een dag verschilt echt heel erg per dag of ik thuis ben of weg. De laatste tijd eet ik 's ochtends 2 boterhammen, geroosterd, met lurpak boter (69% boter, 25% plantaardige olie) en biologische aardbeienspread.

als tussendoortje eet ik vaak een zelfgemaakte smoothie, van bijv. 3 uitgeperste sinaasappels, een banaan en wat magere yoghurt (om het drinkbaar te maken).

Als lunch eet ik dan soms een restje avondeten of weer brood, dit keer met hartig beleg.

aan het eind van de middag eet ik meestal wel wat nootjes (liefst ongebrande en ongezouten).

Avondeten varieert iedere dag. Voor vanavond weet ik het nog niet maar gister was het salade met meloen en een heel klein bakje patat. De dag ervoor was het pasta met zelfgemaakte pastasaus met veel groenten (champignons, paprika, tomaat en ui).

Ik was vroeger echt een groente hater maar nu vind ik groente echt zo ontzettend lekker. Eet er liefste heel veel van *\o/*

Ik wil mijn broodlunch wel vervangen voor een salade maar ik vind dat wel veel werk, elke keer een salade maken. Daarnaast is sla nooit lang houdbaar.

Ik ga zo naar de natuurwinkel om speltbrood te halen! Ook wil ik kokosmelk+vet gaan kopen. Kokosvet schijnt heel goed te zijn om in te bakken en kokosmelk lijkt me wel lekker voor door de smoothie.

Zit er eigenlijk niet veel suiker door kokosmelk?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:12

Mjaaa chinees eten is echt heel, maar dan ook heel calorie rijk :+ Maar goed, neem gewoon geen rijst o.i.d. en lekker veel groenten en een beetje vlees of vis inderdaad en niet teveel sausjes, nou ja goed, kan het wel even hebben alleen ik hou al niet echt van wokken (of van chinees) omdat het 1) zo vet is en 2) ik weet niet, ga liever naar een leuk restaurantje, maar ja ;-)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:12

Wat eten jullie weinig! :oo

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:20

Toch heb ik echt nooit een hongergevoel, terwijl toen ik veel meer at, ik dit wel had, en ook vaak trek, ik snoep nooit meer, heb er gewoon geen behoefte aan terwijl ik echt een choco en chips junk was :+

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:21

Ik drink trouwens vrijwel alleen maar thee en water. Eerder ook wel 2 of 3 kopjes koffie per dag, maar ons apparaat is nu stuk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:22

Ik thee, water en wijn, die laatste nu niet meer doordeweek, want daar kon ik wel wat van :o
Ik ben gelukkig nooit een frisdrinker geweest, wel gek op sapjes, maar dat drink ik ook al een tijd niet meer

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:23

phormicola schreef:

Hahaha, ja het lijkt misschien heel weinig. Maar als ik ook kijk naar mijn eetpatroon nu snoep ik echt véél minder, bijna niet meer! Ben er eigenlijk wel een beetje verbaasd over, maar het blijkt maar weer, als jij gewoon 3 goede, gezonde maaltijden eet op een dag (Ontbijt, lunc, avondeten) heb je veel minder behoefte aan al die tussendoortjes. Ik grijp nu ook veel sneller naar een appel of banaan als tussendoortje of probeer iets anders 'gezonds' te vinden in plaats van die ene zak chips. Tuurlijk heb ik soms ook mijn 'slechte' momenten en dat ik op een avond een halve zak chips leeg kan eten, maar ik moet zeggen dat dat vaak in de week is dat ik ongesteld ben, me lichaam heeft dan op de één of andere manier meer behoefte aan vet eten. :Y)

Mijn eetschema wisselt nogal veel, wel begin ik eigenlijk altijd standaard met 2 boterhammen met hagelslag en een glas water. Lunch varieert heel erg in wat ik in huis heb en waar ik op dat moment zin in heb. Zo kan het de ene keer gewoon 3/4 boterhammen waarvan 2 met vleeswaren, 1 kaas en dan nog 1 zoet. Soms maak ik eiersalade met getoast brood, soms wentelteefjes, tosti, maar ook een bakje kwark met muesli en fruit. Soms vergezelt van een glas melk, soms water, thee of een fruitsmoothie/sapje. Het ligt er allemaal maar net aan waar ik zin in heb en wat ik in huis heb.

Vanavond ben ik van plan iets van een ovenschotel te maken met aardappelschijfjes, véél groenten en een tomatensausje.

Wat ik mij trouwens afvroeg, ik kijk de laatste tijd vaker bij de Zonnatura spullen en daar staat dan op dat het biologisch is en er staat ook een tekentje op van bio landbouw EU, maar nergens is het 'EKO" keurmerk te vinden. Iemand enig idee waarom?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:26

Inderdaad belachelijk dat er niets gezonds te krijgen is in een sauna. Juist daar verwacht je salades en soepjes en sapjes.

@ Toad: Er zit geen suiker door kokosmelk. Er zit wel wat verdikkingsmiddel doorheen (althans door de supermerktmerken).

Wat trouwens een heerlijke lunch oplevert is 30 gram lijnzaad malen in de koffiemolen. Daar doe je een mestpunt zuiveringszout of gist doorheen. In een bakke klopt je een ei los met een eetlepel kwark en een theelepel olijfolie (hoeft niet) en daar schep je het lijnzaadmeel doorheen. Klein beetje zout erdoor en eventeel kruiden of gebroken walnoten en in de magnetron zetten. Mijn magnetron doet er 2,5 minuut op vol vermogen over om er een compact broodje van te bakken. Vaak draai ik het broodje nog even om om ook de onderkant 15 seconden te laten bakken. Uit laten wasemen op een rekje en in dunne plakken snijden en beleggen als een boterham. Bij Atkins heet dit een MIM en wordt ook vaak in een zoete variant gemaakt (met zoutstof e speculaaskruiden bv). Het vult als een tierelier en is echt heerlijk!

Ik ga in mijn pauze weer naar de bio winkel. Ik woon op het platteland, maar werk in Den Haag dus ik kan ideaal shoppen. Mijn boodschappenlijst is al behoorlijk lang geworden door alle lekkere recepten die ik heb gevonden. Ik hoop dat ze daar ook chiazaden hebben. Mijn man verkoopt het helaas niet.

Mijn menuutje
O: ontbijtkoek met roomboter (snel snel)
T: Senoble kwark (mijn favo!)
L: 2 speltboterhammen met tomaat en huttekase en hopelijk een salade uit de bedrijfskantine
T: Een speltcracker die ik nog moet gaan kopen
A: Courgette aka spaghetti met zelfgemaakt pastasaus (wortel, bleekselderij, gehakt, bio tomatensaus)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:30

phormicola schreef:

Ja, maar ik zweer dat ik ondanks dat ik best weinig eet (en gezond), toch overgewicht houd. Ik word er eerlijk gezegd ook wel gefrustreerd van. Ik doe iets fout, maar wat.
Ben wel geïnteresseerd in wat jij zoal eet op een dag? :)

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:44

Zou ik hier ook mee mogen lezen en kletsen? :)
Ben al langere tijd geinteresseerd in hoe ik mijn eet- en leefpatroon gezonder kan maken, aangezien ik merk dat mijn darmen het ongezonde voedsel niet echt meer trekken. Mn natuurgeneeskundige therapeut heeft mij al een end op weg geholpen, zo ben ik al meer gezonde zaden en pitten gaan eten. Maar ik blijk het toch lastig te vinden om oude patronen van ongezond eten (wat stiekem best wel lekker is) te vervangen naar meer bewustere keuzes. Wie weet kan ik hier nog wat leuke en handige tips op doen :D (ik zag al wat voorbij komen!)

Sinds afgelopen vrijdag begonnen met een poging tot een soort van Detox. Heb het boekje Daytox van Kyra de Vreeze gekocht. Erg leuk en interessant. Naast een detox schema staan er ook yoga oefeningen, tips over voedsel, drinken en andere lifestyle tips in. Het is voor mij op dit moment niet haalbaar om de hele detox te doen, maar ik probeer nu wel meerdere dingen te veranderen in mn leefpatroon, zoals nu iedere och en avond yoga te doen (ipv onregelmatig), detox (of andere kruiden) thee drinken ipv vruchtenthee, meer water, en last but not least (grootste uitdaging) lekkere tussendoortjes als suikers, koekjes, chips, snoepjes e.d. laten... Gister wel een 'dip' dagje gehad. Voelde mij niet zo lekker (waarschijnlijk doordat er op de derde dag toch wat afvalstoffen vrij waren gekomen) en toen wel weer gezwicht voor de zuikers....Vandaag nieuwe dag, nieuwe kansen :)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:02

@ vogeltjeM : Ik denk dat je te weinig eet, teveel suikers en te weinig eiwitten en gezonde vetten. Het valt me vooral op dat je heel klein ontbijt, terwijl dat eigenlijk je grootste maaltijd moet zijn. Goed ontbijten zorgt dat je stofwisseling omhoog gaat. Ik ontbijt zelf vaak met havervlokken gekookt in water met banaan en kaneel en dan een scheutje kokosmelk erbij, wat bessen of noten. Of ik bak speltpannenkoeken! :D

Als je weinig (weinig calorieën) dan gaat je stofwisseling alleen maar langzamer, het helpt eventjes om af te vallen, maar omdat je stofwisseling uiteindelijk langzamer gaat heeft het op den duur geen effect meer of kom je juist weer hard aan zodra je ook maar iets meer gaat eten. Genoeg eten en regelmatig eten is erg belangrijk om je verbrandingsmotor op gang te houden. Ook zie ik veel suikers in je eten ( dat schema op de vorige pagina, geen idee of je dat elke dag eet) Hierdoor gaat je bloedsuikerspiegel enorm schommelen en krijg je veel insulineafgifte en laat insuline nou eens zorgen voor vetopslag (voorral rond de buik) Ik zie in je eten weinig gezonde vetten, terwijl je die juist nodig hebt voor een snelle stofwisseling en om 'oud' vet te verbranden... misschien kun je wat meer gezonde vetten eten? Avocado's , bakken in kokosvet, ongebrande noten etc. Ook zou je wat meer eiwitten kunnen eten zodat je bloedsuikerspiegel niet zo gaat schommelen. Je kunt best eens tussendoor fruit eten maar eet er dan een handje noten bij. ( hou het wel bij een hand per dag als je wilt afvallen) En sporten is natuurlijk ook belangrijk als je wilt afvallen! Vooral krachttraining en High intensity interval trainingen helpen voor vetverbranding. Zelf ben ik fanatiek met kettlebellen en doe ik af en toe circuittraining , ben inmiddels 1.5 kg kwijt en zie er strakker uit ( terwijl ik niet per se hoef af te vallen, heb geen overgewicht) Met cardio ben ik overigens nog nooit afgevallen zelfs eens beetje aangekomen en dat was zeker niet in spieren....maar ik heb dan ook best een aantal onderzoeken gelezen die beweren dat je van cardio (lang met lage hartslag op de fiets of crosstrainer) zelfs dikker wordt omdat er cortisol vrijkomt.....

En welkom Orion! :) Dipdagjes zijn naar en ik vind het in het weekend lastig als mijn vriend naast me tijdens de film een hele zak chips en popcorn wegeet.... |( , moet zeggen dat ik chips minder mis dan ik dacht... heb het al zeker een maand niet op. Heb in het boek van Amber albarda wel leuke gezonde snacks gevonden voor als ik toch trek heb in cake of koekjes.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:09

Malu: superbedankt voor je tips!! Heb jij misschien een literatuurtip oid voor mij? Wil me hier goed in gaan verdiepen..
En inderdaad, mijn schommelende bloedsuikerspiegel is iets waarvan ik veel last heb (is wel minder geworden al). En vooral rond mijn buik sla ik inderdaad vet op. :')

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:15

@Malu: die havermoutpap met banaan heb ik wel eens gegeten, en vond dat best lekker, maar met kokosmelk en kaneel erbij lijkt het me lekkerder!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:20

Malu was mij al voor maar het viel mij inderdaad ook op dat in de meeste schema's weinig ontbijt wordt gegeten. Ik heb veel gelezen op de website van inge van haselen. Wheat belly schijnt ook een interessant boek te zijn?

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:20

Oeff literatuurtips, ik zoek zelf veel wetenschappelijke artikelen op via de Rug, maar ik lees ook veel op websites van voedingscoaches, personaltrainers etc. Google eens op Ralph Moorman, Jesse van der Velde, Inge van Haselen, Amber Albarda, Tosca Reno. Hier heb ik veel inspiratie opgedaan ook uit receptenboeken van hen ( ook al verander ik de meeste wel, zodat ik ze lekker vind en ik niet 10 poedertjes nodig heb van 20 euro per stuk ;) )..Ik probeer er altijd wel kritisch naar te kijken en ook wetenschappelijk onderzoek erbij te zoeken. ( ben per dag onderhand meer bezig met voeding en artikelen over sport te bestuderen dan met psychologie... :o )

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:21

Dames ik heb een vraagje, misschien hebben jullie goede tips of lekkere recepten!

Ik eet vanavond Nasi en dan gebruik ik alleen verse (zelf gesneden) groenten, biologische zilvervlies rijst en kruiden.
Maaarrr ik twijfel want normaal gebruik ik altijd boemboe van conimex. Dat is zo'n 4kant doosje met soort kruidenmengseltje. Ik heb geen flauw idee wat er allemaal in zit en of ik het ook zelf kan maken...
En zonder dat smaakt de nasi echt niet zoals hij hoort te smaken!

Hebben jullie misschien een goed alternatief?

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:24

Roelke_ schreef:
Malu was mij al voor maar het viel mij inderdaad ook op dat in de meeste schema's weinig ontbijt wordt gegeten. Ik heb veel gelezen op de website van inge van haselen. Wheat belly schijnt ook een interessant boek te zijn?

Ik kom ook veel op de website van Inge van Haselen, heb ook een receptenboek en voedingsboekje met tips ( die laatste kun je geloof ik gratis aanvragen)

Wheat belly wil ik zeker nog eens lezen!

@ Duuk: ik vertrouw standaard niks van conimex, zelfs de kokosmelk verkloten ze...Misschien kun je bij een toko kijken voor een goede boemboe zonder toevoegingen? En dan beetje met goede kokosmelk of water mengen. Ik weet niet welke smaak boemboe je meestal neemt, maar misschien kun je kokosmelk mengen met kruiden? ( kerrie, cayennepeper, kurkuma etc voor als je een curry wilt)