Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

supertinkie

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:35

Haha ja dat weten ze op een gegeven moment precies.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:11

Die van mij is een grote zeurkous, daar kookte ik ook weleens vis voor. Maar op den duur hoeft ze het dan niet meer :roll:
Ze eet af en toe een plakje zalm mee, maar blikvoer likt ze alleen de saus en de rest laat ze staan...
Dus zij krijgt ook alleen maar brokken.

Kat van mn ouders (en van mij vroeger) kreeg ook elke week vis of hart, hij wist precies wanneer het zondag was _O-

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:18

Magrathea: mijnkippies waren kaal en lelijk toen ze kwamen, bijna geen lelletjes meer te zien. Maar ze gaan heel snel naar een natuurlijk patroon en hun veren waren ook snel aangegroeid. Nooit een dag ziek geweest. *klopt even af* Wel zijn ze wat eerder "op". Omdat elke dag leggen eigenlijk niet gezond is krijgen ze eerder problemen met de eierstokken en andere legorganen. Maar de kips die ik nu heb zijn al 3 jaar bij ons. En zezijn heel leuk en gezellig. Alleen de eieren worden wat minder nu. Nouja,nu even helemaal niet want het is winter, maar van de zomer legden ze ook niet meer zo veel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 22:23

picobello schreef:
Magrathea: mijnkippies waren kaal en lelijk toen ze kwamen, bijna geen lelletjes meer te zien. Maar ze gaan heel snel naar een natuurlijk patroon en hun veren waren ook snel aangegroeid. Nooit een dag ziek geweest. *klopt even af* Wel zijn ze wat eerder "op". Omdat elke dag leggen eigenlijk niet gezond is krijgen ze eerder problemen met de eierstokken en andere legorganen. Maar de kips die ik nu heb zijn al 3 jaar bij ons. En zezijn heel leuk en gezellig. Alleen de eieren worden wat minder nu. Nouja,nu even helemaal niet want het is winter, maar van de zomer legden ze ook niet meer zo veel.

Ik was niet degene die het vroeg :')
Maar ik vroeg me wel af of ze nog eitjes leggen. Nja handig toch dat je af en toe een lekker eitje kan eten? :)

Wel fijn voor de kipjes dat ze zo goed zijn opgeknapt. Je zou ze allemaal wel mee willen nemen.. :)
Moest je eigenlijk ervoor betalen?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:12

Oeps foutje bedankt :+
Was aan Colorado gericht... :D

Kips kostten 3 euro t stuk.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:16

Haha, maakt niet uit :)) Mooi dat het goed gaat zo! Dat had ik eigenlijk niet verwacht, met die achtergrond. Dat ze minder eieren gaan leggen is misschien ook wel lekker voor ze? Ooit wil ik ook nog kippies hebben, voor de eieren vooral, zodat ik weet waar ze vandaan komen :) Maar ook omdat ik kippen enorm gezellig vind altijd. Lekker nieuwsgierig. Een vriendin van mijn moeder heeft kippen en die heeft ze geleerd niet in het huis te komen, dus dat staat de tuindeur open en dan staan ze altijd gezellig over het randje te koekeloeren :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 23:23

Kippen lijkt mij ook leuk :D Weet alleen niet hoe goed het samengaat met honden en katten, en mijn vriend vindt kippenpoep vies :+ Mij lijkt het namelijk heel leuk, met de verse eitjes enzo ^^ En misschien een paar kipjes van de soep redden, dat lijkt me wel fijn :) Al zou ik ze misschien allemaal mee willen nemen..

Maar jeetje, 3 euro.. Nog een reden om geen vlees te eten, dat halen ze er in vijfvoud uit volgens mij.

Een vriendin van mijn moeder heeft ook kippen, die woont in Hongarije. Ze is zo'n beetje zelfvoorzienend, heeft ook haar eigen groentetuin enzo. En een giga pruimenboom waar ze een soort jenever uit stookt := Aangezien die pruimen niet echt lekker zijn om te eten.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:45

Cool, dat wil ik later ook gaan doen, mijn eigen groentes enzo kweken. Maar dan heb ik eerst een huis met een grotere tuin nodig :j

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:59

Aah, hihi, ik zit in een ander topic net een verhaal te typen over dat ik nog niet weet wat ik later wil gaan doen, maar dat ik wel weet dat ik graag zoveel mogelijk zelfvoorzienend wil zijn :')

Ooit hoop ik in een klein huisje te kunnen wonen met een lekker stuk land eromheen, koeien en geiten voor de melk, kippies voor de eieren en mijn eigen groentetuin en fruitbomen :+: En daarnaast hoop ik altijd lekker creatief bezig te blijven en hoop ik te kunnen blijven werken met paarden. Ik zou zo graag een meer relaxt leven willen leiden, heerlijk. Voor nu blijf ik lekker mediteren elke ochtend en middag/wanneer ik het nodig heb :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:05

Gezien de overbevissing etc durf ik bijna te zeggen dat ik vis eten nog erger vind dan vlees eten. Voor mijn katten haal ik weleens vis/vlees, maar het vlees echt scharrel/biologisch en de vis met etiketje van dolfijnvriendelijk gevangen en dat andere keurmerk.

Liek: heb je de kip-docu van Jamie Oliver weleens gezien? Is goed materiaal!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:33

Ik kwam trouwens gister een recept tegen in 1 van de kookboeken om zelf falafel te maken!
Mocht iemand interesse hebben, laat maar weten :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 10:34

Mar__ schreef:
Ik kwam trouwens gister een recept tegen in 1 van de kookboeken om zelf falafel te maken!
Mocht iemand interesse hebben, laat maar weten :D

Gooi gewoon in de groep :)

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:38

Doe ik van het weekend even :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 10:46

Koewl! Wij gaan allemaal aan de falafel :')

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:01

Niks zo leuk als een paar kippen in je tuin, ik kan het echt aanraden. Je moet alleen wel afscheid nemen van kleine planjes, want die gaan er geheid aan ;-)
Verder ben ik het erg eens met delerium, de visindustrie is een moordmachine zonder weerga. Als actief duiker gaat dat mij erg aan het hart. De onderwater wereld is zo mooi en bijzonder. Dat mag niet verloren gaan. Een interessante docu daarover is " The end of the line". Moet je alleen wel tegen kunnen om te kijken...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 11:04

picobello schreef:
Niks zo leuk als een paar kippen in je tuin, ik kan het echt aanraden. Je moet alleen wel afscheid nemen van kleine planjes, want die gaan er geheid aan ;-)

Dat wordt dan een rennetje voor mij := of een afgesloten deel van de tuin. Ik wil dus duidelijk wel plantjes in m'n tuin :P
Maar heb jij geen honden of katten? En gaan die er niet achteraan?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:04

Pff, ik krijg steeds vaker van dokters en dergelijke te horen dat ik wel vlees moet eten. Veel kwaaltjes die ik heb (hoofdpijn, prikkelbare darm, ...) zijn volgens hen te wijten aan mijn gebrek aan vlees en het teveel aan koolhydraten en zuivel.. Maar ik kan toch moeilijk elke dag enkel fruit en groeten gaan eten, want vlees komt er echt niet in..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 11:05

Farjen schreef:
Pff, ik krijg steeds vaker van dokters en dergelijke te horen dat ik wel vlees moet eten. Veel kwaaltjes die ik heb (hoofdpijn, prikkelbare darm, ...) zijn volgens hen te wijten aan mijn gebrek aan vlees en het teveel aan koolhydraten en zuivel.. Maar ik kan toch moeilijk elke dag enkel fruit en groeten gaan eten, want vlees komt er echt niet in..

Balans! :) Misschien moet je eens een diëtist(e) raadplegen?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:08

Magrathea schreef:
picobello schreef:

Dat wordt dan een rennetje voor mij := of een afgesloten deel van de tuin. Ik wil dus duidelijk wel plantjes in m'n tuin :P
Maar heb jij geen honden of katten? En gaan die er niet achteraan?

Mijn kippen weten heel goed raad met de katten * pik!* en de katten gaan dus met een boog om ze heen. Nou zijn deze kippen ook niet heel klein. Voor honden zijn ze ook niet bang, maar een hond ide echt er boven op zou springen zouden ze niet overleven denk ik... Maar ze zijn behoorlijk bijdehand verder hoor. Ik heb er al eens eentje van de trap op weg naar de eerste verdieping moeten plukken en als ze de kans krijgen eten ze dan ook nog even het kattenvoer op :+

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:11

Vis maak ik me nog wel schuldig aan := Maar eten het erg weinig, misschien 2x per maand ofzo... Ga voortaan ook goed op zoek naar de keurmerken daarvoor.

PDS heb ik ook gehad, met sommige dingen nog wel last van maar sinds ik geen vlees meer eet gaat het juist alleen maar beter :j Mijn darmen reageren juist heftig op vlees!

Leuk Picobello, kippen :D Zulke leuke dieren!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:16

Colorado schreef:
Aah, hihi, ik zit in een ander topic net een verhaal te typen over dat ik nog niet weet wat ik later wil gaan doen, maar dat ik wel weet dat ik graag zoveel mogelijk zelfvoorzienend wil zijn :')

Ooit hoop ik in een klein huisje te kunnen wonen met een lekker stuk land eromheen, koeien en geiten voor de melk, kippies voor de eieren en mijn eigen groentetuin en fruitbomen :+: En daarnaast hoop ik altijd lekker creatief bezig te blijven en hoop ik te kunnen blijven werken met paarden. Ik zou zo graag een meer relaxt leven willen leiden, heerlijk. Voor nu blijf ik lekker mediteren elke ochtend en middag/wanneer ik het nodig heb :)

Jij moet ff met Huertecilla van bokt gaan praten :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:20

Liek_ schreef:
Nee, ten eerste zijn het eindexamenleerlingen en dus op een leeftijd dat ze zelf al bewust met die dingen bezig kunnen zijn, ook zonder mijn inmenging ;) En daarnaast is het hier een eindexamenthema biologie vmbo basis/kader. Het is dus goed te onderbouwen dat ik die filmpjes laat zien. Ik geef leerlingen trouwens wel de mogelijkheid om weg te gaan als ze het echt niet willen zien.

Krijg je geen gezeik met ouders dan?

picobello schreef:
Ik heb mijn eigen tuin-kipjes opgehaald bij een pluimveebedrijf. De legkippen gaan daar als ze 1.5 jaar oud zijn de scharrelstal uit en worden soepkip. Ik dus: Ik wil graag 3 soepkippen. Levend graag. Dat vonden ze best raar. Maargoed, er werd daar dus ook geslacht voor mensen die dus een dooie kip wilden. Het geluid van de kippen, hoe er met die beesten we gesleurd alsof het plastic zakken waren....ik stond bijna te janken.
Het gros van de mensen denkt domweg niet na over wat er op hun bord ligt. Ik heb niks tegen het consumeren van vlees, maar de manier waarop het geproduceerd wordt vind ik ronduit walgelijk.

Ja zo walgelijk. Als dat 'beschaving' moet heten zijn we wel diep gezonken. Een wijze man zei ooit 'je kunt de mate van beschaving van een cultuur aflezen aan de manier waarop ze met dieren omgaan'

Ik schaam me dood :n

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 11:24

Arabesk schreef:
Liek_ schreef:
Nee, ten eerste zijn het eindexamenleerlingen en dus op een leeftijd dat ze zelf al bewust met die dingen bezig kunnen zijn, ook zonder mijn inmenging ;) En daarnaast is het hier een eindexamenthema biologie vmbo basis/kader. Het is dus goed te onderbouwen dat ik die filmpjes laat zien. Ik geef leerlingen trouwens wel de mogelijkheid om weg te gaan als ze het echt niet willen zien.

Krijg je geen gezeik met ouders dan?

Dat was het antwoord op mijn vraag 'Krijg je geen gezeur van ouders dan?' :+

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:25

Was dat niet Gandhi die dat zei Arabesk? Het klopt als een bus in elk geval. Ik zat toevallig laatst een docu te kijken over de atoomproeven die de VS deden en dat daar dan ook dieren werden gebruikt. Zag je die arme stakkers verbrand maar nog wel levend staan... Toen zei ik tegen mijn man: wat is de mens toch een walgelijk ras soms....

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:44

Helemaal mee eens. Zo bijzonder dat mensen altijd hun mond vol hebben over 'mensenrechten' enzo, en dieren echt behandelen alsof daar geen greintje gevoel inzit, alleen omdat ze het zelf lekker vinden elke dag een stukje vlees te eten... Als ik daar diep over ga nadenken word ik er bijna depri van ;)
Wat betreft vis heb je ook wel gelijk delerium. Ik eet misschien 1x per week vis, maar let daarbij heel goed op de keurmerken. Misschien een goede tip voor de viseters: de Viswijzer!! Daarop kan je precies zien welke soorten er 'not done' zijn en welke je gerust kunt eten. Ook beschikbaar als app voor je smartphone :Y)